Rebellion skrev:
Apropå mediciner, är det inte farligt att äta utgågna mediciner. Hade en kompis när jag växte upp som tog vanliga huvudvärkstabletter efter bästföre datumet hade gått ut och vart allvarligt sjuk.
Kanske dom har ändrat innehållet i medicinen nu för tiden så det länge inte är farligt att ta efter bästföredatum, eller som ovanstående skrev att tillverkarna inte längre kan garantera effekt av gamla mediciner.
Det här är någt som debaterats i det oändliga, men vad jag har läst mig fram till så är det omöjligt att bli sjuk av Asperin och liknande då tester har gjorts av US Army på tabletter som stammar från WWII och de fungerade med gott resultat, bästa uppskattningen var att de hade ca 90% kvar av effekten.
Enda medicin som sagts vara farlig var en form av penicilin som blev giftigt efter utgångsdatumet, det skall nu ha åtgärdats och det enda som händer är att det förlorar effekt. Men även här är det förvånansvärt hur effektiva de är även efter att datumet har passerat och tom ganska rejält!
Blev din kompis sjuk så beror det antingen på felaktigt lagrade tabletter eller att det är någon ovanlig som attan sort som var morfinbaserade, fast då måste tabletterna vara från 40 talet eller tidigare? Hur som... undvik gamal morfin

Och även ny om man inte har svåra smärtor.