Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bepansra BOVen
InläggPostat: mån 14 mar 2011, 14:07 
Konservöppnaren är min käraste ägodel
Användarvisningsbild

Läderlappen skrev:
Trolle skrev:
O min poäng är det att 300kg inte är i närheten av vad som skulle vara något problem. :P

Hjullager och knutkors är "standard" reservdelar så som vinrutetorkare på normala bilar..
(jag har bytt minst tre knutors på en uppsättning vinrutetorkare, men då är den lite höjd)
Klart att ex: hjullagerbyte blir vanligare om man badar med bilen eller kör tungt lastat på dåliga vägar, men då får man lära sig byta dem på en halvtimma på en parkeringsficka eller äng ;)

Jag jämför inte Defendern med "pickupper & jeepar", jag har inte den kunskapen om dessa bilarna, utan kan bara gå i god för Defendern.

Chassit eller närmare bestämt ramen är den främsta begränsningen, av den enkla anledningen att det inte är utbytbart.

Jag försökte förklara att många med fordonstypen felaktigt tror att ramen är kraftigt överdimensionerad, och därför knäcker dem, därför att de inte inser att dimensionerna på just ramen är en avvägning mellan vad som behövs och vad fordonet kommer få för egenvikt.

Har du några ramförstärkningar på din?

Ingen förstärkning av chassit, men en betydligt kraftigare kofångare (som indirekt) stadgar nosen med kraftigt styrstagsskydd och rockslides som håller för bilens vikt tar troligen en del påfrestningar från chassit men lägger mer vikt på fjäder&dämpare..
Kraftigare Radius arms med casterjustering och 3gr trailing arms kraftigare fjädertorn i fronten..

Men som kort svar på frågan, inget gjort på shassit, men bilen är gjord för att utrustas mycket mer än vad vi lyckas med som "normala" användare ;) Just som du själv säger "Chassit är inte utbytbart", därför är bilen utrustad med ett chassi som du kan sätta det du vill på den.. det är därför den används överallt!
Scassi, motor och drivlina är samma på "alla".. jag kan ta bort taket på min med en skifftnyckel och få en strippad cab, sätta stort eller litet flak, utrusta tungt eller lätt och alla har alltid samma schassi!

'only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go'

InläggPostat: mån 04 apr 2011, 10:07 
Grannarna tittar konstigt på mig
Användarvisningsbild

Citera:
Varför inte testa att importera en B6 eller B7 bepansrad bil från Tyskland istället? En begagnad BMW 7 serie skulle inte kosta dig mer än 100.00 kronor. Och där har du fortfarande en bra bil som du använder till vardagen.

Bra idé, känns iaf som det mest realistiska, att ´bepansra´själv kommer förmodligen mest leda till att man åker runt i en grymt krock-o-säker bil.

InläggPostat: lör 09 apr 2011, 12:10 
Konservprovsmakare

På marknaden finns mängder med olika skydd.

Rent pansar som tar olika stora skott beroende på kvalite och tjocklek.

Sen har vi "liner", vissa fordon är linade, dvs inte fullt så gott skydd men tar splitter bra. Frågan är vilket skydd man vill ha.

Vill man även skydda mot minor etc i underredet kommer fordonet väga för mycket för att framföra..
Ni pratade lite om vikt och vad som kan ge vika, tänk på att om du har en kraftig motor kan du med lite otur och för mycket vikt vrida av kardanaxeln (har hänt 2 vänner till mig)
Pansarglas är för dyrt så det är inte ens värt att tänka på.

Men ett kroppsskydd kan man ju fundera på, det skyddet har man ju kvar även om man lämnar fordonet.
Tillse att köpa "stand alone" plattor bara, de skyddar bra och de nya väger förvånansvärt lite, komplettera med lite kevlar om du vill täcka splitter på resten av överkroppen.

InläggPostat: lör 09 apr 2011, 15:19 
Omega man
Användarvisningsbild

Finns en kevlarväv som inte är så dyr som stoppar upp till 5,56 nato bra. Kan även göras till "gardiner" som hänger ner utanför eller innanför fordonet.

Dock har jag en stark stark stark! kännsla av att bepansrade BOVs aldrig kommer att behövas.

Fåren kommer inte att leta efter nått att plundra direkt ifall allt skiter sig totalt. Myndigheter i sverige kommer inte att öppna eld mot dig, spelar ingen roll vilka order de har så länge du inte skjuter mot dem eller aggressivt försöker köra över dem.

Vi har en av världens mest utbildade poliskårer och väldigt väldigt icke våldsamma.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: lör 09 apr 2011, 17:04 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Vi har en av världens mest utbildade poliskårer och väldigt väldigt icke våldsamma

Tycker vi har en riktigt rutten poliskår. Stinkande kåranda. Väldigt avskärmade från verkliheten och allmänheten i många sina områden.

Rätt otrevliga och inte direkt hjälpsamma. Dom verkar inte vilja ha kontakt med människor i samhället dom arbetar i.

Icke våldsamma? Beror nog på vem du pratar med, finns rätt stora skillnader till din uppfattning. Unga nyutexaminerade poliser, gärna inflyttade till sthlm, som sitter på C-turen i sthlm är inte direkt "icke våldsamma". Stackars uteliggare och narkomaner som får åka en sväng i bussen, för att de varit på fel plats, och smaka batong för att sen bli avkastade eller åtalade för våld mot tjänsteman.

el Mero Mero

..lion..

InläggPostat: sön 10 apr 2011, 08:13 
Omega man
Användarvisningsbild

nog stor skillnad på var och när

råkar på dom med jämna mellanrum på jobbet, inga problem, som vilka normala personer som helst
men det är poliser som jobbar på mindre orter

InläggPostat: sön 10 apr 2011, 22:04 
Omega man
Användarvisningsbild

takiman skrev:
Ulv i fårakläder skrev:
Vi har en av världens mest utbildade poliskårer och väldigt väldigt icke våldsamma

Tycker vi har en riktigt rutten poliskår. Stinkande kåranda. Väldigt avskärmade från verkliheten och allmänheten i många sina områden.

Rätt otrevliga och inte direkt hjälpsamma. Dom verkar inte vilja ha kontakt med människor i samhället dom arbetar i.

Icke våldsamma? Beror nog på vem du pratar med, finns rätt stora skillnader till din uppfattning. Unga nyutexaminerade poliser, gärna inflyttade till sthlm, som sitter på C-turen i sthlm är inte direkt "icke våldsamma". Stackars uteliggare och narkomaner som får åka en sväng i bussen, för att de varit på fel plats, och smaka batong för att sen bli avkastade eller åtalade för våld mot tjänsteman.

Tror du inte att det där är lite fel eller överdrivet? Annars skulle nog media som älskar att slå ner på polisen att smälla upp det på löpsedlarna.

Skulle köpa bil och stod och valde mellan SAAB och volvo, letade upp några poliser som skulle utföra någon form av kontroll och hade ett bra snack med dem om hur de upplevde de båda bilarna med för och nackdelar. Blev varken slagen med batong eller hotad eller ombedd att försvinna.

Fick vad jag upplever mycket bra stöd av polisen när jag blev nedslagen och rånad. Blev av med plånboken och mobilen. Kunde inte ta en taxi till sjukan (låg inom gångavstånd men förbi platsen där det hände) och trotts att det inte är något krav på dem att anordna transport till sjukan ifall det inte är svårartat akut så ställde de upp och körde dit mig, såg till att vänta med mig så jag slapp vara själv och förklarade för de vad som hänt så jag slapp gå igenom historien flera gånger för olika personer.

Sen lyckades de fixa fram telefonnummret till min flickvän så jag kunde kontakta henne och till att spärra mina kontokort.

Men det finns två sidor av alla mynt säkert...

Men så som jag alltid har sett på poliser så är det att det är vanliga människor som vemsomhelst.

Orwell sa det nästan bäst: "Människor sover tryggt i sina sängar för att hårda män är redo att utsätta sig och andra för våld för deras skull"

InläggPostat: mån 30 maj 2011, 21:11 
Omega man
Användarvisningsbild

kul pdf
http://www.ssab.com/Global/Plate/Brochures/en/041_SSAB_plate_general_product_information_UK.pdf

för lite info

InläggPostat: tis 31 maj 2011, 14:39 
Grannarna tittar konstigt på mig
Användarvisningsbild

Testade en skottsäker fyrhjulsdriven bil för något år sedan. Den såg precis ut som vilken bil som helst, tills jag öppnade förardörren - den var blytung. Accelerationen och bränsletörsten var dock inte som en vanlig bil. Seg och drog en massa soppa. Det som förvånade mig var att som ny var bilen svindyr, men som lätt begagnad var den helt överkomlig i pris(som en ny vanlig bil).

Den här bilen får gå som exempel på nybil: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... umber=3565

Nya bilar kan beställas exempelvis här: http://www.armoredcars.com/

Det går säkert att hitta en begagnad bepansrad / skottsäker bil på exempelvis www.mobile.de troligen blir det oftast både billigare och bättre än att ge sig på att bygga själv - om man inte besitter expertkunskap och har en seriös maskinpark vill säga...

InläggPostat: tis 07 jun 2011, 20:58 
Armchair survivalist
Användarvisningsbild

Jag fick nyss en idé om hur man kan förstärka sidorutorna utan att det märks förrän man behöver skydd.
Montera fast rutorna och koppla ur fönsterhissen, bredda "gapet" mellan rutan och innersidan på bildörren. Montera en pansarplåt (ca 5mm) på insidan av rutan och koppla den till fönsterhissen. Problemet är att rutorna inte går att öppna, men man får ett hyfsat skydd mot splitter och finkalibrig eld. Givetvis skall bilen i övrigt förstärkas med splitterskydd.

Jag tror på den starkes rätt, om du inte håller med mig kan du alltid diskutera saken med mina knytnävar...

InläggPostat: tis 07 jun 2011, 21:44 
Omega man
Användarvisningsbild

Fiskmås skrev:
Jag fick nyss en idé om hur man kan förstärka sidorutorna utan att det märks förrän man behöver skydd.
Montera fast rutorna och koppla ur fönsterhissen, bredda "gapet" mellan rutan och innersidan på bildörren. Montera en pansarplåt (ca 5mm) på insidan av rutan och koppla den till fönsterhissen. Problemet är att rutorna inte går att öppna, men man får ett hyfsat skydd mot splitter och finkalibrig eld. Givetvis skall bilen i övrigt förstärkas med splitterskydd.

Måste nog trimma hissdelarna med för 5mm pansarplåt väger en del :)

Tror mer på att ha lösa delar som sätts fast med vingmuttrar eller något sånt och annars så ligger de under fotmattorna. Fast all extra vikt i fordonet är ju slöseri på bränsle :S

InläggPostat: tis 07 jun 2011, 22:41 
Omega man
Användarvisningsbild

det kan funka, med en gasfräder så kan man balansera plåtens vikt, och glas är inte så lätt det heller

däremot måste man ha en bil med raka rutor, man böjer inte hardox hur man vill

sedan måste man ha samma material i dörren med, annars får man in kulor där istället

hm, påminner mig att jag måste skaffa lite mera pansarbrytande ammo :twisted: :notme: :rambo:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4