Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Risk för kinesisk bankkollaps?
InläggPostat: ons 09 mar 2011, 15:13 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Kinesisk Bankkollaps?

Bild
http://www.e24.se/makro/risk-for-kinesisk-bankkollaps-2013_2666857.e24

Ökad kreditrisk och bostadspriser på bubbelnivå gör att Kina med 60 procents risk hamnar i en bankkris inom två år, enligt värderingsinstitutet Fitch.

Så här är scenariot;

Kinesiska banker behöver ett räddningspaket bestående av enorma summor pengar. Den kinesiska staten säljer av Amerikanska värdepapper(obligationer) i ett desperat försök att rädda sin egen valuta och sina banker.

Hur skulle detta påverka USA? Hur skulle detta påverka oss? Skulle dollarn devalveras kraftigt i värde?

Kina är definitivt inte ensam i "bubbel-landet", kolla The Next Dubai med Mike Maloney

Edit; stavfel...

Senast redigerad av Friedrich_Von ons 09 mar 2011, 20:33, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Risk för kinesisk bankkollaps?
InläggPostat: ons 09 mar 2011, 20:04 
Redneck survivalist

Ingen kan väl säga vad/vem som kommer rasa först i det globala pyramidspelet, men att hela världsekonomin ganska snart (inom två år) kommer att gå rejält åt helvete tycker jag inte längre att det råder något som helst tvivel om. Det kan ju inte gå på något annat sätt, som ekonomin är uppbyggd - att det krävs ständigt högre skuldsättning för att hålla allting igång.

Jag får väldigt dåliga vibbar av allt det här. Jag såg inte utvecklingen i tid och har därför inte anordnat mitt liv så att jag klarar att leva en längre tid utan regelbunden inkomst i form av vanliga pengar. Sedan vet vi ju inte alls hur det här kommer att drabba vårt lilla obetydliga land. Får vi bara snabbt skiftat efterfrågan från ändlösa mängder asiatiskt skräp till inhemskt producerade varor istället kanske det inte blir så illa? Förutom för alla bolånetorskar....

Ska blir intressant.

InläggPostat: ons 09 mar 2011, 21:37 
Omega man
Användarvisningsbild

den stora frågan är om det blir pyspunka eller en stor smäll när bubblan spricker

InläggPostat: ons 06 jul 2011, 20:56 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

http://www.e24.se/makro/varlden/moodys-dolda-jatteskulder-i-kina_2908952.e24 Moody's: Dolda jätteskulder i Kina

Den offentliga skuldnivån i Kina är kanske 3 400 miljarder kronor större än vad den ser ut i räkenskaperna, om man tittar närmare på lokala myndigheters redovisning, enligt kreditvärderaren Moody's.

http://www.youtube.com/watch?v=rPILhiTJv7E China's Ghost Cities and Malls

Uppladdning inför finanskris 2.0... Hur länge innan det blir finansiell härdsmälta?

InläggPostat: ons 06 jul 2011, 22:03 
Fredag

Nu får någon som följer sånt här t.ex. Cornucopia komma in och reda ut lite siffror om miljarder och triljarder dollar, kronor och yuan.

Kinas offentliga skuldnivå är enligt den här artikeln 3 400 miljarder kronor högre än det som är redovisat.
Kinas pengar reserver var (enligt Bloomberg den 11 januari 2011) cirka 2,85 triljoner dollar. Nu med stor risk att jag räknar fel så betyder detta att deras reserver är cirka 18 000 miljarder kronor. Även om "gömda" skulden är enorm så är det bara runt 19% av deras reserver. Det kan bli tufft för landet Kina men förmodligen går det inte samma öde som Grekland och några andra till.
Vad betyder dessa siffror isf för den globala utvecklingen?

InläggPostat: ons 06 jul 2011, 22:47 
Omega man
Användarvisningsbild

sedan funderar jag på lite på vem som lånar till vem
till slut blir det monopolpengar av det hela

i och för sig så tror jag personligen att det är dags för ett börsras igen innom ett år, det har ju gått 2.5 år sedan sist
och yklerna kommer nog bli kortare och kortare och allt mera instabilt

vi får se, jag kommer inte satsa stora pengar på aktier innan det går i botten igen

InläggPostat: mån 18 jul 2011, 14:21 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

Det här är nyheter för mig. I Kina planerar man tydligen att bygga 20 nya städer om året i 20 år framöver...

Dessa jätteprojekt har tydligen också hållit på en tag, och på följande länk finns en artikel om detta och de spökstäder som detta har gett upphov till:

Satellite images of the ghost cities of China, 2011

Detta tillsammans med den infrastruktur som byggs i anslutning till dessa städer måste naturligtvis finaniseras av någon - och det ligger ju nära till hands att misstänka att de kinesiska bankerna är djupt involverade i detta korthus.

Därvid blir det också lätt att föreställa sig vad som kommer att hända med den kinesiska ekonomin och med dessa banker den dagen som detta pyramidspel inte går att hålla under armarna längre. En betydande del av ekonomin tycks alltså byggas på rent fiktiv BNP som genereras ur dessa enorma projekt som påbörjas och avslutas men aldrig ens efterfrågas av någon. Att kinas BNP länge varit ifrågasatt är ingen nyhet för mig, men dessa enorma spökstäder är däremot en oroande nyhet som bådar illa för världsekonomin.

InläggPostat: mån 18 jul 2011, 17:39 
Redneck survivalist

Man har ju byggt alla dessa städer för att den nya kinesiska medelklassen ska ha någonstans att bo. Tyvärr blev det för dyra bostäder så ganska få medel-Changs har råd att flytta in i dem. Oops, "tänkte inte på det!"

InläggPostat: mån 18 jul 2011, 17:54 
Kreditkortsberoende

om "spökstäderna":
http://flutetankar.blogspot.com/2011/07 ... ubbla.html

InläggPostat: mån 18 jul 2011, 19:20 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

Citera:
om "spökstäderna":

Intressant. Jag såg dokumentären. Det framkom där bl a att inte mindre än 64 miljoner lägenheter står tomma i Kina. Tittade även på en intervju med Chanos om Kina. Enligt honom så var det 2009 inte mindre än 30 miljarder kvadratfot (sq.feet) under byggnad i Kina. Skulle vara intressant att veta motsvarande siffra i år 2011...

Det sades även att över 60% av Kinas BNP 2010 kom från fixed asset investments, dvs helt enkelt byggande av hus, fabriker, bostäder, kontor, vägar, järnvägar, etc. Och det är inte uthålligt under någon längre tid om man ser till historien.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ]