Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 06 nov 2011, 00:09 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 aug 2010, 05:54
Inlägg: 144
Ort: Småland
skogsstjärnan skrev:
Massa text med dubbelt radavstånd.

Jag snackar ingen skit, när jag personligen var där för två/tre veckor sedan så fanns det i alla fall ett par masker kvar för jag såg masker i storlek 1,2 och 3. När är du själv reggad egentligen?, tänk på det innan du börjar snacka skit om andra för att det är hög efterfrågan på en vara.

Maskerna finns fortfarande kvar på Överskottsbolaget i Rolsberga och Höglandskompaniet. Dock något dyrare (5-600 kr).
Det behöver man inte vara "veteran" för att veta, man ringer och frågar eller åker dit, via email så blir de alltid fel och du vet inte vem som svarar, alla i butiken kanske inte har koll på skyddsmasker.

Jag vill verkligen inte vara otrevlig men du är lite aggressiv i många av dina inlägg och sedan blir du sur när information som andra ger dig råkade vara fel, lite otacksamt. Slut på OT.


Senast redigerad av Dvns sön 06 nov 2011, 00:31, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 06 nov 2011, 00:30 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Dvns skrev:
skogsstjärnan skrev:
Massa text med dubbelt radavstånd.

Jag snackar ingen skit, när jag personligen var där för två/tre veckor sedan så fanns det i alla fall ett par masker kvar för jag såg masker i storlek 1,2 och 3. När är du själv reggad egentligen?, tänk på det innan du börjar snacka skit om andra för att det är hög efterfrågan på en vara.

Maskerna finns fortfarande kvar på Överskottsbolaget i Rolsberga och Höglandskompaniet. Dock något dyrare (5-600 kr).
Det behöver man inte vara "veteran" för att veta, man ringer och frågar eller åker dit, via email så blir de alltid fel och du vet inte vem som svarar, alla i butiken kanske inte har koll på skyddsmasker.


Jag tror att skogsstjärnan syftade på "terränglådan" och "FCR2". På sidorna som FCR2 hänvisade till fanns inga M90-masker vad jag kunde se. Terränglådans tips däremot verkade ju bra om man kan nöja sig med den civila varianten - skogsstjärnan verkar dock bestämt sig för att åka vasaloppet med sin mask, och då måste det ju till militärvarianten.

Sen kan jag väl tycka att ett företag som inte kan ge lika korrekt information i e-post som per telefon borde ta en titt i almanackan och upptäcka att året är 2011, inte 1995.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 06 nov 2011, 00:35 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 aug 2010, 05:54
Inlägg: 144
Ort: Småland
Jo det är sant men så är det ju ofta med små överskottsbolag, någon snubbe ute på vischan som säljer lite blandade grejer av vad han kan köpa in och driver företaget vid sidan om en vanligt jobb/jordbruk. Ofta har dem väl heller inte den bästa kollen på all materiel och mycket är felmärkt. Istället har man ofta bra priser och får ganska duktigt med rabatt.

ALE/Surplus.se i Falköping tar i alla fall kort, det är jag nöjd med. :roll:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 06 nov 2011, 00:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
jag väljer hellre en civil helmask än en okänd militär sak .

Sedan så har ofta de civila maskerna bättre kem filter än de militära som inte ska utsättas för tex klor eller ammoniak .
Det är ju också en fördel att kunna komma åt filter på närmaste järnhandel och kunna ha nya och rotera dem tills det blir skarpt läge .

Litar inte på de militära efter övningen i baracken .
Var många masker som läckte under övningen , så några av deltagarna fick avbryta .
Ändå så fick vi ju testa maskerna ordentligt innan .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 06 nov 2011, 00:51 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 aug 2010, 05:54
Inlägg: 144
Ort: Småland
Dweomer skrev:
Sedan så har ofta de civila maskerna bättre kem filter än de militära som inte ska utsättas för tex klor eller ammoniak. Det är ju också en fördel att kunna komma åt filter på närmaste järnhandel och kunna ha nya och rotera dem tills det blir skarpt läge.

Absolut, kör civila masker också på 40mm NATO gänga? Jag ska ha några civila filter till mina masker med i sådana fall.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 06 nov 2011, 11:33 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Terränglådan skrev:
Den civila varianten finns att köpa här 500:- men då ingår 2st filter.

Filter finns även att köpa flera av. 49:-/st filtret är vakuumförpackat i aluminiumpåse och håller för 20 års lagring.


+ moms. Jag missade det också på sidan. Men då är det nya grejer och det har alltid sina fördelar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 06 nov 2011, 11:38 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
http://www.jula.se/helmask-advantage-3221-913038

Sen är det väl 200 kr för kombi filtren också.

tot 1600 riksdaler.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 06 nov 2011, 11:53 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Dvns skrev:
Jo det är sant men så är det ju ofta med små överskottsbolag, någon snubbe ute på vischan som säljer lite blandade grejer av vad han kan köpa in och driver företaget vid sidan om en vanligt jobb/jordbruk. Ofta har dem väl heller inte den bästa kollen på all materiel och mycket är felmärkt. Istället har man ofta bra priser och får ganska duktigt med rabatt.

ALE/Surplus.se i Falköping tar i alla fall kort, det är jag nöjd med. :roll:



De verkar ha en liten annan kollektion just nu:

http://www.surplus.se/index.php?keyword ... hop.browse

:D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 06 nov 2011, 15:36 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 aug 2010, 05:54
Inlägg: 144
Ort: Småland
ALE/Surplus.se har aldrig haft svenska skyddsmasker vad jag vet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 06 nov 2011, 16:30 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Dweomer skrev:
jag väljer hellre en civil helmask än en okänd militär sak.


Håller med Dweomer till fullo.

En nytillverkad helmask med 40mm gänga kan man låta ligga i beredskap i ~20 år, visserligen kanske lite dyrare i inköp men då garanteras att den är i skick och verkligen skyddar vid ett skarpt läge. Hel- eller halvmask med där bara tillverkarens egna filter är det mera si och så med, 40mm/NATO är universalgänga och i en eventuell krissituation får du inte problem med att hitta filter som passar. Är egentligen rätt synd att det inte finns någon universalstandard för mindre filter (som används till halvmasker eller även som ny trend i dag till helmasker), alla tillverkare använder eget fäste -> problem för butikerna och för preppern då folk kör omkring iklädd läderjacka med hund bredvid sig.

Tidigare i denna tråd hänvisades det till en butik som påstod att filter håller i 20 år, jag skulle ta det med en nypa salt. Butiker vill ju sälja och kan påstå vad som helst. Britten som vad med i outsidersavsnittet har ex. mage att påstå att den gamla finska m/61 fortfarande tillverkas och används(!) av det finska försvaret. I själva verket är den jämförbar med den danska 60-talsmodellen som det pratades om här, har inte tillverkats på länge och filtren är inte bara gamla men dessutom med annan gänga. Den svenska M51 som det länkades till här är likaså urmodig, försäljare tycks tycka om att kalla gammal oanvänd utrustning för "ny" (masken sägs vara använd men filtren "nya", dessa har inte tillverkats sen 80-talet(?) och på etiketten på filtret indikerar antagligen att filtret tillverkades 1968. Hur många skulle lita på ett sådant filter?).

Att köpa nytt svider kanske lite i plånboken men kom ihåg att nya varor har lång bruks/lagringstid -> kostnaden per år av säkert skydd blir inte så mycket. En fördel har förstås militära masker och det är att de ofta har tudelad lins dvs. man kan vika dem på mitten och de får sålunda bättre plats i en liten väska eller dylikt. Själv har jag finsktillverkad skyddsmask som kommer i civilförsvarsutförande (förseglad förvaringsask med mask + filter). Men ska man tvätta badrummet så köp gärna då vad som helst (dock gärna med modern gänga) för mask och skura på i ångorna och ha sen undanställd skild utrustning för skarpt läge, kan vara bra att ha en "bruksmask" så att man kan öva påtagande osv.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 06 nov 2011, 17:37 
tyvärr är det ju så att man ibland behöver bita i det sura äpplet och köpa nytt för att förlita sig på funktion, dessutom går ju utvecklingen frammåt så man kan få bättre prylar

kanske vore vettigt att försöka få till ett samköp, med rätt firma som säljer så kan man få bra mycket bättre pris för 10 eller 25 än per styck


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 01 jan 2012, 02:44 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
kom med förslag.

Sen vill jag bara fråga hur många av de civila masker na som har testats med tårgas eller liknande. Att militära maskerna läcker pga det ena eller det andra må var hänt. kanske därför man testar dem, eller?? :smack:

Men hur har ni testat era civila dyra jula masker mot att de läcker och hur stoppar de mot det ena och det andra.

Sen, hur kan ni panga på med någonting annat en pistol genom masken då filtren sticker ut?

http://www.youtube.com/watch?v=xxq7mlgV4GI

eller sticker fram... :D

Hon sjunger väl filtret sticker fram... ??


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 01 jan 2012, 09:49 
är man rädd för att det läcker runt ansiktet kan man förslutafiltret och prova med amoniak, det känns direkt om det inte funkar

filtrerna får man köpa klassade


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 01 jan 2012, 12:03 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
skogsstjärnan skrev:
kom med förslag.

Sen vill jag bara fråga hur många av de civila masker na som har testats med tårgas eller liknande. Att militära maskerna läcker pga det ena eller det andra må var hänt. kanske därför man testar dem, eller?? :smack:



Det finns gifter som vi får hantera i dagliga livet tex inom industrin som är giftigare än de stridsgaser som används tex ren klorgas . Finns fler gaser som tränger genom betydligt bättre än stridsgaserna med .
Så att en "vanlig civil mask" skulle vara sämre är lite felaktigt .

De filter som kommer med militära masker behöver inte vara bättre än de civila som finns idag .
Bara att välja rätt filter så kan man klara sig betydligt längre .
De militära har gjorts för att klara att utrymma ett område inom en viss tid , det gäller inte de civila som har filter som klarar längre tidsintervall .
Det här gäller speciellt de sk beredskapsmaskerna som delas ut till allmänheten .

En militär mask behöver inte klara kemikalier på samma sätt och inte för någon längre stund vilket de cívila måste , och militären försöker ju spara in pengar där de kan tex på utrustning . Kan ha blivit bättre nu .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 01 jan 2012, 14:43 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: sön 30 okt 2011, 13:33
Inlägg: 277
finns det civila masker som har så man kan koppla till vatten? man blir ju sjukt varm och törstig av masker.
hur länge ska man klara att ha en mask på? finns ju säker scenarion där du måste ha en skyddsmask mer än några timmar.
Och räcker det med bara skyddsmask eller ska man ha en hel dräkt?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet