Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 1112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 75  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 10:53 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 apr 2011, 21:30
Inlägg: 186
Ort: Mitt i Sverige
Jag skrev tidigare i denna tråd "Att det just nu finns en massa hus till salu på marknaden pressar ner priserna och det är ju bra om man är intresserad av att köpa en BOL. Men ser man det i ett större perspektiv kan det var början på något riktigt dåligt. 50 procent fler hus till försäljning än samma tid 2010 låter lite oroväckande i mina öron. Inte kan det bara vara det höjda ränteläget?"

http://www.dn.se/ekonomi/dubbelt-sa-man ... fritidshus[/quote]

I DN idag hittar jag denna artikel så fortfarande pekar på samma sak.

http://www.dn.se/ekonomi/rekordmanga-os ... mmarstugor

Den nuvarande massarbetslösheten (De officiella siffrorna är 395 000 - mina beräkningar pekar mot rekordhöga 600 000 personer) påverkar säkert priserna förutom oro i ekonomin. Dock ger det möjlighet för den som har sparade pengar eller arbete att köpa både mark och hus till bra pris. I den senaste DN-artikeln nämns ett fritidshus i Motala för ynka 39 000 SEK vilket ligger i nivå med ett avancerat tält med tillbehör. :surprised:

Det finns helt säkert massor av anledningar till att fritidshusmarknaden ser ut som den gör just nu. En teori är att den unga familjen idag inte är så intresserad av fritidshus. Det finns mycket annat som lockar och pockar till skillnad mot då 50 och 70-talets familjer svetsade samman kärnfamiljen.

_________________
Det finns otaliga katastrofscenarier - alla kräver sin egen åtgärd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 11:26 
Tyska (och franska) banker har hyfsat stora tillgångar i form av grekiska statsobligationer. De har gått med att vänta med att lösa in dem, helt enkelt för att de vet att om de skulle kräva inlösen, så går Grekland i konkurs och deras statsobligationer blir värdelösa. Bankerna får då ta konsekvenserna för sitt oansvariga handlande. För att skjuta upp detta otrevliga så är det lättare att vänta och se. Då kan de fortsätta att räkna med de grekiska statsobligationerna som tillgångar till 100%.

Det är också därför dessa banker (och EU) kan gå med på att låna ut ändå mer pengar till Grekland. I praktiken lånar de ut pengar till grekerna, som omedelbart lämnar tillbaka allt (och lite till) till bankerna för att täcka gamla skulder. Det innebär alltså inte längre någon som helst ny förlust eller risk att låna ut mer pengar till grekerna nu, de utlånade pengarna får ju långivarna omedelbart tillbaka igen. Finessen är att långivaren slipper visa upp att de sitter med svarte-petter på hand. Som tack får de lite mer värdelösa grekiska statsobligationer. Bara rundgång. Och Grekland hamnar ändå längre ner i det bottenlösa hålet, bara för att andra skall slippa erkänna sina pinsamma misstag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 11:38 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 05 dec 2010, 21:22
Inlägg: 222
Ort: Sthlm
Mitt i Sverige skrev:
Inte kan det bara vara det höjda ränteläget?"


Numera får man ju bara låna upp till 85% av köpesumman. Det utestänger många från bostadsköp. Inte många unga familjer kan blada upp 300 lax ur fickan som grundplåt för sin tvåmiljonersvilla. Det tror jag är en starkt bidragande orsak till nedgången vi nu ser.

_________________
Living a thrifty and frugal lifestyle is truly simple: Use it up. Wear it out. Make it do. Do without. Waste not.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 14:44 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 apr 2011, 21:30
Inlägg: 186
Ort: Mitt i Sverige
Jamson skrev:
Mitt i Sverige skrev:
Inte kan det bara vara det höjda ränteläget?"


Numera får man ju bara låna upp till 85% av köpesumman. Det utestänger många från bostadsköp. Inte många unga familjer kan blada upp 300 lax ur fickan som grundplåt för sin tvåmiljonersvilla. Det tror jag är en starkt bidragande orsak till nedgången vi nu ser.


Fast de här artiklarna gällde fritids/sommarhus, de kostar ofta(st) under 2 000 000 även i Stockholmstrakten. Men annars är den minskade belåningsmöjligheterna för villor säkert en av orsakerna.

_________________
Det finns otaliga katastrofscenarier - alla kräver sin egen åtgärd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 16:04 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: sön 08 maj 2011, 14:17
Inlägg: 132
Jamson skrev:
Mitt i Sverige skrev:
Inte kan det bara vara det höjda ränteläget?"


Numera får man ju bara låna upp till 85% av köpesumman. Det utestänger många från bostadsköp. Inte många unga familjer kan blada upp 300 lax ur fickan som grundplåt för sin tvåmiljonersvilla. Det tror jag är en starkt bidragande orsak till nedgången vi nu ser.


Vilket är skitbra.
Det är vansinnigt att unga människor ska behöva skuldsätta sig för flera decennier framåt bara för att ha någonstans att bo.
Två miljoner för ett vanligt radhus i en vanlig stad är verkligen övervärderade.

_________________
Silver i fickan och tryck i nävarna!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 21:15 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Dweomer skrev:
Det är väl bara att titta på Sverige .
Hur många gånger röstade vi nej till EU , och ändå så blir vi en del av den "stora nationen"

Varför ?
Palme m.fl lånade stora summor då från bla Tyskland och vi kunde inte betala tillbaka de pengarna .
Så då kom det ett krav på att vi skulle med i EU .
Det fanns ju inte pengar i statskassan till inträdesbiljetten men eftersom kravet kom från andra så betalade andra vårt inträde .
Vad Svenska folket ville , brydde man sig inte om .


Sverige har bara haft en folkomröstning om EU-medlemskap: http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C3%B6stningen_om_EU-medlemskap_i_Sverige_1994

Vi ha även haft folkomröstning om Euron 2003 men som vi alla vet är den svenska kronan fortfarande landets valuta.

I båda fallen har regering och riksdag respekterat valresultatet och agerat därefter.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tis 05 jul 2011, 00:01 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Nja jag har faktiskt för mig att vi röstade två gånger om EU, om än kan första gången kanske av politiker tolkas som det inte var en omröstning alls....?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tis 05 jul 2011, 19:19 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Nu börjar vi glida ur ämnet men om man googlar lite snabbt får man följande länkar som visar vilka nationella folkomröstningar vi har haft i Sverige: valmyndigheten, Riksdagen, Regeringskanliet och Wikipedia

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: ons 06 jul 2011, 22:59 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Fast så som jag tänkte så var det väl att först förlorade partierna som förde fram frågan valet, sen blev väl omröstningen nej vid alla undersökningar så när det väl var en omröstning så blev deltagandet lågt?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: ons 06 jul 2011, 23:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Man gick ju ut och gjorde undersökningar , men Svenska folket sa nej nästan enhälligt varje gång .
Och omröstningen fick inte ge ett nej , utan måste bli ja pga vad jag tidigare skrev .

Man löste det ju genom att skicka ner många kända personer som var kritiska till EU till Bryssel för att de skulle få se vad bra det var att vara en del av unionen . Man köpte dessa personer med fina jobb och höga löner .

Sedan kom de hem och sjöng EUs lov för Svenska folket .

Så det gick ju som det gick .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 11 jul 2011, 08:22 
lite mera fråpn usa

Omräknat innebär det att USA lånar 800 miljarder kronor – i månaden.
eller krasst sett 2500 per skalle och månad, inget bra
speciellt om man räknar bort ungefär halva befolkningen, realistiskt med barn och pensionärer och arbetslösa

http://www.dn.se/ekonomi/bred-budgetuppgorelse-sprack-i-usa


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 11 jul 2011, 21:00 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Jag tror att det är bra att den stora merparten av befolkningen fortfarande lever med föreställningen att det i framtiden skall fortsätta att vara så som det är idag och har varit väldigt länge (i Sverige åtminstone) - dvs väldigt bra.

Rent mentalt är de flesta människor nog inte förberedda och kanske inte heller ens kapabla att hantera att vårt sätt att leva måste ha ett slut och att detta slut kan vara mycket närmare i tiden än vad optimisterna gärna vill få oss att tro.

Den dagen (om den dagen nu någonsin kommer) som de breda massorna börjar att inse att framtiden istället kommer att innehålla stora vedermödor, garanterat sämre levnadsstandard, troligen massarbetslöshet, fattigdom, knapphet och nöd, rent av svält, och vem vet vad annat elände - den dagen tror jag att folk antingen kommer att vända sig innåt i depressiv apati eller också vända sig utåt och rikta sin vrede över att det blivit så här illa mot någon eller några - och politiker och bankirer ligger nog rätt illa till, skulle jag tro. Men egentligen så har ju människorna sig själva att skylla som mot bättre vetande levt på lånad tid och konsumerat mera än några generationer någonsin gjort på denna jord så att det som kunde ha räckt i hundratals år istället konsumerades upp på några tiotals år i en vild och hämningslös kreditfinansierad konsumtionsorgie.

Massupplopp, kravaller, skadegörelse och kanske rent av revolution kanske det blir på sina håll i världen - men det mest tragiska är att detta inte på något sätt hjälper upp situationen lika lite som det hjälpte att Rom plundrades av vandaler när man förlorat sin forna glans och börjat dala ned i historiens glömda vrå. Det kan instället bli så att dessa oroligheter, och i värsta fall även nya krig mellan länder, istället skyndar på utvecklingen ytterligare så att det som kanske skulle tagit 10-20 år eller mera istället går på några månader eller något/ra år.

Jag tror att nedgången kan komma snabbt om och när dominobrickorna väl börjar att falla och den ena krisen avlöser den andra och vi ser hur det hela börjar att rasa samman. Men det man frågar sig är förståss när vi når denna kritiska nivå. Jag tror inte att vi är där ännu, men det känns heller inte helt otänkbart att vi börjar att närma oss den punkten. Se bara på utvecklingen i sydeuropa och i USA...

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 11 jul 2011, 21:16 
tja italien är ju med på nyheterna nu

ibland funderar jag på varför det måste bli så illa för länder som faktiskt kan sörja för sig själva
ska det produceras mat och livsnödvändigheter så rullar det runt
att inte pappersvändare och annat löst folk får skola om sig till gräsröjare i statlig tjänst är ju en annan sak
krasst sett så borde många länder klara sig bra om det dras ned på konsumtionen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: mån 11 jul 2011, 22:02 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Njae..
Titta på Estland som är väldigt långt efter på många områden . Där fungerar inte ekonomin heller trots många som röjer gräs och sopar gator .
Ändå är det ett land med hög konsumtion .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tis 12 jul 2011, 02:39 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Tja igår så sökts ON/OFF i konkurs, är det en sten som startar en lavin?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 75  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet