Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Världen är uppochner och min fru kollar på dokusåpor
InläggPostat: tor 12 jan 2012, 15:38 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Sambon skämtar mest bort det, men tycker innerst inne att det inte är så dumt att ha en mjuk skön buffert i form av drickbart vatten och mat att ramla i om samhället tappar fotfästet.. Hon tycker inte om att prata om världens undergång som en realitet, det blir för mycket, men hon har det klart för sig att det finns risk för det. Därför tror jag hon tycker det är bra att jag tagit tag i det i den mån jag har.. Hon brukar till och med peka ut saker själv och säga att "det där kan väl vara bra att ha vid 'the end of days'"!

InläggPostat: tor 12 jan 2012, 21:39 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Det var antagligen mig och min fru som stod vid sopp-konserverna...
Eller nej, hustrun skulle antagligen plocka ned egna konserver och inte stå och lyssna på när jag tjatar om natriumgluttamat och modifierad stärkelse.

För att få med någon som gärna ser på tv-serier på lite prepping så lär du nog gå till tv-serierna för hjälp!
Survivors från 2008. En ny influensa slår ut 99% av jordens befolkning. Serien handlar om några människor i storbritannien som slumpen kastar ihop. De har olika kunskaper varav en är survivalist som har land-rover med bensindunkar på taket, stor ryggsäck, vatten och mat med sig.
Många som de stöter ihop med är fårk. Slitna, smutsiga människor som skulle göra vad som helst för att överleva. Däribland, slåss, stäla och som verkligen lever ur hand i mun i de ruttnande resterna av London. Mycket spännande och sevärd! Har gått på tv4 eller kanal 9 eller någonting sådant när den var ny.

Jericho från 2006. Skildrar livet i en amerikansk småstad. I första avsnittet sprängs dessutom ett kärnvapen i närmsta storstad. Man får klara sig utan el, utan information och utan import av mat. Mycket konflikter. Sändes på tv4+ 2007

Det är två stycken motiverande serier. Kan ge lite insikter. Om inte annat till dig själv!

InläggPostat: tor 12 jan 2012, 21:54 
Fredag

Att ha en en fru, man, sambo eller partner som kollar på dokusåpor medan man håller på och preppar är inget att vara orolig för. Så länge han/hon inte blandar sig i, brukar det fungera bra. Jag är även bered på lite skämtsamma kommentarer från min fru och det får man gärna bjuda på. Hemma är jag uppvuxen med föräldrar som båda var Preppers/Survivalister fast den som är mest hårdför var just min mor. Jag kom precis hem med 5 kg hemlagad och rökt korv som jag fick av henne.

Men vad händer om din partner är absolut inte med eller t.o.m. förlöjligar det du håller på med? Jag kan nästan tro att det är förmodligen du som bär skulden. Du har nog inte varit dig själv när ni träffades eller försökte du spela och vara någon annan. Min fru konstaterade redan från början att jag letade efter och noterade nödutgångarna i biografen, jag försökte aldrig dölja att jag är Prepper/Survivalist men har nog tonat ner intensiteten i början.

InläggPostat: tor 12 jan 2012, 21:57 
Finns staden kvar?

Här är det jag som har tagit befälet av naturlig orsak och dessutom fått befälet. Det är väl så det är om man inte är singel eller?

Men som befäl har man ett ansvar på gott och ont. Det frågas inte om det skulle köpas in 10 balar skithus papper men jävlar om det tar slut eller inte finns tillhands...

InläggPostat: tor 12 jan 2012, 22:02 
Finns staden kvar?

Jericho från 2006. Skildrar livet i en amerikansk småstad. I första avsnittet sprängs dessutom ett kärnvapen i närmsta storstad. Man får klara sig utan el, utan information och utan import av mat. Mycket konflikter. Sändes på tv4+ 2007

Bra serie. har för mig att jag såg den när den gick på någon konstig tid på någon mer exotisk kanal.

Fråga, fanns det ett slut på den? Jag ändrade TV förhållanden mitt uppe i serien men den var klart 5+ för mig.

Lite off topic men vad gör man inte för att väcka den lets dance, aleksander B singalong och annat skit som sänds, idol... björn som sover... eller försöka väcka...

InläggPostat: tor 12 jan 2012, 22:11 
Omega man
Användarvisningsbild

[quote="]Det var antagligen mig och min fru som stod vid sopp-konserverna...
Eller nej, hustrun skulle antagligen plocka ned egna konserver och inte stå och lyssna på när jag tjatar om natriumgluttamat och modifierad stärkelse.[/quote]

Var ju i Gävle i tisdags iof
Men var fel stad jag handlade i .

InläggPostat: tor 12 jan 2012, 22:20 
Finns staden kvar?

T-72 skrev:
Min fru konstaterade redan från början att jag letade efter och noterade nödutgångarna i biografen, jag försökte aldrig dölja att jag är Prepper/Survivalist men har nog tonat ner intensiteten i början.

Nödutgångar ska alltid lokaliseras i den byggnad man befinner sig i.

Stolsrader ska alltid räknas i flygplanet om man inte sitter i nödutgången.

Den som inte gör det bör göra det.

Jag brukar även notera när brandsläckaren på tex hotellet eller lokalen var "servad" senast. En mycket bra riktlinje hur det är med resten av säkerheten i lokalen man befinner sig.

Brandskåpet ska vara i drift och normal grön lampa ska lysa.

På hotellet ska man alltid lokalisera hur man tar sig ut innan man lokaliserar bastun.

Så är det bara och om någon har problem med det så har du i alla fall mitt medhåll på vad som ska göras. Noter att jag inte skrev bör...

InläggPostat: tor 12 jan 2012, 22:26 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Jericho lades ned efter första säsongen. Som slutar med världens cliffhanger. :smack:
Men fansen klagade så mycket att man gjorde ett slut på serien. 7 episoder till.
Skall också finnas en bok, Jericho season 3

InläggPostat: fre 13 jan 2012, 12:14 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Undrar om sambon är hemlig prepper...

Vi diskuterade trädgårdsprylar, typ gräsklippare och motorsåg och plötsligt kom vi in på ämnet hur vi klarar oss i framtiden om elen försvinner ett tag (eluppvärmd villa, eget vatten med elpump, kort sagt det blir väldigt tråkigt väldigt fort utan el). Då kläcker hon ur sig:

"Jag tycker vi ska ha ett gasolkök ifall strömmen går."

Stolt man blir då. :D
Dessutom öppnar det för ytterligare prepps när väl gasolsystemet är inhandlat. Win!

/T

InläggPostat: fre 13 jan 2012, 12:42 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Tulum skrev:
Undrar om sambon är hemlig prepper...

Vi diskuterade trädgårdsprylar, typ gräsklippare och motorsåg och plötsligt kom vi in på ämnet hur vi klarar oss i framtiden om elen försvinner ett tag (eluppvärmd villa, eget vatten med elpump, kort sagt det blir väldigt tråkigt väldigt fort utan el). Då kläcker hon ur sig:

"Jag tycker vi ska ha ett gasolkök ifall strömmen går."

Stolt man blir då. :D
Dessutom öppnar det för ytterligare prepps när väl gasolsystemet är inhandlat. Win!

/T

Haha vad roligt om hon inte vågar berätta för dig och tvärt om. Jag försöker lokalisera preppers i min omgivning men alla diskreta försök har gett noll resultat.

InläggPostat: fre 13 jan 2012, 15:11 
Omega man
Användarvisningsbild

:lol: efter tre år på forumet så uptäcker ni varandras nick och pusslar ihop bitarna, det vore något :lol:

InläggPostat: sön 15 jan 2012, 20:48 
Finns staden kvar?

Lite off topic men skulle i 9 fall av 10 ha en vedspis istället för gas. Visst är gas alltid gas och det är rent, fräscht och exakt men en vedspis med tillhörande varmvattentank kan hålla Er varma mm långt efter att gasen slutat säljas nere på macken.

Finns nytillverkade med bra verkningsgrad.

InläggPostat: sön 15 jan 2012, 22:19 
Omega man
Användarvisningsbild

det kan jag nog hålla med om
räcker med en kamin som man kan laga mat på om inte annat

InläggPostat: mån 16 jan 2012, 11:04 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Ett litet tips till er som har svårt att få tillstånd om att handla på bulk, är att om er respektive är snål så är det bara att gämföra prislapparna och säga något i stil med "det här har vi ju snart ätit upp!". Då brukar normalt tillståndet ges.. :D

InläggPostat: mån 16 jan 2012, 20:34 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

polarbear_ skrev:
Ett litet tips till er som har svårt att få tillstånd om att handla på bulk, är att om er respektive är snål så är det bara att gämföra prislapparna och säga något i stil med "det här har vi ju snart ätit upp!". Då brukar normalt tillståndet ges.. :D

Jag frågar inte om tillstånd då jag tjänar ca hälften av våra inkomster men det vore enklare att ha henne med sig då kan man planera lite effektivare och slippa få gliringar om att vi redan har massor av konserver eller batterier eller dyl.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa