Vargavinter skrev:
Pax Orion skrev:
Skall den med i en BOB så behöver den vara smidig ja. Den från Höglandskompaniet såg lite otymplig ut även om priset var rätt. Jag blev inspirerad av denna tråden och skall nog återanskaffa en
gammal försvarets yxa. Kort nog för att sitta på eller ligga i väskan utan att det stör för mycket. Tung nog att fungera som dörröppnare och till självförsvar skulle man kunna tänka sig och skall man inte ha den som klyvyxa så duger den nog.
Den där såg ju rätt vettig ut. Funkar definitivt till att bryta dörrar, bilvrak etc med. Går säkert att klyva lite ved med också, men självförsvar...där undrar jag om den inte är för långsam/tung/klumpig. Men som sagt, det är en stadig yxa med kraftig pik. Hittas på ÖB med lite tur eller?
Den där yxan är ganska trubbig i eggen, inte alls som de mindre handsmidda skogsyxor/fritidsyxor som vi är vana att se från gränsfors/wetterlings/hultafors. På plussidan hamnar ju att de klyver bättre och är robustare (speciellt med förstärkningarna...du kommer i princip aldrig lyckas tappa yxxhuvudet). MEn de är tyngre och inte lika smidiga.
De är verktyg gjorda för att brukas av idioter, inte fina pricisionsverktyg, kvaliten är dock god och det är pålitlig yxa som inte sviker (jag har en som jag havt sedan jag var liten grabb och brukat den regelbundet bortsett från de senaste åren.)