Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Litteratur om odling och självhushållning
InläggPostat: mån 07 sep 2009, 10:47 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 aug 2009, 12:34
Inlägg: 122
Hello,
Jag har lurkat på det här forumet ett tag men inte hittat någon "presentationstråd" (kanske vore något?)...

Nu har jag i alla fall en fråga. Jag har letat litteratur kring odling i allmänhet och självhushållning i synnerhet. Jag har tidigare sett en del sådan äldre litteratur (från det glada 60-talet), typ om hur man lever "hållbart" på småskalig djurhållning/odling. Funderade på att köpa följande bok http://www.ecoprofile.com/produkt_486_H ... elsson.htm

Vilka andra förslag finns på litteratur för den som vill lära sig hur man ordnar sin egen mat (exempelvis efter katastrofen).

_________________
suum cuique


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Litteratur om odling och självhushållning
InläggPostat: mån 07 sep 2009, 11:09 
Offline
Är det OK att klappa björnen?

Blev medlem: lör 31 jan 2009, 07:16
Inlägg: 204
Ort: Nord
Seymors gamla Självhushållning står sig men är mig veterligt endast tillgänglig antikvariskt. Men försök, den äe en guldgruva och dessutom rolig. Kom bara ihåg att den är skriven med Englands klimat som referensram.

/gadniha


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Litteratur om odling och självhushållning
InläggPostat: mån 07 sep 2009, 12:35 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Presentationstråden finns på ljugarbänken om du tar dig en titt till.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Litteratur om odling och självhushållning
InläggPostat: mån 07 sep 2009, 17:17 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
gadniha skrev:
Seymors gamla Självhushållning står sig men är mig veterligt endast tillgänglig antikvariskt. Men försök, den äe en guldgruva och dessutom rolig. Kom bara ihåg att den är skriven med Englands klimat som referensram.


Går det bra att läsa på engelska så har det tydligen kommit en ny upplaga i år:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1405345101

_________________
Köp saker du inte behöver, för pengar du inte har, för att imponera på folk du inte känner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Litteratur om odling och självhushållning
InläggPostat: tis 08 sep 2009, 08:31 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 aug 2009, 12:34
Inlägg: 122
[/quote]
Jacob Creutzfeldt skrev:
gadniha skrev:
Seymors gamla Självhushållning står sig men är mig veterligt endast tillgänglig antikvariskt. Men försök, den äe en guldgruva och dessutom rolig. Kom bara ihåg att den är skriven med Englands klimat som referensram.


Går det bra att läsa på engelska så har det tydligen kommit en ny upplaga i år:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1405345101
[/quote]



Stort tack! Beställer den nu. Den äldre svenska upplagan kostade över 400 på nätantikvariaten. Andra förslag på litteratur mottages annars tacksamt.

_________________
suum cuique


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Litteratur om odling och självhushållning
InläggPostat: tis 08 sep 2009, 09:39 
Det finns en hel del böcker på Amazon som handlar om detta. Även en annan ny-utgåva av Seymors underbara bok.

Jag har en hop böcker i detta tema, på väg från Amazon, som jag kommer att recensera senare när jag fått dem och har hunnit kolla in dem.

Seed to Seed: Seed Saving and Growing Techniques for Vegetable Gardeners (Paperback)

The Winter Harvest Handbook: Year Round Vegetable Production Using Deep Organic Techniques and Unheated Greenhouses (Paperback)

Preserving Food without Freezing or Canning: Traditional Techniques Using Salt, Oil, Sugar, Alcohol, Vinegar, Drying, Cold Storage, and Lactic Fermentation (Paperback)

Four-Season Harvest: Organic Vegetables from Your Home Garden All Year Long (Paperback)

Root Cellaring: Natural Cold Storage of Fruits & Vegetables (Paperback)]Root Cellaring: Natural Cold Storage of Fruits & Vegetables (Paperback)

The Backyard Homestead (Paperback)

Seymors bok:
The Self-Sufficient Life and How to Live It (Hardcover)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Litteratur om odling och självhushållning
InläggPostat: tor 10 sep 2009, 22:14 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 20:41
Inlägg: 106
jöns skrev:
Hello,
Jag har lurkat på det här forumet ett tag men inte hittat någon "presentationstråd" (kanske vore något?)...

Nu har jag i alla fall en fråga. Jag har letat litteratur kring odling i allmänhet och självhushållning i synnerhet. Jag har tidigare sett en del sådan äldre litteratur (från det glada 60-talet), typ om hur man lever "hållbart" på småskalig djurhållning/odling. Funderade på att köpa följande bok http://www.ecoprofile.com/produkt_486_H ... elsson.htm

Vilka andra förslag finns på litteratur för den som vill lära sig hur man ordnar sin egen mat (exempelvis efter katastrofen).


Hej Jöns! Mitt förslag till dig vore att höra dig för med äldre/ insatta människor i din närhet för att få veta vilka/hur osv grödor som är möjligt att driva i din region. Det finns böcker typ den du föreslog men de är ofta behäfftade med det faktum att författarna ofta lever i en fantasivärld och dessutom inte kan ett dugg om odling utan bara upprepar saker som de har hört av tex Ernst K på TV och liknande och som de tror att alla vill höra...
En hel sida brukar tex vara en bild på tex en dillplanta och så texten: Är fantastigt gott till lax...

Den bok från 60-talet du nämnde kan vara mer värdefull än dessa nya tramsböcker...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Litteratur om odling och självhushållning
InläggPostat: fre 22 okt 2010, 17:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vi har en bra bok om självhushåll (eller mer djurskötsel) som är svensk , från 80-talet .

Husdjur till husbehov av Håkan Hallander , finns i två upplagor , första mer om självhushållningen , den senare med tillägg om våra svenska lantraser .

Men annars så skulle jag säga att böckerna från runt mitten av 40-talet är de som man ska satsa på .
Då var vi i krig med allt vad det innebar av opålitliga importer osv .
Där kan man hitta förslag på foderstater till djuren som ur näringssynpunkt är korekta men samansatta av vad vi kan odla i Sverige.

Att kunna göra en växtodlingsplan och en grundutfodringsplan är viktigt .
Och de mallar som finns idag , där mycket ska importeras funkar helt enkelt inte

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Litteratur om odling och självhushållning
InläggPostat: ons 21 sep 2011, 22:47 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
Jag har precis läst 2 böcker som jag vill rekomendera,

1. Jordkällare och Skafferi från 1993 ISBN: 91-46-16322-0
2. Ekologiskt odling & självhushållning - på kvinnligt vis från 1997 ISBN:91-7059-010-9

Sen funderar jag på att köpa följande böcker:

The Encyclopedia of Country Living - 198kr
Growing Your Own Vegetables - 127kr
Canning and Preserving Your Own Harvest: 121kr

Böcker är alltid intressanta :D


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet