Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 16:53 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Man kan tänka så här, björnar / vilt i gemen, vet om dig långt innan du vet om att de är där.

Om du nu lyckas överraska en björn så betyder inte det att den anfaller. Klappa med händerna, ropa högt och backa bakåt.

Anfaller en björn är du rätt körd. Kniva skiten ur den då ;) och "go out like a man".... *ironi*


Detta är inte riktat till de som är ute på björnjakt.


Edit, har stött på björn några gånger, varav samma björn tre gånger, varav inom 40 meter en gång. Alla gånger har magen knutit sig och jag har hållit käften (frusit till ) och backat bakåt. Björnen har inte brytt sig ett dugg om mig, utan glott lite undrande, vänt sig om och lufsat iväg i skogen i motsatt riktning. Förmodligen med lika mycket knuten mage och förundran som jag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 17:00 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
grym skrev:
gå omkring i skog och mark obeväpnad? :smack: :mrgreen:

gör oväsen det funkar, ha med sig knallskott, fanns med i någon tråd där jag frågade om nödljus

i och för sig , när skiten har inträffat så vill man inte göra väsen av sig


Jag har ingen vapenlicens och kan inte skaffa en heller. :(

Friedrich_Von skrev:
Horrorcore skrev:
Vi har rätt mycket björn här i skogarna. Vågar man sig ut i skogen för att träna lite överlevnad?
Vad är det viktigaste att tänka på när det gäller björn.

Som det skrivits, låt mycket när du rör dig i skogen. Plockar du bär kan du skramla med bärhinken/bärplockaren. Överlevnadsövning kanske du kan vissla/sjunga/spela gitarr när du knatar omkring. ;)

Jag har fått lära mig att en björn är riktig farlig om man hamnat mellan björnhonan och ungarna, ungarna kan "träa"(dvs klättra upp i ett träd) om dom blir rädda/stressade. Ett annat farligt scenario är att björnen är skadad, den kanske inte har möjlighet att fly undan dig utan försvarar sig på plats.

Vill tipsa om foldern Björnmöten som tagits fram med Svenska Jägareförbundet.

Bild

Finns för laglig nerladdning via http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8331-1.pdf


Det är nästan alltid farligt att hamna mellan ett djur och deras ungar. Älgar är inte heller att leka med när dom blir sura.

Men tack så mycket för broschyren, Jag gillar verkligen att det finns sån här information på nätet.

Pax Orion skrev:
Precis.
Då blir det lite att välja mellan att skrämma bort björnen eller locka till sig ryssen.

Fast under tiden som hotbilden från ryssen är mindre än den från björnen så finns det ingen direkt anledning att smyga. Så som nån sa vissla, sjung etc. smyg inte.
Öva på flöjtsolot som inte sitter riktigt än eller skaffa minspel.


Ta med sig flöjten låter som en rolig ide. Får testa det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 17:06 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Detta kanske är mer en sak för Tomahawk att svara på men vet att det fanns en Indianstam i klippigabergen som hade som högsta nivån av "mandom" att döda grizzly med kniv... Man skall vara -jävligt- hård för det men eftersom ganska många överlevde och dessutom vann så är det ju iaf inte omöjligt att dra fram moran och med glöd i ögonen ryta tillbaka.

Tror iaf mora är bättre än stenkniv :)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 17:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Kan en 8 åring döda en gris med kniv , så .......

http://www.youtube.com/watch?v=PnPEiKu5crM

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 17:46 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Dweomer skrev:
Kan en 8 åring döda en gris med kniv , så .......

http://www.youtube.com/watch?v=PnPEiKu5crM

Fy fan vilken osmaklig film!

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 17:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Osmaklig , förmodligen .

Men läs komentarerna under filmen ! De säger en hel del om hur olika vi ser på livet , jakt , överlevnad och mycket mer !

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 18:09 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Despierto skrev:
Dweomer skrev:
Kan en 8 åring döda en gris med kniv , så .......

http://www.youtube.com/watch?v=PnPEiKu5crM

Fy fan vilken osmaklig film!



Piging, en av de största aktiviteterna i australien, detta såg dock ut att vara i USA pga hur klumpigt det gick till.

Sök på Boar Rippers för att se lite bättre.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 18:12 
Ulv i fårakläder skrev:
Despierto skrev:
Dweomer skrev:
Kan en 8 åring döda en gris med kniv , så .......

http://www.youtube.com/watch?v=PnPEiKu5crM

Fy fan vilken osmaklig film!



Piging, en av de största aktiviteterna i australien, detta såg dock ut att vara i USA pga hur klumpigt det gick till.

Sök på Boar Rippers för att se lite bättre.


hehe cammoklädda usa-snubbar feta som grisar själva. förmodligen mer bacon på en cammosnubbe än på 10 grisar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 18:16 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Ulv i fårakläder skrev:
Detta kanske är mer en sak för Tomahawk att svara på men vet att det fanns en Indianstam i klippigabergen som hade som högsta nivån av "mandom" att döda grizzly med kniv... Man skall vara -jävligt- hård för det men eftersom ganska många överlevde och dessutom vann så är det ju iaf inte omöjligt att dra fram moran och med glöd i ögonen ryta tillbaka.

Tror iaf mora är bättre än stenkniv :)

Jävlar också jag ska fixa en björnåtel nedanför ett träd, sätta mig på pass i trädet med moran i handen och hoppa ner på björnryggen och dräpa björnen. Självklart lägger jag upp filmen på youtube efteråt om det lyckas.

Nej men björnspjut har funkat i många hundra år. Sjul Andersson i Ullesjaur dräpte ca 40 björnar de flesta med björnspjut, finns en bild på honom från 1906 där han ser ut att vara i övre pensionsåldern. En liten skäggig gubbe på stora skidor med björnspjut och lodbössa. Fast de flesta björnar tog han nog vid iden med hjälp av andra men ändå. Bild och info finns i tidskriften Västerbotten nr 1 1981 "jakt och jägare". Rekommenderas till alla som är intresserade av jakt och hur det var förr.

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 20:46 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 01:27
Inlägg: 484
Ulv i fårakläder skrev:
Tror en av det viktigaste (men svåraste) är att inte bli rädd pga då utsöndrar man adrenalin vilket även bytesdjur gör när de blir jagade.

Ja, men om en björn anfaller så är det ju knappast för att den ser dig som ett bytesdjur utan för att den känner sig hotad eller att du hotar dess ungar.

Björnmöten i det vilda hör ju inte till det vanligaste så jag tycker verkligen inte det ska avskräcka från att ge sig ut i skogen.

_________________
Now I am Become Death, the Destroyer of Worlds


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 21:21 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Dweomer skrev:
Kan en 8 åring döda en gris med kniv , så .......

http://www.youtube.com/watch?v=PnPEiKu5crM

Vilken sjuk j*vla film, sånt där skulle jag aldrig medverka i. Undrar hur 8-åringen egentligen mådde under/efteråt...

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: mån 30 maj 2011, 00:18 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Friedrich_Von skrev:
Dweomer skrev:
Kan en 8 åring döda en gris med kniv , så .......

http://www.youtube.com/watch?v=PnPEiKu5crM

Vilken sjuk j*vla film, sånt där skulle jag aldrig medverka i. Undrar hur 8-åringen egentligen mådde under/efteråt...



Allt beror ju på hur man växer upp och vad för traditioner man har, i kina äter de hundar och i sverige rutten fisk som luktar äckligt.

I andra länder så släpper man hundar på vildsvin, i europa hade man hjortar som man släpte hundar efter. En olaglig men fortfarande uppskattad sak i UK är corsing när man släpper hundar efter harar.

Sen har vi foxhunting till häst med hundar mot rävar och räven skall avlivas helst med hirchfängare (samma sak som hjortar förr)

Det är som sagt en mycket vanlig sak i Australien och många små barn får vara med och göra det, de får även vara med och slakta och skära upp både boskap och får.

Så länge det inte sker med grymhet eller vilja att plåga djuret så ser jag inte något igentligt fel med det från deras håll. De avlivar ju grisen så fort och snabbt det går och sticker det inte för att tillfoga smärta eller hetsar hundarna att bita ihjäl den.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: mån 30 maj 2011, 01:20 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Har någon hört något om anti-björn spray och liknande ???


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: mån 30 maj 2011, 01:34 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Horrorcore skrev:
Har någon hört något om anti-björn spray och liknande ???


Det finns extra stark pepparspray som marknadsförs som björnspray, men givetvis inte tillgänglig i Sverige, inte licensfritt i a f. För ett år sedan eller så så var det tal om att förse offentliga tjänstemän som rör sig i skog och mark med björnspray. Undersåtarna anses däremot inte behöva sådan, är de oroliga kan de stanna i städerna där de är lönsamma istället.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: tis 31 maj 2011, 23:27 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 23 mar 2011, 11:41
Inlägg: 113
man mår nog inte dåligt om man som 8åring fått döda ett svin... jag ahr historier om mej när vi slaktade grisar som barn, jag var med som 4-5åring och slängde runt med rompan när den blivit avskuren... har skrattat mycket vid höns/kalkon slakt pga kacklande avhuggna huvuden eller hönor som springer många många meter utan huvud... inte tycker jag att jag blivit mer skadad av det...

:shock:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet