|
Sitter på ett Norwegianflyg på väg till Luleå från ett styrelsemöte i Stockholm och postar detta. Jag gillar att ha internet ombord.
Tänkte att detta skulle bli en tråd som jag fyller på allteftersom och eftersom det är skrivet rakt upp och ner på Arlanda och nu ombord på flyget så får ni ta det för vad det är. Jag utsätter mig ödmjukt för er kritik.
Det här med att leva i två verkligheter, den ena är den man ser runt omkring sig dagligen, den andra är den molande tryckande faran som lurar under ytan. Det är som att vara medverkande i en skräckfilm där man ser dansande lekande barn på en solig sommaräng och musiken som spelas är en olycksbådande och farlig. Vad kommer att hända? Precis så har det känts i flera år nu och de hot som spelar i bakgrunden är de tre E:na Ekologi, Ekonomi och Energi. Dessutom har K tillkommit under fjolåret, Kärnkraft, melodin har fått ytterligare en dissonant klang. Tempot på musiken stegras hela tiden. Ska det inte hända snart det som ska hända?
Ju äldre man blir desto mindre sover man, jag sover lite drygt 6 timmar per natt, vaknar runt halv fem på morgonen och ligger och läser bloggar och nyheter på min Ipad till strax före 6 när jag stiger upp. Flera gånger har jag tänkt att jag borde läsa nåt vettigare istället, nåt som är mer till långsiktig nytta. Visst gör jag det också men framförallt läser jag bloggar och nyheter med en besatthet som jag inte kan hjälpa. Det är en morbid nyfikenhet som driver mig.
Hur som helst så hjälper det mig att förstå vad som händer i omvärlden, att tolka den och även att få en bild av det där odjuret som musiken i bakgrunden antyder ska komma fram i bild när som helst, det som kommer att få alla barnen att skrikande fly åt alla håll. Alla dessa nyheter är dock krusningar på ytan av ett större skeende. Jag ska försöka måla upp min bild av de kommande åren, ja ända upp till 100 år från nu.
Det vi nu går och väntar på är att Grekland till slut ska kasta in handuken. Troligen blir det en del uppståndelse med det den dagen det inträffar men jag tror ändå att alla redan är beredda på det. Det som händer har redan hänt och det är att grekerna har fått känna på den ekonomiska krisen under fyra år redan. De har fått det sämre och sämre och det finns heller inget hopp om förbättring. Många affärer gapar tomma och folk svälter, här i Europa! Ja, efter en grekiskt stadskonkurs kommer det säkerligen att röras upp en hel del damm och det kommer att blir spridningseffekter. Men det är grekerna som kommer att känna av det mest. I USA är det samma sak, många lever på soppkök och matkuponger (som förövrigt är bra business för en del). Sen fortsätter det så där, från land till land. Vi får det sämre och sämre och utan hopp om förbättring.
Den blogg som jag tycker har gett den mest logiska och konsekventa beskrivning av den händelseutveckling vi har att vänta oss är The Automatic Earth, TAE. Jag har även varit och lyssnat på Nicole Foss och hon är lysande, i synnerhet i frågestunden efteråt, då hennes djup och bredd kommer fram ännu tydligare. Den händelseutveckling de förutspår för de närmaste åren är en deflation, depression som slutligen följs av en hyperinflation. TAE är också de som är tydligast i sin användning av begreppen inflation och deflation. De pratar enbart om den monetära delen, dvs hur mycket pengar som finns i omlopp i samhället. Det inflationsbegrepp som används till vardags, t ex Konsumentprisindex, KPI, är en beskrivning av vad saker och ting kostar och det anses följa inflationen. Eftersom detta skulle ta flera sidor att reda ut så stoppar jag här, men det är otroligt intressant och definitivt värt att försöka förstå. Vi kan nöja oss med att konstatera att i en deflationsekonomi stryps tillgången på pengar vilket innebär att ingen har pengar och de kan därför inte köpa nåt och dom som har pengar väntar på ett bättre erbjudande.
Ett exempel från 30-talet: Folk svalt medan bönderna hade gott om mjölk och eftersom ingen hade råd att köpa mjölken blev bonden tvungen att hälla ut mjölken i diket. Bonden hade lån på sin gård men fick inte in några pengar och kunde inte klara av ränta och amorteringar så han blev tvungen att lämna sin gård. Det är en absurd effekt men vi kommer att få se den igen. Hyperinflation innebär kort att pengarna helt förlorar sitt värde. Förtroendet för att pengar har ett värde försvinner. Tekniskt sett kan det beskrivas annorlunda men återigen stoppar jag där.
Så här kommer bilden att se ut under många år framöver, vi kommer att ha en permarecession under 5 år, kanske 10 år, det är svårt att säga. De som är skuldfria och dessutom har lite tillgångar är de som kommer att klara sig bäst under den här tiden. Utbudet i affärerna kommer succesivt att minska. De som har pengar kommer inte att kunna köpa nåt för sina pengar därför att hyllorna i affärerna gapar tomma eller är nedlagda. Inte ens guld är nåt mycket värt. Folk kommer att svälta och frysa och hopplösheten att breda ut sig. Det kommer inte att ske snabbt utan sakta förändras dag för dag till det sämre.
Det blir ett större utrymme för populistiska politiker med enkla budskap att ta makten. Vi kommer att få se oroligheter och upplopp. Kriminaliteten och våldsbrotten kommer att öka samtidigt som polisväsendet minskar. Jag tror att Ferfals bok och Dimitry Orlovs bok beskriver vad vi kan förvänta sig rätt väl. Självklart kommer det i detta tillstånd att finnas möjligheter att göra affärer och att leva gott om man är smart men för det stora flertalet är det misär som gäller.
Trots misär och en eländig tillvaro tror jag folk ändå kommer att fortsätta att sträva vidare och överleva. Dödligheten ökar när både sjukvården minskar och folk är sjukare på grund av sämre och sämre mat. Trots detta kommer det att finnas mat, staten, frivilliga organisationer, kyrkan etc kommer att mobilisera och se till att det finns t ex soppkök.
Om vi kallar ovanstående scenario för fas 1 så kommer det naturligtvis också en fas 2 och det blir nu som Peak-Oil biter i på allvar.
_________________ Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel. Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.
Senast redigerad av Rakkuraj tor 09 feb 2012, 11:30, redigerad totalt 1 gång.
|