Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.



Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: ons 21 dec 2011, 23:11 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Ska vi försöka kicka igång denna tråd igen nu när serien går?

personligen går jag nte igång på Zobiz men man kan se det som pandimi smittade bara lite mera aktiva än sjuka.

Jag tycker att vi skulle kunna ta upp bra och dåliga saker per avsnitt och ta förutsättninarna as is inte att dom borde gjort si och så tre år före.

Jag tycker fördelen med sesong två är att dom inte bara flyr.

bra att dom försöker stana på en gård där det finns resurser och inte så mycke smittat (förutom i ladan då ;)

bra att hålla ihop annars är det oftas vi dra dit vi drar hit. ju flera man är ju mera kunskap och möjligheter. För det iriterar mig i the colonist att dom hela tiden är så agresiva mot alla främligar och sedan blir arga när dom själva blir attackerade.

Bra att lära ut kunskap om vapen men hur mycke amunition har dom?

dåligt att dom slösar amunition på dom i ladan vore bättre och säkrare att släppt ut dom i en "slakt korridor" men vist det var väll inte så genomtänkt. men att inte tänka före är farligt.

Ser inget om hur dom odlar eller så?

Förstår dilemet med att bli med barn men samtidigt om dom stannar på farmen så kan det vara hopgivande men det förutseter att dom stannar där så dom har någon som kan förlösa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: tor 22 dec 2011, 00:19 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Jag gillar serien, det kan jag inte sticka under stolen med men jag tycker att vissa drag är för konstiga.

Kan tex nämna när de letar i skogen efter utan att vara ett stridspar.

I ladan kan vi också ta upp. Varför inte bara klättra upp i ladan. Ta fram pistolen och pang, pang, pang, ett skott en träff. Sedan öppna dörrarna och genomföra ett taktiskt genomsök. troligtvis lättare än slaktkorridor även om jag tänkt på det men.

Sedan alla feta grejer de lämnar efter sig. Tänka alla feta vapen som fanns utanför byggnaden som sprängdes?

Var soppan slut i stridsvagnen som helylle killen kröp in i. Avfyra en magnum i en stridsvagn, tänker bara på rap låten you've bin hit by a ricochet...

När de ska hämta sjukvårdsutrustning i skolan... jo, herr helylle tog alla vapen från polisstationen i början men inte alla radioapparater. Var är teamet som kan hämta dem, var är prickskytte teamet.

Varför inte ta hela lastbilen när man ändå håller på. Då går det säkert bättre för veterinären, eller?

Vi ska bara in och ha lite sex i staden och hämta lite medicin och sen en gång till. Hämta hela skiten och se till att genomsöka först eller?

Serien känns lite som att Oj, det är en seriemördare lös på flickskolan, fort alla klär av sig nakna och låser in sig på sina rum och duschar... helst ensamma... Skriiiiiik!

Men... gillar serien och temat, synd bara att budgeten blev mindre och att hela story gänget blev utbytta.. Väntar för det är väl ett tag kvar eller innan nästa avsnitt kommer??


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: tor 22 dec 2011, 01:06 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 28 jul 2010, 18:50
Inlägg: 420
Ort: Norr om byn.
Dem verkar ha hur mycket som helst med ammo,övningsskjuter så det står härliga till och skjuter zombies med 3-4 skott på kroppen innan dem tar knoppen men film är film hygglig serie men börjar tröttna lite :D :D :D

_________________
"THE MORE YOU KNOW-THE LESS YOU NEED"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 18:58 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 nov 2008, 04:11
Inlägg: 216
Nu har serien börjat igen. Nån som kollar fortfarande?

_________________
Var redo!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 21:06 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 sep 2009, 16:39
Inlägg: 119
Carl skrev:
Nu har serien börjat igen. Nån som kollar fortfarande?



Jag har väntat, och väntat, och väntat lite till. Hur tänker man när man gör ett uppehåll på ett par månader mitt i en serie? :shock:
Härligt att det kommer i en stadig ström nu då säsongen ut.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 21:38 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
ja, jag fattar inte heller varför man gör pause mitt i.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 21:41 
jag misstänker att dom helt enkelt inte hinner med, förr kunde dom köra en hel sesong och slåaa det på en gång, nu försöker dom få ut det så fort dom kan


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: tis 06 mar 2012, 22:39 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Givetvis tittar vi.
Tyckte han resonera bra i senaste när han tyckte att vintern kanske skulle ta döingarna. Jag skulle nog vara nyfiken och lura in en i en kylvagn och se. för om det vore så vart det bara att bita ihop tillmax ett halvår och där ute på farmen har dom det ganska bra.

Dock skulle jag nog se till att fixa stacket runt med en fångst fälla utifall det kommer en ensam döing dom är ju ganska dumma.

förstår dock inte hur dom vågar använda samma kniv med att sticka döingar som sig själv.
Dock bra att spara amunition (och bra att samla amunition från döingarna)

Förstår inte att dom tyckte att 10st var för mycke för att inte rädda den andra i bussen. man kan ju locka till sig några och plocka vartefter. Likaså när dom satt i bilen kör över dom och rensa för det är ju ett bra ställe att återvända för det fans ju en tank bil med bränsle (om man nu inte kan ta hela tankbilen).

Dock återigen åkte dom en bil med bara två personer i skulle föredra två bilar med två i varje. för att ha bättre backup både för döingar och överfalls risk och dubbla bilar om det händer något övergivna bilar finns det ju gott om och i dom bränsle.

Tycker att dom mera aktivt ska sprida vetrinärens kunskap så flera blir mera läkar kunniga precis som dom gör med vapenhantering.

avsnittet före så förstår jag inte varför dom inte letat rätt på en traktor med skopa för att ta hand om döingar och gräva måste ju finnas i omgivningen.

likså skulle jag nog aktivt föra liv eller lägga blodspår för att rensa närområdet.

och fortfarande skaffa walkitalki (dom passerar flera polisen dom lär väll ha en varsineller åtminståne i bilen) så ni kan komunicera. Eller från deras utkik en larmlina in till huset

man ser dom inte odla så mycke nu men jag har för mig att dom har en del odling.

så det var mina ideer om hur jag skulle agerat just där just då ser fram imot nästa avnitt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: ons 07 mar 2012, 00:23 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Tycker också att det är lite hejkon bejkon men ändå lite spännande sådär.

Skulle var livrädd att skära mig av misstag av flera anledningar. Man kan råka ut för diverse andra sjukdomar samt göra handen obrukbar för en tid.

Sedan samma kniv. Hallå.

Lite knas, de har fajtats, han ligger där blodig men alla z killarna bara knallar förbi. Innan hade de blivit galna av mista droppe blod?

Varför inte lura in alla z i bussen? Bara en i taget kan komma åt honom samt att han kan lyckas låsa in alla, de som fortfarande rörde på sig.

tankbilen var bara för mycket. Ta några dunkar när hela bilen... säg inget mer... Skulle ju kunna köra reservkraften ett tag ...

Springa runt med blod blandat hit och dit från både z, polaren och sig självt... nja, sådär va?

Det där med att de ska ta ihjäl pojken fattar jag inte. han är väl en främling bland främlingarna som kom till gården?

I första avsnitten i E1:an hade de väl en fet plast skärm när de tog z grabbarna med baseboll trät?

Den lokala vapen affären borde ha förstärkningsvapen kan man tycka. Det är väl ändå USA?

En gård utan traktor?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: ons 07 mar 2012, 19:15 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Ja hoppas ni inte missförstår mig tycker serien är jätte intressant men det är ju oftas lättast att komma med kritik därför blir det väll mest av den varan (i mitt inlägg ovan).

håller med om kniven och varför handen? man blir ju rätt handikapad så fort man har sår i handen det blir blött skitigt och huxflux är det infekterat. Dock borde man inte kunna ta höns blod (för dom mata dom med höns) och gilra fällor är måste det vara färskt som för vampyrer det är ju inte alltid så lågisk när vanliga naturlagar inte gäller.

Dom har förut kört med att maskera sin egen levande lukt genom att smeta på sig rester av döingar och sådant har man sätt på film med andra djur.

smart idee om att stänga in dom i bussen borde mer eller mindre få in alla om man sedan kan låsa dom utifrån?

Tankbilen kan ju vara svårt att hitta nyckel eller tjuvkopla men det skulle vara värt att försöka att leta en stund. Detta är synd med dom flesta filmer ztt det är häftigare att focusera på en blodig fight än "riktig överlevnad"

Med graben var dom rädd att han skulle ta dit sitt gamla gäng till gården. Dock förstår jag inte bindel på väg tillbaka han viste väll vart vetrinären bode?

Jag skulle nog försöka kör någe skydd om sår och slemhinor speciellt när dom inte såg bitsår på poliserna i förra avsnittet.

Vapnena gick kanske snabbt åt och dom borde väll ha någe krav på förvaring. dock dom har passerat en hel del vapen polisbilar och militär posteringar. på tal om det inte funnits någon postering med hjulburen bepansrad truppfordon så man bara kan mölja på och klätrar dom på fordonet så kan det andra fordonet skjuta rätt på och rensa rent.

Dom har minst två traktorer på gården mins jag men ingen av dom har grävagregat.

Det där med disel en sak jag själv kollat på här i västerås är vart det finns solceller som skulle "bli över".
Maxi erikslund med en nödutgångs trappa upp med tunt galler som man kan klyppa upp vet doch ej vart regulatorerna sitter.
gamla ABB atom och där finns nog allt direkt på plats.
mälarenerig vid sjöhagen.
Max eskilstuna.
För sollcellerna snackas om livsläng uppemot 40 år.
Ska köpa egna men man har inte råd man skulle bli självförsörjande, speciellt inte vintertid. Dock den jag tänkte köpa ger i genomsnitt 55 Wh dec jan och det skulle räka till 5 W led lampa i 11 h och det skulle slå stearinljus med hästlängder och som sagt räcka länge. Företaget ger 10 90% effekt garanti och clas ohlsson gav 15 år på LED lampor.
Nu vart man off topik som vanligt.

Gillar dock deras vatten pump drivet av vindkraft borde man inte kunna koppla en bilgenerator till det. bättre att bygga nya världen miljövänlig och tror det håller långre än ett diselvärk.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: tor 08 mar 2012, 00:12 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Lite kul att fler än jag reagerade på att den uniformerade personalen inte hade bitmärken. jag tänkte direkt att det kunde vara luftburet men det vore väl mot allt som gällt i tidigare filmer.

lastbilen, ja, men det bör ju finnas ett ställe där nycklarna förvaras. Men någon av z kunde ju haft nycklarna på sig. Hur som helst vore en sådan lastbil värt att återvända till med mer dunkar även om det fanns 10 z i krokarna.

Grabben, varför skulle han lämna gården. har är väl dessutom i rätt ålder för flickan som inte mår så bra?

Fossila bränslen blir lidande. Förnyelsebar energi är det som gäller i längre utsträckning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: fre 16 mar 2012, 23:07 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Svårt moraliskt dilema med fången ska man var medmänklig och ge honom en chans och därmed ge det sammhället man vill ha en chans.
eller säkra sin spillra av samhället så det inte utrotas helt.

Dock är dom så många? om dom var 30 män ute på sökning varför kom domi grupp om 2 och 3.

Dock så gamlingen gick ut själv i mörkret och när han såg någon klart mistänkt så kallade han inte på förstärkning utan gick ensam vidare hm.

men om dom nu är så rädda för andra mäniskor så att dom är berädda att ofra en medmäniska så kanske dom ska flytta ihop till på ett mera lätt försvarat sätt. ex i huset istället för tält så att dom åtminståne i vila är lätt försvarde.
en utkicksplats på huset som är högt beläget med en larm anordning både ljud och larmlina.
en säkrad plats att försvara ifrån typ sandsäkar så man kan skjuta utan att vara så rädd för motelden.
kanske ett panic room som åtminståne barn kan fly ner i om dom som kommer bara vill röva och sedan försvinna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: fre 16 mar 2012, 23:47 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 21 feb 2012, 20:05
Inlägg: 29
Tycker hur som helst serien som sådan är fantastisk, och den sätter intressant finger på den mänskliga psykologin på ett träffsäkert sätt. Man fungerar nog inte som man gärna tror under extrema förhållanden, på gott och ont. Bättre eller sämre, människors innersta drifter kommer till ytan på ett sätt den aldrig kanske borde, och den är förmodligen sällan varken heroisk eller snygg utan snarare egoistisk och snäv. När allt handlar om att ta vara på sig själv före allting annat i ett verkligt svårt läge väljer man inte längre utan agerar mer på instinkt. Primalt värre, men förmodligen högst gångbart när allt annat fallit samman. Man fungerar eller så fungerar man inte - överlever eller dukar under.

Darwin kan haft mer rätt än han kanske borde...

_________________
"Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: lör 17 mar 2012, 00:24 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Såg senaste avsnittet.

Kan bara säga en liten sak för er som inte har sett det. Viruset har muterat och är nu luftburet.

Lite OH SHIT faktor över det eftersom alla som dör av kanske en naturlig död ligger inte stilla om man uttrycker sig så.

Om det skulle ha varit på riktigt så skulle mänskligheten fortfarande haft en chans om det krävdes fysisk kontakt för att bli smittad men om det är luftburet över stora områden ev hela planeten känns det rätt kört.

Det verkar som om Z har fått bättre luktsinne också. Nästa avsnitt kan bli ganska spännande. Kanske en liten liknande avslutning som det brukar vara i spelet lämnad 4 död innan räddningen kommer. Vem vet...

Till er som har läst serietidningen, överensstämmer den eller kan man läsa den och fortfarande tycka att det är spännande?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The walking dead
InläggPostat: lör 17 mar 2012, 01:06 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Jag följer tv serien med stor förväntan varje söndag.
Den har varit lite svajig sådär till och från, början och slutet på sälsongerna hittils har varit bäst, men i mitten har det varit lite fjösigt.

Jag har även läst serierna, och jag kan säga att de avviker mycket från varandra, så det ena spoilerar sällan det andra mediet särskilt mycket.

Ang. Viruset så är grundtanken att det skall ha varit luftburet hela tiden, bara att det inte framkommit förrens nu i tv serien. Men de har varit lite inkonsekventa med den punkten ibland.
Bla. En hel motorväg full med döingar som inte var uppe och sprattlade.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet