Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilken kniv har dom svenska jägarförbanden?
InläggPostat: lör 06 aug 2011, 20:15 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

redrobjem skrev:
Ok vad var det vanligaste valet? Jag är i valet och kvalet att uppgradera min fällkniven F1 till S1 eller A1 den skall användas till vedbeatbetning. jag kommer inte ha yxa pga tyngden) men en såg (fiskars stora infällbara) och Moras fiskekniv för rensa fisk. Men A1 känns som lite tung att ha i bältet.

Jag håller faktiskt inte med dig där. Jag använder själv en A1 och jag upplever den inte som för tung. Vikten är tvärt om en av knivens stora fördelar eftersom jag gillar att ha en lite större kniv som funkar bra att hugga med. Den blir visserligen lite klumpigare att tälja med men det kan jag leva med. Jag har en F1 också men den kniv jag använder oftast är A1:an.

Nu vet jag inte hur du ska bearbeta din ved. Du ska ju ha en såg vilket jag ofta inte har med så om du mest bankar på bladet med en grov pinne för att klyva veden (vilket jag aldrig gör i skogen) så kanske en S1 funkar lika bra men personligen så gillar jag den inte. Den är stor nog för att kännas lite klumpig (precis som A1) men lite för liten för att vara bra att hugga med, något som går alldeles utmärkt med A1:an.

Nu är jag ju inte och har aldrig varit medlem i ett jägarförband, men det är min högst amatörmässiga åsikt i ämnet.

InläggPostat: lör 06 aug 2011, 23:51 
Omega man
Användarvisningsbild

Jag tycker att du borde ta en titt på en kukuri från kukurihouse eller om du kan övertala Seved att göra en.

Bättre kniv får man leta efter :) Fixar småarbeten hjälpligt och fungerar som yxa utan problem.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: sön 07 aug 2011, 07:18 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

tjomp skrev:
redrobjem skrev:
Ok vad var det vanligaste valet? Jag är i valet och kvalet att uppgradera min fällkniven F1 till S1 eller A1 den skall användas till vedbeatbetning. jag kommer inte ha yxa pga tyngden) men en såg (fiskars stora infällbara) och Moras fiskekniv för rensa fisk. Men A1 känns som lite tung att ha i bältet.

Jag håller faktiskt inte med dig där. Jag använder själv en A1 och jag upplever den inte som för tung. Vikten är tvärt om en av knivens stora fördelar eftersom jag gillar att ha en lite större kniv som funkar bra att hugga med. Den blir visserligen lite klumpigare att tälja med men det kan jag leva med. Jag har en F1 också men den kniv jag använder oftast är A1:an.

Nu vet jag inte hur du ska bearbeta din ved. Du ska ju ha en såg vilket jag ofta inte har med så om du mest bankar på bladet med en grov pinne för att klyva veden (vilket jag aldrig gör i skogen) så kanske en S1 funkar lika bra men personligen så gillar jag den inte. Den är stor nog för att kännas lite klumpig (precis som A1) men lite för liten för att vara bra att hugga med, något som går alldeles utmärkt med A1:an.

Nu är jag ju inte och har aldrig varit medlem i ett jägarförband, men det är min högst amatörmässiga åsikt i ämnet.

När jag skrev att den känns tung så var jag otydlig jag borde skrivit den verkar tung då jag aldrig hållit i den men nu efter att jag prövat den så håller jag med den känndes inte tung att ha i bältet. Jag hade tillockmed kunnat ha A2 men den var för dyr.

InläggPostat: sön 07 aug 2011, 07:20 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Jag tycker att du borde ta en titt på en kukuri från kukurihouse eller om du kan övertala Seved att göra en.

Bättre kniv får man leta efter :) Fixar småarbeten hjälpligt och fungerar som yxa utan problem.

Jag har hört mycket bra om dom men jag skulle vilja känna på en innan jag kan utala mig vet du eller nåfon annan om det finns en affär i Stockholm som säljer dom?

InläggPostat: sön 07 aug 2011, 19:06 
Omega man
Användarvisningsbild

Det finns några som säljer United Cutlery och Cold Steel kukuri, men dessa är inte alls lika bra som en riktig.

Googla upp kukurihouse eller exghurka knivarna och köp en sådan, de är förvånansvärt billiga så du kan om du mot absolut all förmodan inte gilla den sälja den där för kanske tom en liten vinst.

Eller så lovar jag att köpa den av dig för samma som du gav för den då jag är på jakt efter en till.

Köp inte en överdrivet stor, de är nog med en 20-30 cm are för att den skall fungera till allt som du vill ha.

InläggPostat: sön 07 aug 2011, 22:13 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Det finns några som säljer United Cutlery och Cold Steel kukuri, men dessa är inte alls lika bra som en riktig.

Googla upp kukurihouse eller exghurka knivarna och köp en sådan, de är förvånansvärt billiga så du kan om du mot absolut all förmodan inte gilla den sälja den där för kanske tom en liten vinst.

Eller så lovar jag att köpa den av dig för samma som du gav för den då jag är på jakt efter en till.

Köp inte en överdrivet stor, de är nog med en 20-30 cm are för att den skall fungera till allt som du vill ha.

Vad är det för stål i dom jag kollade Khukurihouse var så billiga att jag ifrågassätter kvalitén.

InläggPostat: mån 08 aug 2011, 08:46 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Ulv i fårkläder: har du beställt från Khukurihouse är dom pålitliga och kan
man få problem med tullen?

InläggPostat: mån 08 aug 2011, 16:32 
Omega man
Användarvisningsbild

Stålet från Kukurihouse är bladfjäderstål mao orginalstålet 5160 till dessa knivar.

Finns inget problem med tull eller annat, förutom kanske moms och tullavgift om de öppnar skiten.

Bra knivar som jag inte har haft något problem med, dock så är greppet något litet för mina labbar så jag funderar på att göra om det.

Men vad kniv gäller så blir du inte besviken!

InläggPostat: mån 08 aug 2011, 21:26 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Nu blev jag köpsugen det blir nog en Khukuri men även en A1.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2