Jag har tillbringat nästan hela min uppväxt med strömavbrott, vinter temperaturer runt -15 C och brist på allting.
För det första upptäcker man ganska fort vilka vatten kranar fryser fast, oftast har man en liten kran i källaren som fungerar. Då får man hämta vatten därifrån. Gäller även hyreshus.
Vedspisen blir din bästa vän. Jag har, sedan jag var 8 år gammal, som fösta uppgiften på morgonen lärt mig elda spisen och hantera yxan. Stor kastrull med vatten som är på spisen ger varmt vatten dygnet runt, man tar några liter som man blandar med kalt vatten och nu kan man tvätta sig. Du får värme på framsidan samtidigt som is kristaller bildas på rumpan, sen blir det tvärtom. Tandkrämen och rakkrämen ska med i in "varma rumet" annars får du ha dessa i en kopp med varmt vatten för att kunna använda. Man lär sig dricka massor med te, det ger vätska och värme.
Kylan utanför känns värre eftersom du blir aldrig varm. När du försöker värma dig, framför vedspisen, så fryser ryggen och sen vänder du dig men då märker du att även dina fötter börjar domna. Väldigt snart börjar alla upptäcka att tiden när man kan gå runt med en t-shirt året runt är en sed som passar bäst för Afrika. Man blir duktig i konsten att lära sig klä sig varmt. Förs en t-shirt, sen en långärmad ull undertröja, flannel skjorta och stickad tjock ull tröja. Långa ull kalsonger tillsammans med manchester byxor är guld värda. Älskar du jeans får du göra det april-oktober varje år.
Snöröjningen fungerar inte som det ska. På morgonen får man kämpa sig genom snön och första lektionen får man tillbringa framför spisen för att byxorna får torka (mina barn fattar inte hur underbart är det med bävernylon idag). Vinter skor köper du alltid två storlekar större och du lär dig putsa dina stövlar varje kväll. Jag fick inte sova om mina var inte blank putsade och insmörjda. Vällunderhållna skor håller fukten ute och dessutom sparar man pengar på att inte köpa ofta. Även idag är skovård väldigt viktig för mig och alla mina skor måste ha skoblock, helst gjorda av ceder.
Är det långa strömavbrott så är det garanterad andra störningar med. Du blir äkta konstnär i konsten att lära dig vänta och stå flera timmar utanför butiken för att köpa två liter mjölk. Det är kalt men då upptäcker du att om alla pressar sig ihop så känns inte vinden så hemskt. Många gånger tar varorna slut precis när det var din tur att köpa, men det gör inget eftersom det är så kalt du orkar inte bli arg.
Barnen växer och kvinnorna, men även några män, lär sig sticka. Man slänger inte gamla tröjor utan man "tillverkar" egna tjocka, varma, härliga ulltröjör. Sen upptäcker man också att halsduk är ingen mode accessoar men det är något som verkligen fungerar om den är av stickade ull varianten.
Tv'n funkar inte men det gör inget, folk lär sig hälsa på varandra och umgås mera. Man sitter tillsammans, dricker varma drycker och äter kokt potatis. Ibland får man även kokt majs och det är riktigt härligt det. Kylen och frysen funkar inte utan man lär sig ha sakerna på balkongen, men tänk på fåglarna som också vill ha mat och försöker äta dessa varor

.
Ibland får man ström under korta perioder och då passar man att ladda batterierna. Det är många som har bilbatteriet i vardagsrummet och varje gång man ska åka iväg så tar man ner den och monterar den. Sen över kvällen så plockar man in den igen.
Det är som jag kommer ihåg från min egen uppväxt. Mycket annat har man också lärt sig och gör även idag utan att tänka på varför...