Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 160 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Era fordon
InläggPostat: tis 13 sep 2011, 22:54 
Chefen

qazwsxedcrf skrev:
Jamson skrev:
Reservhjulet åker nog ur, ersätts av punkaspray (+ liten kompressor) och frigör en del förvaringsutrymme för nödutrustning . Under 20 års bilkörning har jag aldrig haft punktering så det känns som en rimlig uppoffring. Fast det är klart, i händelse av SHTF lär det bli en hel del körning i terräng och på dåliga vägar vilket kraftigt ökar risken för punka. Är nog bäst att ha det kvar kanske...

Jag skulle inte ta ut reservhjulet. Jag råkade ut för punka och skulle använda reservhjul på tub men det fungerade inte på grund av kylan, det var -25 vilket tuben också var. :smack:

I det läget lägger man tuben vid defrostern och sitter i värmen en halvtimme innan man fyller det skadade däcket och hoppas på det bästa.
Ett reservdäck är givetvis bäst, men en plan för lösning med de resurser man har är det näst bästa.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: ons 05 okt 2011, 14:35 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Jag bor norr om Stockholm och har mycket småvägar åt alla håll. Kände därför att en terrängbil inte var en nödvändighet om än önskvärd.

Valet föll på en Cheva Van av 88 års modell. Att det blev just den beror på att den kostade 15k, var nybesiktigad och ganska bra skick.

Att den är stor som ett hus gör inte saken sämre och vid en olycka går det snabbt att slänga på ett takräcke och dra. Hittar man nära och kära kan man nog hitta utrymme åt dem också.

Tillgången på reservdelar är ganska bra. Hur många chevor finns på skroten? en hel del faktiskt.

Problemet med törsten ska jag nog lösa med ett motorbyte. Mercadiesel är mest lockande än så länge även om Chevrolets 6,2 liters v8 är en eminent pjäs är den också törstig. Annars finns det ju plats för ett antal dunkar...

Har stora planer för vagnen, frågan är vilka som ska förverkligas :D :-g

InläggPostat: tis 25 okt 2011, 00:36 
Nykomling
Användarvisningsbild

STOR LYCKA! Jag är numer åter stolt ägare till en Cheeokee XJ -99! Hade ju som jag nämde i ett tidigare inlägg en XJ förut, men som tyvärr såldes. Jag är nu åter hel, så att säga. 3,5" höjning, 31" BFG-däck,
Warn M8000-winch, takkorg samt extraljus i överflöd (6x75w HID) borde ta mig härifrån om det går åt skogen, bokstavligt talat.

Känner mig rätt trygg nu,JEEPen, i kombination med tjejens XC70 samt vår Fyrhjuling (Polaris Sportsman 500) som med lätthet slängs upp på en trailer, ger vissa möjligheter. Har även en god vän med gård i djupaste hälsingland som börjar inse att det inte skadar nån att förbereda sig en smula bara för att Ryssen inte står och bultar på dörren, så jag har ytterligare ett möjligt mål nu.

InläggPostat: tis 25 okt 2011, 10:57 
Redneck survivalist

PhilipH skrev:
STOR LYCKA! Jag är numer åter stolt ägare till en Cheeokee XJ -99!

Det är bra! Men vi vill ha bilder!

InläggPostat: ons 26 okt 2011, 00:29 
Nykomling
Användarvisningsbild

Jamson skrev:
PhilipH skrev:
STOR LYCKA! Jag är numer åter stolt ägare till en Cheeokee XJ -99!

Det är bra! Men vi vill ha bilder!

-Förstås! Med risk för att låta totalt inkompetent, hur postar jag det i tråden?

Edit: visningsbilden uppdaterade jag, men den är ju "1983-liten"...

InläggPostat: fre 11 nov 2011, 19:39 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

1. Scania Husbuss

2. Fördelar: Boyta och lastkapacitet, extra hög markfrigång och diffspärr, störst går först.
Nackdelar: Storlek/12m och vikt/14 ton, marchhastighet 80-90 km/tim, bränsleförbrukning/2l milen, synlighet.

3. Plats för 7 resenärer inkl. chaufför och lika många kojplatser, toalett alá hink, vedspis, vattenreserv (hand och fotpumpas) ca 250 l, extra dieseltankar (tot +600 l) 12/24/220 volt elsystem, cykel + cykelvagn.

4. Kylskåp, solceller, vindkraftverk, vattenrening och pulka på gång. Lägger till dieseldrivet elverk.

InläggPostat: mån 14 nov 2011, 02:43 
Chefen

Gaspey skrev:
1. Scania Husbuss

2. Fördelar: Boyta och lastkapacitet, extra hög markfrigång och diffspärr, störst går först.
Nackdelar: Storlek/12m och vikt/14 ton, marchhastighet 80-90 km/tim, bränsleförbrukning/2l milen, synlighet.

3. Plats för 7 resenärer inkl. chaufför och lika många kojplatser, toalett alá hink, vedspis, vattenreserv (hand och fotpumpas) ca 250 l, extra dieseltankar (tot +600 l) 12/24/220 volt elsystem, cykel + cykelvagn.

4. Kylskåp, solceller, vindkraftverk, vattenrening och pulka på gång. Lägger till dieseldrivet elverk.

Trevligt ekipage, har själv funderat mycket på husbuss, då gärna halvturistare så att man får ordentligt last och utrustningsutrymme undertill och bostadsinredd i hela längden.
Två funderingar, för det första, 600 liters tank kan fresta en att inte tanka särskilt ofta, förslag: Tanka alltid fullt och aldrig mer än 200 liter åt gången. För det andra, om elverket kopplas till bussens tankar riskerar det att innebära soppatorsk. Förslag: Låt det inte kunna dra ner tankarna under 200 liter utan en medveten och halvjobbig insats från dig, vilken väldigt lätt återställs och förhindrar tankning om den inte återställs.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: mån 14 nov 2011, 03:12 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

sprithitler skrev:
Gaspey skrev:
1. Scania Husbuss

Trevligt ekipage, har själv funderat mycket på husbuss, då gärna halvturistare så att man får ordentligt last och utrustningsutrymme undertill och bostadsinredd i hela längden.
Två funderingar, för det första, 600 liters tank kan fresta en att inte tanka särskilt ofta, förslag: Tanka alltid fullt och aldrig mer än 200 liter åt gången. För det andra, om elverket kopplas till bussens tankar riskerar det att innebära soppatorsk. Förslag: Låt det inte kunna dra ner tankarna under 200 liter utan en medveten och halvjobbig insats från dig, vilken väldigt lätt återställs och förhindrar tankning om den inte återställs.

Tack! Ja det är ett riktigt trevligt ekipage.
Jag valde en modell med lastutrymme baktill, dels för att jag vill ha en verkstad jag kan stå och jobba i och dels för att det räcker mer än väl med den boyta som finns. Nu har jag en del fri space undertill och där kommer pulkan förvaras + lite andra grejer som är skrymmande.
I lastutrymmet har jag 2 stycken oljefat som rymmer ca 210 liter vardera, ordinarie tanken rymmer också 200 liter och blir det bränslebrist i ordinarie tanken så handpumpar jag över diesel från oljefaten. Det finns inga funderingar på att koppla elverkets bränslesupport till tanken, helst ser jag att elverket står så till att det inte stör alltför mycket med sitt brummande.
Sedan är el energiåtgången väldigt låg, jag undviker i det längsta all form av lyx-el om man undantar data och mobilladdning.
Det skulle ju onekligen vara kul med lite fler bussentusiaster här :)

InläggPostat: fre 25 nov 2011, 23:26 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Gengaskokaren skrev:
1. Vad har ni för fordon ? Inga fancy fordon alls. Frugan har en Passat kombi -03 och jag en Seat Kombi -99, båda med dragkrok. Dessutom äger jag en släpkärra av std-modell.

2. Vad är dess för och nackdelar ? Vanliga bilar med gott om reservdelar. Seaten är dessutom väldigt lättmekad med lite elektronik. Bara insprutningen och tändningen är elektroniskt styrda, resten är old-school.
Bilarna används dagligen och hinner inte ta skada av att stå stilla. Jag hävdar bestämt att bilar slits minst lika mycket av att inte användas som att köras minst en gång i veckan.

3. Har ni utfört några modifikationer på fordonet, isåfall vilka ? Inga alls ännu. Jag har däremot undersökt hur mycket etanol Seaten kan fungera på och 60% funkade alldeles utmärkt. Så att köra den på E85 skulle jag inte tveka om det vore nödvändigt men eftersom den inte är byggd för etanol så kör jag på vanlig bensin i normalfallet.

4. Har ni några planer på att modifiera era fordon, hurdå isåfall ? Jag har tänkt att konvertera Seaten till vår BOV med att byta bakfjädrarna till styvare och även höja upp bagagerumsgolvet 5-10cm för att få plats med alla bra-att-ha prylar.

Ojoj, inte mycket som stämmer nu för tiden. Måste säga att när det gäller bilar är jag inte alls på survivaliststadiet. Numera åker jag automatväxlad Passat -07 och frugan åker Skoda Fabia -11. Bilarna är dock ordentligt vinterförberedda och det mesta som kan behövas för dom flesta normala SHTF tillfällen, zombieattackerna hoppar jag över att förbereda mig för, ligger packat. Saknar snökedjor dock men rättning mittåt skall göras snarast.

InläggPostat: ons 07 nov 2012, 02:18 
Strömavbrott? Hjälp!

Toyota Landcruiser HZJ 75 diesel. Den är safariutrustad med feta däck, winch, låsbara diffar å hela kittet. Har tänkt på en extratank, men man får upp en mindre tanker på takräcket - ja, iallafall några fat diesel. Denna bil är fullproppad med skogsutrustning, verktyg, elverk osv..

En Can-Am ATV, mest för syns skull finns också i bodarna. Justja, och en Renault 16 också!

Har fått vantarna på gengasgrejor passande en traktor - jag inbillar mig att en gengasdriven traktor är tämligen lämplig i ett skarpt läge, ska bara hitta rätt traktor till grejerna.

Nu bor jag redan i BoL, så fordonen känns lite överflödiga men icke desto mindre roliga. Att köra Toyotan sänder rysningar av välbehag genom kroppen!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 160 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11