Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 17:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ja inte var det lätt att sätta samman ett dreamteam här inte med så få svar i tråden .

Det var ju också den vi väljer visa på forumet som det gällde inte personen bakom datorn , det blir för scvårt om vi inte känner varandra irl .

Och tja.... jag har hittat en som jag är ganska säker skulle fungera och det är / var skyddsmask :shock: trots utspelet i en viss tråd .
Det är den typen som erfarenhetsmässigt har funkat bäst .
Sedan finns det en till , men jag tror h*n är lite för försiktig och konflikträdd .
marja har visat lite för lite på forumet , men visar erfarenhet , men nä osäkert ,
Åsa Nisse tyvärr vi skulle ryka ihop som hund och katt förr eller senare .
Du skriver bra , och har bra innehåll i inkäggen men..... ;)

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 19:26 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
[quote="Dweomer"]
marja har visat lite för lite på forumet , men visar erfarenhet , men nä osäkert ,
quote]
:roll: osäker du är nog den första som har sagt det , det jag är osäker på är att skriva, pga att jag har dyslektsi man är alltid rädd att skriva på olika forum då man i blad inte får fram det man menar

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 19:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vad jag menade var att jag är osäker på om vi skulle funka i samma grupp .

Att du skulle vara osäker , det tror jag definitivt inte tvärt om . En grabb med mycket erfarenhet och kunskap .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 13:37 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07 feb 2012, 10:43
Inlägg: 72
Beror helt på hur oddsen ser ut i konflikten. Har man dem emot sig så får man sålla sig, har man dem med sig så gäller ju som alltid den starkes rätt.

Det handlar inte bara om antalet individer på sidorna i konflikten, utan om förmågan att kunna resonera och manipulera. För att använda Charles Bukowskis tankesätt så är problemet att de intelligenta människorna alltid är för fulla av tvivel medan idioterna alltid är för fulla av självförtroende. Det är en komplicerad frågeställning, men om det handlar om överlevnad så får man kanske stoppa stoltheten bakom ryggen ett tag och i ett senare skede försöka övertyga gruppen om att ens egna åsikter faktiskt är de rätta.

_________________
“The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts while the stupid ones are full of confidence.” ~ Charles Bukowski


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: ons 21 mar 2012, 16:41 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 dec 2011, 21:42
Inlägg: 230
Tycker att ingendera scenarion är en konflikt som om jag hade varit i din sits hade angått mig. Jag tar en konflikt vilken sekund som helst, men inte om det inte är "min" konflikt. Jag hade varit bra noga med att tala om för dem att det inte är min sak, och att de får skaffa sig lite ryggrad för att lösa det. På det sättet hade min konflikt naturligtvis uppstått som en verkan av det första scenariot, men jag är alltid petnoga med att peka ut var linjen går för mitt ansvar.

Tycker också att det ofta är för mycket fokus på ledarskap och annat i såna här scenarion. Det är som om svensken det senaste decenniet kollektivt insett att vår modell av samverkan och kollektivism inte är den enda i världen, och helt plötsligt ska alla tjata om vem som leder, vem som ska vara chef, och hur. Konflikter mellan individer i grupper uppstår förr eller senare, oavsett sammansättningen. Tricket är att acceptera det och inte dra för stora växlar på det - det har jag själv blivit betydligt mer "sydeuropeisk" på. Att något exploderar är (oftast) en bagatell, och inget som en hel grupp måste sätta sig ihop för att "lösa".

Och om nån har en bra idé, är den värd att genomföras även om denne inte är någon "chef". Och det behöver man inte prata i imperativ för heller - det är en annan trend jag märkt, att svenskar pratar jävligt mycket i imperativ numer. "Så här gör vi" eller "du tar den, och går dit". Förbannat ohyfsat tycker jag, och sparkar bakut direkt.

Har själv svårt för folk som ska "leda" eller tror att man måste prata som ett befäl för att saker ska bli gjorda. Tvärtom skulle jag säga, vill man ha folk med sig lär man ha respekt för dem. Eller ok, byt ut "folk" mot "mig".. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: ons 21 mar 2012, 17:45 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Namnlös skrev:
Och om nån har en bra idé, är den värd att genomföras även om denne inte är någon "chef". Och det behöver man inte prata i imperativ för heller - det är en annan trend jag märkt, att svenskar pratar jävligt mycket i imperativ numer. "Så här gör vi" eller "du tar den, och går dit". Förbannat ohyfsat tycker jag, och sparkar bakut direkt.


Ok. Men vad ska man säga då? Hur ska den braiga idén förmedlas, vad som behöver göras?

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: ons 21 mar 2012, 18:15 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 dec 2011, 21:42
Inlägg: 230
Tomahawk skrev:
Ok. Men vad ska man säga då? Hur ska den braiga idén förmedlas, vad som behöver göras?


Inte helt säker på att jag förstår din fråga, men det är ju bara att förklara vad man vill uppnå - syftet eller målet - och hur. Det behöver man inte ge order för att göra, man kan göra det beskrivande. På det sättet ger man också utrymme för om nån har förslag på ytterligare förbättringar både på genomförandet eller på själva idén som sådan.

Sen om det kommer till nåt slags uppgiftsfördelning kan man göra även det utan att peka med hela handen. "Kan du ta den dit" är bra mycket mer gångbart än "Ta den dit" i min värld. Ingen fundamental skillnad, men bara lite olja i maskineriet som gör att allt går så mycket lättare och som gör det roligare att jobba. Det är så mycket mer respektfullt på något sätt. Om man talar om konflikthantering kan jag för egen del säga att med den första inställningen gör jag gladeligen vad det än må handla om, medan med den andra inställningen blir det en ganska skarp och omedelbar konfrontation.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: sön 25 mar 2012, 01:28 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Det är nog svårt att sätta ihop ett "dream team" när knappt någon berättat vem de är, vad de kan och hur de funkar. Av förklarliga anledningar...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: sön 25 mar 2012, 02:44 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 03 jul 2009, 02:52
Inlägg: 172
I händelse av kris tror jag att man sällan har möjlighet att plocka ihop sitt "dream team". Man får helt enkelt klara sig på dem man har.
Och det vore ju fan inte värdigt att lämna någon åt sitt öde bara för att denne inte "klarar kriterierna" (så till vida han/hon inte är psykopat och en omedelbar fara för gruppen). Dessutom tror jag att de flesta kan bidra med något. Om en är en jävel på att snickra och gjuta skulpturer i betong (för historieskrivningens skull) och en annan odlar vete som en gud och fäller älgar på löpande band, kanske den tredje kan trösta gråtande barn som ingen annan - fast bara det. Och ur ren överlevnadssynpunkt är den tredje kanske mest tärande, men JÄVULEN vilken bidrag denne har att komma med!

Och även om man inte har så mycket att bidra med är det fan vår skyldighet att inkludera personen i fråga i gruppen för att även han/hon skall få möjlighet överleva. Vi är skyldiga mänskligheten det.

fast det kanske inte var riktigt vad den här tråden handlade om, kom jag just att tänka på...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: sön 25 mar 2012, 06:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nä det var inte vad tråden handlar om .

Och det var konstigt vad svårt det var att svara på tråden och inte bara börja prata om annat , en konflikt i sig .

Ganska roligt att se hur rädda ni är för att plocka ihop ett gäng från forumet utifrån nicken som ni lärt känna dem i trådar och inlägg .

Finns en liknande tråd där det inte var några som helst problem att sätta i hop en grupp som man själv ville ha den den dagen det var dax att ge sig ut från tryggheten .

Skillnaden på den här tråden och den andra var att där skulle man plocka ut fem personer efter yrken eller kvaliteer som man trodde var viktiga för gruppens överlevnad .

Enklare när man slipper sätta namn på personerna .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 09:19 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Situation 1: Är kvinnan hysteriskt svartsjuk kan det ha flera anledningar. Dålig självkänsla, upplever inte hennes självklara värde i relationen/saknar stabilitet och trygghet, har ingen tillit till mannen, mannen kan ha varit notorisk vänsterprasslare, dåliga erfarenheter från tidigare relationer......det finns hur mycket som helst som kan ligga bakom. Det låter som ett scenario som jag inte skulle vilja befinna mig i speciellt länge eftersom det skulle påverka stämningen på arbetsplatsen och därmed min arbetsglädje och vardag.
Jag skulle lämna ganska snart, med eller utan föregående konfrontation beroende på bl.a. hur infekterad situationen är.

Situation 2: Skulle be chefen kamma till sig och ta tag i situationen, det verkar som han/hon saknar ryggrad. Fix it or fuck it!
Skulle banne mig stå kvar....länge och snacka med Chefens Chef om inte snack med Chefen hjälper. Skulle ingenting hjälpa kanske jag drar vidare, kanske är det inte där jag ska vara just nu, svårt att veta i ett fiktivt scenario.

Min erfarenhet när det gäller ledarskap: Ingen vet allt, att ha förmåga till att lämna över ledarskap till någon annan som har större erfarenhet/kunskap är något som jag värderar högt. En ledare behöver inte vara självklar, jag har mött flera människor som varit blyga och tillbakadragna och som inte gillar att stå i centrum men som sitter på väldigt mycket kunskap. En del ledare kan behöva lyftas fram i en viss situation och en bra egenskap i gruppen är att känna in det.

Jag har bara träffat ett par stycken live härifrån, Tomahawk och Ulv i fårakläder och som jag skulle kunna tänka mig att ha i ett "Dreamteam", dels för att de bägge har kunskaper som jag inte har och för de personliga egenskaperna som jag uppskattar.
Andra som jag "tror på" men som jag ännu inte träffat är T 72, Swehank och Dweomer pga av sina kunskaper och att kunskapen delas vidare rakt upp och ner, utan ett behov av att briljera eller skriva någon på näsan och att jag upplever dem som personer som är väldigt trygga i sig själva.

Det finns säkert fler om man rotar runt lite.

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: ons 28 mar 2012, 16:52 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Det hjälpte ju inte mycket....dött anyway :roll:

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: ons 28 mar 2012, 18:17 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
scenario 2. been there, done that. Om jag varit chefen så hade jag bett kanslisten att coola ner. Jag beslutar vem som håller vilka kurser och när. Det är därför jag e chef. Om kanslisten lovats att få hålla utbildning så kommer det säkert chanser senare men just i detta fallet har en resurs tagits in med rätt kvalifikationer.
Som chef kan man aldrig vara vän med alla.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konflikthantering ?
InläggPostat: ons 28 mar 2012, 19:44 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: sön 30 okt 2011, 13:33
Inlägg: 277
1an är svår eftersom dom har barn. Om jag hade varit i din sits så hade jag skaffat ett annat jobb. maskinister behövs överallt.

2an i ditt ställe hade jag inte kunnat göra mycket annat än att försöka övertyga om att jag var ett bättre val än sekreteraren.
Jag hade inte gjort som chefen gjorde. du hade fått vara kvar och hon hade fått göra det andra hon syssla med hon hade ju haft kvar sin lön.
Samma lön mindre ansvar ska man inte klaga på hade jag menat på. Och om hon hade velat klättra och utvecklas hade jag nog kunnat hitta något sätt
för det. Chefen där borde inte få vara chef.

Ett dreamteam då hade jag tagit

Dweomer ung snygg tjej som inte är rädd att få skit under naglarna. Sådana behöver världen fler av
Att hon värkar initiativ rik och bestämd är ju plus men det kan kanske bli lite fighter där eftersom om jag bestämt mig för något så är det så

Jag hade även tagit Ulv i fårakläder. Han värkar vara bra på många saker värkar vara diplomatisk lagd. Hade nog blivit lite bråk där också
av samma anledning som ovan. tror han vill vara ledaren.

Sedan hade jag nog tagit med Tjurskalle. Tror han och jag har lite samma intressen. Sedan att han kan bli otrevlig på forumet är kanske inte så bra
Men otrevliga människor på internet brukar oftast vara snälla på riktigt

jag hade inte varit ledare här hade nog stått mellan ulv och dweomer men hade sett till att den av dom som va ledare hade skött sig.

varför jag inte tar några andra är rätt lätt att svara på har 1 annan jag inte mins namnet på och sedan kan jag inte komma på någon annan jag har en aning om vilka dom är.
men en sjukvårdskunnig och en som kunde något om ätliga växter hade nog varit bra till den gruppen fast det kanske finns redan.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet