Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips
InläggPostat: tis 06 dec 2011, 10:31 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Det första jag tänkte var HJÄLP vad grejer :shock: . Om man tänker sig att man behöver grejorna i ett mycket utsatt läge och kanske under tidspress med stelfrusna fingrarna så .
Burkens lock sitter lite , fumlig och vips så ligger allt på backen i mörker OCH mitt i ska du snabbt få ner allt och ta dig ut ur vad det nu är du flyr/gömmer dig från .

Jag har flera små askar i stället , en nödask med div bra att ha saker för skogen eller sånt , en ask för saker att tända eld med även om det finns några enstaka tändstickor i nödasken med , men inte så många . En ask för personliga bekymmer tex mediciner .
Alla askarna kan då packas och hållas mer kopakta , och de passar fint i en liten väska i bältet .
Då behöver man inte riva ut allt för att hitta det på botten och inte förlora hälften vid en mindre olycka sas .
Man behöver inte öppna mer än den asken som innehåller det man behöver för stunden .
Och har settt att jag får med mig mer på det här viset men med mindre volym .

Det kanske går att "försegla" tändstålet med nagellack ? Jag är allergisk mot nickel och när det är som värst så brukar jag dra på ett lager nagellack utanpå nitar eller tryckknappar i jeans och på andra kläder för att skydda och det funkar riktigt bra .
Kan det funka på eldstålet med ?

InläggPostat: tis 06 dec 2011, 19:27 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

jojjenda skrev:
Bra genomtänkt!, och säkert väl avpassat efter dina behov. Det jag funderar på är om du tänker dig denna i "riktig" nöd?
eller till vardagsnöd (Ont i huvudet, tur man har ipren i nödasken, sugen på lite vin till picknicken, tur man har korkskruv med sig)?

För mera nöd-nöd hade jag nog slopat korkskruv och konservbrytare och använt kniven eller andra besvärligare sätt för att tackla dylika problem.

Tänker du bära nödasken till vardags? dvs som EDC, eller ska den ligga i beredskap någonstans lite som en BoB?
Om du ska ha den till vardags, kommer du bära eldstålet kring halsen till vardags då eller planerar du att du kommer ha tid att hämta det?

Edit: Och efter att ha läst nogrannare i tråden ser jag att du redan resonerat kring flera av punkterna :)

Tack! :)

Till riktig nöd! Det mesta av detta är så lättviktigt att det går att ha en större och stabilare variant i EDC/BOB. Eller fler.

Korkskruven är lite av en darling jag har svårt att ta livet av. Jag är väldigt nöjd med denna reseversion och tror att både den och spiken går att använda till annat än att öppna vinflaskor. Jag tänker mig t ex att ramla över en jordkällare med igenkorkade saftflaskor :P. Det bygger ju på att jag inte är så bra på alternativa metoder och att jag valt att ta tången som även har trevliga tillbehör, istället för en liten kniv med inbyggd korkskruv. Inte tänkt till picnic, inte i första hand... :notme:

Jo! Dessutom är det så att civil-askens botten är nedsänkt i kanterna så avlånga runda saker tar förhållandevis liten plats.

Den ska vara med tänker jag i EDCn men bara som nöd. Jag har massa grunkor i den ändå :P. Vid minsta anledning stoppar jag den i fickan eller runt midjan. Tänker jag mig då...

Emellertid kommer jag noga ta dina synpunkter i övervägande! (och haka på erbjudanden om kurs i korkskruvslöst korköppnande.) Tack! (Såg du eldstålet stuvat i asken vad litet och nätt)

:) :)
/Tomahawk

InläggPostat: tis 06 dec 2011, 19:38 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
Det första jag tänkte var HJÄLP vad grejer :shock: . Om man tänker sig att man behöver grejorna i ett mycket utsatt läge och kanske under tidspress med stelfrusna fingrarna så .
Burkens lock sitter lite , fumlig och vips så ligger allt på backen i mörker OCH mitt i ska du snabbt få ner allt och ta dig ut ur vad det nu är du flyr/gömmer dig från .

Jag har flera små askar i stället , en nödask med div bra att ha saker för skogen eller sånt , en ask för saker att tända eld med även om det finns några enstaka tändstickor i nödasken med , men inte så många . En ask för personliga bekymmer tex mediciner .
Alla askarna kan då packas och hållas mer kopakta , och de passar fint i en liten väska i bältet .
Då behöver man inte riva ut allt för att hitta det på botten och inte förlora hälften vid en mindre olycka sas .
Man behöver inte öppna mer än den asken som innehåller det man behöver för stunden .
Och har settt att jag får med mig mer på det här viset men med mindre volym .

Det kanske går att "försegla" tändstålet med nagellack ? Jag är allergisk mot nickel och när det är som värst så brukar jag dra på ett lager nagellack utanpå nitar eller tryckknappar i jeans och på andra kläder för att skydda och det funkar riktigt bra .
Kan det funka på eldstålet med ?

Hm, ja du har rätt, det är mycket. Jag utgick från civilasken och ville ha med så mycket som möjligt som är tänkbart att sakna. Men visst finns det risk att det blir stök och fummel. Har försökt gardera det med dels innehållsförteckning nerifrån och upp, dels påsen som saker kan vräkas ut i. Så fort nödläge uppstår kommer en del saker att tas ut permanent ur asken räknar jag med. I första hand eldstål, ficklampa och tång. Då blir det lite lättare att proppa tillbaka :P Sedan blir det successiv åtgång på det mesta.

Din strategi med flera askar har absolut sina poänger. Jag har sett din beskrivning tidigare och övervägt. För min del har jag hakat på konceptet med en ask. Jag kan tänka mig att du lever mer så att det kan bli aktuellt då och då att ta dem i bruk? Mer i skogen och naturen och utsatta situationer. Maj right?

Dock. Kanske komplettera med en liten tändsticksask med det absolut viktigaste, som man verkligen kan behöva få fram snabbt. Måste sätta mig och fundera ett varv till. :)

Nagellack på eldstål? Vore intressant med erfarenheter! Apropå att skydda en yta har jag provat med stearindoppade tändstickor och jag tycker det är svårt att få eld på dem, och svårt att skrapa av. Men jag kanske gör fel?

Tack Dweomer för intresse och synpunkter!

/Tomahawk

InläggPostat: tis 06 dec 2011, 20:06 
tändstickorna ska doppas i hårt stearin, alltså starin som är hårt i normaltemperatur och man ska göra det med stearinet nästan icke flytande så det blir en skorpa över tändsickan, är det för varmt så klibbar det fast mycket mera

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2