Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Londonresa, knivar, säkerhet och annat
InläggPostat: tis 19 apr 2011, 09:13 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 04 jan 2009, 12:29
Inlägg: 483
(Ber om ursäkt om tråden är på fel ställe, tänkte att den passade bäst in här.)

Jag och några kompisar ska sticka över till London på en förlängd weekendresa innan sommaren. Eftersom London och England i så förbannat petiga med knivar blir jag då fundersam på vad jag ska göra min min schweiziska armékniv som jag har som EDC i vanliga fall.
Är det någon som vet om dessa är tillåtna i England? Hur stor är risken att man bli stoppad? Ska man lämna den på hotellrummet? Vad bör man ta med sig istället? Tips på saker som är tillåtna som kan användas för självförsvar (London är en ganska stor stad)?

När jag ändå är igång, är det någon som kan tipsa om sevärdheter man absolut inte får missa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Londonresa, knivar, säkerhet och annat
InläggPostat: tis 19 apr 2011, 09:35 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 maj 2010, 19:09
Inlägg: 31
Beror på hur långt bladet är. Under 3" är inga problem om det är en "snäll kniv" - typ SAK utan låsbart blad. Den bör du mao kunna gå omkring med den utan problem.

Om du bär något annat så är risken att bli tagen liten. Många museum kollar väskor men små saker som knivar och liknande är inget dom hittar - om du däremot bär ett bombbälte i självförsvarssyfte bör du lämna det hemma.

Trevliga ställen att besöka är väldigt individuellt... Vad har du för intressen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Londonresa, knivar, säkerhet och annat
InläggPostat: tis 19 apr 2011, 09:50 
Det är en ganska säker stad så länge man inte gör som jag och blandar ihop Tottenham Court Road (som är i centrum) och antar att den befinner sig i stadsdelen Tottenham som är långt utanför centrum och räknas inte till de lugnaste stadsdelarna :lol: :lol: :lol: .


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Londonresa, knivar, säkerhet och annat
InläggPostat: tis 19 apr 2011, 10:35 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
London kryllar av säkerhetskameror (CCTV) i snitt blir en londonbo filmad 1400 gånger på väg till och från jobbet.

Om ni bara ser till att gå på de stora till medelstora stråken så finns allt på film och det vet rånare om och håller sig där ifrån.

Tips på grejor har jag massor.

Leicester Square är stället att gå till för att köpa teaterbiljetter billigt, går Wicked fortfarande så tycker jag att ni skall se den, eller Avenue Q. Hitta annars något som verkar bra. Man måste nästan gå på teater i london! Till höger om biljettbåset (finns ett som ligger på södra sidan av torget i en egen liten kub som man skall gå till, det är det officiella sista minuten stället för billiga biljetter) finns en mycket prisvärd restaurang som heter Moon Under Water, bra ställe för lunch i centrala London om man inte vill kasta bort pengar. Brevid restaurangen ligger ODEON biografen som är londons största.

Sen är det kul och billigt att gå till någon mataffär och köpa nötter och frön och sen gå till Hyde Park och mata ekorrar och fåglar, de äter ur handen =)

Sen gillar jag personligen "London Dungen Experiance och London Bridge Experiance" Det är levande museum till londons mörkare historia från vikingatiden och frammåt med skådespelare som springer fram och berättar saker. Sen mord från Jack the Ripper och sånt.

Ha det toppen!

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Londonresa, knivar, säkerhet och annat
InläggPostat: tis 19 apr 2011, 12:36 
Tänkte kanske det är prisvärd med optik till jaktvapen där över i UK? Det har blivit dyrare med sånt här hemma sedan USA kräver olika export tillstånd till icke allierade/ej NATO länder.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Londonresa, knivar, säkerhet och annat
InläggPostat: tis 19 apr 2011, 13:25 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Mitt vanliga tips som gäller särskilt i London är att ta en sightseeingbuss. Man får svälja den eventuella förnedringen :-). Sitt på övervåningen om vädret tillåter. Man får se "allt" och höra mycket och sedan kan man gå vidare dit man vill.

Min favorit är Camden, som har marknader och massor av coola klädbutiker, svartrock, goth, punk mm - grejer som inte finns här.

Sedan kan man ju alltid filmturista. London är så historietätt och vartannat kvarter har ju varit central i en film eller bok.

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Londonresa, knivar, säkerhet och annat
InläggPostat: tis 19 apr 2011, 13:26 
Turistbussarna med snacksaliga guider är en bra början för att komma i stämning och få lite rykande aktuella tips om vad som händer, och även orientera sig lite på kartan. Man brukar kunna stiga av lite här och där för att sedan hoppa på igen när man kollat in lite. Eller tagit en öl. Eller en kopp té med scones och clotted cream.

Covent Garden Market, med omgivningar, är alltid värd ett längre besök. Därifrån är det sedan bara en liten uppfriskande promenad till Foyles, en enorm bokhandel, vid Charing Cross. Är du det minsta intresserad av böcker, gärna inom lite smala specialområden, är det värt ett besök. Faktiskt värt en helgresa i sig. Eller så spatserar du vidare till British Museum, gratis inträde. Naturhistoriska museet är också häftigt.

Sedan är långhelgen slut. :smack:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Londonresa, knivar, säkerhet och annat
InläggPostat: tis 19 apr 2011, 14:11 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
kryssaren Belfast, ett museefartyg från andra världskriget. ganska häftigt att se.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Londonresa, knivar, säkerhet och annat
InläggPostat: fre 06 maj 2011, 00:33 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 maj 2011, 01:03
Inlägg: 123
Definitivt en sightseeing buss! Brukar vara 24timmars biljetter till dom och du kan gå på och av som du vill. Se alla landmärken inom två timmar (fördelat oftast på tre buss-rutter) och sen är det bara att åka vidare till de platser du vill besöka. Man kan kollra bort sig på de underbara gatorna en hel månad och fortfarande inte se allt!

Guidade walkabouts är också att rekommendera. Finns allt möjligt, så som spökturer, pubturer, historiska platser mm mm... Har man tur kan man haka på en grupp mitt i en tur och således slippa betala. :twisted: De leds av personer med en snusnäsduk knuten i en pinne som de går och viftar med. Stannar ofta till på Trafalgar Square så där är de lätta att se och ansluta sig till.

Gillar du Queen ska du definitivt se We Will Rock You om de har biljetter över. Grymt bra musik och rolig dialog. Utspelar sig i en framtidsvärld där rock-musik är förbjudet och alla människor har gått och blivit Gaga-kids. Man beställer helt enkelt sin specialdesignade unge och sen lyssnar dom förevigt på massproducerad pop. Det är upp till Bohemerna (frihetskämparna) att övervinna KillerQueen, som styr denna värld med såkallad järnhand.
Ja, jag tycker väldigt mycket om denna musikal. :D

I övrigt bör du skippa bio (film kan du se på hemmaplan) och istället kolla in museer och dylikt. Och, om de finns kvar, ta en tur med DuckTours. Du åker runt stan i en liten gul amfibie-buss som rätt var det är plurrar i Themsen och tuffar iväg. Lite roligare än att bara stå och titta på vattnet, om du är intresserad av sånt. Visst man ser lite dum ut när man åker dom men det får man tåla. :P

_________________
"Any idiot can face a crisis - it's day to day living that wears you out."
~ Anton Chekhov


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Londonresa, knivar, säkerhet och annat
InläggPostat: fre 06 maj 2011, 08:30 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tis 22 mar 2011, 12:29
Inlägg: 186
Ort: Uleåborg
Säkrast är om du lämnar kniven hemma och klarar dig utan en helg. Knivar är knepiga när man går genom säkerhetskontrollen, de kan ta det bort, och du kanske blir registrerad någonstans.

Hur som helst, trevlig resa!

_________________
Ett samtal på finska:

"Kokoo koko kokko!"
"Koko kokkoko?"
"Koko kokko."

http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Nude but not naked


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Londonresa, knivar, säkerhet och annat
InläggPostat: sön 15 maj 2011, 13:40 
Jag rekommenderar ett besök på British Museum. Där har man samlat ihop stulna artefakter

från en massa kulturer världen över som inte överlevt. Köp bara inte förklaringarna till varför

dessa kulturer inte överlevt. :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Londonresa, knivar, säkerhet och annat
InläggPostat: tis 21 jun 2011, 22:39 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 27 feb 2011, 20:20
Inlägg: 8
Hej jag har en fråga till alla survavilister där ute som har varit i london.
Om det finns nän bra butik att köpa utrustning i.
Eller andra bra saker som är bra at ha med sej när man är strand satt någonstans.

För utan prylar så är man ju ganska körd :smack:

_________________
den som kan om överlevnad överlever ganska mycket mer än dom som inte kan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Londonresa, knivar, säkerhet och annat
InläggPostat: tor 23 jun 2011, 01:20 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 maj 2011, 17:04
Inlägg: 56
Vet inte om det är användbart att ta reda på vad som är tillåtet under flygning. Men kan hjälpa; http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luf ... et-ombord/

Här följer en i stort sätt komplett lista över tillåtet i England ; http://www.direct.gov.uk/en/TravelAndTr ... /DG_176922

Ex.

"Use the tables below for guidance on what you can and can't take aboard when you fly. Other restrictions may be in place, so contact your airline or departure airport directly if you have any questions about what you can take.

Personal items

Items Allowed in hand baggage? Allowed in hold baggage?
Corkscrew no yes
Spoon yes yes
Knife (with a sharp or pointed blade and/or a blade longer than 6cm) no yes "*


* http://www.direct.gov.uk/en/TravelAndTr ... /DG_176922 2011-06-23 01:18

_________________
“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.”
- Charles Darwin


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet