Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 1112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 75  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: lör 02 jul 2011, 21:15 
inte ser det bra ut, men när jag räknade på det så vart det inte så illa

grekland var det senaste nödlånet 12000 per invånare, säg 24000 per arbetande skalle, det går att jobba in på något år utan bekymmer, bara dom får tummen ur och inte gör det värre

det kommer nog inte bli kul för dom sämst ställda i hela europa, låget kommer hårdna och minlönerna sjunka


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: lör 02 jul 2011, 22:44 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Fast de har redan stora skulder, läste någonstans att det var nästan 300 000kr per innevånare, det är det svårare att betala av, bara räntan på det är ju gigantisk.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: lör 02 jul 2011, 23:14 
Ulv i fårakläder skrev:
Fast de har redan stora skulder, läste någonstans att det var nästan 300 000kr per innevånare, det är det svårare att betala av, bara räntan på det är ju gigantisk.


Stämmer bra. Statsskulden är på strax över 3000 miljarder. Befolkningen strax över 10 miljoner. Hur skulle de någonsin kunna betala tillbaka den skulden? 150% av BNP. Jösses!

Grekiska regeringar har i många år systematiskt ljugit om ekonomin. Med påföljd att de fått låna pengar. Och sedan blev de tvungna att låna för att kunna betala tillbaka de gamla lånen. Och nu vill ingen låna ut till dem mer, annat än desperata Euro-kramare.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 03 jul 2011, 01:51 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Har de verkligen aktivt ljugit eller har de bara "räknat på ett annat sätt"

Har de ljugit så måste de ju dras inför någon form av domstol anser jag iaf.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 03 jul 2011, 08:01 
Tja ... Man kan väl säga att de aktivt ljugit genom att räkna på ett annat sätt. Ett sätt som döljer skulder i komplexa derivatarrangemang med hjälp av statsobligationer som smörjmedel. Ekonomiska svarta hål vars inkapsling håller ca 10-15 år. Sedan imploderar de sin omgivning, lite som att spela Svarte-Petter. Grekiska banker äger dessa Svarte-Petter kort nu. Och sedan ljög grekerna också genom att helt enkelt förfalska statistik.

http://www.spiegel.de/international/eur ... 34,00.html

Citera:
There are lies, damned lies and Greek statistics


Greklands ekonomi var aldrig i ett sådant skick att de borde tillåtits gå med i EU. De borde inte heller tillåtits gå över till Euron. Nu går det inte bara att skylla på grekiska regeringar, EU-politiker har också varit märkvärdigt lättlurade och oerhört villiga att ge lånegarantier. Lånen har sedan använts för att upprätthålla lögnen och förvärra situationen ytterligare. Men till slut kunde inte ens EU-politiker låtsas som att allt var normalt. De vill dock fortfarande låna ut ändå mer pengar till Grekland. Livsuppehållande åtgärder.

Citera:
Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.


Att aktivt ljuga genom att räkna på ett annat sätt är något som man ägnar sig åt på andra håll också. Inte minst i USA, som påpekats tidigare i denna tråd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 03 jul 2011, 08:12 
då vart det värre än vad jag orkat kolla , en fråga om länders ekonomi, när ett land lånar pengar, vad ligger som säkerhet?

kan en låntagare ex kräva exemeplvis statlig mark som lånegaranti?
eller försvinner skulderna vid en konkurs?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 03 jul 2011, 08:23 
Utan att vara en expert så skulle jag påstå att statsobligationer är den yttersta säkerheten. Ett lån genomförs genom att låntagaren trycker upp statsobligationer och så byter pengar och statsobligationerna ägare. Statsobligationerna förfaller för betalning av ett visst belopp ett visst datum, ett antal år fram i tiden.

Normalt anses statsobligationer vara ett väldigt säkert sätt att placera sina pengar. Det är ju en hel nation som är garant. En hel nation kan väl inte gå omkull? :lol:

Grekiska statsobligationer säljs idag på öppna marknaden för mindre än 50% av det nominella värdet. Det innebär att marknaden inte litar på att Grekland kommer att kunna köpa tillbaka oblibgationerna. En EXTREM förtroendekris. Det innebär också att Grekland nu inte kan trycka fler obligationer för att få in pengar, "räntan" blir för hög. Istället går Frankrike och Tyskland in med säkerhet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 03 jul 2011, 14:44 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tis 22 mar 2011, 12:29
Inlägg: 186
Ort: Uleåborg
Citera:
Grekerna måste låta utländska makter överlägga om de jättelika privatiseringar som ska göras i landet, säger eurogruppens ordförande Jean-Claude Juncker i en intervju i den tyska tidningen Focus.


Enligt Juncker måste Greklands självbestämmanderätt begränsas betydligt. Han jämför situationen med Östtyskland som i tiderna genomförde privatiseringar via det statliga företaget Treuhand som grundades för detta ändamål.

Grekland godkände förra veckan privatisering av egendomar för 50 miljarder euro.

Juncker analyserar i intervjun också orsakerna till Greklands trängda läge. Enligt honom höjdes lönerna i Grekland under dryga tio år med över hundra procent, fastän ekonomin inte växte i samma takt. Juncker kallar lönepolitiken helt okontrollerad.


Får se vad grekerna säger om det där, alla kommer inte att acceptera att Greklands självbestämmelserätt begränsas. Annars: låter som en jättekupp, Grekland tvingas att privatisera sina egendomar, i princip rätt, men jag tror att priserna grekerna får kommer att vara låga. Köparna vinner stort, grekerna förlorar pengar.

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=219977

_________________
Ett samtal på finska:

"Kokoo koko kokko!"
"Koko kokkoko?"
"Koko kokko."

http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Nude but not naked


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 03 jul 2011, 22:53 
vad är allternativet?

har man lånat pengar så måste det tillbaka mad ränta

personligen så tycker jag att skuldsanering för privatpersoner inte är ok , det går för lätt många gånger
det finns dom som borde ha det med, men en hel del som klantat sig för mycket

men till grekland och övriga länder i samma situvation, vart har pengarna försvunnit egenteligen?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 00:45 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 05 dec 2010, 21:22
Inlägg: 222
Ort: Sthlm
grym skrev:
men till grekland och övriga länder i samma situvation, vart har pengarna försvunnit egenteligen?


http://www.svd.se/naringsliv/generosite ... 288398.svd

Citera:
Det är så man baxnar. Har du som jag redan himlat med ögonen åt att exempelvis grekiska radiopratare och frisörer haft arbeten ”så ansträngande” att de måste gå i pension i 50-årsåldern, eller förvånats över att läkare, advokater och andra egenföretagare i Grekland i princip inte betalar skatt? I så fall skall du fortsätta läsa nu, för det finns värre exempel på vad det är för beteenden som ligger bakom den grekiska krisen.

Jag trodde att jag hade hört det mesta, men den tyska tidningen Handelsblatt gjorde i veckan en sammanställning av grekiska arbetsvillkor, vissa så generösa att man inte tror det är sant.

Men jodå, tidningen har på noggrant tyskt vis tydliga källhänvisningar vid varje påstående. Ett axplock:

• Busschaufförerna i Aten får åka till och från jobbet på arbetstid och den som klarar att komma i tid får dessutom en bonus på 310 euro.

• Bud på de olika ministerierna får ett lönetillägg på 290 euro i månaden – för att bära akter och pärmar.

• I flera statliga företag får de anställda bonus för att de använder kopieringsapparaten, även den som kan bruka en pc får tillägg – och även här kan den som kommer i tid till jobbet bli belönad.

• Domare får extrapengar om de behandlar ärenden snabbare.

•På kulturministeriet får vissa anställda klädtillägg.

Och så mina två personliga favoriter:

• På det delvis privatiserade telefonbolaget OTE får man 25 euro i månaden för ”uppvärmandet av tjänstebilen”. Enligt Handelsblatt meddelade facket i måndags att bonusen avskaffats – men de anställda kräver nu att den återinförs.

• Den statliga järnvägen ger lokförarna (som har upp till 7000 euro i månadslön) en premie för varje kilometer de kör. De får dessutom över 5 000 euro (50000 kronor) extra om året för att tvätta händerna (det får 25 procent av all tågpersonal).

Förhoppningsvis ryker de här tilläggen med sparpaketet som klubbades i veckan.


Jag är lite kluven här. Å ena sidan tycker jag synd om "vanligt folk" i Grekland som som vanligt får sitta emellan när regeringar klantat till det. Å andra sidan verkar de rätt slöa och sugna på goa' förmåner utan att behöva jobba speciellt mycket. Då får man skylla sig själv.

Sen ska vi som vanligt komma ihåg att man aldrig kan lita på media. De odlar fram de åsikter de vill att vi ska ha. Läste någonstans att greker jobbar mest i EU, men det är ju statistik och då påminns man om det gamla talesättet om "lögn, förbannad lögn och statistik".

_________________
Living a thrifty and frugal lifestyle is truly simple: Use it up. Wear it out. Make it do. Do without. Waste not.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 06:46 
grym skrev:
vad är allternativet?

har man lånat pengar så måste det tillbaka mad ränta


Inte alls. Det är inte ovanligt att skulder inte kan betalas. Det är för att kompensera för den risken man kräver ränta och säkerhet. Lånar man ut till någon som man vet inte kan betala tillbaka får man stå sitt kast. Lite sunt förnuft får man faktiskt kräva.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 08:40 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
skogsbonde skrev:
grym skrev:
vad är allternativet?

har man lånat pengar så måste det tillbaka mad ränta


Inte alls. Det är inte ovanligt att skulder inte kan betalas. Det är för att kompensera för den risken man kräver ränta och säkerhet. Lånar man ut till någon som man vet inte kan betala tillbaka får man stå sitt kast. Lite sunt förnuft får man faktiskt kräva.



Det känns som att när en privatperson skall låna på banken så skall det granskas och kontrolleras ända fram till vad man åt till frukost, men när det gäller en nation så går man helt enkelt på vad representanter säger.
Detta låter otroligt naivt, men jag antar att det har varit delar i "politiska uppgörelser"
- Visst får ni låna dessa pengar av oss men då måste ni köpa föremål X och Y som vi tillverkar.
OSV OSV

Vad som stör mig vad gäller detta är att det uppenbarligen finns de som ljugit och det talas inte om att de skall få någon form av straff för detta. Det borde ju inte gå att inte kunna hitta vissa personer som kan anses vara ansvariga för iaf delar av det inträffade? Både i Grekland och i länder som lånat ut pengar, för inte fan är man så naiv att man tror att de som varit ansvariga för utlåningen inte undgått att granska Grekland som sig bör ifall de inte fick lite "sportler"?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 08:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är väl bara att titta på Sverige .
Hur många gånger röstade vi nej till EU , och ändå så blir vi en del av den "stora nationen"

Varför ?
Palme m.fl lånade stora summor då från bla Tyskland och vi kunde inte betala tillbaka de pengarna .
Så då kom det ett krav på att vi skulle med i EU .
Det fanns ju inte pengar i statskassan till inträdesbiljetten men eftersom kravet kom från andra så betalade andra vårt inträde .
Vad Svenska folket ville , brydde man sig inte om .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 09:36 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Citera:
Vad som stör mig vad gäller detta är att det uppenbarligen finns de som ljugit och det talas inte om att de skall få någon form av straff för detta. Det borde ju inte gå att inte kunna hitta vissa personer som kan anses vara ansvariga för iaf delar av det inträffade?

Bankerna som lånar ut pengar tjänar själv grova pengar på detta, för mig är det viktigt att man inte skuldbelägger det grekiska folket eller t.ex det Isländska folket. Ansvaret för Greklands finansiella kris måste ligga hos makthavarna.

Tror ni USAs finansiella räkenskaper som visas officiellt är sanningsenliga?
Hur många har arresterats för de finansiella bedrägerier som ledde till Finanskrisen 2008(och pågående)? (och dit räknas inte Bernie Madoff)

too big to fail, too big to jail...

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 10:31 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Visst är det så, men jag blir iaf irriterad över att det kan vara på det sättet och vill uttrycka det :)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 75  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet