Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Grävd brunn: rening utan ström
InläggPostat: sön 28 aug 2011, 00:41 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 22 aug 2011, 16:05
Inlägg: 3
Hej! Vi har en grävd brunn med okänd vattenkvalite. Vad tycker ni är
Bäst sätt att rena vattnet? Jag planerar för ett scenario utan el och behov för 4 pers. Jag vill ha nåt sätt att rena vattnet som inte innefattar manuell pumpning. Det måste vara rimligt pris och lätt att få tag i extrafilter. Berkey säljs inte i sverige vad jag förstår. Finns nåt annat liknande?
sign. törstig


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grävd brunn: rening utan ström
InläggPostat: sön 28 aug 2011, 01:25 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Ta ett vattenprov redan idag och få det tolkat av någon som kan sådant. Det kan vara bra vatten som det är om du har tur. Sen beror det givetvis på hur omgivningen ser ut också.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grävd brunn: rening utan ström
InläggPostat: sön 28 aug 2011, 10:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ett enkelt sätt är ju att fylla typ potatissäckar med kalk och bara lägga ner i brunnen .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grävd brunn: rening utan ström
InläggPostat: sön 28 aug 2011, 10:53 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Ta reda först om du behöver rena vattnet, om det är en gammal brunn så borde redan vattenproblem vara kända. Kanske kan du fråga någon granne/tidigare ägare?

Många grävda brunnar brukar inte behövas filtreras. Det är ju såklart beroende på vart man bor, och vad man har för marksediment, berggaser mm.

Ta vattenprover som sprithitler skriver.

Att ta en gammal brunn i bruk, kräver att man "renpumpar" brunnen några gånger så rent vatten fylls upp. Även en visuell inspektion kan vara bra, så det inte ligger skräp eller döda djur(t.ex möss) i brunnen.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grävd brunn: rening utan ström
InläggPostat: sön 28 aug 2011, 13:48 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 14 dec 2010, 16:55
Inlägg: 338
DocFolie skrev:
Hej! Vi har en grävd brunn med okänd vattenkvalite. Vad tycker ni är
Bäst sätt att rena vattnet? Jag planerar för ett scenario utan el och behov för 4 pers. Jag vill ha nåt sätt att rena vattnet som inte innefattar manuell pumpning. Det måste vara rimligt pris och lätt att få tag i extrafilter. Berkey säljs inte i sverige vad jag förstår. Finns nåt annat liknande?
sign. törstig


Berkey selges kanskje ikke i dag, men i følge denne tråden fra tidligere i år kommer den snart: post31978.html?hilit=berkey#p31978

Det absolutt rimeligste vannfiltreringssystemet av "Berkey-typen" er dette som egentlig er beregnet på bruk i utviklingsland: Bild

Produsenten er: http://www.justwater.me/index.html og det kan kjøpes for eksempel her: http://shop.monolithic.com/collections/emergency-preparedness/products/just-water-complete-bucket-system

Når det gjelder ekstrafilter så er mitt råd å kjøpe så mange som du synes du har økonomi til nå. Så kan du heller skaffe deg kunnskap om hjemmelagede vannrensemetoder til bruk når ditt siste filter er brukt. For om TSHTF på en så alvorlig måte at du ikke kan skaffe nye filter, vil du før eller siden likevel måtte finne nye metoder å rense vannet på. (Dersom vannprøvene viser at det er nødvendig da.....)

_________________
Svårt att förstå norska? Klipp och klistra in den här: http://translate.google.com/#no|sv|
Tack till "åhhnaaaj"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grävd brunn: rening utan ström
InläggPostat: sön 28 aug 2011, 23:45 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 14 jun 2011, 23:28
Inlägg: 236
Undersøk om ikke et SSF er tingen for deg. (Slow Sand Filter.) Dette er filtre som er ganske enkle og billige både å lage og bruke.

Fra Wiki:
"Slow sand filters are used in water purification for treating raw water to produce a potable product. They are typically 1 to 2 metres deep, can be rectangular or cylindrical in cross section and are used primarily to treat surface water. The length and breadth of the tanks are determined by the flow rate desired by the filters, which typically have a loading rate of 0.1 to 0.2 metres per hour (or cubic metres per square metre per hour). Although they are often the preferred technology in many developing countries, they are also used to treat water in some of the most developed countries such as the UK where they are used to treat water supplied to London. ...

How it works:
Slow sand filters work through the formation of a gelatinous layer (or biofilm) called the hypogeal layer or Schmutzdecke in the top few millimetres of the fine sand layer. The Schmutzdecke is formed in the first 10–20 days of operation[3] and consists of bacteria, fungi, protozoa, rotifera and a range of aquatic insect larvae. As a Schmutzdecke ages, more algae tend to develop and larger aquatic organisms may be present including some bryozoa, snails and Annelid worms. The Schmutzdecke is the layer that provides the effective purification in potable water treatment, the underlying sand providing the support medium for this biological treatment layer. As water passes through the Schmutzdecke, particles of foreign matter are trapped in the mucilaginous matrix and dissolved organic material is adsorbed and metabolised by the bacteria, fungi and protozoa. The water produced from a well-managed slow sand filter can be of exceptionally good quality with 90-99% bacterial reduction.[4]"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grävd brunn: rening utan ström
InläggPostat: mån 29 aug 2011, 22:44 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
vissa kommuner kan man få göra ett vattenprov gratis om man har barn i hushållet. kolla med kommunen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grävd brunn: rening utan ström
InläggPostat: mån 29 aug 2011, 23:01 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Ett sätt att få igång en brunn som stått oanvänd länge kanske kan vara att sätta en elektrisk pump och använda den brunnen för bevattning av gräsmattor och trädgårdsland.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grävd brunn: rening utan ström
InläggPostat: tis 30 aug 2011, 09:54 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 22 aug 2011, 16:05
Inlägg: 3
Tack för alla tips, tror jag börjar med det självklara:) Kolla vattenkvalitet. Jag hade "kanske" förhastat dömt ut brunnen.
Återkommer i frågan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grävd brunn: rening utan ström
InläggPostat: mån 05 sep 2011, 01:18 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 27 feb 2011, 03:28
Inlägg: 108
Tar bort inlägg...
Fel och ofullständig info, rätt info finns i annan tråd.

big-berkey-kommer-till-sverige-t2055.html

Hej

_________________
Det är alltid för tidigt att ge upp.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet