Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 15 jan 2012, 14:40 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
skogsstjärnan skrev:
kanske därför man testar dem, eller?? :smack:


Suck. Att man provar skyddsmasker i ett gastält eller motsvarande i det militära har mest en pedagogisk betydelse (betydligt mera spännande att klä på sig utrustningen med nervösa fingrar i ett "skarpt" läge, jmf. att skjuta granater med en granatkastare där det går betydligt långsammare att håva ner skarpa granater i eldröret än då man övar), inte för att det förväntas att maskerna som delas ut skall vara otäta (även om det är möjligt att de inte är i fullgott skick efter möjlig hårdhänt behandling av flera årskullar värnpliktiga eller motsvarande, ex. schweiziska modell 90 led barnsjukdomar som att gummit sprack efter att den förvarats vikt i ovadderade skyddsmaskväskor och behövde designas om). Speciell anordningnar som kollar maskers täthet finns det för såväl militära som civila (läs industriella) ändamål men då är fråga om teknisk mätapparatur som kan hitta även små läckage, något som man inte gör i ett tält med tårgas.
.
Det blev redan rätt bra kommenterat om detta med faktiska användningsändamål för civila/militära masker/filter så jag går inte in på det mera.

Cranky Joe, civila masker brukar inte ha möjlighet att dricka ur, inte heller de som är tänkta eller gjorda enkom som civilförsvarsmasker (med undantag av de lite modernare israeliska maskerna för civilbefolkningen, de är enkom designade för civilförsvaret i motsats till de flesta andra som är "off the shelf" civila/industrimasker. De som nu finns på marknaden har legat i okänt antal år i israeliska lager eller t.o.m. varit utdelade hos befolkningen [som sen får nya vart efter de gamla plockas in], okänd proveniens hur som helst). Att kunna dricka är nog inte det mest väsentliga i ett skarpt läge skulle jag påstå och inte något man behöver oroa sig så hemskt mycket om (såvida man inte skall springa till sin BOL med allt man äger på ryggen mitt i en värmebölja). För de flesta realistiska eller sannolika scenariorna är en ny helmask mycket säkrare och mer att lita på än någon begagnad överskottsmask som man inte vet vad den varit med om.

Så, skogsstjärnan, se du på idols du bara och spraya olivgrön färg på de färggranna identifikationsetiketterna på civila filter om du nu mot all förmodan skaffar sådana så att inte zombierna ser dig krypa i buskarna... (detta sagt med glimten i ögat) Själv kommer jag i händelse av ett skarpt läge ha på mig orangefärgad varselväst med blå triangel på rygg och bröst... 8)

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: mån 16 jan 2012, 18:04 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
OM vi bortser från att jag inte förstår varför jag ska köpa en begagnad militär mask för 150 kr med okänd täthet och begagnade filter från någon shop på nätet när det finns nya masker. Mer eller mindre civila med nya filter på nätet. kanske lite dyrare men garanterat lite bättre.

I en annan skyddsmask tråd har vi diskuterat dricka ur mask så ingen idé att snöa in på det igen.

Det jag blir nyfiken på är vad den blåa triangeln står för på din reflexväst?

Det som skulle ge något i denhär tråden är vilka masker Ni har köpt och vilka som är bra. Det kanske skulle räcka med att måla båten eller göra rent badrummet med klor för att kunna lista ut ett och annat.

Det kan väl inte vara så att grejerna bara återigen ligger på hyllorna hos er utan att användas/provat innan zombisarna släpper en prutt? :surprised: Eller något som är mer troligt tex att det är giftig rök ute från det närliggande industriområdet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: mån 16 jan 2012, 18:47 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
I det normala arbetet så är det sällan man behöver en helmask .
I dammiga miljöer räcker ofta ett vanlig andnings filter .
Är det smutsigare eller kemikalier klarar man sig många gånger med en halvmask som har samma filter möjligheter som en helmask och förstärkt med täta skyddsglasögon .

Men annars så satsar jag nog på en Sundström helmask som finns bla hos Nordpost eller via Granngården .

Men funderar lite på om man ska behöva hörselskydd med ? Tänker på när jag gjorde testet i ladan med tårgas .
Befälen frågade då om det var några som hade problem med öronen eller hade sen gammalt tuber insatta i öronen efter öroninflammationer , de som hade fick inte gå in i ladan . Så om gasen även kan skada via skador i trumhinnan ?
Många barn som har såna tuber .
Någon som har det där färskare i minnet än vad jag har ??

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: mån 16 jan 2012, 21:26 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Kul att du ändrat åsikt, mycket bättre att investera i lite dyrare grejor som säkert fungerar än att spara pengar och i stället potentiellt betala med sin hälsa.

Blå triangel på orange botten är den internationella symbolen för civilförsvar vars bärare [eller objekt märkta med den] åtnjuter samma skydd som ex. de som använder röda korsets/röda halvmånens symbol, dvs. krigsbrott om någon börjar panga på dem):

Bild
(observera att det ingenstans står att triangeln måste peka uppåt, men det har blivit så, samma skydd bör man åtnjuta fastän den inte skulle se exakt "korrekt" ut)

Jag tror jag har skrivit om det förr, men jag har två stycken Scott Promask, köpte från lokal specialaffär (personskyddsgrejor, allt från klätterdon till hjälmar till öronproppar). I mitt fall blev det den eftersom den masken säljs som inofficiell civilförsvarsmask (någon "officiell" finns det inte, men den säljs i civilförsvarsversion vilket innebär att en mask jämte ABEK2-P3 filter säljs i förseglad grå plastlåda. Före den var Kemira Safetys Sari mask den som såldes i detta utförande (kom i början/mitten på 1980-talet som i sin tur ersatte Kemiras M71 mask som ersatte helmask M65 [så nu fick ni en historielektion också ;) ]) och för att den är i mitt fall inhemsk av modernt snitt (bra egenskaper, stort synfält, lågt andingsmotstånd, låg halt av luft som åker av och an -> koldioxid [jmf. snorkel] etc.), den tillverkas i Österbotten. Två M71 masker tog jag till mitt föräldrahem så att jag har något där om det händer något då jag är där och hälsar på.

Men kolla vad era lokala järnhandlar kan beställa, bara det är en modern helmask som kan ta filter med standardgänga kan det inte gå fel (vill ni stöda svensk industri köp Sundström, annars om det räcker med europeisk så ta en tillverkad av ex. Scott/MSA Auer/Dräger etc.). Ebay kan man ta ifrån om man vågar, ta gärna och dubbelkolla med säljaren att det är ny/plomberad vara och inte något som han/hon bara "haft på sig en gång".

Angående detta att man ska testa sin utrustning eller inte; en dålig jämförelse är att en skyddsmask är som en kondom, dvs. förvara den i sitt fodral innan den behövs ;) Detta för att om man provar så lämnar man efter sig hudfett och annat i den (som kan göra att materialet åldras snabbare) som kanske går bort men mild tvållösning men bäst i alla fall att inte göra så. Detta med tillpassning är inte så hemskt viktigt, bara man har ett hum om hur man skall sätta på en helmask går det nog bra (har man aldrig gjort detta är det en annan sak, i en video som togs under testet SUOJA 2007 i Helsingfors där man provade ta ibruk ett skyddsrum där alla invånare i höghuset var med; visade hur en tvåpersoners patrull skulle ta sig ut ur skyddet för att uppsöka stadsdelens kommandoplats (på låtsas iof, ingick i övningsscenariot). En karl och en kvinna var frivilliga och kvinnan bar glasögon som hon inte tog bort [ingen begrep säga till heller, övningsledarna "fanns" ju inte där och kunde inte säga något] vilket ledde till att visiret immade igen och att i ett skarpt läge skulle farligheter ha läckt in). Som jag sagt tidigare kan man förstås ha en övnings- eller arbetsmask plus utrustning för skarpt läge.

Detdär med öronen är intressant, kan ju nog vara något. Kanske inget större problem bara man har regnrockshuva eller motsvarande eller öronproppar/kåpor?

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Senast redigerad av Scoo mån 16 jan 2012, 21:35, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: mån 16 jan 2012, 21:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Den där blåa triangeln ska även finnas på alla hus som har ett fungerande skyddsrum som är godkänt .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: tis 17 jan 2012, 23:42 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Nu undrar jag lite efter att ha läst på hur länge filtren kan vara i originalpåsar och fortfarande fungera.

Har sett både 10 och 20 år?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: ons 18 jan 2012, 10:50 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Beror på tillverkaren vad de garanterar, MSA lovar 6 år för normala filter, lite kortare för specialfilter som ex. de som omvandlar kolmonoxid till koldioxid (notera att de lovar att partikelfilter eller partikeldelen i kombinerade filter ska hålla hur länge som helst bara det är rätt lagrat). Scott Health & Safety lovar 5 år för filter med aktivt kol i sig (gasfilter eller kombinerade filter), 10 år för partikelfilter [har hört av folk i branchen att det är bara för att de måste uppge bäst före, oöppnat rätt lagrat ska de också hålla i princip hur länge). Deras civilförsvarsfilter vilket är ett normalt ABEK2-P3 kombinationsfilter är packat i metallfolie till skillnad från alla deras andra filter som packade i tålig plast, för det lovar de 10 år. Observera att om man köper Scotts civilförsvarsprodukt (mask + filter i förseglad plastlåda) så är filtret packat i plast som vanliga men stämplat att hålla i tio år (för att det skyddas ytterligare genom att det förvaras i plastbyttan?). Dräger minns jag inte på rak arm vad de lovar (och hittar inte heller i deras försäljnings -PDF, bra allmän info om filter dock, exempelvis vad färgkoderna står för, vilken egenskap man behöver mot olika ämnen etc.).

Dräger och MSAs filter kommer i papperslådor med förseglade lock på filtret, Scotts som sagt i plast eller tjock metallfolie. Oberoende av vad tillverkaren lovar skulle jag nog fundera på att byta ut filter om de börjar bli 10 år gamla, partikeldelen kan man förstås använda längre på egen risk. 20 år låter för mycket (låter som approvedgasmasks.com som försöker verka reko samtidigt som de vill prångla ut överskottsfilter genom att säga att de är inom deras "25-års bäst före tid"...). Andra tillverkare har jag inte erfarenhet av. Förr trodde man ju visserligen att filter åtminstone skulle hålla i 30 år eller hur länge som helst bara inte vikten ökat = tecken på att kolet skulle ha tagit upp fukt, därav vägdes filter individuellt förr och deras vikt i gram stämplades på dem, sen skulle de inspekteras genom vägning då och då.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: ons 18 jan 2012, 23:38 
packa in standardfilter i mylarfilm ?
vore intressant att få det testat, men det vore nog inte fel i en framtid där man kanske inte kan få tag i filter


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: tor 19 jan 2012, 21:49 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Till Er som har Filter 90 eller vad det kallas vad är det för hållbarhet på påsen eller filtret. Det som Ni har fått ut utan att betala en krona för det.

Har ni ett filter i masken och ett hemma i byrålådan?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: fre 20 jan 2012, 12:57 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
I min hemvärnsbataljon så har vi bara ett filter per gubbe ute, det som sitter på skyddsmasken.
Däremot så vet jag att vid beredskapshöjning skall vi få ut saneringsmedel, extra filter och c-skyddsdräkten i plast.
Eftersom jag vill ha en personligt högre beredskap så har jag köpt extra filter hos gubben i Rolsberga.
Värt att notera är att jag hittar inget "bäst före datum" på något av mina filter. Det var hål på alla foliepåsarna som fanns i Rolsberga. Så inget vaccum längre. Så jag rättar mig efter vikten som står på respektive filter. Har fått tips att om den tagit upp fukt och ökat i vikt så var det bara och lägga filtret på något extra torrt ställe så skulle det torka. (har inte provat hur bra det fungerar i verkligheten.)

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: fre 20 jan 2012, 19:15 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Var var det för fälg på ditt filtret? Var det färgmarkerat på något sätt?

Har någon provat att gå ner till förrådet och byta surplus förpackningen mot en som det inte var hål på. Kan ju hända att surplus gubben i lådan har gjort hål på alla filter för att det ska vara surplus och inte kunna vara något med att man trodde att man köpte ett fullt fungerande filter. Någon slags garanti från hans sida.

Finns en pdf i en annan tråd om det du beskriver med torkning mm.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: fre 20 jan 2012, 19:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag har fått lära mig att slänga filtren om de sugit upp vätska och att det inte går att torka om dem .

Kolet klumpar ihop sig så att det blir mindre aktiv yta som kan ta upp gifterna och därför blir filtret obrukbart .

Vet inte om någon annan har annan info , men så har jag lärt från försvaret både militära och civila .

Samma händer då filtren blir för gamla , kolet klumpar sig då också .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: lör 21 jan 2012, 00:36 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
jag är väldigt intresserad på ritning på den som har gjort en egen reningsanläggning av lite prylar som har postat på "vad har du gjort i veckan tråden".

För en BUG IN. Vilket jag tror på till en viss utsträckning kan det vara ganska skönt att kunna ha övertryck i ett rum, centralt i huset med all luft ventilerat via en fläkt 12V/220V renat genom ett bra filter.

Kan vara väldigt bra att ha om en tankbil med farligt gods välter eller dylikt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: lör 21 jan 2012, 00:57 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Nu börjar forumet komma ganska högt upp i träffarna på google om man skriver trådens namn... det tar sig... :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask
InläggPostat: sön 31 mar 2019, 16:29 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Scoo skrev:
Kul att du ändrat åsikt, mycket bättre att investera i lite dyrare grejor som säkert fungerar än att spara pengar och i stället potentiellt betala med sin hälsa.

Blå triangel på orange botten är den internationella symbolen för civilförsvar vars bärare [eller objekt märkta med den] åtnjuter samma skydd som ex. de som använder röda korsets/röda halvmånens symbol, dvs. krigsbrott om någon börjar panga på dem):

Bild
(observera att det ingenstans står att triangeln måste peka uppåt, men det har blivit så, samma skydd bör man åtnjuta fastän den inte skulle se exakt "korrekt" ut)

Jag tror jag har skrivit om det förr, men jag har två stycken Scott Promask, köpte från lokal specialaffär (personskyddsgrejor, allt från klätterdon till hjälmar till öronproppar). I mitt fall blev det den eftersom den masken säljs som inofficiell civilförsvarsmask (någon "officiell" finns det inte, men den säljs i civilförsvarsversion vilket innebär att en mask jämte ABEK2-P3 filter säljs i förseglad grå plastlåda. Före den var Kemira Safetys Sari mask den som såldes i detta utförande (kom i början/mitten på 1980-talet som i sin tur ersatte Kemiras M71 mask som ersatte helmask M65 [så nu fick ni en historielektion också ;) ]) och för att den är i mitt fall inhemsk av modernt snitt (bra egenskaper, stort synfält, lågt andingsmotstånd, låg halt av luft som åker av och an -> koldioxid [jmf. snorkel] etc.), den tillverkas i Österbotten. Två M71 masker tog jag till mitt föräldrahem så att jag har något där om det händer något då jag är där och hälsar på.

Men kolla vad era lokala järnhandlar kan beställa, bara det är en modern helmask som kan ta filter med standardgänga kan det inte gå fel (vill ni stöda svensk industri köp Sundström, annars om det räcker med europeisk så ta en tillverkad av ex. Scott/MSA Auer/Dräger etc.). Ebay kan man ta ifrån om man vågar, ta gärna och dubbelkolla med säljaren att det är ny/plomberad vara och inte något som han/hon bara "haft på sig en gång".

Angående detta att man ska testa sin utrustning eller inte; en dålig jämförelse är att en skyddsmask är som en kondom, dvs. förvara den i sitt fodral innan den behövs ;) Detta för att om man provar så lämnar man efter sig hudfett och annat i den (som kan göra att materialet åldras snabbare) som kanske går bort men mild tvållösning men bäst i alla fall att inte göra så. Detta med tillpassning är inte så hemskt viktigt, bara man har ett hum om hur man skall sätta på en helmask går det nog bra (har man aldrig gjort detta är det en annan sak, i en video som togs under testet SUOJA 2007 i Helsingfors där man provade ta ibruk ett skyddsrum där alla invånare i höghuset var med; visade hur en tvåpersoners patrull skulle ta sig ut ur skyddet för att uppsöka stadsdelens kommandoplats (på låtsas iof, ingick i övningsscenariot). En karl och en kvinna var frivilliga och kvinnan bar glasögon som hon inte tog bort [ingen begrep säga till heller, övningsledarna "fanns" ju inte där och kunde inte säga något] vilket ledde till att visiret immade igen och att i ett skarpt läge skulle farligheter ha läckt in). Som jag sagt tidigare kan man förstås ha en övnings- eller arbetsmask plus utrustning för skarpt läge.

Detdär med öronen är intressant, kan ju nog vara något. Kanske inget större problem bara man har regnrockshuva eller motsvarande eller öronproppar/kåpor?


Lyfter ämnet trots gammal tråd. IOM det verkar finnas mkt kunskap inom ämnet :up:

Det är som så att jag av gammal bekant fått en ouppackad Kemira safety Sari Skyddsmask plus ett nbs filter som fortfarande är "plomberat" Dvs aldrig använt. Mina betänkligheter är ju åldern på utrustningen då tillverknings datum på filtret antyder att det är ifrån 1990.
Grejerna känns fräscha Dvs mask osv har legat mörkt o skyddat. Men blir lite fundersam när jag läst igenom denna tråd.... Duger mask o filter bara till att rengöra toan :-g eller finns det fortfarande potential till annat?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet