Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: fre 10 feb 2012, 00:05 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: ons 06 okt 2010, 01:30
Inlägg: 75
Det beror helt på vad spådomen handlar om.
Man kan lugnt spå att solen går upp i morgon och basera det på att solen har gått upp alla andra morgnar hittills.
Att jag dristar mig till att spå den överskådliga framtiden beror på att den så uppenbart är styrd av någon eller något.
Priset följer löneutvecklingen därför att någon vill det. Det är helt bortkopplat från råoljepriset.
Jag ser ingen anledning till att det skulle ändra sig den närmsta tiden.
Men vi kan ju slå vad för skojs skull.
Om bensinpriset om 10 år fortfarande i huvudsak följer löneutvecklingen i Sverige inom en marginal på +/-10% så får jag en tusenlapp av dig, om inte får du en av mig.

Edit: Svenska kronor.

_________________
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Justitia arma requirit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: fre 10 feb 2012, 10:08 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Bensinpriset har varit på väg uppåt så länge jag levt iaf, några korta sessioner av billigare bensin/diesel har dock inträffat. Men då har det rört sig om korvören.

Arriemöller; du har själv behandlat bensinprisets historiska värde kontra löneutveckling. Och det handlade inte heller den här tråden om. Däremot är det ett intressant inslag i diskussionen.

Rörande prischocker i framtiden, tillgång och efterfrågan styr priset.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: fre 10 feb 2012, 19:46 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: ons 06 okt 2010, 01:30
Inlägg: 75
Friedrich_Von skrev:
Bensinpriset har varit på väg uppåt så länge jag levt iaf, några korta sessioner av billigare bensin/diesel har dock inträffat. Men då har det rört sig om korvören.

Arriemöller; du har själv behandlat bensinprisets historiska värde kontra löneutveckling. Och det handlade inte heller den här tråden om. Däremot är det ett intressant inslag i diskussionen.

Rörande prischocker i framtiden, tillgång och efterfrågan styr priset.


Min blygsamma forskning i ämnet visar ju just att det INTE är tillgång och efterfrågan som styr det svenska bensinpriset ut i pump.
Jag vet inte varför, men det kan väl, som jag ser det, bara bero på att priset styrs av andra krafter än marknadskrafterna.
Vilka dessa krafter är vet jag inte, men det ligger nära till hands att misstänka bensin och oljebolagen, kanske i samarbete med politikerna.
Jag gissar att man någon gång räknat ut att ett literpris på 1/10 av den genomsnittliga timlönen ger bäst avkastning. Höjer man priset så kommer folk att köra mindre och vinsten går ner, sänker man priset så ökar inte försäljningen så mycket att det kompenserar för prissänkningen.
Jag kan givetvis inte bevisa att det är så, men indicierna pekar onekligen i den riktningen.

_________________
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Justitia arma requirit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: lör 11 feb 2012, 03:12 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 05 dec 2010, 21:22
Inlägg: 222
Ort: Sthlm
Intressant teori. Oavsett vilket så har Staten inget som helst intresse av att det förbrukas mindre fordonsbränsle i Sverige. Man säger att utsläppen måste ner och bilismen bli miljövänligare men det är bara tomma ord. I själva verket står skatter och avgifter på bränsle för en så stor och viktig del av skatteintäkterna att det inte är tal om att ändra på det. Om man i morgon uppfann en motor som gick på vanligt vatten skulle man genast se till att det krävdes ett speciellt slags beskattat bränslevatten som kostade c:a 14 kr/litern.

_________________
Living a thrifty and frugal lifestyle is truly simple: Use it up. Wear it out. Make it do. Do without. Waste not.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: lör 11 feb 2012, 03:24 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 05 dec 2010, 21:22
Inlägg: 222
Ort: Sthlm
arriemöller skrev:
Min blygsamma forskning i ämnet visar ju just att det INTE är tillgång och efterfrågan som styr det svenska bensinpriset ut i pump.
Jag vet inte varför, men det kan väl, som jag ser det, bara bero på att priset styrs av andra krafter än marknadskrafterna.


Fast det där är ju inte helt korrekt. Så fort råoljepriset sticker iväg så följer pumppriset med upp. Du har aldrig sett och lär aldrig få se en bensinskattesänkning med hänvisning till "det höjda världsmarknadspriset på råolja".

Men eftersom råvarukostnaden utgör en så liten del av literpriset så får höjda råoljepriser inte så stort genomslag i Sverige. Om fatpriset plötsligt dubblades (vilket inte alls är osannolikt i en nära framtid) till 200$ skulle det höja literpriset med ungefär fem kronor. Ingen katastrof i sig, men i och med att bilkörning är det allra sista vi drar in på skulle andra utgifter i hushållet få stryka på foten. Det skulle snabbt ge mycket kännbara konsekvenser för alla andra branscher. Speciellt lyx- och flärdvaror som vi egentligen inte behöver men köper för att vi har pengar att spendera på helt onödiga prylar. En konkursvåg av sällan tidigare skådat slag är att vänta vid ett varaktigt högt bensin-/dieselpris.

_________________
Living a thrifty and frugal lifestyle is truly simple: Use it up. Wear it out. Make it do. Do without. Waste not.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: lör 11 feb 2012, 04:16 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jag tycker det är märkligt att du arriemöller hänvisar till historia vad gäller bensinpriset att det "nästan alltid" följt löneutvecklingen och är villig att ha det som en säker källa till att säga att priset kommer göra samma sak under tio år med endast +-10%.

Men när det gäller Peak Oil så säger du att det är helt fel att titta på historien som en indikator för vad som skall komma.

Varför två olika ställningstagande på detta sättet, det är ovanligt motsägelsefullt :)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: lör 11 feb 2012, 06:41 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: ons 06 okt 2010, 01:30
Inlägg: 75
Jamson skrev:
Intressant teori. Oavsett vilket så har Staten inget som helst intresse av att det förbrukas mindre fordonsbränsle i Sverige. Man säger att utsläppen måste ner och bilismen bli miljövänligare men det är bara tomma ord. I själva verket står skatter och avgifter på bränsle för en så stor och viktig del av skatteintäkterna att det inte är tal om att ändra på det. Om man i morgon uppfann en motor som gick på vanligt vatten skulle man genast se till att det krävdes ett speciellt slags beskattat bränslevatten som kostade c:a 14 kr/litern.


Håller helt med, det är ingen slump att dieselbilar, som bara drar hälften av en bensinbil, har mycket högre skatt.
När elbilarna i alla olika konstellationer slår igenom på allvar så kommer de också att beskattas högt, det går ju inte att höja elskatten, alltså måste elbilen beskattas högt för att kompensera bensinskattebortfallet.
Och det är inte heller någon slump att etanolpriset, om man kompenserar för att etanol har 30% lägre energiinnehåll och bilen därför drar 30% mer, hamnar på ungefär samma pris som bensin.

_________________
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Justitia arma requirit.


Senast redigerad av arriemöller lör 11 feb 2012, 07:04, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: lör 11 feb 2012, 06:46 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: ons 06 okt 2010, 01:30
Inlägg: 75
Ulv i fårakläder skrev:
Jag tycker det är märkligt att du arriemöller hänvisar till historia vad gäller bensinpriset att det "nästan alltid" följt löneutvecklingen och är villig att ha det som en säker källa till att säga att priset kommer göra samma sak under tio år med endast +-10%.

Men när det gäller Peak Oil så säger du att det är helt fel att titta på historien som en indikator för vad som skall komma.

Varför två olika ställningstagande på detta sättet, det är ovanligt motsägelsefullt :)


Att jag har olika ställningstaganden beror på att det är två helt olika saker som styrs av helt olika krafter.
Det finns ett tidigare bensinpris att hänvisa till, det finns inte någon tidigare PO att hänvisa till.

_________________
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Justitia arma requirit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: lör 11 feb 2012, 06:53 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: ons 06 okt 2010, 01:30
Inlägg: 75
Jamson skrev:
arriemöller skrev:
Min blygsamma forskning i ämnet visar ju just att det INTE är tillgång och efterfrågan som styr det svenska bensinpriset ut i pump.
Jag vet inte varför, men det kan väl, som jag ser det, bara bero på att priset styrs av andra krafter än marknadskrafterna.




Men eftersom råvarukostnaden utgör en så liten del av literpriset så får höjda råoljepriser inte så stort genomslag i Sverige. Om fatpriset plötsligt dubblades (vilket inte alls är osannolikt i en nära framtid) till 200$ skulle det höja literpriset med ungefär fem kronor. .


Fatpriset har ju mer än fördubblats sen 1970 (i förhållande till lönerna i sverige) men bensinpriset ligger lik förbannat stilla. Jag tror inte en ytterligare fördubbling skulle göra någon skillnad. Med fördubbling menar jag då i förhållande till lönerna i Sverige, inte bara en ren fördubbling av priset, det skulle ju kunna kompenseras med en fördubbling av lönen (inte för att det lär hända).

_________________
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Justitia arma requirit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: lör 11 feb 2012, 20:52 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
arriemöller skrev:
Ulv i fårakläder skrev:
Jag tycker det är märkligt att du arriemöller hänvisar till historia vad gäller bensinpriset att det "nästan alltid" följt löneutvecklingen och är villig att ha det som en säker källa till att säga att priset kommer göra samma sak under tio år med endast +-10%.

Men när det gäller Peak Oil så säger du att det är helt fel att titta på historien som en indikator för vad som skall komma.

Varför två olika ställningstagande på detta sättet, det är ovanligt motsägelsefullt :)


Att jag har olika ställningstaganden beror på att det är två helt olika saker som styrs av helt olika krafter.
Det finns ett tidigare bensinpris att hänvisa till, det finns inte någon tidigare PO att hänvisa till.


OT:
Det finns scenarion som liknar PO att hänvisa till tex fick Kuba och Nordkorea ett konstgjort PO när Sovjetunjonen kollapsade och deras Oljeleveranser upphörde över en natt. Sen är det ju enskilda källor som når sin PO och enskilda länder når också sin PO. Men visst en global PO är detta den första därav osäkerheten i vad som kommer ske och osäkerheten i priset.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: lör 11 feb 2012, 21:57 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Så kommer alltid bensin/dieselpriset följa löneutvecklingen? Är detta en korrekt tolkning av dina påståenden?
Trots att oljan kommer bli en bristvara. Dessutom ska man ta i beräkning att snart är den lättillgängliga oljan uppumpad. Vi har redan dagbrott där man skyfflar "Tar sands", för denna process behöver mer energi(Energy returned on energy invested). Detta kommer vi som konsumenter få betala i slutändan. Därför kommer den "linjära kostnaden" att brytas.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: tis 14 feb 2012, 01:43 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 05 dec 2010, 21:22
Inlägg: 222
Ort: Sthlm
Friedrich_Von skrev:
Det som är intressant är hur t.ex USA hanterar högre bränslepriser, med deras Suburbs fyllda med dagspendlare.


Ja just det ja. Nedan är en artikel med uttalande från John Hofmeister, tidigare VD för Shell USA. Han tror på 115-120$/fat för WTI senare i år. Det skulle peta upp bensinen i USA till 4-5$/gallon, vilket blir mycket kännbart för alla miljoner långpendlare. Många av dessa lever redan på marginalen och klarar inte att priset för en tank går upp med 40 dollar.

IEA har nyligen dragit ner sin prognos för oljeförbrukningen framöver men Hofmeister menar att det är fel, på grund av att emerging markets som Indien och Kina har "insatiable" (omättligt) sug efter olja.

Blir amerikanska höga bensinpriser i sommar katalysatorn som får landet att tippa över kanten ner i avgrunden? :shock:

Jag tänker fortsätta att bosätta mig på cykelavstånd från jobbet, oavsett var det är...

http://www.cnbc.com/id/46342617

_________________
Living a thrifty and frugal lifestyle is truly simple: Use it up. Wear it out. Make it do. Do without. Waste not.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: tis 14 feb 2012, 15:27 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/motormannen-tycks-inte-forsta-naturens-villkor_6848273.svd

Två miljöpartister skriver i SVD. Hedersvärt att politiker tar upp problematiken.

Bensinprishöjningen protesterar Motormännen emot. Men att bensinen vid pump kostar mer beror i första hand på att oljan blir dyrare att få fram i takt med att det finns mindre kvar att utvinna. För alla som inte kan tänka sig ett liv utan bil borde vara mycket angeläget med krav på att underlätta för biogas eftersom den tekniken finns här och nu.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: mån 05 mar 2012, 12:40 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 05 dec 2010, 21:22
Inlägg: 222
Ort: Sthlm
Nu har bränslepriserna blivit så höga i USA att man börjar stjäla restaurangernas begagnade frityrolja för att koka biodiesel på! Intressant försmak på hur det blir framöver när petroleumefterfrågan skenar men tillgången dyker. Sånt här lär det bli mer av, även i Europa...

http://www.svd.se/naringsliv/dieseltors ... 899819.svd

Citera:
De smyger fram om nätterna och länsar restaurangernas återvinningsstationer. Oftast ligger dunkar med använd matlagningsolja tillsammans med annat skräp i containrar bakom restaurangerna. Och det är där tjuvarna slår till, skriver cnbc.

Vanligtvis säljer restaurangerna vidare den använda oljan till kemikalie- och djurfoderbranschen. Men sedan allt fler fordon ska gå att köra på biodiesel har den gulgrå geggan blivit ett allt mer lukrativt byte för biodiesel-tillverkare. Den största konsumentgruppen finns bland åkerier och bussbolag.

_________________
Living a thrifty and frugal lifestyle is truly simple: Use it up. Wear it out. Make it do. Do without. Waste not.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bensinpriset påväg upp igen
InläggPostat: mån 05 mar 2012, 12:50 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Räknar man på det så får staten in mindre skatteintäkter ju dyrare bensinen blir.

Se http://cornucopia.cornubot.se/2011/03/hogre-oljepris-och-bensinpris-minskar.html

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet