Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bli av med allergi!?
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 16:25 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:46
Inlägg: 65
Jag har varit känslig för damm sen jag var liten och när jag var runt 25år
blev jag allergisk mot katter....
Så pass att jag blev riktigt sjuk av 5 minuter hemma hos någon med katt..
Jag gjorde allergitest och fick det bekräftat...

Av en slump så fick jag höra att någon botat sin allergi genom att lägga om
kosten helt och eftersom jag vill ha en katt och inte gillar att dras med allegier så gav jag det ett försök...

Jag slutade med all raffinerad mat som socker, vetemjöl, skalat ris...
Tog bort alla mjölkprodukter förutom ekologiskt smör och grädde...
Var väldigt försiktig med att använda tomat, paprika och potatis..
Åt bara svensk frukt och bär efter årstid...

Jag är vegetarian sen jag var liten och min kost kom att bestå av hel dinkel, fullkornsris, quinoa, surdegsbröd på fullkornsdinkel...
Linser, kikärtor, fetaost, ägg, smör, grädde, olivolja, linfröolja ...
Givetvis massa grönsaker...rissirap, alger...

Efter några månader , ca 4, så var jag inte besvärad av damm längre,
och kunde vistas hos människor med katt!
Jag höll min diet stenhårt i 4 år och efter något år köpte jag en egen katt.
Nu har jag slarvat lite till å från med maten , men känner ändå inte av
min katt...eller andras...
Jag har också gjort ett nytt allergitest som visar på att jag inte är allergisk.

Ville bara dela med mej....kanske finns det någon som vill bli lite friare...
Vet att männskor med pollenallergi fått samma resultat som mej.../Veia


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 17:43 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Jag skulle tro att kosten har minimalt med saken att göra. Men många blir i vuxen ålder av med sina allergier, så saker man inte tålde när man var ung är något man kan prova igen som äldre och ibland tåla. Vet celiakipatienter som börar tåla gluten igen osv.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 18:08 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
En kompis hade katter i huset när han bodde hemma hos sina föräldrar. Ca 5 år efter att han flyttat hemmifrån märkte han att han blivit allergisk mot katter.
Så det här med allergier kan nog komma och gå..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 18:38 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
Måste nog sälla mig till jojjenda och Storm och vara lite skeptisk till att en kostomläggning skulle vara hela förklaringen.
Blev allergisk mot katter, hundar och hästar när jag var 20år, idag är jag bara allergisk mot dumt fölk (jag menar INTE dig) och jag har definitivt inte lagd om min kost. Och nej, jag är inte vegetarian.

/////BySmed

Ps. Köpt nån "pump" än? :wink: Ds


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 20:22 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2008, 02:30
Inlägg: 109
tycker veia ska nu ändra om kosten till det som den hon hade då hon var allergisk för att visa/utesluta att kosten har något med det att göra :P

edit; Roligt att du fick bort allergin dock. Vet själv hur det är men jag håller mig borta från katter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 21:14 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
En mer hälsosam kosthållning kan givetvis bara påverka allmäntillståndet i positiv riktning så jag håller det ingalunda för uteslutet att Veias ändrade kosthållning påverkat hennes allergier.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 21:58 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Min svärfar som är bonde berättade att regler för besprutning på frukt och grönsaker är konstrurade så att det finns ett maxvärde per ämne men inget totalt. Detta gör att en del frukt och grönsaksodlare besprutar max med alla ämnen vilket gör att totalsummen kan bli ganska hög. Om vi till detta lägger att vi inte vet exakt vad dessa ämnen gör eller hur allergi fungerar så ser jag det inte som otroligt att en kostomställning kan lindra allergi. Kanske inte för alla men en del i alla fall.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 23:09 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:46
Inlägg: 65
jojjenda skrev:
Jag skulle tro att kosten har minimalt med saken att göra. Men många blir i vuxen ålder av med sina allergier, så saker man inte tålde när man var ung är något man kan prova igen som äldre och ibland tåla. Vet celiakipatienter som börar tåla gluten igen osv.


Om du kollar min text igen kanske .....
Jag fick min allergi mot katter när jag var ca 25 år, allergin blev bara värre och värre tills jag la om kosten....
Efter att jag ändrat kosten så tog det ca 4 månader tills jag kände mej besvärsfri....
Kanske rena flaxet! :D
Hur det än var med den saken så är det ändå lite märkligt vad människor har svårt att ta till sig , att det vi stoppar i oss har med hur vi mår att göra...
Om en skog blir "sjuk" å dör, kanske vi kan ta till oss att utsläppen från en fabrik i närheten har med saken att göra...

Att jag skrev mitt inlägg var inte för att proppsa för någon speciell diet eller så....mer för att dela med mej av en erfarenhet...
Tänker att i framtiden , med kriser på intågande (kanske) , så kan det vara avhängit av vad vi har för hälsa, för hur vi klarar oss...

Glömde skriva i mitt första inlägg att jag nästan enbart äter ekologisk mat också..../Veia...

Ps...Jojjenda, det var bara första raderna i detta inlägg som var riktat till dej specifikt....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 23:13 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:46
Inlägg: 65
Storm skrev:
En kompis hade katter i huset när han bodde hemma hos sina föräldrar. Ca 5 år efter att han flyttat hemmifrån märkte han att han blivit allergisk mot katter.
Så det här med allergier kan nog komma och gå..


Jag har också alltid haft katt :) Å en dag så blev jag bara dödens sjuk!!!
Läkarna sa att jag lika gärna kunde avliva min katt och räkna med att aldrig kunna ha katt igen...
Men...nu funkar det igen, så du har rätt i att det kan komma och GÅ! Ler!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 23:20 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:46
Inlägg: 65
BySmed skrev:
Måste nog sälla mig till jojjenda och Storm och vara lite skeptisk till att en kostomläggning skulle vara hela förklaringen.
Blev allergisk mot katter, hundar och hästar när jag var 20år, idag är jag bara allergisk mot dumt fölk (jag menar INTE dig) och jag har definitivt inte lagd om min kost. Och nej, jag är inte vegetarian.

/////BySmed

Ps. Köpt nån "pump" än? :wink: Ds


Skönt! Skulle vara värsta deppet att vara allergisk mot alla mina favvodjur som du räknar upp här...

Näe....ingen pump, men har bestämt mej att nacka en av mina ungtuppar på söndag och grilla den...och sen äta upp den!
Nästan jägare sen va!!!!
Har bestämt mej för att det jag så barbariskt nyss beskrev är en vettig utveckling i min strävan att bli självhushållare och en del i min överlevnadsstrategi!!! Ler/Veia


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 23:29 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:46
Inlägg: 65
Mattias skrev:
tycker veia ska nu ändra om kosten till det som den hon hade då hon var allergisk för att visa/utesluta att kosten har något med det att göra :P

edit; Roligt att du fick bort allergin dock. Vet själv hur det är men jag håller mig borta från katter.


Å nej....ska jag leva på O´boy nu igen.... *ASG*
Tack iaf..../Veia


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 23:35 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:46
Inlägg: 65
qazwsxedcrf skrev:
Min svärfar som är bonde berättade att regler för besprutning på frukt och grönsaker är konstrurade så att det finns ett maxvärde per ämne men inget totalt. Detta gör att en del frukt och grönsaksodlare besprutar max med alla ämnen vilket gör att totalsummen kan bli ganska hög. Om vi till detta lägger att vi inte vet exakt vad dessa ämnen gör eller hur allergi fungerar så ser jag det inte som otroligt att en kostomställning kan lindra allergi. Kanske inte för alla men en del i alla fall.


Menar du att det är så i Sverige!?
Jag är väl lite naiv , men tänker att Sverige har lite regler för sånt...

Min dotter blev utsatt för ett experiment i skolan där dom med förbundna ögon skulle smaka på oekologisk och ekologisk frukt å grönt..
Hon var den enda som hade alla rätt....
Hon sa, "det var ju lätt, oekologiskt smakar ju gift!"
Kanske kunde hon känna skillnaden så bra för att hon fått så "ren"
mat hemma.../Veia


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 feb 2009, 07:15 
Jag tror att det är mycket som påverkar om man får allergi eller inte. Inte minst psyko-somatiska faktorer. Att man mår bra, äter bra och har kontroll över vad man stoppar i sig kan vara mycket viktiga faktorer som påverkar allergin.

Själv har jag problem med hösnuva när det är torrt och varmt på sommaren. Märkligt nog har besvären MINSKAT sedan jag flyttat ut på landet. (Och det är rejält med gräs runt omkring.) Och jag märker direkt en koppling mellan stress och allergi...

Fast skulle jag klippa gräsmattan så smäller jag dit, om jag inte tar förebyggande allergimedicin en dag innan... Jag låter oftast grannens dotter få en körtur på min åkgräsklippare istället.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 feb 2009, 12:11 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Veia skrev:
qazwsxedcrf skrev:
Min svärfar som är bonde berättade att regler för besprutning på frukt och grönsaker är konstrurade så att det finns ett maxvärde per ämne men inget totalt. Detta gör att en del frukt och grönsaksodlare besprutar max med alla ämnen vilket gör att totalsummen kan bli ganska hög. Om vi till detta lägger att vi inte vet exakt vad dessa ämnen gör eller hur allergi fungerar så ser jag det inte som otroligt att en kostomställning kan lindra allergi. Kanske inte för alla men en del i alla fall.


Menar du att det är så i Sverige!?
Jag är väl lite naiv , men tänker att Sverige har lite regler för sånt...


Om det är så i sverige vet jag inte men jag har för mig att han sa att det var inom EU. Sen är jag lite skeptiskt till ekologiskt också efter den melanminskandal som var i höst då foder från Kina som skulle till ekologiska besättningar i Frankrike var fullt med melanmin, och säkert andra saker också. Ända sättet att riktigt veta vad maten inehåller är att ha koll på hela kedjan i tillverkningen.

En tidningsartikel om melanmin i maten http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2262327.svd

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 feb 2009, 13:18 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
Veia skrev:
BySmed skrev:
Måste nog sälla mig till jojjenda och Storm och vara lite skeptisk till att en kostomläggning skulle vara hela förklaringen.
Blev allergisk mot katter, hundar och hästar när jag var 20år, idag är jag bara allergisk mot dumt fölk (jag menar INTE dig) och jag har definitivt inte lagd om min kost. Och nej, jag är inte vegetarian.

/////BySmed

Ps. Köpt nån "pump" än? :wink: Ds


Skönt! Skulle vara värsta deppet att vara allergisk mot alla mina favvodjur som du räknar upp här...

Näe....ingen pump, men har bestämt mej att nacka en av mina ungtuppar på söndag och grilla den...och sen äta upp den!
Nästan jägare sen va!!!!
Har bestämt mej för att det jag så barbariskt nyss beskrev är en vettig utveckling i min strävan att bli självhushållare och en del i min överlevnadsstrategi!!! Ler/Veia


Jodå NÄSTAN jägare :wink: Jag tycker faktiskt att det tar lite emot att avliva tamdjur, men har inget problem med att skjuta en Älg, lite märkligt och jag har ingen förklaring.
Sen håller jag inte med dig om barbarismen. Är det inte så att alla naturfolk är jägare och samlare, dvs dom äter det dom kommer över. Och mig veterligen finns det rovdjur, kan inte människan vara ett rovdjur ?

/////BySmed


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet