Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förväntat scenario; Elaking eller snälling
InläggPostat: lör 17 sep 2011, 08:30 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Jag blev lite nyfiken på hur Ni tänker runt det här med överlevnadsstrategier efter SHTF
1. Vilket scenario vi förväntar oss av framtiden.
2. Vilken strategi vi väljer för det förväntade scenariot.

Det här kan kan ju blir ett stort träd med många förgreningar. Låt mig ge ett exempel.

Jag förväntar mig en total kollaps av samhället om 5-10 år, de flesta samhälleliga funktioner kommer att upphöra, polis, skola, äldrevård etc etc.
Därför ansluter jag mig till den lokala motorcykelklubben, Röda och Vita, som har fina skinnvästar med snygga bilder på ryggen.
Där skaffar jag mig lite kompisar som är psykopater, tungt beväpnade och vana att leva utanför samhället. När SHTF så är man beväpnad med både hänsynslöshet och vapen. Istället för att betrakta vapen som en defensiv skyddsåtgärd så tänker man offensivt. Man skaffar sig det man behöver med våld helt enkelt.

Inläggsrubrik: Re: Förväntat scenario; Elaking eller snälling
InläggPostat: lör 17 sep 2011, 08:40 
Vassrotskonnäsör
Användarvisningsbild

Rakkuraj skrev:
Jag blev lite nyfiken på hur Ni tänker runt det här med överlevnadsstrategier efter SHTF
1. Vilket scenario vi förväntar oss av framtiden.
2. Vilken strategi vi väljer för det förväntade scenariot.

Det här kan kan ju blir ett stort träd med många förgreningar. Låt mig ge ett exempel.

Jag förväntar mig en total kollaps av samhället om 5-10 år, de flesta samhälleliga funktioner kommer att upphöra, polis, skola, äldrevård etc etc.
Därför ansluter jag mig till den lokala motorcykelklubben, Röda och Vita, som har fina skinnvästar med snygga bilder på ryggen.
Där skaffar jag mig lite kompisar som är psykopater, tungt beväpnade och vana att leva utanför samhället. När SHTF så är man beväpnad med både hänsynslöshet och vapen. Istället för att betrakta vapen som en defensiv skyddsåtgärd så tänker man offensivt. Man skaffar sig det man behöver med våld helt enkelt.
smart :D :D :D

InläggPostat: lör 17 sep 2011, 09:40 
Redneck survivalist

Rakkuraj skrev:
Man skaffar sig det man behöver med våld helt enkelt.

Jag skulle inte kunna leva så. Jag är visserligen misantrop och har i stort sett fått nog av mänskligheten, men har ändå samvete, empati och någon slags moral. (Vad det nu är. Moral är ju mest bara samhälls-sammanhållande åsikter och oskrivna regelverk man fått lära sig under uppväxten.)

Jag skulle få klara mig på något annat sätt. Däremot skulle jag inte tveka att använda våld, även dödligt sådant tror jag, om det gällde att försvara mig själv eller något som jag slitit hårt för att förvärva. Den som angriper någon annan har i mina ögon helt enkelt förverkat sin grundläggande rätt att bli schysst behandlad och så är det inte mer med det.

InläggPostat: lör 17 sep 2011, 09:58 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

Ja du. Du kan ju testa att lämna in en ansökan, om det är så du tror det fungerar...

Förstår att du bara ger ett exempel.

el Mero Mero

..lion..

InläggPostat: lör 17 sep 2011, 10:17 
Omega man
Användarvisningsbild

gradvis kollaps, xtremstyrt samhälle där politikerna vill ha totalitärt styre men misslyckas och samhället faller sönder bit för bit

flyttar ut till jaktmarkena, grupperar ihop med några jag jagar med, behöver inte nämna fördelarna
lever på odlat och kaniner :lol: (:)

InläggPostat: lör 17 sep 2011, 12:01 
Simo Häyhä
Användarvisningsbild

Alt1:
Långsamt förfall pga minskade naturtillgångar och ett bristande ekonomiskt system -> ekonomisk kollaps -> fattigdom -> ökade motsättningar mellan olika grupperingar i samhället och mellan länder -> ökande kriminalitet eller krig

Sett till hur kriminella grupper strider inbördes redan idag så tror jag inte att mc-gäng är ett optimalt recept för att få trygghet.

Att flytta ihop med likasinnade tror jag dock är en bra lösning. Jag hade valt människor som kompletterar mina egna kunskaper när det gäller självförsörjning/jakt och vänner från det militära. En enslig gård kompletterat med diverse larmanordningar på olika avstånd och schemalagd bevakning som kan mobilisera övriga tror jag fixar skyddet.

Senast redigerad av sheldor tis 20 sep 2011, 10:14, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 17 sep 2011, 18:27 
Grannarna tittar konstigt på mig
Användarvisningsbild

Nackdelen med psykopater är just att de är psykopater. Nu har jag inget intresse av att slå mig i lag med kriminella som lever utanför samhället i stort, men psykopater vore de sista. :] Har träffat en del psykopater och de står sig själv närmast, alla andra är bara bra att ha så länge de är bra att ha.

InläggPostat: lör 17 sep 2011, 21:02 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Okej, låt mig ta ett annat exempel:

Jag ansluter mig till en munkorden som bor i ett kloster. Klostret ligger avsides och är omgärdat av höga murar och munkarna lever ett fattigt och stillsamt liv. Trots att stormens vågor går höga i världen utanför är livet i klostret stillsamt, lugnt och vänligt. Munkarna delar av sig med allt de har till hjälpbehövande men kräver arbete tillbaka i gengäld.

InläggPostat: sön 18 sep 2011, 09:01 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Jag återupptar mitt engagemang i medeltidsföreningen, samlar en grupp undersåtar runt mig som under åren fram till kollapsen lär sig mycket om primitivt leverne, hantverk och strid med närstridsvapen och rustning. När skiten har träffat fläkten låter vi skägget växa ännu längre, greppar våra stridsyxor och ringbrynjor för att börja plundra näraliggande kloster.

InläggPostat: sön 18 sep 2011, 09:41 
Omega man
Användarvisningsbild

HA är inte så dåliga att ha goda kontakter med tror jag .
Inom gruppen så finns det lagar , respekt , och en förvånande hög moral och etiska värderingar .

Men som utomstående lever man nog lite farligare . Jag skrev ju inom gruppen .

Jag kommer nog att söka mer ensamhet när det skiter sig , en anledning är att vid katastrofer så ökar problemen med sjukdomar under en period och då vill jag inte röra på mig för mycket eller ha för många kontakter .
Skulle behöva några riktigt bra vänner med en bred kunskapsbas som kompletterar min , några få som man verkligen kan lita på i alla situationer , men tyvärr så tror jag de är svåra att hitta .

InläggPostat: sön 18 sep 2011, 09:49 
Bor numera i en bunker
Användarvisningsbild

SHTF vs TEOTWAWKI

SHTF:
Samhället som vi känner det idag drabbas av ett "tillfälligt" problem. I detta fall tror jag att samhället som sådant kommer att återgå till "normaltillståndet" efter ett tag... Kan ta ett till flera år men Jag är optimist och tror att vi som samhälle kan återuppbygga det vi haft.

Exempel på SHTF scenarion idag: Haiti, Valfri krigszon, osv
Vad gör jag: Drar till BOL och väntar ut det

TEOTWAWKI:
Samhället som vi känner har gått under. 70-90% av mänskligheten är borta, Ingen statsmakt eller ordningsmakt finns..
Ingen handel eller liknande fungerar det ekonomiska systemet är utslaget.

Exempel på TEOTWAWKI scenarion: Dödlig pandemi, Yellowstone,
Vad gör jag: Drar till BOL och börjar självhushållning

InläggPostat: sön 18 sep 2011, 17:08 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Oberoende om det är fråga om en mindre eller allvarligare samhällstörning kan man i alla fall konstatera att en krissituation brukar ta fram det sämsta och det bästa hos folk.

Den allmänna tendensen med ett allt råare samhällsklimat såsom "idols-generationen" (det är OK eller tillochmed norm att verkligen gå åt folk), allt fler grova våldsbrott (för inte så länge sen var det ytterst ovanligt att man sparkade på en som ligger i samband med exempelvis ett krogbråk/motsv., nu är det mera regel än undantag att sparka den som ligger i huvudet eller dra kniv eller vad det nu kan vara) gör nog att en eventuell samhällskollaps kommer att ta fram mycket dåliga sidor hos annars vanliga människor.

Då måste de hyggliga människorna slå sig samman.

InläggPostat: sön 18 sep 2011, 19:08 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Scoo skrev:
Då måste de hyggliga människorna slå sig samman.

Kunde inte sagt det bättre själv. Jag kommer vara egoistisk med mat generös med kunskap och fredlig ända fram tills jag eller de mina blir hotade då kommer jag med största möjliga kraft avvärja hotet då jag inte anser mig ha råd med att chansa och använda måttligt med våld.

InläggPostat: mån 19 sep 2011, 21:18 
Omega man
Användarvisningsbild

Personligen kommer jag att ta hyra hos ett lokalt kloster som skydd i utbyte mot mat, vatten, boende och medicin.

Vidare kommer jag hålla lektioner för en viss lokal medeltidsförening i att även om det är roligt med klubbor och ringbrynjor så är leken slut när någon plockar fram bössan.

Jag hoppas att jag kommer stå på sidan av de förtryckta och vara ädel och så, men sanningen är mycket värre. Så bra känner jag mig själv att jag gör allt för att överleva. Dåligt samvete kan jag ha i månader och år efteråt men när jag kan ha dåligt samvete så betyder det att jag lever.

Jag hoppas att jag med mina förberedelser inte kommer behöva få reda på hur långt jag kan gå för mig och mina.
Samhällskollaps är inte Mad Max med hjältar och skurkar, det är Mogadishu, Rowanda och Haiti bakat i en smältdegel och utspottat är helvetet på jorden! Det finns bara olika grader av skurkar som vandrar på den och de få helgon kommer antingen vara hårda som sten eller fort döda.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: lör 14 apr 2012, 12:04 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
HA är inte så dåliga att ha goda kontakter med tror jag .
Inom gruppen så finns det lagar , respekt , och en förvånande hög moral och etiska värderingar .

Men som utomstående lever man nog lite farligare . Jag skrev ju inom gruppen .

Jag kommer nog att söka mer ensamhet när det skiter sig , en anledning är att vid katastrofer så ökar problemen med sjukdomar under en period och då vill jag inte röra på mig för mycket eller ha för många kontakter .
Skulle behöva några riktigt bra vänner med en bred kunskapsbas som kompletterar min , några få som man verkligen kan lita på i alla situationer , men tyvärr så tror jag de är svåra att hitta .

Ja, alla våldtäkterna och droganvändningen tyder verkligen på att det skulle vara en gruppering med hög moral och etiska värderingar. Räknar man därtill alla åtskilliga vapenbrott och att de där mupparna knappt kan gå utanför dörren utan att bli haffade (varför tror du det ligger så lågt? Just det, celler har en förmåga att göra det med människor) och att de som är ute och busar på gatorna mest är gangsterromantiska 20-åringar som har fått en bunt klistermärken så får man verkligen ett homogent gäng man absolut vill hänga med.

Hepp, hepp, tänk nu innan du börjar gapa. Brott=dom. Alltså har de åkt dit, annars skulle de inte ha begått något brott. Vi har ingen brottsstatistik, vi har bara straffstatistik. Blir man dömd så är man ju sådär brottsling, eller hur? Du ska komma undan med mycket pengar om det ska vara värt ett skit när du ligger i ditt betongrum.

Jag tror precis som någon skrev tidigare i tråden på att ha kunskap nog att kunna leva av naturen, som vår civilisation överlevde på i tusentals år och som människor överlag har överlevt på i ungefär 200.000 år innan dess och innan dess kunde evolutioneras på grunden av. Använd hjärnan, det är den som gör oss till överlevare.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa