Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Projekt BOL 2015 - Tankar om bygget samt tankar om värld
InläggPostat: tor 05 jan 2012, 20:47 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

Mao är det bra att kolla hur det ser ut med skogsplanen i ett tidigt skede inför eventuellt köp, och att rannsaka sig själv, hur mycket energi kan jag/är jag beredd att lägga ner på min mark/skog.

Det är som vanligt massor att sätta sig in i när man närmar sig områden man inte kan/vet något om. Har antagligen lite tid att fördjupa mig i hur det fungerar innan det är dags att göra ett köp.

InläggPostat: ons 13 jun 2012, 01:49 
Konservprovsmakare

Tyckte att det var dags att sparka igång tråden igen.

Nu står vi inför flera saker och det gäller att ha sitt boende klart till 2015.

Vi står inför en konkurs för Grekland, Spanien etc och sedan kommer dom falla som korthus om vi har otur. Lilla Sverige kommer inte kunna stå emot på sikt så det kommer påverka även oss och resan vi står inför kommer inte bli rolig.

När verkligheten kommer i takt vill jag inte befinna mig i den belånade (övre) medelklassens kläder

Exempel

Paret X, har en 100 kvadrats vanlig trävilla med minimal tomt i Bromma med låna på 7 miljoner. Dom har även en bensinslukande Porsche SUV på lån som dom betalt 10-15 % i insats på. Dom har säkert fasta kostnader på 25-30k på bara det, då det sjävklart skall vara en 60 tums Plasma, BEO ljud, Marbodalkök, inredning från Bo Concept och ett båtlån som pricken över i ;)

Finns många låtsas miljonärer och i Sverige äger 2-5% sitt boende. Kommer bra rejält när bubblan spricker.

Det gäller att sitta på verkliga tillgångar såsom obelånat hus, mark, skog och odlingsbar mark. Det är inte helt fel med lite guld uppdelat i myntform då denna fiat valuta tappat sitt värde.

Själv har jag under året börjat lägga undan så mycket pengar jag kan varje månad. Mitt mål är att kunna köpa en mindre gård CASH innan 2015. Sitter idag i en bostadsrätt i centrala Stockholm, kör en SUV i stan ( denna tjänar såklart som en BOV ) men nu levs det snålt. Det gäller att klämma ut det sista ur det trasiga systemet och omvandla dessa till materiella tillgångar.

Lönerna i Stockholm är hutlösa, förstår inte riktigt hur det går runt men därför är jag här och passar på att lägga undan så mycket som möjligt för att sedan kunna sticka i tid, om jag hinner i tid.

Nästan alla i min bekantskapskrets i 30-40 års åldern lever på marginalen. Dom har höga löner idag, men har flera miljoner i lån på minimala lägenheter, dom har dessutom billån, renoveringslån, klocklån, båtlån, lån för ett sommarställe os.v. Väldigt få av dessa har vaknat upp o tänkt, detta kommer inte fortsätta förevigt. Väldigt få av dom har dessutom något större belopp sparat på banken. Det är en generation som fått allt från början utan att behöva kämpa för det. Att bosätta sig i en lägenhet i centrala Stockholm, köra sportbil eller suv har inte krävt särskilt mycket sparande. Detta gäller speciellt folk inom försäljning, fastighetsmäklare, bank o finans tex. Dessa yrken är inte direkt ingenjörer med 8 år på chalmers men dom kan utan problem tjäna 80000-120000 kr i månaden och allt bränns på konsumtion.

Vi lever idag på att vi har billig energi ( olja )

Oljan är ansvarig för att vi kan transportera billig mat och även för att producera mat. Mycket av dom kemikalier som sprutas på våra grödor idag i storskal produktion är oljebaserade.

2015-2020

Skall jag ha en egen gård som är betalad, skall finnas odlingsbar mark, skog, eget vatten och ligga lite offside. Möjligheten till att producera egen energi skall också finnas.

Kollar dagligen på olika elektriska transportmedel så man kan bli någorlunda självförsörjande på eltransport te.x elcykel, elmoped, mindre elbilar et.c

Drömmen är att kunna slå på TVn i det betalda huset som minimala driftskostnader och se på crashen, för frågan är inte om den kommer utan när. Men även tryggheten om något annat skulle ske, se är det skönt o veta att man är till stordel självförsörjande.

Hur upplever ni detta ?

InläggPostat: ons 13 jun 2012, 10:10 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Jag är med dig till 100%. Hade jag själv vart i ett bättre ekonomiskt läge så hade jag kommit längre mot att lösa det du beskriver.

En sak jag tycker du ska ha med i beräkningarna är att du ska kunna försvara din lilla utopi. Se till att ha en Plan B, flyktvägar osv.

bra jobbat än så länge iaf. Hoppas du hinner nå dina mål till 2015.

InläggPostat: ons 13 jun 2012, 14:48 
Konservprovsmakare

Helt rätt flyktvägar.

Tanken är att stället skall ligga avlägset, det skall till och med gå att dölja infarten till vägen. Likt det man gjorde på flygrakorna under kallakriget med mobila växtkorgar och mobila träd som täckte platsen där man hade ställt upp flygplan.

En källare / bunker är ju att föredra som ligger dold i närheten av huset. Har läst på en del gällande konstruktion utav källare och det verkar inte så komplicerat att få till.

InläggPostat: ons 13 jun 2012, 15:00 
Omega man
Användarvisningsbild

Amerikanerna hade tunna perforerade plåtar som häktades ihop och las ut på marken . Man bara slätade ut det värsta ojämnheterna och tog bort sten och stubbar .
Sedan fick gräset växa fritt men plåtarna höll för tyngden av flygplanen som användes .

Fanns mängder av såna flygfält i Estland och när amerikanerna lämnade landet blev flygfältens plåtar kvar .

Har en hel del såna plåtar hos mig i form av vedbod och odlingskragar runt växthuset .
Har sett andra som har lagt ut för att ställa bilen på på uppfarten och marken är lite sumpig och blöt .

Och bönder som kapar sönder plåtarna och tillverkar kalvboxar mm av dem .

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3