redrobjem skrev:
Ok vad var det vanligaste valet? Jag är i valet och kvalet att uppgradera min fällkniven F1 till S1 eller A1 den skall användas till vedbeatbetning. jag kommer inte ha yxa pga tyngden) men en såg (fiskars stora infällbara) och Moras fiskekniv för rensa fisk. Men A1 känns som lite tung att ha i bältet.
Jag håller faktiskt inte med dig där. Jag använder själv en A1 och jag upplever den inte som för tung. Vikten är tvärt om en av knivens stora fördelar eftersom jag gillar att ha en lite större kniv som funkar bra att hugga med. Den blir visserligen lite klumpigare att tälja med men det kan jag leva med. Jag har en F1 också men den kniv jag använder oftast är A1:an.
Nu vet jag inte hur du ska bearbeta din ved. Du ska ju ha en såg vilket jag ofta inte har med så om du mest bankar på bladet med en grov pinne för att klyva veden (vilket jag aldrig gör i skogen) så kanske en S1 funkar lika bra men personligen så gillar jag den inte. Den är stor nog för att kännas lite klumpig (precis som A1) men lite för liten för att vara bra att hugga med, något som går alldeles utmärkt med A1:an.
Nu är jag ju inte och har aldrig varit medlem i ett jägarförband, men det är min högst amatörmässiga åsikt i ämnet.