sprithitler skrev:
Gaspey skrev:
1. Scania Husbuss
2. Fördelar: Boyta och lastkapacitet, extra hög markfrigång och diffspärr, störst går först.
Nackdelar: Storlek/12m och vikt/14 ton, marchhastighet 80-90 km/tim, bränsleförbrukning/2l milen, synlighet.
3. Plats för 7 resenärer inkl. chaufför och lika många kojplatser, toalett alá hink, vedspis, vattenreserv (hand och fotpumpas) ca 250 l, extra dieseltankar (tot +600 l) 12/24/220 volt elsystem, cykel + cykelvagn.
4. Kylskåp, solceller, vindkraftverk, vattenrening och pulka på gång. Lägger till dieseldrivet elverk.
Trevligt ekipage, har själv funderat mycket på husbuss, då gärna halvturistare så att man får ordentligt last och utrustningsutrymme undertill och bostadsinredd i hela längden.
Två funderingar, för det första, 600 liters tank kan fresta en att inte tanka särskilt ofta, förslag: Tanka alltid fullt och aldrig mer än 200 liter åt gången. För det andra, om elverket kopplas till bussens tankar riskerar det att innebära soppatorsk. Förslag: Låt det inte kunna dra ner tankarna under 200 liter utan en medveten och halvjobbig insats från dig, vilken väldigt lätt återställs och förhindrar tankning om den inte återställs.
Tack! Ja det är ett riktigt trevligt ekipage.
Jag valde en modell med lastutrymme baktill, dels för att jag vill ha en verkstad jag kan stå och jobba i och dels för att det räcker mer än väl med den boyta som finns. Nu har jag en del fri space undertill och där kommer pulkan förvaras + lite andra grejer som är skrymmande.
I lastutrymmet har jag 2 stycken oljefat som rymmer ca 210 liter vardera, ordinarie tanken rymmer också 200 liter och blir det bränslebrist i ordinarie tanken så handpumpar jag över diesel från oljefaten. Det finns inga funderingar på att koppla elverkets bränslesupport till tanken, helst ser jag att elverket står så till att det inte stör alltför mycket med sitt brummande.
Sedan är el energiåtgången väldigt låg, jag undviker i det längsta all form av lyx-el om man undantar data och mobilladdning.
Det skulle ju onekligen vara kul med lite fler bussentusiaster här