Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: mån 27 dec 2010, 22:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Pilbågen som jaktvapen , effektivare än många tror .

http://www.youtube.com/watch?v=GVIE1u0KjTY

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: mån 27 dec 2010, 22:58 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 nov 2010, 18:51
Inlägg: 24
Bra skjutet!

Det tar nog sin tid att mästra bågen dock. Har man vilja och tid, go 4 it!

_________________
Tjene


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: mån 27 dec 2010, 23:23 
det är några år sedan man sköt med båge, ångrar att jag sålde den
hyser inge som helst tvivel om att det går att jaga bra och tyst med pil och båge, däremot så kräver det mera av jägaren att komma innom skotthåll


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: tis 28 dec 2010, 11:20 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
Sedan är det väl inte lagligt i Sverige heller?
Däremot så vet jag att det anordnas "jaktsafari" för bågjakt på rådjur på Åland.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: tis 28 dec 2010, 11:36 
mig veterligen är det inte lagligt, men var det inte uppe till seriös disskusion om det skulle bli det?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: tis 28 dec 2010, 14:09 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Danmark är ett grannland som har ganska mycket att erbjuda den som vill jaga med båge . Och som sagts även Åland och Finland har jakter .
Men även andra platser (länder) runt i Europa , Afrika och Amerika .
Afrika och USA har även jakt med armborst och svartkrut .
Man skjuter allt , även elefant i Afrika och i USA både björn och älg .

Man har väl nu tagit steget till att tillåta jakt i hägn på hjort för ett visst antal skyttar som ett test , om det går bra så kan det nog komma att utökas .

Jag satsar på mitt armborst istället , men får nog vänta LÄNGE...... innan den jakten släpps fri i Sverige


( I Australien så jagar man vildsvin med hund , och när hunden har ett stadigt grepp om vildsvinet kryper man försiktigt fram och dödar grisen med ett knivstick i hjärtat )

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: tor 30 dec 2010, 21:41 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 15 dec 2010, 11:33
Inlägg: 58
Pilbågen är ju otroligt effektiv om man tar hänsyn till att det inte behövs kulor. Pilar som troligtvis går att återanvända.
Bra skit med andra ord.

Själv så lär det bli hagel eller kulvapen som används i skogen så länge ammunitionen räcker.

Vill man dock tillverka en pilbåge så finns ju all info på internet, kanske ett projekt man borde dra igång :twisted:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: sön 22 maj 2011, 13:39 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 apr 2011, 21:30
Inlägg: 186
Ort: Mitt i Sverige
Om man ska tro den här videon räcker en pilbåge väldigt långt om man är skicklig...

http://www.youtube.com/watch?v=qc1HbmAihm4&NR=1

_________________
Det finns otaliga katastrofscenarier - alla kräver sin egen åtgärd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: sön 22 maj 2011, 18:37 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Jösses vilken töntig film... Pilbågar nådde ut till >200 yards redan på medeltiden, så där är inget nytt under solen. Notera att han säger att han siktar 15fot ovanför balongen, och det är därför höbalarna är placerade i en pyramidformation. Mest troligen siktar bågskytten på den översta höbalen.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: sön 22 maj 2011, 19:08 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 apr 2011, 21:30
Inlägg: 186
Ort: Mitt i Sverige
Friedrich_Von skrev:
Jösses vilken töntig film... Pilbågar nådde ut till >200 yards redan på medeltiden, så där är inget nytt under solen. Notera att han säger att han siktar 15fot ovanför balongen, och det är därför höbalarna är placerade i en pyramidformation. Mest troligen siktar bågskytten på den översta höbalen.


I min värld är det bara resultatet som räknas. Goda intentioner kommer man inte långt med när det gäller skytte... :lol:

_________________
Det finns otaliga katastrofscenarier - alla kräver sin egen åtgärd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: sön 22 maj 2011, 19:09 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Pilbågar har tjänat oss väl i tiotusentals år, kanske längre. Klart att de duger till mycket. De ställer dock större krav på jägaren än ett gevär gör. Geväret möjliggör för någon som inte är jägare och inte har mycket erfarenhet med sitt vapen att fälla ett villebråd. Pilbågen kräver mer av såväl jägaren som skytten. Hon måste komma närmare sitt villebråd och hon måste ha en avsevärt högre skicklighet med och kännedom om sitt vapen än vad som krävs för att fälla ett djur med ett gevär. Jag tror att de flesta av oss skulle vinna mycket i skogsmannaskap på att bli pilbågsjägare, även när vi jagar med gevär eller bara vandrar.
Tänk er att jaga räv, vildsvin, rådjur eller älg och aldrig avlossa ett skott på längre än tjugo meters avstånd och aldrig avlossa ett skott om vi inte vet att vi har ett perfekt omedelbart dödande skott. När vi kan det, så är det lätt att komma hundrafemtio meter ifrån samma villebråd och fälla det med våra fantastiska knallpåkar när vår överlevnad beror på att fälla samma vilt.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: sön 22 maj 2011, 19:51 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 apr 2011, 21:30
Inlägg: 186
Ort: Mitt i Sverige
sprithitler skrev:
Pilbågar har tjänat oss väl i tiotusentals år, kanske längre. Klart att de duger till mycket. De ställer dock större krav på jägaren än ett gevär gör. Geväret möjliggör för någon som inte är jägare och inte har mycket erfarenhet med sitt vapen att fälla ett villebråd. Pilbågen kräver mer av såväl jägaren som skytten. Hon måste komma närmare sitt villebråd och hon måste ha en avsevärt högre skicklighet med och kännedom om sitt vapen än vad som krävs för att fälla ett djur med ett gevär. Jag tror att de flesta av oss skulle vinna mycket i skogsmannaskap på att bli pilbågsjägare, även när vi jagar med gevär eller bara vandrar.
Tänk er att jaga räv, vildsvin, rådjur eller älg och aldrig avlossa ett skott på längre än tjugo meters avstånd och aldrig avlossa ett skott om vi inte vet att vi har ett perfekt omedelbart dödande skott. När vi kan det, så är det lätt att komma hundrafemtio meter ifrån samma villebråd och fälla det med våra fantastiska knallpåkar när vår överlevnad beror på att fälla samma vilt.


Klockren iakttagelse!

_________________
Det finns otaliga katastrofscenarier - alla kräver sin egen åtgärd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: sön 22 maj 2011, 23:28 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
När jag var i Australien fick jag privilegiet att följa med till Kawanjama (place of many waters) i nordvästra queensland, ett ställe man inte får komma ifall man inte är inbjuden av Murrys, fick jaga magpie geese, typ vitkindad gås med bumerang och vildsvin med spjut och spjut/hundar samt wallaroos.

Kanske inte behöver tala om att jag inte var direkt superduktig på detta :smack: Klarade mig "ok" med bumerang efter ett par försök och rejält med instruktioner samt strålande med spjut och hundar och totalt jävla usel med bara spjut...

Bummeranger är inte alltid de böjda bananerna som kommer tillbaka när man kastar dem, finns andra som är fantastiska som flyger rakt med otrolig anslagskraft som fäller gäss och svanar lätt.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: ons 15 jun 2011, 04:19 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 20 maj 2011, 01:25
Inlägg: 52
För min del så känns pilbågen som ett klockrent komplement till jakt m.m. då man inte behöver direkt oroa sig för att få slut på skott.

Det är inte så tokigt svårt att lära sig skjuta på rätt sätt med en båge det kräver övning helt enkelt. Skjuter själv aktivt i en klubb och brukar tävla emellanåt i div 3D tävlingar som finns, dom kan åtminstone ge ett hum om hur det är att jaga med en båge då både avstånd, terräng varierar och man får skjuta på djurfigurer.


Angående avstånden skulle man inte ha några större problem att kunna jaga småvilt med bågen på i alla fall upp till 40-50m.

_________________
så länge man inte ger upp, har man inte förlorat


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jakt med pilbåge .
InläggPostat: ons 15 jun 2011, 23:52 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tor 24 mar 2011, 23:41
Inlägg: 33
Bågjakt verkar vara mycket effektivt och allra helst för mindre vilt. Men säkert behöver nog ganska mycket övning
och erfarenhet innan man ger sig på större byte som i videon, en älg.

Har kollat runt lite på bågar på senaste tiden och blivit helt tagen i Libertys 1 lilla båge perfekt för BOBen. http://www.libertyarchery.com/
Någon här inne som har testat den? För det priset är det inget man kommer att impuls köpa


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet