Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 nov 2011, 00:27 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
För ett tag sen så fick jag hem en Baofeng UV-3R Mark II från http://www.409shop.com. Det dröjde lite innan jag fick tummen ur och skrev om mina erfarenheter, men då får jag i alla fall med lite trevliga tillbehör som jag hunnit få hem!

Radion är en handhållen VHF/UHF transceiver som kan ta emot och sända FM på 136-174 MHz och 400-470 MHz. Därmed täcker den in en hel del intressanta områden, bland annat marin VHF, jaktradio på 155 MHz, amatörradiobanden på 144-146 och 432-438 MHz och de fria PMR446-kanalerna. Uteffekten är på två watt. Den har dessutom mottagare för vanlig FM-rundradio (88-108 MHz). Den har till och med en inbyggd ficklampa.

Jag betalade $51 för radion och totalt $20 för ett extra batteri och programmeringskabel för USB. Dessutom lade sig tullen i, så den totala kostnaden landade på runt 700 kronor. Frakten från 409shop var snabb, bara en dryg vecka (och sen ett par dar extra medan tullen väntade på specifikation på innehållet i paketet). Jag har hört många som fått tulla paket från 409shop, och ingen som sluppit, så nästa gång provar jag nog någon av de mindre eBay-säljarna i stället.

Jag visste att den var liten, men blev ändå lite paff när jag fick den i handen:
Bild

Riktigt tunn också:
Bild

Batteriet är en 3.7 V litium-jon-cell, specad till 1500 mAh. Jag har mätt upp den till 1285 mAh urladdat till 3.0 V, riktigt hyffsat för att vara kinasiffror. Reservbatteriet jag köpte samtidigt mätte i princip identiskt. Enligt uppgift så är detta batteri identiskt med NP60 som ska vara ett kamerabatteri som passar ett antal olika kompaktkameror, men det är inget jag undersökt själv.
Bild

Batteriet laddas med en vanligt 5V väggvårta (medföljer) som kopplas in i radion. Dessutom följer en "laddare" med, där man kan ladda sitt extrabatteri. Den kopplar in 5V direkt på batteripolerna, och litar på att skyddskretsen i batteriet avbryter laddningen innan något börjar brinna. Helt förkastligt, så jag modifierade direkt min till att koppla batteripolerna till bananpluggar istället, så att jag kan använda min multikemihobbyladdare (för övrigt med den som jag mätt upp kapaciteten).
Bild

Efter att ha läst runt lite på nätet så beställde jag en kinakopia på FBA-37, batterihållare till Yaesu VX-3R. Denna hållare för 3 st R6-celler skulle enligt uppgift passa med minimala modifikationer.
Bild

Lite filande på plastens insida i överkant...
Bild

... och i med IKEA-batterier...
Bild

... och plocka bort plastbiten som sitter i stället för bältesfästet (som också följer med)...
Bild

... och sen är vi igång! Passformen är inte 100%, men förvånansvärt bra med tanke på priset. $10 batterilåda på $51 radio.
Bild

Batterilocket (och även den extra batterihållaren) sitter fastlåst med en riktigt seriös låsmekanism. Den är en stor del i att kvalitetskänslan är så pass hög trots att delarna glipar en liten aning i förhållande till varandra.
Bild

Jag har också fått hem ett par adaptrar för att koppla in antenn med BNC-kontakt (eBay). På radion sitter en SMA-hona.
Bild

Den här varianten passar på håret mot lysdioden som agerar ficklampa. Fördelen med denna är att den är kort och sitter stadigt mot radion. Nackdelen är att hela kontakten inklusive mittstiftet vrids när man installerar den. Detta sliter på mittkontakten i radions hona. Men det är precis samma problem när man installerar originalantennen, så det är kanske inte så mycket att bry sig om.
Bild

Denna variant sliter inte på mittstiftet på samma sätt (om man installerar den på rätt sätt). Men den är längre, och ger mer känslan av att man kan bryta loss radions kontakt om man skulle klanta sig.
Bild

Det finns en ganska aktiv Yahoo-grupp för denna radio, och där finns kopplingsschema och datablad på alla ingående kretsar. Guld för folk som inte kan hålla lödkolven i styr...

Det finns ett antal problem med denna radio som diskuterats ganska ingående på nätet. Det rör sig mest om saker som är allvarliga om man ser den som en seriös amatörradiostation för dagligt bruk snarare än en billig beredskapsradio. Bland de främsta problemen:

* När man sänder på den låga delen av VHF-bandet (upp till ~150 MHz) så bildas en kraftig överton på dubbla frekvensen. Gränsvärdet i USA är 40 dB under bärvågens nivå, och i Europa 60 dB under. Här är övertonen bara 20 dB under bärvågen när man sänder på 145 MHz (amatörradiobandet även känt som 2 meter). Det finns en effektiv modifikation som löser detta, och det verkar inte vara något problem alls på 155 MHz och uppåt (jaktradio och marin VHF).

* Ljudvolymen är väldigt hög på lägsta volyminställningen. Även detta finns det en modifikation som löser. På tidigare versioner (icke Mark II) var det tydligen problem med att vanliga volymen var hög och FM-radion väldigt låg, men här är det mer balans, så man klarar sig med att bara sänka förstärkningen i ljudutgången.

* När man sänder på en del frekvenser och har (det medföljande) headsetet i så kan den haka upp sig i sändläge. Det ska enligt uppgift gå att lösa med att linda headsetkabeln ett par varv genom en ferritkärna eller att montera en kondensator på 100 pF internt på PTT-signalen.

I övrigt fungerar radion utmärkt. Jag har testat den mot en handhållen marin VHF på kanske 4 km avstånd, och den verkar utan problem öppna en 2-metersrepeater på 10 km avstånd. Jag har också kört den mot en billig PMR446 radio med gott resultat.

Rundradio-FM-mottagaren fungerar utmärkt, och går att programmera med 16 kanaler. Jag har däremot inte lyckats att få dessa programmerade från mjukvaran och USB-kabeln. Som tur är så verkar mina manuellt invridna kanaler i alla fall inte skrivas över när jag programmerar radions övriga 99 kanaler från datorn. Och ja, USB-kabeln är mer eller mindre ett måste om man ska programmera mer än några enstaka kanaler. Som ni kanske noterat så finns det ingen knappsats för inmatning av frekvenser, så det blir ett himla vridande. Programvaran för kanalinmatning lämnar en hel del att önska. Man kan till exempel inte flytta runt kanalerna, och inte heller klippa och klistra till Excel eller liknande. Så jag satte mig och hackade ihop ett litet konverteringsprogram som tar en CSV-fil från Excel och gör en fil som går att ladda in i radions programvara. Inget användarvänligt, men om någon är intresserad och klarar av att köra Perl så skicka ett PM.

På det stora hela så är denna nära på den optimala survivalistradion för kommunikation upp till ett par mil. Synd bara att så många av bristerna skulle kunna åtgärdats utan att den hade behövt bli dyrare. Den är liten och lätt, och tillräckligt billig för att det egentligen inte ska finnas någon ursäkt att inte ha en med sig var man en går. Min ligger i ryggsäcken jag har när jag cyklar till jobbet, så den är med för det mesta. Funderar på att skaffa en till bilen också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 nov 2011, 01:25 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 dec 2009, 14:25
Inlägg: 726
Ort: Järnbäraland
En utmärkt recension som vanligt, gillar speciellt lösningen med en modifierad batterilåda. Är inte orginalbatteriet exakt likadant som till nokiatelefoner 5100 eller 5140?(jag vet att det är olika men jag minns inte vilket som det är)

_________________
Z☣mbierna kommer inte att döda sig själva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 nov 2011, 08:20 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 aug 2010, 05:54
Inlägg: 144
Ort: Småland
Den här blev man ju sugen på!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 nov 2011, 08:40 
Det är en fantastisk liten radio men saknaden av knappsats gör det ganska så svårt för en nybörjare att sätta sig in i funktioner. Tycker att en Wouxun KG-UVD1P är mycket lättare att komma igång med. Så klart jag har båda modellerna och Baofengen är så liten och lätt att den väger mindre än många moderna mobiltelefoner idag och därmed följer den med alltid.
USB kabel är nästan ett måste också men jag saknar även möjligheten att kunna namnge kanalerna. Ska man köpa flera stycken för att använda sig inom gruppen eller till någon som har ingen lust att lära sig grunderna i amatörradio då tror jag mer på Wouxunen som ett första radio. Ändrar man till "Name" i "Meny 21" i Wouxun'en så kan nästan vemsomhelst använda den för att kommunicera på lagom avancerad nivå (så klart efter att en vänlig Survivalist polare har programmerat den med hjälp av USB kabeln).
Men jag vill absolut inte välja mellan dessa två utan röstar på både och...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 nov 2011, 10:33 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Mjukvaran för Mark II har stöd för namn på kanalerna (fyra tecken), men radion stöder inte att visa dem. Men de finns lagrade i radions minne. :smack: Det skulle nog vara den största förbättringen jag skulle vilja se i en Mark III.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 nov 2011, 11:07 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 nov 2011, 14:50
Inlägg: 11
Ort: Norra Halland
Hej, japp, trevlig liten radio, jag har två st och leker med :), fast det är gamla modellen, fattar inte riktigt vitsen med duodisplay när inte radion kan passa mer än en frekens?

Några tips: det första jag gjorde var att byta antenn, de medlevererade antennerna funkar inget vidare. Jag köpte en antenn från Diamond http://www.diamondantenna.net/srhf10.html som jag är jättenöjd med, kostade nästan lika mycket som radion, 290:-, men WTF...

Det andra var att köpa laddkablar av USB-typ, det finns ett kit på 409shop, vilket gör att jag inte behöver tänka på att ta med 230V-adaptern, jag kan ladda radion i bilen (USB-plupp i cígtändaruttaget, går att ha till annat också) samt i vilken dator som helst, typ, samt med dynamoficklampan/dynamoradion.

Jag har beställt en batterikasett för 3xAA från 409shop också, tack för tipset!

_________________
This is no world for escapists


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 nov 2011, 15:27 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 aug 2010, 05:54
Inlägg: 144
Ort: Småland
T-72 skrev:
Det är en fantastisk liten radio men saknaden av knappsats gör det ganska så svårt för en nybörjare att sätta sig in i funktioner. Tycker att en Wouxun KG-UVD1P är mycket lättare att komma igång med. Så klart jag har båda modellerna och Baofengen är så liten och lätt att den väger mindre än många moderna mobiltelefoner idag och därmed följer den med alltid.

Det fanns ju x antal varianter av Wouxun på 409 shop t.ex. Har den vanlig AM/FM radio och kan den ta AA batterier via batteripack?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 nov 2011, 15:47 
Dvns skrev:
T-72 skrev:
Det är en fantastisk liten radio men saknaden av knappsats gör det ganska så svårt för en nybörjare att sätta sig in i funktioner. Tycker att en Wouxun KG-UVD1P är mycket lättare att komma igång med. Så klart jag har båda modellerna och Baofengen är så liten och lätt att den väger mindre än många moderna mobiltelefoner idag och därmed följer den med alltid.

Det fanns ju x antal varianter av Wouxun på 409 shop t.ex. Har den vanlig AM/FM radio och kan den ta AA batterier via batteripack?


Jag tror att samtliga varianter har FM radio, men känner inte till någon variant med AM.

AA batterier via batteripack funkar till samtliga varianter av den. Men jag hade helst satsat på extra batteri med.

Jag och Per Sonne har bloggat lite om den (ursäkta att jag gör reklam för bloggen men enklast att hänvisa så här):

http://preppers.wordpress.com/2011/10/2 ... g-uvd1p-1/
http://preppers.wordpress.com/2011/10/2 ... 6-000-mhz/
http://preppers.wordpress.com/2011/10/3 ... -rackvidd/
http://preppers.wordpress.com/2011/11/0 ... -kg-uvd1p/
http://preppers.wordpress.com/2011/11/0 ... liminator/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 nov 2011, 17:14 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 aug 2010, 05:54
Inlägg: 144
Ort: Småland
Jag har redan två Puxing 777, en för VHF och en för PMR / SRBR (även för LPD?) och är nöjd med dem men denna verkar ju lite smidigare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 nov 2011, 21:03 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Passar på att tipsa om att 409shop har reservdelar till de flesta apparater vi diskuterat i tråden:

UV-3R/UV-100/UV-200
WOUXUN KG-UVD1P
PUXING PX-777

De flesta (om inte alla) plast och gummidelar, displayer och liknande för en spottstyver. För UV-3R tror jag att ett par extra av gummilocken framför earpiece- och kraftkontakten kan komma till användning... :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 nov 2011, 23:24 
sugen blir man då jag inte har något för 400Mhz amatörradiobandet

strömfröbrukning i standby?, eller rättare sagt, hur länge räcker batteriet på passiv mottagning?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 nov 2011, 23:30 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Jag har inte aktivt klockat standbytiden, men jag har mätt upp strömförbrukningen till 75 mA (vid 3.7 V). Så någonstans upp emot 17 timmar borde det bli med ett friskt batteri.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 nov 2011, 23:39 
ok för en så liten en

med lite 12v laddmöjligheter så vore det rimligt bra Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: tor 08 dec 2011, 23:25 
min gamle 155Mhz jaktradio börjar falla i bitar, har haft den som reserv och låneapparat

så jag beställde en sådan här istället
Bild

satans vad liten och nätt den var

får väl kolla efter alla funktioner på dom och programera en massa kanaler

@fotogenmannen
dock verkar laddingången inte vara riktigt bra, halvglapp, likadant på den du köpte?
att man kan få den att sluta att ladda om man rör kontakten för laddning?
får väl skruva isär den och kolla

för 307 kr inklusive frakt är det inget överpris, fattar inte hur man kan bygga det för den penningen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: fre 11 maj 2012, 18:12 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Vet inte om man har betalat överpris för en 155 MHz jaktradio, men min gröna Icom F34 med extrabatteri har presterat fullständigt superbra under min användning! :) Men som sagt, ekonomi är en stor faktor, jag betalade 3100:- för mitt paket med skogsantenn och flex öronmussla.

När min lägger av så köper jag en kinesradio för samma pris som ett extrabatteri till Icom. 8)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet