Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad tar ni med er utomlands?
InläggPostat: tis 13 mar 2012, 17:47 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Tänkte jag skulle flyga bort ett par dagar utanför landets gränser för en kortare R And R,
helt plötsligt så händer det oväntade och man är strandsatt :shock:

Vad skulle ni eller vad tar ni med er när ni åker bort?
Man kan ju inte ta med vissa saker p.g.a av flygsäkerhetsregler och så vidare

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tar ni med er utomlands?
InläggPostat: ons 14 mar 2012, 00:07 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:13
Inlägg: 371
Ort: Höglandet
Det mest generella tipset är att ha ett bra packat handbagage..
Vi flög till finnlandet på bröllop och väskorna slarvades bort. då kändes det skönt att ha ett ombyte och toalettsaker i handbagaget.. nu täckte försäkringen klädinköp och sånt, men allt behöver ju införskaffas och det är ju frågan om man har tid/lust för sånt..

Sedan är ju frågan vilket land du ska till..
Brahasaker skiljer sig ju lite om man ska till sahara eller NewYork ;)

Det mesta brukar ju existera dit man ska, men frågan är ju om man vill lägga tid och energi på att leta reda på och skaffa värktabletter eller korköppnare..

_________________

'only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tar ni med er utomlands?
InläggPostat: ons 14 mar 2012, 07:21 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Det är sant det mesta kan ju införskaffas på plats men värktabletter kan man ju iaf. ta med sig
Min tanke var lite ifall det inträffar något liknande som Tsunamin i Asien t.ex

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tar ni med er utomlands?
InläggPostat: ons 14 mar 2012, 10:51 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Min tanke är ju bara "LÅT BLI"

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/dodsbakterien-ar-har-for-att-stanna/

Skämt åsido så kan det ju vara bra att packa handsprit och sårtvätt samt kopia på pass och körkort och förvara dessa som laminerade papper, på en USB och i din mailkorg om något i stil med tsunamin skulle ske. Även ha telefonnummer till viktiga ställen, typ UD, ambassaden i landet dit du skall och även om det finns någon "Svensk förening" i landet.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tar ni med er utomlands?
InläggPostat: ons 14 mar 2012, 10:55 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:13
Inlägg: 371
Ort: Höglandet
Marulk skrev:
Det är sant det mesta kan ju införskaffas på plats men värktabletter kan man ju iaf. ta med sig
Min tanke var lite ifall det inträffar något liknande som Tsunamin i Asien t.ex

Flytväst? :lol:

-men en normalt välutrustad bob, men framför allt så stora kunskaper om landet som möjligt!

Jag läste allt om Sahara när jag skulle dit, och släpade bra kängor och liknande.. sedan har den lokalaguiden som ska ta oss på ökentrecking flippflopps på sig ;)
Så det är kunskap och erfarenhet som får dig att överleva!

en ordbok kan vara bra i en trickig situation.. kan man inte kommunicera är det svårt att få det enklaste och lokalbefolkningen brukar ha knepigt med engelska..


ps.Jag har en inskannad kopia av passet, flygbiljett och viktiga dokument i telefonen och på webbmailen, så att jag kan få tag på dem efteråt..

_________________

'only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tar ni med er utomlands?
InläggPostat: ons 14 mar 2012, 19:25 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Ja eller en överlevnadsdräkt? :D
Scanna in pass körkort och lite sånt och lägga på ett USB minne är en bra idé och en pralör så kommer man långt helt klart

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tar ni med er utomlands?
InläggPostat: tor 15 mar 2012, 00:06 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:13
Inlägg: 371
Ort: Höglandet
Marulk skrev:
Ja eller en överlevnadsdräkt? :D
Scanna in pass körkort och lite sånt och lägga på ett USB minne är en bra idé och en pralör så kommer man långt helt klart

Jag har ett litet mickroUSBminne det kan man gömma.. Problemet kan ju vara att hitta en adapter om man behöver få fram informationen..
Du kan gömma den i fodret i skon, eller i skärpet eller något annat som du troligen inte kommer bli av med.. Ta en svart tusch penna och måla den helt svart även över kontaktbläcken så kommer troligen inte skotjuven förstå vad det är..
Bild

_________________

'only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tar ni med er utomlands?
InläggPostat: ons 21 mar 2012, 17:04 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 dec 2011, 21:42
Inlägg: 230
Allt beror på destination. Jag åker en del till platser som inte har den infrastruktur man är van vid i "första" världen. Således tar jag alltid med kontanter av gångbar art (euro eller dollar). Åker man dit systemen tros fungera än; kredit- och betalkort. Medelst detta (och en tillräcklig balans på kontona de är knutna till :lol: ) klarar du i princip vad som helst om du måste.

Skulle man vara borta en längre stund är scans av pass _och visum_ viktiga bra-att-ha-saker som kan underlätta kontakter med myndigheter oerhört. Ta med minst en uppsättning hårdkopior; du vet inte om det finns rätt kortläsare på plats, men även på kiselminne av något slag... att ha det tillgängligt på internet är inte tokigt heller, då kan man hitta ett fungerande internetcafé och lösa situationen.

Ett ombyte i handbagaget är definitivt att rekommendera. Även på de "bästa" flygplatserna förlägger de väskor, och så hamnar man utan kläder... Med ovanstående ekonomiska medel klarar man sig bra, men det är skönt att kunna få en tidsfrist på något dygn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tar ni med er utomlands?
InläggPostat: tor 22 mar 2012, 00:25 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Jag åker inte ens till Åland (okej lite överdrivet) utan att ha ett reselarm med. Helst två eller kanske tre... :D

Billigt hotell utan AC med balkong. Balkongdörr öppen annars dör man av värmeslag. Som gjort för en vägg klättrande apa att ta sig in eller inte om det finns en IR detektor på balkongen. Tutelitut innan ens apan har klättrat in.

Sedan en med fjäderbelastad vid den som vanligt tunna entredörren med låset som är sämre än det som är på ett utedass. Öppna gärna dörren så tutelitut...

Sedan en brandvarnare med sugpropp. Bra skit.

Men även kanske en tredje som man kan tillverka på plats med ölburkar och lite snöre mm.

Ska väl vara det. Sprit att borsta tänderna i och tvätta händerna i finns att köpa på plats. Smakar i vissa fall flygfotogen. :D


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet