Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ? tid för att kopiera böcker lagligt
InläggPostat: mån 30 maj 2011, 21:30 
Omega man
Användarvisningsbild

bara kollar, jag har ett antal hyllmeter med äldre böcker, tekniska, som jag funderar på vad man ska göra med dom

en sak vore att scanna eller fotografera dom och sedan göra sig av med en del

misstänker att en del andra har likadant, ett samprojekt kanske, men först den legala biten
hur gamla måste dom vara för att kopiera dom fritt?

Inläggsrubrik: Re: ? tid för att kopiera böcker lagligt
InläggPostat: mån 30 maj 2011, 21:40 
Chefen

Vill minnas att det är sjuttio år efter upphovsmannens död och det förväntas ändras till hundra år om fyra år.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: mån 30 maj 2011, 21:52 
Borgmästare i Jericho

Privatkopiering är okej, under vissa förutsättningar. den mest grundläggande är att det bara får ske inom bekantskapskretsen, och bara på liten skala. Ungefär. På ett litet, slutet forum som detta så ser jag inga direkta problem med att samverka för att utöka sitt digitala bibliotek, några enstaka personer. Jag har svårt att tänka mig att någon, någonsin skulle åtalas för detta. Så, som jag uppfattat det är det rent juridiskt inget problem. Och jag har svårt att tänka mig att rätten till privatkopiering inte skulle gälla böcker.

InläggPostat: mån 30 maj 2011, 21:58 
Borgmästare i Jericho

Kollade upp det närmare, och rätten till privatkopiering gäller visst inte litterära verk, om det som kopieras är verket i sin helhet. Frågan är väl om facklitteratur räknas som ett "litterärt verk".

InläggPostat: mån 30 maj 2011, 22:03 
Omega man
Användarvisningsbild

har sett en del elektronikrelaterat, rör handböcker öppet på nätet , men dom är ju lite äldre
i och för sig så har jag en del riktigt trevliga saker från tiden för andra världskriget

InläggPostat: mån 30 maj 2011, 22:25 
Borgmästare i Jericho

grym skrev:
har sett en del elektronikrelaterat, rör handböcker öppet på nätet , men dom är ju lite äldre
i och för sig så har jag en del riktigt trevliga saker från tiden för andra världskriget

Jadå, visst finns det, frågan är ju om det formellt sett är lagligt. Att dela ut upphovsrättskyddat material utan upphovsmans tillåtelse till främmande människor på internet är ju inte tillåtet, privatkopiering av böcker i sin helhet verkar ju inte heller vara lagligt, till skillnad från allt annat upphovsrättskyddat material. Men ja, upphovsrättslagarna är märkligt utformade.

InläggPostat: mån 30 maj 2011, 22:53 
The grey man
Användarvisningsbild

Jag önskar att jag hade haft en scanner. Jag är själv boksamlare och har kring 3000 böcker. En hel del från 1800 talet också, som jag antar skulle vara lagligt att dela med sig av.

InläggPostat: mån 30 maj 2011, 23:22 
Omega man
Användarvisningsbild

vill du scanna böcker så kan jag skänka dig en beg scsi scanner , du kan få dator med med, bara jag får en kopia :notme:

InläggPostat: mån 30 maj 2011, 23:40 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Jag får väl citera mig själv från en annan tråd (det passar bättre här):

Konsten att skanna böcker till PDF (så att de blir sökbara).

Det är inga problem om du har lite tålamod. Det räcker med en enkel flatbäddsskanner för några hundralappar. Du kan säkert hitta en på loppis eller liknande för inga pengar alls, men med tanke på hur billiga de är i butiken så kanske du ska satsa på en lite nyare modell. Det är bra om det är en A3-skanner, men en liten A4 räcker till de flesta böcker. Hårdvaran eller den medföljande programvaran måste kunna skanna till PDF (inte ovanligt) och ska gärna kunna ställas in efter hur stort område (en boksidas mått) som ska skannas. Den ska gärna kunna bygga en flersidig PDF allt eftersom du skannar sida efter sida. Du behöver också Adobe Acrobat Professional. Detta program är ganska dyrt men det finns ju, ehhhhrrrmm, "billigare" stället att hitta det på.

Detta är proceduren:

1. Mät hur stor en boksida är. Bäst är om du kan slakta boken genom att skära bort bokryggen. Lämpligen med stållinjal och skalpell. Om du inte vill slakta så bör du åtminstone "knäcka" ur boken lite så att den ligger så platt som möjligt på skannern - annars kommer det läcka in lite ljus vid mitten av boken.

2. Gör inställningar i skannerprogramvaran (eller i skannerhårdvaran) enligt:

a/ Välj att skanna till PDF. Gärna flersides-PDF.
b/ Ställ in måtten på boken (den kommer utgå från något av skannerns ena hörn).
c/ Om möjligt ställ in att den ska "bortse" ifrån en marginal på några millimeter runt boksidan. Det blir mycket snyggare så!
d/ Försök anväda så "låg" kvalitet som möjligt för att inte PDF:en ska bli för tung (i MB). 200 DPI kvalitet är fullt tillräckligt. Färg tar mer utrymme än svartvitt.

3. Börja skanna sida efter sida. I vissa skanners så säger man till den att det kommer efterföljande sidor samtidigt som man skannar den första sidan. När man skannat klart säger man till att sista sidan är gjord. Se till att boksidan ligger rakt (lirar med kanten på skannerns glas). Har du inte slaktat din bok så vill du trycka ned boken ordentligt där den glipar i mitten. Varannan sida kan du skanna vriden 180 grader så att bokens sida och inte "glappet" ligger mot skannerns kant. Du kommer kunna rotera tillbaka de uppochnervända sidorna senare! Detta är också en anledning till att slakta boken är att föredra. Om du känner att en sida inte blev bra skannad så kör du den igen bara. Du kommer kunna ta bort felaktiga sidor senare! Tålamod! Du kan kanske hinner skanna 4 sidor/minut i bästa fall.

4. Granska den färdiga PDF:en i Acrobat Professional. Du kan rotera sidor, radera sidor, bygga ihop flera PDF:er o.s.v. Se till så att sidnumreringen i din PDF stämmer med sidnumreringen i boken så att det blir enklare att hitta i index. Du kan behöva lägga till eller ta bort vita sidor i PDF:en för att uppnå detta. Utnyttja det faktum att de flesta böcker har just någon vit sida i början för att få kapitelinledning på en udda sida.

5. I Adobe Acrobat Professional kan du nu OCR:a (Optical Character Recognition) din PDF. Detta gör du i meny: Document->OCR Text Recognition -> Recognize Text using OCR-> Edit Settings -> Primary OCR Language (välj vilket språk som ska kännas igen) -> PDF Output Style (Searchable Image (Exakt)). Kör! Det tar några minuter.

Du har nu en bok som du kan bära med dig på läsplatta, laptop eller varför inte på din smartphone och SOM ÄR FULLT SÖKBAR PÅ ALLA ORD I BOKEN MED BARA NÅGRA KNAPPTRYCK.

Imagine that. :twisted:

Frågor?
Byteshandel tas i PM.
Slut kom.

/Carlos

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post16231.html?hilit=carlos#p16231

InläggPostat: mån 30 maj 2011, 23:47 
The grey man
Användarvisningsbild

grym skrev:
vill du scanna böcker så kan jag skänka dig en beg scsi scanner , du kan få dator med med, bara jag får en kopia :notme:

Det ska tydligen funka att köra scsi till firewire. Jag ska kolla upp det där lite mera imorgon.

InläggPostat: tis 31 maj 2011, 02:10 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller"

Att skanna in böcker man själv äger för eget privat bruk är inte olagligt någonstans, vad än folkfascisterna säger. Däremot kan det bli problem om man börjar sprida kopiorna hej vilt till höger och vänster och speciellt om man tar betalt för det.

InläggPostat: lör 04 jun 2011, 13:15 
Armchair survivalist
Användarvisningsbild

Att scanna in olika manualer tar en jävla tid och det är dessutom grymt tråkigt. Jag jobbade med det förra sommaren och den enda anledningen till att jag satt kvar vid scannern var att jag fick betalt för det.
Ett tips är att du har en bra programvara som kan göra dokumentet sökbart (anledningen till att jag scannade in alltihopa från början). Är det inte bättre ur ett survivalistperspektiv att spara på pappersexemplar och istället förvara de i olika lådor etc.
De dokument som jag scannade in var gamla ASEA och ABB manualer. Eftersom företaget som jag jobbade på hade köpt in dem skulle det inte vara några problem.

Jag tror på den starkes rätt, om du inte håller med mig kan du alltid diskutera saken med mina knytnävar...

InläggPostat: mån 06 jun 2011, 11:14 
Är varmvattnet slut?

Jag håller med fiskmås om att böcker bör sparas. (skrymmande att stasha förvisso)
Läsplattor och laptops har inte obegränsad livslängd, vilket böcker nästan har i optimala förhållanden.

Samtidigt har man ju en praktisk fördel i tillgängligheten med dokument på fil, särskilt när alla termer i dokumentet kan göras sökbara.

Men böckerna bör sparas tycker jag. Särskilt rätt böcker i rätt skick.
Det kommer en dag när inga ipads längre funkar och både samlare och fackmän som saknar google kommer vilja ha/behöva riktiga old school-böcker. Man behöver bara ha förvaringsmöjligheter tills dess. (:) (:) (:)

Den vise söker sanningen men dumhuvudet har funnit den.

InläggPostat: mån 06 jun 2011, 11:28 
Borgmästare i Jericho

Pax Orion skrev:
Jag håller med fiskmås om att böcker bör sparas. (skrymmande att stasha förvisso)
Läsplattor och laptops har inte obegränsad livslängd, vilket böcker nästan har i optimala förhållanden.

Fördelen med elektroniska kopior är ju att de kan säkerhetskopieras utan någon som helst ansträngning, och en minimal investering i ett usb-minne eller dylikt. Om en bokhylla brinner upp så är det inte mycket mer med det. Samma sak med vattenskador och dylikt. Men ja, oavsett hur mycket böcker man har (inom rimliga gränser) så är det knappast omöjligt att magasinera dem på något vis som blir mindre skrymmande.

InläggPostat: lör 26 nov 2011, 10:46 
Omega man
Användarvisningsbild

ska prova om man kan fotografera böckerna istället, går mycket snabbt
gjorde det för att spara en bok hastigt och lustigt och det var annvändbart

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa