Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sälja bilen nu innan bränslepriset skenar totalt?
InläggPostat: sön 04 mar 2012, 00:34 
Kreditkortsberoende

Hej jag funderar på om det inte vore klokast att sälja bilen nu när man ännu får något för den? När bränslepriset börjat skena och är uppe i 40 kr/litern får man ju knappast mycket för en bil. Jag kan personligen leva utan bil, det blir bara lite omständigare men mycket billigare utan. Som jag ser det vore det klokast att sälja bilen och köpa lagervaror istället som mat etc. för framtida bug in eller matbrist som följd av oljekostnaden. Att bli av med bil redan nu gör att man får mera tid att ställa om och vänja sig med ett liv utan bilen. Tankar kring detta?

Inläggsrubrik: Re: Sälja bilen nu innan bränslepriset skenar totalt?
InläggPostat: sön 04 mar 2012, 00:40 
Omega man
Användarvisningsbild

För vissa kan det bli bekymmer att sälja bilen .
Härförbi gick tex sista bussen 1973 så att vänta på bussen kan bli långvarigt .
För långt och för backigt för cykel med .

InläggPostat: sön 04 mar 2012, 00:47 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Spar du din bil, den kan visa sig nyttig en dag om du inte kör med den i onödan. Tanka den full en dag när soppapriset är "rimligt", vilket det numera inte är men ändå, parkera och kör bara när cykeln eller promenaden eller bussen är praktiskt otänkbar. Så har jag gjort en tid och man kan förvånas över hur bra det går att cykla eller gå istället för att ta bilen..

Men, en bil kan ta dig långt den dag det verkligen behövs. Spar den, eller sälj och köp en billigare om du den är ett lån. Att äga en bil är inte nödvändigtvis en bra finansiell investering, snarare ytterst sällan. Bra är en bil som kostar så lite som möjligt (sällan i drift).

InläggPostat: sön 04 mar 2012, 04:19 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Om du verkligen inte har användning för bilen så är det ju inget att diskutera. Du lär förmodligen spara lite pengar och få bättre hälsa om du börjar cykla. Såvida du inte blir överkörd...
Att sälja bilen för att köpa på sig ett lager mat är inget jag skulle göra personligen. Men kan se bra argument både för och emot.

Har du en ny dyr bil och har plats för bil, skulle jag sälja den och köpa en begagnad bränslesnål bil och ha den avställd. Alltid praktiskt/smidigt att tillgång till en bil ifall din livssituation skulle ändras.

Bor du i storstad och lägenhet, hus på landet eller något mittemellan? Kan du cykla/ta bussen till jobbet?

InläggPostat: sön 04 mar 2012, 09:03 
Omega man
Användarvisningsbild

En ny bil har inget värde efter SHTF . Svårt att reparera , datorer som kan krångla och säkert gör det när man minst vill (ML)
Helt enkelt för känsligt .

En veteranbil kan vara ett alternativ , då kan man ha råd att ha bilen kvar ändå . Skattebefriad så finns det lite mer pengar till bensin/diesel .

Man kan hålla utkik efter bilar som har ett eller ett par år kvar då kan man hitta för under 10.000 kr , men så fort de nått den magiska åldern så kan samma bil kosta uppåt 30.000 kr .

InläggPostat: sön 04 mar 2012, 09:17 
Omega man
Användarvisningsbild

allt är ju relativt

hadde jag bott inne i en stad och klarat mig utan bil hadde jag nog undvikit att äga en
men istället ex haft en motorcykel ståendes i funktionsdugligt skick, en som klarar att åka i terräng (:)

tror inte soppapriserna kommer stiga så hastigt att folk på ett år eller två bestämmer sig för att skippa bilen
det blir nog den kokta grodan som gäller där med

bor man utanför all ära och redlighet, läs bra till så får man väl ha en bil ändå
det går knappt att ha ett normalt liv utan

krasst sett räknar jag med 8 års avskrivningstid på en ny bil, från nybil till i det närmaste skrotning

InläggPostat: sön 04 mar 2012, 10:21 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

Dweomer skrev:
En ny bil har inget värde efter SHTF . Svårt att reparera , datorer som kan krångla och säkert gör det när man minst vill (ML)
Helt enkelt för känsligt .

En veteranbil kan vara ett alternativ , då kan man ha råd att ha bilen kvar ändå . Skattebefriad så finns det lite mer pengar till bensin/diesel .

Man kan hålla utkik efter bilar som har ett eller ett par år kvar då kan man hitta för under 10.000 kr , men så fort de nått den magiska åldern så kan samma bil kosta uppåt 30.000 kr .

Helt klart är det ju så. Bästa bilarna är är enkla till sin konstruktion, går att reparera själv och är driftsäkra. Dagens moderna bilar med en massa elektronikskrot är däremot av tveksamt värde i en överlevnadssituation.

Man kan ju hoppas på att få se en trendvändning mot produktion av enklare och billigare bilar som har bra driftsäkerhet och går att laga själv, men eftersom 70% av bilföretagens inkomster kommer från reparation, underhåll och reservdelsförsäljning så lär det väl aldrig hända tyvärr. Dessutom tjänar bilindustrin mera på att sälja stora bilar än på att sälja små, så därför går inte ens den trenden i rätt riktning.

Redan vid 20 kr/litern så kommer nog de värsta bränsleslukarna att bli ordentligt billiga skulle jag tro. Bränslesnåla bilar däremot blir ju stadigt allt mera populära ju högre bensinpriset blir, men eftersom fåfängan också spelar en stor roll vid valet av bil så hänger stora och ineffektiva bilar ändå med idag med +15 kr/litern. Allt högre bensinpris lär dock stadigt leda till lägre efterfrågan och därmed längre värde/pris på stora och ineffektiva bilar. Högre inflation och sämre köpkraft samt mindre låneutrymme kommer även att verka för att minska efterfrågan på stora och dyra bilar till förmån för mindre och billigare bilar.

Sedan så får man ju själv dra sina slutsatser av detta när man ska välja/köpa bil. Att vara utan bil kanske går bra om man bor i storstan, men för de flesta så är bilen så nödvändig idag att man snarare kanske bör fundera på en billig enkel bil än att vara utan helt.

InläggPostat: sön 04 mar 2012, 11:07 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Om du inte behöver bil så borde du inte bli så påverkad av högre bränslekostnad. Förutom då ökade fraktkostnader för mat, varor och energi. Där alla kommer få vara med och betala.

Bilar betyder stora utgifter. Försök hitta en bil som är någorlunda bränslesnål, lätt att underhålla och pålitlig. Vad det är för bil är svårt att säga. Kanske en äldre veteran Mercedes-Benz med dieselmotor?

Om du behöver Bug-outa till en någon annan plats, kanske till ev. BOL. Klarar du det utan bil?

InläggPostat: sön 04 mar 2012, 16:07 
Redneck survivalist

Jag brukade ha två eller tre bilar för olika årstider och användningsområden. Men nu har jag bara en kvar, på grund av det här med stigande bensinpris framöver. Jag saknar verkligen Jeepen, det var en riktigt bra BOV men bränsleförbrukningen är på tok för hög. Kan inte vara utan bil eftersom den behövs för att dra husvagnen hit och dit. Jag kommer aldrig att köpa en dyr/nyare bil, tack vare de anledningar som nämnts i den här tråden. Den VW jag har nu passar mig utmärkt och kommer att behållas så länge som möjligt. Kanske blir det en till mkt billig 4x4 att ha som lekbil och BOV. Känns ganska trist att tiden med nöjeskörning på väg eller i terräng är över och aldrig kommer tillbaka. :(

Jag tror smärtgränsen för bränslepris är väldigt hög för de flesta. Bränslet är trots allt en ganska liten del av den totala kostnaden för att äga en ny bil...

Jag tror på mindre, enkla, bränslesnåla bilar som är lätta att reparera själv. Alltså går det mesta innan ~2005 bort.

Lada Niva FTW!

InläggPostat: sön 04 mar 2012, 16:24 
Vassrotskonnäsör
Användarvisningsbild

Leker med tanken på att sälja men blir svårt utan bil just nu.och som nån påpekat så är det inte bara bränslekostnad på bilar utan mycket annat skatt,bes,delar,försäkringar som brakat upp i skyarna något otroligt minns på 70-80 talet när det bara fanns folksam och alla var försäkrade där :D 200-300kr året nu har det 10-20tal dubblats och det som skulle bli så bra & billigt med avregleringar Globalisering jo jag tackar fy fan :D

InläggPostat: sön 04 mar 2012, 16:39 
Redneck survivalist

geronimo skrev:
...och det som skulle bli så bra & billigt med avregleringar Globalisering jo jag tackar fy fan :D

De senaste årens kraftiga höjning av försäkringspremierna beror på:
a) försämrad förarutbildning och försämrad attityd bland unga förare, så det krockas mer nuförtiden
b) mer avancerade och komplicerade bilar medför betydligt högre reparationskostnader än tidigare
c) Regeringen har bestämt att trafikskador ska bära sina egna sjukvårdskostnader vilket resulterat i en hög skatt på trafikförsäkringsdelen av försäkringen.

Tyvärr hjälper det föga att köpa en gammal bil, de ägarna får också vara med och betala för skadorna på nya värstingbilar.

InläggPostat: mån 05 mar 2012, 15:35 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

Här i Norrbotten är det nästan ett måste att ha bil även om man bor centralt som vi, låter kanske konstigt men det är verkligen så. Om jag ska ta mig till skogen på riktigt så är det minst 2km promenad. Ska vi handla lite billigare än på Coop Forum å Ica Kvantum så är det 3km.

Nä, bilen behåller jag så länge den rullar.

http://smuggas.survivalist.se/

InläggPostat: mån 05 mar 2012, 16:35 
Grannarna tittar konstigt på mig
Användarvisningsbild

jag själv skall försöka få igång kina moppen som stått still i 2år.(gummi ventilerna på däcken hade vittrat sönder, moppen stått i garage)
men man sparar inte några pengar för det.
bilen måste jag ha så då kostar försäkringen å skatten i alla fall.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]