Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad slutar fungera i låga temperaturer?
InläggPostat: fre 03 feb 2012, 12:44 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

Idag vaknade jag till -31 här i Pite... Bilen funkade, även allt annat jag har i bilen när bilen blev varm nog.

Men min fråga är vad som slutar fungera först när det kanske är strömavbrott en längre tid... Låter kanske som en konstig fråga, men vad upplever "vanliga människan" som besvärligt i sträng köld? Själv har jag inga problem att klara ner mot -40 ett tag, men sen kommer känslan av köld krypandes.

Kroppen behöver vätska i dubbel mängd per dygn jämfört med varma dagar... Men vad mer? Tankar om detta???

http://smuggas.survivalist.se/

Inläggsrubrik: Re: Vad slutar fungera i låga temperaturer?
InläggPostat: fre 03 feb 2012, 12:57 
Omega man
Användarvisningsbild

känns mera som allt blir jobbigare
ex , man vill gärna ha motorvärmare till bilen, och en 2kw elbjörn inne i bilen

massor med mera kläder, jobbigt att gå in och ut

resten kvittar för min del
hm, när det blir kallare än -20 får jag ha en kran droppandes annars fryser den och man får öppna och ta ur en liten garderob för att tina den

det som verkligen är jobbigt med eget hus om det kyler ner den är att man måste fryssäkra allt som kan frysa sönder
all vatten och va, även konserver och liknande
jag kan göra det och vet hur, men med vedeldning, ups för minst 24 timmar och ett par reservkraftverk så räknar jag att klara mig helt självständigt även i ett "the day after tomorrow" scenario :twisted: (:) :lol:
och det minst i 6 månader

InläggPostat: fre 03 feb 2012, 13:52 
Redneck survivalist

Jag själv slutar fungera i sträng kyla. Går inte att andas, bröstet snör liksom ihop sig i kramp. Näsan täpper igen sig/börjar rinna. Musklerna runt om i kroppen hamnar i chock, spänner sig konstant och börjar därför värka efter ett tag. Ett delvis avklippt finger värker också, är väl nånting med skadade nervbanor skulle jag tro. Ändå jobbar jag delvis utomhus året runt. Det är riktigt bedrövligt att behöva pälsa på sig parkas och tjocka byxor bara för att klara -15 som det är härnere nu. Fifan, jag är född i helt fel del av världen. Jag borde vara nånstans runt ekvatorn.

Ang. maskiner och mekaniska saker har jag inga direkt erfarenheter av annat än igenfrusna lås av olika slag samt problem med tunga fordon. Där är det mycket som drivs/styrs av tryckluft och om de systemen fryser så jävlas allt möjligt. Även hydraulik kan krångla i kyla. Oljan blir seg och trög så grejerna rör sig inte som de ska.

Men det är ju förvisso inte så relevant ur survivalistperspektiv så länge inte BOVen är en lastbil...

InläggPostat: fre 03 feb 2012, 14:16 
Fredag

Jag har tillbringat nästan hela min uppväxt med strömavbrott, vinter temperaturer runt -15 C och brist på allting.
För det första upptäcker man ganska fort vilka vatten kranar fryser fast, oftast har man en liten kran i källaren som fungerar. Då får man hämta vatten därifrån. Gäller även hyreshus.
Vedspisen blir din bästa vän. Jag har, sedan jag var 8 år gammal, som fösta uppgiften på morgonen lärt mig elda spisen och hantera yxan. Stor kastrull med vatten som är på spisen ger varmt vatten dygnet runt, man tar några liter som man blandar med kalt vatten och nu kan man tvätta sig. Du får värme på framsidan samtidigt som is kristaller bildas på rumpan, sen blir det tvärtom. Tandkrämen och rakkrämen ska med i in "varma rumet" annars får du ha dessa i en kopp med varmt vatten för att kunna använda. Man lär sig dricka massor med te, det ger vätska och värme.

Kylan utanför känns värre eftersom du blir aldrig varm. När du försöker värma dig, framför vedspisen, så fryser ryggen och sen vänder du dig men då märker du att även dina fötter börjar domna. Väldigt snart börjar alla upptäcka att tiden när man kan gå runt med en t-shirt året runt är en sed som passar bäst för Afrika. Man blir duktig i konsten att lära sig klä sig varmt. Förs en t-shirt, sen en långärmad ull undertröja, flannel skjorta och stickad tjock ull tröja. Långa ull kalsonger tillsammans med manchester byxor är guld värda. Älskar du jeans får du göra det april-oktober varje år.

Snöröjningen fungerar inte som det ska. På morgonen får man kämpa sig genom snön och första lektionen får man tillbringa framför spisen för att byxorna får torka (mina barn fattar inte hur underbart är det med bävernylon idag). Vinter skor köper du alltid två storlekar större och du lär dig putsa dina stövlar varje kväll. Jag fick inte sova om mina var inte blank putsade och insmörjda. Vällunderhållna skor håller fukten ute och dessutom sparar man pengar på att inte köpa ofta. Även idag är skovård väldigt viktig för mig och alla mina skor måste ha skoblock, helst gjorda av ceder.

Är det långa strömavbrott så är det garanterad andra störningar med. Du blir äkta konstnär i konsten att lära dig vänta och stå flera timmar utanför butiken för att köpa två liter mjölk. Det är kalt men då upptäcker du att om alla pressar sig ihop så känns inte vinden så hemskt. Många gånger tar varorna slut precis när det var din tur att köpa, men det gör inget eftersom det är så kalt du orkar inte bli arg.

Barnen växer och kvinnorna, men även några män, lär sig sticka. Man slänger inte gamla tröjor utan man "tillverkar" egna tjocka, varma, härliga ulltröjör. Sen upptäcker man också att halsduk är ingen mode accessoar men det är något som verkligen fungerar om den är av stickade ull varianten.

Tv'n funkar inte men det gör inget, folk lär sig hälsa på varandra och umgås mera. Man sitter tillsammans, dricker varma drycker och äter kokt potatis. Ibland får man även kokt majs och det är riktigt härligt det. Kylen och frysen funkar inte utan man lär sig ha sakerna på balkongen, men tänk på fåglarna som också vill ha mat och försöker äta dessa varor :nono: .

Ibland får man ström under korta perioder och då passar man att ladda batterierna. Det är många som har bilbatteriet i vardagsrummet och varje gång man ska åka iväg så tar man ner den och monterar den. Sen över kvällen så plockar man in den igen.

Det är som jag kommer ihåg från min egen uppväxt. Mycket annat har man också lärt sig och gör även idag utan att tänka på varför...

InläggPostat: fre 03 feb 2012, 15:49 
Omega man
Användarvisningsbild

Jag fick faktiskt lära mig något som jag tycker är värt att dela med mig.

När man fryser så blir blodet i kroppen klibbigt och dras inåt för att värma organen. Detta visste jag men inte klibbigheten!

Klibbigheten kommer när man inte har handskar, mössa och halsduk i kallt väder för kroppen blir "lurad" att den måste skydda kroppen längre tid medans man kanske väntar på buss eller tåg.

Sedan så hoppar man in i värmen och detta kan leda till blodpropp. Såg detta på ett engelskt program och de sa att ca 4000-7000 människor årligen dör av detta i england (inte UK).

Så gör som mamma säger, glöm inte mössan!

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: fre 03 feb 2012, 16:04 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

Jamson skrev:
Jag själv slutar fungera i sträng kyla. Går inte att andas, bröstet snör liksom ihop sig i kramp. Näsan täpper igen sig/börjar rinna. Musklerna runt om i kroppen hamnar i chock, spänner sig konstant och börjar därför värka efter ett tag. Ett delvis avklippt finger värker också, är väl nånting med skadade nervbanor skulle jag tro.

Det låter som om du lider av köldastma, känner igen det eftersom det är något som jag får bråka med så fort det blir kallt. Det går att få det bättre med lite olika mediciner, men se över levnadssätt och vad du utsätter sin kropp för, alltså summan av sammanlagda belastningar, damm, rök osv.
Mina problem verkar sakta tona ut och i år fungerar det riktigt bra trots -15, har bara tagit medicin ett par gånger, det kan bero på att jag har släppt min gamla arbetsmiljö som var väldigt dammig och som grädde på moset jobbade jag nära ett av Sthlms mest luftförorenade kvarter.

T-72 skrev:
Jag har tillbringat nästan hela min uppväxt med strömavbrott, vinter temperaturer runt -15 C och brist på allting.
Förs en t-shirt, sen en långärmad ull undertröja, flannel skjorta och stickad tjock ull tröja. Långa ull kalsonger tillsammans med manchester byxor är guld värda. Älskar du jeans får du göra det april-oktober varje år.

Helt ovärderlig kunskap som lär sitta lika hårt som länge.
Undrar lite om du fick ut tankarna i rätt ordning nu....t-shirt före understället?
Sen tycker jag nog att manchesterbyxor är lika illa som jeans.
Min personliga favoritmix i byxor är 65% polyester/35% bomull, dessvärre så brinner de bra men torkar snabbt och är sköna att bära. Vadmal i vissa lägen (skitkallt) är också ett bra val.

InläggPostat: fre 03 feb 2012, 16:27 
Omega man
Användarvisningsbild

Manchester är bra för det skapar kanaler där luft kan hållas kvar och är bättre än jeans på det sättet. Särskilt kombinerat med något som sitter utan på dem.

InläggPostat: fre 03 feb 2012, 16:38 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Är det riktigt kallt och man inte har tillräckligt bra mössa (eller blir överrumplad av kölden/blåsten) kan man bättra på med att sätta en bit hushållspapper eller näsduk eller motsvarande på huvudet innan man klär på sig mössan. Denna lilla extra isolering fungerar faktiskt rätt bra.

Likadant är det med jackan, man kan vira in sig i en tidning eller motsvarande (kommer ihåg en Ferd'nd-strip där han stöter på en trashank som fodrar sin jacka med tidningspapper varvid Ferdnand ger sin pälsrock åt denne. Ferdnand fick i sin tur den slitna rocken och visar sig sen ha en massa sedlar som isolering under rocken ;) [länge sen jag såg den men den gick ungefär så]).

InläggPostat: fre 03 feb 2012, 16:49 
Omega man
Användarvisningsbild

Har en vän från Sibiren, där är det kallt :D

Han berättade under uppväxten så fick man elda under bilarna ca 30 min innan man skulle köra någonstans. Batteri drivna saker som ficklampor, radio och mobiler kunde få slut på batteri när man var utomhus men efter att fått bli varma inomhus så "fick" de tillbaka mer än halva batterikraften.

De hängde vanligtvis väldigt tjocka filtar mellan fönster för att slippa få värmeflykt den vägen. De hade även väldigt mycket högre trösklar för att hindra att kyla läcker in.

InläggPostat: fre 03 feb 2012, 16:57 

Ulv i fårakläder skrev:
Manchester är bra för det skapar kanaler där luft kan hållas kvar och är bättre än jeans på det sättet. Särskilt kombinerat med något som sitter utan på dem.

Jag kan tänka mig att det fungerar bättre än jeans när man har överdragsbyxor, utan överdragsbyxa (vilket är det enda jag har testat) så tycker jag nog att de är likvärdigt helt kassa men lämnar utrymme åt en mer vetenskaplig undersökning.

Scoo skrev:
Är det riktigt kallt och man inte har tillräckligt bra mössa (eller blir överrumplad av kölden/blåsten) kan man bättra på med att sätta en bit hushållspapper eller näsduk eller motsvarande på huvudet innan man klär på sig mössan. Denna lilla extra isolering fungerar faktiskt rätt bra.

Likadant är det med jackan, man kan vira in sig i en tidning eller motsvarande (kommer ihåg en Ferd'nd-strip där han stöter på en trashank som fodrar sin jacka med tidningspapper varvid Ferdnand ger sin pälsrock åt denne. Ferdnand fick i sin tur den slitna rocken och visar sig sen ha en massa sedlar som isolering under rocken ;) [länge sen jag såg den men den gick ungefär så]).

Tidningar är oslagbart som nödisoleringsmatreal och de har räddat mig många gånger från att frysa, dessutom har man något att läsa om det blir trist :D

Sibirientricket fick vi, ett gäng vänner, använda oss av när vi var uppe vid Åre och åkte skidor. Köldrekord -42 grader, alla bilar stod stilla med sönder frusna kylare utom vår, vi var dom enda som hade en luftkyld bil (folkabuss) och som kunde ta oss till den nästan tomma backen.
Batteriet in i huset varje kväll, eldade med T-röd i en burk under motorn under tiden vi käkade frukost, ut och montera batteriet och brrrum så var vi på G.

InläggPostat: fre 03 feb 2012, 17:16 
Kreditkortsberoende

Angående motorvärmare har försvarets bandvagnar en smart lösning med en fotogenbrännare som värmer upp kylarvattnet. Jag har många gånger varit sugen på att göra en sådan på min egen bil men det är nog mycket krångel :). Vad man får tänka på är att även om motorn är varm så är övriga delar på bilen -30 om det är -30 ute. Det kan bli väldigt dyrt att köra bil den dagen. Om man verkligen inte måste köra så bör man låta bli. Ta bussen eller gå om den möjligheten finns. Man bör åtminstone ta det vääldigt lugnt om man måste köra bil. Stötdämpare, lager, axlar etc. sliter ont.

Man kan även dra två eller flera mössor ovanpå varandra! Detsamma funkar med alla klädesplagg.

InläggPostat: fre 03 feb 2012, 17:37 
Fredag

@ Gaspey: det stämmer att jag har skrivit t-shirt först och ulltröja sen. Det var innan man fick tillgång till ulfrotte och från tiden när det kliade ordentligt att ha ull direkt på överkroppen. Sen pratar vi om vardagen, inte åka skidor eller svettas. Att ha bomull då längst ner spelar nog inte så stor roll i stadsmiljö.
Manchester finns i olika tjocklekar. Ju kallare desto tjockare fick man ha på sig. Flesta tänker nog på såna tuna manchester som man köper på Dressman idag, dem jag är uppvuxen med var fingertjocka tyg.

InläggPostat: fre 03 feb 2012, 17:57 

Äsch, tänkte inte på det :smack:
Tänkte inte i vardagssammanhang och dåtid, utan hur det funkar idag när jag i stort sett lever i mina gosiga ullunderställ.
Kan ju faktiskt med all önskvärd tydlighet minnas hur galen man blev av denna klåda och håller med om att en t-tröja under skulle göra tillvaron lite behagligare.

InläggPostat: fre 03 feb 2012, 18:42 
Omega man
Användarvisningsbild

Gaspey skrev:
Ulv i fårakläder skrev:

Jag kan tänka mig att det fungerar bättre än jeans när man har överdragsbyxor, utan överdragsbyxa (vilket är det enda jag har testat) så tycker jag nog att de är likvärdigt helt kassa men lämnar utrymme åt en mer vetenskaplig undersökning.

Scoo skrev:

Tidningar är oslagbart som nödisoleringsmatreal och de har räddat mig många gånger från att frysa, dessutom har man något att läsa om det blir trist :D

Sibirientricket fick vi, ett gäng vänner, använda oss av när vi var uppe vid Åre och åkte skidor. Köldrekord -42 grader, alla bilar stod stilla med sönder frusna kylare utom vår, vi var dom enda som hade en luftkyld bil (folkabuss) och som kunde ta oss till den nästan tomma backen.
Batteriet in i huset varje kväll, eldade med T-röd i en burk under motorn under tiden vi käkade frukost, ut och montera batteriet och brrrum så var vi på G.

Hade du köldastma redan då? annars har vi nog hittat orsaken till den :)

InläggPostat: fre 03 feb 2012, 18:47 

Nu hänger jag inte med riktigt Ulven.... :?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa