Tyckte att det var dags att sparka igång tråden igen.
Nu står vi inför flera saker och det gäller att ha sitt boende klart till 2015.
Vi står inför en konkurs för Grekland, Spanien etc och sedan kommer dom falla som korthus om vi har otur. Lilla Sverige kommer inte kunna stå emot på sikt så det kommer påverka även oss och resan vi står inför kommer inte bli rolig.
När verkligheten kommer i takt vill jag inte befinna mig i den belånade (övre) medelklassens kläder
Exempel
Paret X, har en 100 kvadrats vanlig trävilla med minimal tomt i Bromma med låna på 7 miljoner. Dom har även en bensinslukande Porsche SUV på lån som dom betalt 10-15 % i insats på. Dom har säkert fasta kostnader på 25-30k på bara det, då det sjävklart skall vara en 60 tums Plasma, BEO ljud, Marbodalkök, inredning från Bo Concept och ett båtlån som pricken över i

Finns många låtsas miljonärer och i Sverige äger 2-5% sitt boende. Kommer bra rejält när bubblan spricker.
Det gäller att sitta på verkliga tillgångar såsom obelånat hus, mark, skog och odlingsbar mark. Det är inte helt fel med lite guld uppdelat i myntform då denna fiat valuta tappat sitt värde.
Själv har jag under året börjat lägga undan så mycket pengar jag kan varje månad. Mitt mål är att kunna köpa en mindre gård CASH innan 2015. Sitter idag i en bostadsrätt i centrala Stockholm, kör en SUV i stan ( denna tjänar såklart som en BOV ) men nu levs det snålt. Det gäller att klämma ut det sista ur det trasiga systemet och omvandla dessa till materiella tillgångar.
Lönerna i Stockholm är hutlösa, förstår inte riktigt hur det går runt men därför är jag här och passar på att lägga undan så mycket som möjligt för att sedan kunna sticka i tid, om jag hinner i tid.
Nästan alla i min bekantskapskrets i 30-40 års åldern lever på marginalen. Dom har höga löner idag, men har flera miljoner i lån på minimala lägenheter, dom har dessutom billån, renoveringslån, klocklån, båtlån, lån för ett sommarställe os.v. Väldigt få av dessa har vaknat upp o tänkt, detta kommer inte fortsätta förevigt. Väldigt få av dom har dessutom något större belopp sparat på banken. Det är en generation som fått allt från början utan att behöva kämpa för det. Att bosätta sig i en lägenhet i centrala Stockholm, köra sportbil eller suv har inte krävt särskilt mycket sparande. Detta gäller speciellt folk inom försäljning, fastighetsmäklare, bank o finans tex. Dessa yrken är inte direkt ingenjörer med 8 år på chalmers men dom kan utan problem tjäna 80000-120000 kr i månaden och allt bränns på konsumtion.
Vi lever idag på att vi har billig energi ( olja )
Oljan är ansvarig för att vi kan transportera billig mat och även för att producera mat. Mycket av dom kemikalier som sprutas på våra grödor idag i storskal produktion är oljebaserade.
2015-2020
Skall jag ha en egen gård som är betalad, skall finnas odlingsbar mark, skog, eget vatten och ligga lite offside. Möjligheten till att producera egen energi skall också finnas.
Kollar dagligen på olika elektriska transportmedel så man kan bli någorlunda självförsörjande på eltransport te.x elcykel, elmoped, mindre elbilar et.c
Drömmen är att kunna slå på TVn i det betalda huset som minimala driftskostnader och se på crashen, för frågan är inte om den kommer utan när. Men även tryggheten om något annat skulle ske, se är det skönt o veta att man är till stordel självförsörjande.
Hur upplever ni detta ?