Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 jan 2009, 14:17 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Genithos skrev:
Jo absolut är Göteborg problematisk att ta sig ut ur med bil. Gäller att vara snabb om man skall lyckas... annars blir det att stanna kvar i lägenheten där jag har utrustning och mat för att överleva ett par veckor utan att behöva röja sig.

En av Göteborgs stora fördelar är att den som ändå tänkt lämna bilen vid SHTF har mycket goda möjligheter att ta sig ut via skogen. I de västra såväl som östra delarna finns det kyrkogårdar, parker och skogspartier som sväljer en o man behöver inte komma ut förrän man är vid trerikesröset. För den som färdas med bil kan det ju dock vara svårt att komma ut vilken vardageftermiddag som helst...

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barn?
InläggPostat: mån 02 feb 2009, 01:20 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:46
Inlägg: 65
qazwsxedcrf skrev:
Jag och min sambo pratar om att skaffa barn någon gång och då skiten träffar fläkten vid sämsta tänkbara tillfälle så skulle det nog vara när jag har en högravid flickvän eller ett spädbarn. Hur ska jag tänka inför ett sånt senario.
Vilka extra prylar ska jag lagra? Jag kan tänka mig att stora lager av mjölkersättning och välling kan vara en idé samt bränsle för att värma allt.
Någon som har något tipps på hur man gör om man får slut på blöjor?
Finns det fler tankar och idéer. Att överleva som två unga och friska är nog betydligt enklara än med ett spädbarn och en som just har förlöst.


Hej!

Jag skulle satsa på att skaffa bra kläder i ull till bebi och barn!
Ett ullunderställ och sköna ullstrumpor, ullbalaklava (om det stavas så?) ger barnet en möjlighet att hålla värmen!
Ull funkar riktigt bra om sommaren också då naturmateriel andas!
Sen skulle jag skaffa en tunn ullfilt att svepa om barnet, bära barnet i, lägga barnet på vid blöjbyte osv!
Som Sprithitler skrev så är tygblöjor ett bra alternativ!
Man kan också få barnet blöjfritt ganska med en g, genom att ha en känsla för barnets kroppsspråk....när man känner att barnet "hukar sig" lite så lyfter man ut barnet ur bärsjalen och låter det kissa i det fria..
På ngn v så kan barnet/bebin bli blöjfri...

Om du får en läkare att skriva ut ett recept på mjölkersättning vid mjölkallergi...så kan du köpa 24 burkar för ca 160kr och ta ut den mängden gånger 12...Blir en jäkla massa burkar! :)
Mjölkersättningen är baserad på majs och håller sig i flera år!
Den heter Nutra Migen...lite osäker på exakt stavning! Finns på Apoteket!

Skulle absolut skaffa en bärsjal och för lite större barn en mjuk bärrygga!
Mvh /Veia....ensamstående tjej med två barn


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barn?
InläggPostat: mån 02 feb 2009, 09:36 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Veia skrev:
Man kan också få barnet blöjfritt ganska med en g, genom att ha en känsla för barnets kroppsspråk....när man känner att barnet "hukar sig" lite så lyfter man ut barnet ur bärsjalen och låter det kissa i det fria..
På ngn v så kan barnet/bebin bli blöjfri...


Jag läste i tidningen barn, jag tror i alla fall att det var den, för kanske ett år sedan om en metod för att göra barnen blöjfria i Sibirien.
Blöja i Sibirien är döden så istället höll man upp barnet över en hink och gjorde ett kiss-ljud med munnen. Barnen lär sig tydligen ganska så snart att anpassa sig och de kan vara blöjfria väldigt fort.
De svenska paret (hon ifrån Ryssland) hade dock valt en något mindre effektiv metod med blöja på natten, annars skulle de vara tvungna att väcka barnet för att det inte skall ske en olycka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barn?
InläggPostat: ons 04 feb 2009, 14:34 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:46
Inlägg: 65
R_Hatt skrev:
Veia skrev:
Man kan också få barnet blöjfritt ganska med en g, genom att ha en känsla för barnets kroppsspråk....när man känner att barnet "hukar sig" lite så lyfter man ut barnet ur bärsjalen och låter det kissa i det fria..
På ngn v så kan barnet/bebin bli blöjfri...


Jag läste i tidningen barn, jag tror i alla fall att det var den, för kanske ett år sedan om en metod för att göra barnen blöjfria i Sibirien.
Blöja i Sibirien är döden så istället höll man upp barnet över en hink och gjorde ett kiss-ljud med munnen. Barnen lär sig tydligen ganska så snart att anpassa sig och de kan vara blöjfria väldigt fort.
De svenska paret (hon ifrån Ryssland) hade dock valt en något mindre effektiv metod med blöja på natten, annars skulle de vara tvungna att väcka barnet för att det inte skall ske en olycka.


Ja...ryser när jag tänker på en iskall, blöt blöja i Sibirien!
Men hur som helst så blir nog ett barn blöjfritt om natten, snabbare om man kör den metoden eller liknande...jämfört med "blöjbarn".
Barn med tygblöjor blir ju också blöjfria snabbare än barn med "vanliga" blöjor. /Veia


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 22 feb 2009, 23:57 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 22 feb 2009, 19:39
Inlägg: 5
Ort: Stockholm
Genithos skrev:
Jag har skaffat mina, jag står på kö till en vasektomi :twisted:


Kö?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 feb 2009, 10:01 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Sten skrev:
Kö?


Ja det funkar så i Sverige, du kommer själv upptäcka det första gången du skall till vården :wink:

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 feb 2009, 21:37 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Genithos skrev:
Sten skrev:
Kö?


Ja det funkar så i Sverige, du kommer själv upptäcka det första gången du skall till vården :wink:


Tja, eller så betalar man själv och slipper köa. Det är ju alldeles valfritt.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 feb 2009, 22:03 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 22 feb 2009, 19:39
Inlägg: 5
Ort: Stockholm
Genithos skrev:
Sten skrev:
Kö?


Ja det funkar så i Sverige, du kommer själv upptäcka det första gången du skall till vården :wink:


När jag gjorde min var det ingen kö. De undrade mest när jag hade tid. Fast de krävde att jag skulle prata med något slags kurator först.

Fast det kanske beror på var i landet man befinner sig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 feb 2009, 23:23 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
10.000 för att slippa stå i kö, så nej tack. Så viktigt är det inte / jag tjänar inte så mycket pengar att jag slänger bort tusenlappar.

I Göteborg är det kö till all slags vård som kräver kirurgi.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 feb 2009, 13:15 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 10:01
Inlägg: 41
Ort: v
Lycka till med vasektomin.
Jag gjorde min andra förra måndagen.
Första misslyckades dom med förra året.
Så kör med säkert *** tills du får besked om att det inte finns några aktiva simmare som dom kallade det.

Har också gjort färdigt mina barn.

_________________
Train hard, fight easy.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 feb 2009, 14:53 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
När dom blivit äldre... www.ready.gov/kids/index.html

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 17 mar 2009, 18:16 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: tor 12 mar 2009, 21:41
Inlägg: 93
Ort: V
sprithitler skrev:
Carl skrev:
Tips: Skaffa inte barn.


Där måste jag meddela avvikande åsikt, barn är själva livets mening. De försvårar inte utrymningsplaneringen nämnvärt och de ger en anledning att planera för framtiden.
Var fruktsamma och lägg jorden under er.

Jag får hålla med chefen, mina barn är orsaken till att jag börjat med förberedelser, jag har aldrig oroat mig för att jag själv skulle dö, men jag skulle inte stå ut med att se mina barn lida. Sedan vill man ju förstås att ens gener skall fortsätta leva och det gör de om ens barn lever vidare och fortplantar sig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 18 mar 2009, 16:09 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Är det någon som har en plan på hur man ska förflytta sig och sina barn när saker och ting har skitit sig. Barnvagnar funkar så länge det finns bra vägar men om man ska ut i skogen vad ska man göra då?

Jag vet att det finns både selar att ha på magen och ryggen och en del har små barn i sjalar på magen. Är det någon som testat det och vet om det fungerar bra om man ska bara runt packning också?

Hur gör man när barnen är lite för stora för att bära men kanske inte har den uthållighet som skulle önskas vid en flykt? Nomad folk har vad jag vet barnen på hästar/renar eller liknande men vad ska man göra om lastdjur inte finns till hands?

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 18 mar 2009, 16:16 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
En mountainbike med två barnsitsar och packväskor fram och bak torde vara en fungerande lösning så länge det finns någonting som liknar stigar och det finns det i de allra flesta svenska skogar. du cyklar nog inte på den på de sämre skogsstigarna, men att leda den med packning och barn på är nog enklare än att bära packning och barn på den egna personen.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 18 mar 2009, 22:24 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:46
Inlägg: 65
qazwsxedcrf skrev:
Är det någon som har en plan på hur man ska förflytta sig och sina barn när saker och ting har skitit sig. Barnvagnar funkar så länge det finns bra vägar men om man ska ut i skogen vad ska man göra då?

Jag vet att det finns både selar att ha på magen och ryggen och en del har små barn i sjalar på magen. Är det någon som testat det och vet om det fungerar bra om man ska bara runt packning också?

Hur gör man när barnen är lite för stora för att bära men kanske inte har den uthållighet som skulle önskas vid en flykt? Nomad folk har vad jag vet barnen på hästar/renar eller liknande men vad ska man göra om lastdjur inte finns till hands?


Jag har bärt mycket i sjal och i en typ av mjuk bär-rygga...
Funkar väldigt bra, men jag skulle aldrig orka bära min dotter
och massa packning en längre sträcka...
Jag ska köpa en shettis här snart och lära mej att köra!
Självklart inte bara med tanke på någon ev kris, men jag kommer att
känna mej tryggare!
Annars så kan jag rekomendera vagnar med 3 hjul, funkar ganska bra
i teräng.....eller bygg en liten kärra på 2 hjul som du kan spänna fast bakom dej kanske ?
Men chefens tips var ju också riktigt bra!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet