Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Survivalister i TV?
InläggPostat: lör 22 okt 2011, 15:05 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Alex Supertramp skrev:
spiritlight skrev:
Hundar eller inte, frågan är,
Om jag nu ska hård dra det jag läser:
En survivalist ser till att göra sig och de nära förberedd för framtida katastrofer.
Finns det en rörelse eller ett tänk om att det kanske inte är tillräckligt?
Eller görs det mer?

Hur menar du då?

Ja jag säger väl som så att ska jag tolka det som att en survivalist bara ser till sina närmaste och skiter i andra.

Men jag fick lite svar ovan på att det beror på...

InläggPostat: lör 22 okt 2011, 16:32 
Fredag

spiritlight skrev:
Alex Supertramp skrev:
spiritlight skrev:
Hundar eller inte, frågan är,
Om jag nu ska hård dra det jag läser:
En survivalist ser till att göra sig och de nära förberedd för framtida katastrofer.
Finns det en rörelse eller ett tänk om att det kanske inte är tillräckligt?
Eller görs det mer?

Hur menar du då?

Ja jag säger väl som så att ska jag tolka det som att en survivalist bara ser till sina närmaste och skiter i andra.

Men jag fick lite svar ovan på att det beror på...

Jag skiter absolut inte i andra eftersom jag tror väldigt stark på att genom att jag (och vi andra som hänger på forumet) förbereder oss så kan vi hjälpa samhället genom att:

1. När kriser/olyckor händer vi har både kunskap, intresse men även utrustning att bidra de nödställda.
2. Om det blir ont om mediciner eller livsmedel så behöver jag inte vara med och ta del av de begränsade resurserna. Dessa kan gå till de som är inte förbereda.
3. Kunskapen som vi skaffar oss idag kommer, om SHTF inträffa, att "delas ut" till andra som kanske inte är så mottagliga för den idag men som kommer att vara tacksamma för den om det händer något.

Jag ser absolut ingen mening med att gå runt och sprida evangeliet idag när riskerna är väldigt stora att:
1. Jag blir pucko förklarad för det.
2. Riskerar att bli utesluten från olika klubbar pga mina "extrema åsikter".
3. Minskar mina chanser att få arbete inom tjänster/sektorer som jag är intresserad av.
4. Skulle något hända mig så ökar jag risken för min fru och mina barn att råka ut för plundrare.

Tycker du fortfarande att vi är själviska och inte bryr oss om andra då är det riktigt tråkigt det men varken du eller samhället har rätt att kräva av oss att vi gör mer än det som vi gör idag. Jag känner många Survivalister/Preppers och kan lova dig att sällan får man träffa människor som är så givmilda både när det gäller kunskap men även utrustning.

InläggPostat: sön 23 okt 2011, 13:37 
Användarvisningsbild

T-72
Det var det här jag ville ha svar på som faktiskt visar att ni bryr er, för det är inte riktigt den bilden man fick i början av den här tråden och det tycker jag behövde framgå annars blir ni misstolkade.

Det här med att bli pucko förklarad blir alla som vill framföra saker som är nytt för folk som de egentligen inte vill se. Men om ingen vill bli pucko förklarad finns det ingen chans att få fram era åsikter så de i framtiden ses som en naturlig sak att ha en viss förberedelse. Men jag förstår att man inte vill bli pucko förklarad även om det i sig skulle kunna hjälpa människor. Det krävs mod att stå upp för avvikande åsikter, ingen ansåg att jag var vidare smart som byggde ett hus på hjul. Men med tiden så har de flesta gått från att anse att jag var knäpp och skulle garanterat misslyckas till nyfikenhet och små tillrop av att jag gjort en bra grej. Nästa person som gör som mig får det lite lättare och nästa efter de lite lättare osv.

Men alla ska göra sina egna val om vad som man anser är viktigt. Jag dömer inte även om de kanske lät som det.

Tack för alla svaren. Ni gör ett bra jobb.

InläggPostat: sön 23 okt 2011, 14:14 
Kapten Nemo
Användarvisningsbild

spiritlight skrev:
T-72
Det var det här jag ville ha svar på som faktiskt visar att ni bryr er, för det är inte riktigt den bilden man fick i början av den här tråden och det tycker jag behövde framgå annars blir ni misstolkade.

Det här med att bli pucko förklarad blir alla som vill framföra saker som är nytt för folk som de egentligen inte vill se. Men om ingen vill bli pucko förklarad finns det ingen chans att få fram era åsikter så de i framtiden ses som en naturlig sak att ha en viss förberedelse. Men jag förstår att man inte vill bli pucko förklarad även om det i sig skulle kunna hjälpa människor. Det krävs mod att stå upp för avvikande åsikter, ingen ansåg att jag var vidare smart som byggde ett hus på hjul. Men med tiden så har de flesta gått från att anse att jag var knäpp och skulle garanterat misslyckas till nyfikenhet och små tillrop av att jag gjort en bra grej. Nästa person som gör som mig får det lite lättare och nästa efter de lite lättare osv.

Men alla ska göra sina egna val om vad som man anser är viktigt. Jag dömer inte även om de kanske lät som det.

Tack för alla svaren. Ni gör ett bra jobb.

Alla som nån gång läst igenom säkerhetsbladet på ett flygplan vet att om kabintrycket sjunker skall man först ta på sig själv syrgasmasken, och först därefter hjälpa eventuella medpassagerare/barn på med sina. Inte av själviskhet, utan helt enkelt för att du för att hjälpa någon annan måste du ha hjälpt dig själv först. Lite på samma sätt kan man se en del av våra förberedelser. Om jag har en motorsåg i bagaget och röjer stormfällda träd över vägen, så hjälper jag inte bara mig själv, utan även mina medtrafikanter som inte varit lika förutseende och som sitter fast och fryser.

InläggPostat: tis 25 okt 2011, 22:30 
Användarvisningsbild

Avsnittet med off-grid och survivalister sänds den 1 november i Kanal 5, 20.00

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4