Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Långtidsförvaring av petroleumprodukter.
InläggPostat: lör 29 dec 2007, 05:03 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
Låt oss säga att man vill gömma undan en eller två kubik bensin/diesel på sin gård för att ha i nödfall, vad bör man då satsa på, en farmartank eller en massa 5, 10, 25 litersdunkar? Båda förvaringssätten har ju sina för och nackdelar, farmartankar brukar vara billiga i inköp, till och med gratis i vissa fall, nackdelen är att tanken är otymplig och svår att gömma om man inte gräver ner den, men då blir det svårt att snabbt få med sig tanken om man blir tvungen att fly, det problemet har man inte med jeepdunkar, dessa kan man enkelt gömma här och var på sina ägor, och det går lätt att snabbt slänga in dunkarna i bilen och sticka iväg om det skulle behövas, men dem 40 st dunkarna som behövs för att förvara 1000 liter bränsle blir dyrt i inköp, jag tänker iallafall satsa på både farmartank och dunkar, en 10-20 st dunkar borde vara tillräckligt för mina behov.

Vilket materiel bör förvaringskärlen vara tillverkade av för bästa hållbarhet då bränslet sakta men säkert fräter sönder materielet, plast, glasfiber eller plåt? och hur länge håller dessa material på ett ungefär?
Farsgubben påstod att plast hade längst hållbarhet, jag själv har alltid trott att plåt var det bästa materialet, jag har även ett svagt minne av att jag läste en artikel om amerikanska survivalister som grävde ner glasfibertankar som dem förvarade propan, diesel eller bensin i för det tyckte dem var bra, så förvirringen är total för mig just nu...

Jag skulle helst vilja gräva ner tanken i backen (plåttanken kan man naturligtvis inte gräva ner) men kan annars hitta på något annat sätt att maskera tanken på.

Så vad rekomenderar ni, och har ni några ytterligare funderingar, eller rentav erfarenheter att dela med er av?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 29 dec 2007, 12:16 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 05 apr 2007, 12:31
Inlägg: 68
Inte bara behållaren utan även bränslet i sig som åldras ,finns ju kemikalier som ska motverka sånt , om du googlar på Long term fuel storage så finns de en del intressanta synpunkter på ämnet !!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 29 dec 2007, 14:50 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Du kan självklart gräva ned en plåttank, bara du skyddar den på rätt sätt, gräv en stor grop i torr mark, dräneraden medelst bland annat sand och singel, lägg ned en stor gummiduk på vilken du lägger en bädd av bentonitlera, ställ ned tanken, fyll upp med mer bentonitlera innanför gummiduken när du sveper den om tanken, fyll på med sand och singel utanför. plantera gräs eller buskar över det hela, förmodligen är buskar bäst då de kamoflerar röranslutningar och eventuell pump.
Frågan är som sagt sedan hur länge olika bränslen håller och vilka additiv som behövs för att förlänga hållbarheten.
Avseende dunkar så skulle jag föreslå vanliga jeepdunkar av metall förvarade i ett torrt och svalt utrymme, exempelvis en torrluftsbur byggd i en jordkällare.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 29 dec 2007, 17:02 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
Tundra Man skrev:
Inte bara behållaren utan även bränslet i sig som åldras ,finns ju kemikalier som ska motverka sånt , om du googlar på Long term fuel storage så finns de en del intressanta synpunkter på ämnet !!

Jo dessa kemikalier går att beställa här och här t ex, det borde även gå att fixa på ställen där dem säljer arbetsmaskiner och sånt, där borde det vara billigt då det säljs i stora partier.

sprithitler skrev:
Gräv en stor grop i torr mark, dräneraden medelst bland annat sand och singel, lägg ned en stor gummiduk på vilken du lägger en bädd av bentonitlera, ställ ned tanken, fyll upp med mer bentonitlera innanför gummiduken när du sveper den om tanken.

Intressant, men vad har bentonitleran för funktion egentligen, räcker det inte med gummiduken bara? Inte för att bentonitleran är dyr direkt, mest nyfiken bara.

En annan grej jag kom att tänka på, tanken måste ju besiktas, med vilka intervall besiktar man den och hur? Är det med en apparat som mäter godsets tjocklek och/eller kollar efter sprickor som inte människoögat kan se? Man kanske till och med provtrycker tanken?
Anledningen till att jag frågar är att man behöver väl ansöka om tillstånd för att inneha en sådan tank på sin gård (?), och jag vill helst att den ska vara hemlig för såväl staten som plundrare, så då tänkte jag själv utföra dessa besiktningar, för jag vill helst inte få en massa diesel i grundvattnet ifall det skulle börja läcka om tanken...
Det borde nog gå att få låna eller hyra sådana apparater, vad dem nu kallas(någon som vet?), är det något mer jag borde tänka på?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 29 dec 2007, 19:40 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Är tanken ordentligt rostskyddad, helst även från insidan om det går, rimligen medelst en bränslebeständig rostskyddsfärg, så borde den klara sig väldigt bra under jord. Det finns gott om farmartankar som är billiga på blocket, dessa torde inte vara något bekymmer att hålla hemliga för staten.
Påfyllning av dessa kan vara skoj dock då det kan vara svårt att få en tankbil att fylla en obesiktigad hemlig tank. Jag skulle nog ställa ett fat på pickupen och fylla tanken med 200-250 liter åt gången.
Vitsen med Bentonitleran är att den absorberar 10 gånger sin egen volym med vatten, den hindrar alltså vattnet från att nå fram till tanken och skyddar därmed mor rost på utsidan av tanken.
För att undvika rost på insidan av tanken torde det bästa vara att se till att tanken alltid är full så att man ej får kondens på insidan som orsakar rost. Är det bensin du skalll förvara så torde etanolinnehållet i mackbensin absorbera och oskadliggöra kondensvattnet såvida inte kondensproblemen är enorma, avseende diesel vet jag inte om det finns några additiv för att lösa problemet.
Fördelar med dunkar jämfört med tank är att de är endera fulla, eller tomma och torrförvarade, de är lätta att omsätta, de är lätta att dela upp på flera förvaringsplatser och därigenom hålla trygga vid brand, plundring eller liknande och de är enkla att starta upp ett drivmedelslager med.
Har du hundra dunkar förvarade på gården och kan visa en plundrare en gömma med 10 dunkar, varav två tomma så kanske att h*n låter sig nöja med dessa och med en av dina konservgömmor,vilket gör att du har kvar det mesta av dina förråd när plundrarna gett sig iväg.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 31 dec 2007, 00:56 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
Okej det är så det ligger till med bentonitleran, det kan komma till användning för andra projekt i framtiden...

Nä, jag tror det är bättre att skaffa enbart jeepdunkar istället, det var visst inte så dyrt iallafall som jag först trodde, köper man några i månaden så behöver det inte bli så fasligt dyrt, och dem är ju som sagt mycket smidigare att ha göra med.

sprithitler skrev:
Fördelar med dunkar jämfört med tank är att de är endera fulla, eller tomma och torrförvarade, de är lätta att omsätta, de är lätta att dela upp på flera förvaringsplatser och därigenom hålla trygga vid brand, plundring eller liknande och de är enkla att starta upp ett drivmedelslager med.
Har du hundra dunkar förvarade på gården och kan visa en plundrare en gömma med 10 dunkar, varav två tomma så kanske att h*n låter sig nöja med dessa och med en av dina konservgömmor,vilket gör att du har kvar det mesta av dina förråd när plundrarna gett sig iväg.


Precis så hade jag tänkt, man lämnar lite prylar framme som man anser sig ha råd att avvara så det inte verkar misstänkt, och har resterande saker i säkert förvar någon annanstans.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10 jan 2009, 17:41 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
På civilförsvarsförbundets hemsida om brandsäkerhet står det att man inte ska "förvara mer än tillåten mängd bränslen i bostaden". Det står dock inte vad som är tillåten mängd. Jag har kollat lite på kommunens men inte hittat nått och jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter.
Är det någon som vet vad som är tillåten mängd ungefär även om det kan skilja från kommun till kommun. Är det 10l eller 500l?

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10 jan 2009, 18:12 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tis 07 okt 2008, 17:35
Inlägg: 9
10 liter brandfarlig vätska i lägenheten och upp till 100 liter, om du inte ansöker om att ha mer, i högst 25 liters behållare på tex balkongen.

Mer om du bor i enfamiljshus, 10 liter i högst 10 liters behållare i samma del av huset du bor, du får ha vätska i ventilerat utrymme i källaren.

Sen får man ju ha lite gas behållare också, 5 liter gasol i lägenhet mer i enfamiljshus.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 jan 2009, 05:33 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Rörande inläggen per den tionde januari så vill jag säga att får. det är små rara djur som betar på Gotland. Lagar och förordningar är bra riktlinjer och innan man går utanför dem så bör man begrunda vad de som stiftat dem tänkt sig med dem. Vad man i slutändan gör skall dock styras av egna behov och eget omdöme. inte av lagar och regler skapade för att avhålla idioter från att orsaka för stor skada.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 jan 2009, 10:14 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Andersson skrev:
10 liter brandfarlig vätska i lägenheten


Med exempelvis ett Trangia-kök så räcker 10 liter till att värma upp vatten tre gånger om dagen i 4-5 månader. Så det är väl ganska ok ändå.

Om man skall koka ris och liknande blir det givetvis dramatiskt kortare tid medan exempelvis pasta halverar tiden bränslet räcker. Själv satsar jag dock mycket på livsmedel som bara behöver varmt vatten och lite tid att stå.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 jan 2009, 12:36 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 04 jan 2009, 12:29
Inlägg: 483
Vill bara påpeka att det inte finns några får på Gotland, endast lamm. ;)

Vad räknas som brandfarlig vätska? Är det bara bränslen eller är det allt som brinner? För i så fall måste jag dricka upp lite av min sprit... :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 jan 2009, 13:47 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tis 07 okt 2008, 17:35
Inlägg: 9
I de 10 liter så inräknas hushållsprodukter som är brandfarliga...så du får nog hälla i dej spriten fort! :wink:
Har själv nog lite mer än 10 liter men lite hit eller dit gör väl inget hoppas jag.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet