Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: mån 19 mar 2012, 03:43 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 26 jan 2012, 05:02
Inlägg: 21
Ort: Småland
Hej! Först: shit vad jag suger på forumanvändande, bilderna vill inte alls som jag vill så ni får copy,paste:a lite för att se bilderna. ok?

Jag tänkte visa och berätta lite om Bear Grylls Survival Kit (basic versionen) som jag tycker är en utmärkt start för någon som är ny på området, men också vi gamla rävar kan nog uppskatta detta.
Runt 280 spänn kostar kitet och pengar är ju som vi alla vet värda relativt olika för människor, jag är inte rik men tycker 280 spänn är asbilligt när det rör sig om min hobby och man får ändå inte mycket annat för pengarna. jaja...lite mer värde senare.

http://egetfoto.se/images/hoTJW.jpg
Detta är orginal innehållet i påsen ni ser:
-En ytterpåse bra och funktionell vattenavstötande.
-En innerpåse av mycket kraftig plast med zip-lock, enkel att stänga, mycket tjock plast.
-Nylon snöre 3,3 meter, relativt dåligt snöre som jag bytte mot 3,3 meter 550 paracord (tog lika mycket plats).
-Liten rulle snöre av tandtrådskvalitet. Troligen tänkt för snaror. Går att ha till allt möjligt. Tar ingen plats iaf. (vet ej hur många meter)
-Kniv, helt okej, märkt gerber, framelock som låser bra. Vass. pocketclip.
-Tändstål + striker, funkar fint. Inga konstigheter, "stor" storlek, bara detta är ju typ värt hälften av pengarna.
-Lite koppartråd, lite väl snålt, bra att ha till allt möjligt, men kunde varit lite mer.
-Stormtändstickor med plån i påse, bra att ha helt enkelt. Även om man har tändstål så kan man inte tända ALLT med tändstål. (Cigg, stubintråd, desinficera en nål, osv)
-Bomullstuss. Tänkt att tända eld med. Bra att ha men snålt. Hur dyrt/stor plats hade 2 till varit liksom?
-Visselpipa, låter högt, plats för snöre så man kan ha runt halsen, tar liten plats. Denna, kniven och tändstålet gör kitet värt pengarna enligt min mening.
-Bear Grylls överlevnadsguide. Blandad info som kan vara bra att kunna. Inget nytt och inget som vi här inte redan vet. Men i en stressad,ensam,trött och/eller läskig situation kan även den bästa glömma bort sig. Och är man ensam kan det alltid vara kul att läsa lite. Annars elda upp skiten när bomullen är slut.

http://egetfoto.se/?v=wJ1H7.jpg
Närbild
http://egetfoto.se/?v=AMHbO.jpg
Närbild
http://egetfoto.se/?v=4kxfE.jpg
Närbild


http://egetfoto.se/?v=5oUAd.jpg
Detta har jag fyllt på med än så länge. Tändare; inte så combat men enkel när man är trött, har kalla fingrar osv osv,
plåster, säkerhetsnålar, samt 2 aspirin och spyderco:s BUG =) Har ingen annan användning för den just nu så den kan lika gärna ligga där.
Förutom detta bytte jag nylonsnöret mot paracord som jag skrev innan. Allt får plats och jag kan nog klämma i lite till =) Om platsen tar slut ryker först guiden ut och sedan tändaren.


http://egetfoto.se/?v=lRDEG.jpg
Utanpå påsen har jag knäppt fast dessa 3 saker i en karbinhake från silva.
Silva kompass,
coghlans lilla lanterna som lyser asbra för sin storlek!
samt en liten reklam lampa jag fått nånstans, det bra med den är att man inte behöver hålla nere knappen för att den ska lysa som många andra liknande brukar kräva. Dom hänger utanför för att jag då kan se om dom går på av misstag + att kompassen inte behöver skyddas från regn.

Jag tycker att jag har fått till det ganska bra hittills faktiskt, har meckat en del fram och tillbaka och har lite fler saker jag skulle vilja ha i men allt som allt tycker jag detta är en bra bas. Grejer jag saknar är synål och tråd, fiske saker (som jag i ärlighetens namn inte ger mycket för i överlevnadssituationer) vattenreningstabletter och lite sånt..
Sååå... vad tycker ni? onödigt eller enkel början som absolut kan byggas på?

_________________
Preparatus supervivet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: mån 19 mar 2012, 14:15 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Av princip vill jag inte befatta mig några av Bear Grylls prylar, än mindre se på någon av hans "spektakel" på Discovery.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: mån 19 mar 2012, 19:36 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Jag vågar inte uttala mig om Bear Gryll, men nödaskbygge är kul!

Jag har en hel tråd om min, om du inte har läst den, och länk till
bildspel. http://se.fotoalbum.eu/Tomahawk/a661994/1 då har jag
valt att proppa ner så mycket som möjligt i miniatyr... 8)

Passar frågan vidare, hur har du tänkt dig att använda den?
Då och då, bra att ha, eller spara till den ultimata överlevnads-
situationen? Om det är det senare, skulle jag överväga att ta ut
tändstålet (som är stort och verkar fint) för att använda reguljärt
och lägga ner ett mindre nedslipat, kanske helt utan handtag.
Skydd med sugrör eller nagellack verkar vara att rekommendera.
Går kniven att använda som striker?

Tips när du har aspirin eller andra blistertabletter, tejpa aluminiumsidan.

Karamell, saltpåse

Tja... lugnar mig här :)

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: mån 19 mar 2012, 19:59 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: sön 30 okt 2011, 13:33
Inlägg: 277
gillar pycke så det va nice. Det kan nog vara värt pengarna om man vill starta upp med något.
Var själv skeptisk till BGs grejer men fick en BG fällkniv av svågern i julklapp och det är en helt ok kniv till alldagliga saker
Absolut inte det bästa jag sett men häller inte det sämsta.
Funderar på att bygga något från grunden men nu överväger jag faktiskt att köpa något liknande och lägga till


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 09:53 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 26 jan 2012, 05:02
Inlägg: 21
Ort: Småland
Tomahawk skrev:
Jag vågar inte uttala mig om Bear Gryll, men nödaskbygge är kul!

Jag har en hel tråd om min, om du inte har läst den, och länk till
bildspel. http://se.fotoalbum.eu/Tomahawk/a661994/1 då har jag
valt att proppa ner så mycket som möjligt i miniatyr... 8)

Passar frågan vidare, hur har du tänkt dig att använda den?
Då och då, bra att ha, eller spara till den ultimata överlevnads-
situationen? Om det är det senare, skulle jag överväga att ta ut
tändstålet (som är stort och verkar fint) för att använda reguljärt
och lägga ner ett mindre nedslipat, kanske helt utan handtag.
Skydd med sugrör eller nagellack verkar vara att rekommendera.
Går kniven att använda som striker?

Tips när du har aspirin eller andra blistertabletter, tejpa aluminiumsidan.

Karamell, saltpåse

Tja... lugnar mig här :)



Vilken riktig höjdar ask du har där! troligen den bästa jag sett faktiskt! kollade på bilderna, ska läsa tråden när jag hinner! Tack för tipsen!
Just nu ligger detta kit i träningsväskan bara därför att ;) Väskan används dagligen nämligen så då kan kitet få rida med. Tanken är att när jag är ute i skog och mark så åker det alltid med i benfickan. Och går jag vilse, trillar ur kanoten osv osv hoppas jag iaf ha byxorna på mig och då har jag ju kitet, första förband, kniv och tång och annat bra. Så kitet ska innehålla sånt jag aldrig har i byxfickorna i vanliga fall när jag går i skog och mark. Egentligen skulle jag kunna skippa en kniv i kitet kanske och satsa på mer bra saker som tejp och lim osv. Guuuud, finns så mycket kul saker att plocka ner. =)

Tilläggas skall att detta bara är ett av mina kit, i en sorts/storlek ask jag testar även andra lösningar och kommer nog följa din lite i min plåtask som jag slaktade igår natt =) En del grejer i min plåtask hade rostat av någon anledning.... Jag funderar lite på att ha 2 askar, en ask som är mest fokuserad på reparation och 1:a förband, kanske fiske, och en som är mer för eld, navigering, vatten samlande osv. Vad tror du om att dela upp det lite? "reparationsasken" skulle kanske mest finnas med i ryggsäcken när man äventyrar medans den andra är mer "livsavgörande" och åker i benfickan ALLTID. vilken uppdelnings skulle man kunna göra? onödigt eller ett sätt att få med liiite mer av varje?

Nåväl, tack för tipsen och ett långt inlägg, det uppskattades.

Tror btw inte att kniven är LYSANDE som striker, även om det såklart går.

_________________
Preparatus supervivet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 09:55 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 26 jan 2012, 05:02
Inlägg: 21
Ort: Småland
Cranky_Joe skrev:
gillar pycke så det va nice. Det kan nog vara värt pengarna om man vill starta upp med något.
Var själv skeptisk till BGs grejer men fick en BG fällkniv av svågern i julklapp och det är en helt ok kniv till alldagliga saker
Absolut inte det bästa jag sett men häller inte det sämsta.
Funderar på att bygga något från grunden men nu överväger jag faktiskt att köpa något liknande och lägga till



Håller med, kanske inte bäst men inte heller sämst, är man ny är det kanske lätt att "förköpa" sig utan att man vet varför man betalar 2000 spänn för en fällkniven fällkniv. Jag tycker nog att BG serien kan vara en bra inkörsport då grejerna faktiskt inte är så dyra, och skulle man hitta något av det på rea eller så kan det ju vara bra att veta lite vad det är.

_________________
Preparatus supervivet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: tor 22 mar 2012, 18:52 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Personligen är jag av den åsikten att en "nödask" eller vad man nu vill kalla den enbart ger en falsk känsla av trygghet och förberedelse!
Allt i askarna är för litet, dessutom ofta av dålig kvalitet. Ska man ha en ask så gör man den själv av utvald utr. som man själv använt och är bekant med.

Allt man har i sin nödask ska man använda för att veta hur bra eller dåligt den fungerar. Ett eldstål, kniv, kompass, några meter nylonlina, visselpipa samt en mugg i metall är vad man behöver för att klara de flesta situationer, Allt annat är bara tjafs och onödig utr. för att sälja falsk trygghet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: tor 22 mar 2012, 22:26 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
det saknas de absolut viktigaste i asken, det enda som man är i behov av när man är i skogen SYNÅL och SYTRÅD och det enda som jag har använt från min ask som är en orange rund tändsticksask allt större än den blir hemma och följer inte med ut. i den får det rum tändstickor vattenreningstablett synålar, sytråd, tandtråd, och en kompass

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: fre 23 mar 2012, 03:00 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 26 jan 2012, 05:02
Inlägg: 21
Ort: Småland
marja skrev:
det saknas de absolut viktigaste i asken, det enda som man är i behov av när man är i skogen SYNÅL och SYTRÅD och det enda som jag har använt från min ask som är en orange rund tändsticksask allt större än den blir hemma och följer inte med ut. i den får det rum tändstickor vattenreningstablett synålar, sytråd, tandtråd, och en kompass



Det är i sanning viktiga saker du har med dig. Och storleken är viktig för om den finns där när den verkligen behövs. Jag "räknar" med att behöva ha den i skogen efter att ha gått vilse, inte KUNNA gå hem eller liknande saker och i skogen ligger den alltid i höger benficka. I EDC är det andra bullar. EDC:ar du din eller hur använder du den? Campar/hajkar du mycket?

_________________
Preparatus supervivet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: fre 23 mar 2012, 03:11 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 26 jan 2012, 05:02
Inlägg: 21
Ort: Småland
smuggas skrev:
Personligen är jag av den åsikten att en "nödask" eller vad man nu vill kalla den enbart ger en falsk känsla av trygghet och förberedelse!
Allt i askarna är för litet, dessutom ofta av dålig kvalitet. Ska man ha en ask så gör man den själv av utvald utr. som man själv använt och är bekant med.

Allt man har i sin nödask ska man använda för att veta hur bra eller dåligt den fungerar. Ett eldstål, kniv, kompass, några meter nylonlina, visselpipa samt en mugg i metall är vad man behöver för att klara de flesta situationer, Allt annat är bara tjafs och onödig utr. för att sälja falsk trygghet.


Den kan absolut ge en känsla av falsk trygghet om Kostym-Lasse eller Whitetrash-Orvar springer och köper en färdig ask och därmed anser sig ha samlat nödvändig information och kunskap om hur man överlever allting. Dom som letat upp detta forum och skriver här vet förhoppningsvis bättre =)
I annat fall kan jag inte förstå vad du menar? Det kan väll aldrig vara falsk trygghet att veta att man har 3 olika möjlighter att göra upp eld i benfickan om min ryggsäck trillar i forsen och drar iväg?

Man ska absolut göra sin egen ask efter sin egen plan och situation. Har man den t.ex. bara på topptur till Keb. behöver man nog lite andra grejer och större noggrannhet än om man bara vill EDC:a lite Alvedon och sytråd.

Vilket är av dålig kvalitè menar du? Även en dålig kniv är ju faktiskt en kniv. Har man bara den så får det nog funka.

Njae, förstår vad du menar men du är lite för svart/vit tycker jag. Det kan finnas grader även i helvetet. ;)

_________________
Preparatus supervivet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: fre 23 mar 2012, 07:27 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Är lite kluven till det där med färdiga paket. SKulle vilja köpa nåt slags klart koncept men har inte riktigt hittat det ultimata. Så än så länge kör jag med eget med saker som jag vet fungerar rätt bra. Men det är ändå ingen garanti att de fungerar just när det verkligen behövs.

Kniv är en svår fråga också. Skall den vara hållbar och kosta massa pengar eller räcker det bra att ha nåt litet som bara kan sticka och skära? Har man behovet att dela upp ved, hugga ner småträd osv så är egentligen ingen kniv lösningen. Iaf inte i en ren överlevnadssits. Menar bara att - jag skulle inte hugga ner träd varken med min swiss army knife, morakniv eller med en Fällkniven A1. Skulle inte riskera att förstöra kniven på sådant sätt för att sen stå helt utan.
Min kniv skulle mer fungera till att tälja andra redskap, skära kött och kapa lina. Och då räcker ju det mesta.
Nej, nu menar jag inte att alla skall byta ut sina bra o dyra knivar till billiga småknivar men som svar till om Bear Grylls-fällkniven var bra eller inte så säger jag: Kör hårt! Trivs du med den så behåll den såklart. Känner du att den räcker för att ha som reserv när du går vilse, blir kidnappad av ryssar eller blir satt på en öde ö så gör du helt rätt att ha med dig den kniven.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: fre 23 mar 2012, 12:32 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07 feb 2012, 10:43
Inlägg: 72
Tror efter lite googlande nog inte den där Bear har så mycket med grejerna att göra utan att Gerber har köpt rättigheterna till att använda hans namn på sina produkter för att kunna salta på priset lite extra och få en produkt som mer tilltalar den typen av människor som ser de där programmen.

_________________
“The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts while the stupid ones are full of confidence.” ~ Charles Bukowski


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: fre 23 mar 2012, 22:48 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 23 maj 2010, 21:53
Inlägg: 249
Ort: T-town, West Side!
marja skrev:
det enda som man är i behov av när man är i skogen SYNÅL och SYTRÅD


Marja! Det här tycker jag är ett mycket intressant uttalande, som generar lite funderingar!
Sen 1988 har jag hyfsat konsekvent burit med mig nål och tråd i olika former. Björntråd och nål, snubbeltråd och nål, suturer, sy-kit stulna från hotellrum etc.
När har jag begagnat mig av det?
-Reparerat min sjukvårdsväska i lumpen. (Snubbeltråd!)
-På en teambuilding när vi (jag...) sydde fast en polare som däckat i täcket.
-Party i Spanien där jag sydde i knappar i en kompis hawaiiskjorta för en gin/tonic per knapp.
-Sydde fast en annan snubbes strumpor i madrassen när han hade slocknat. (Också teambuilding).
-Lånat ut mitt stora sy-kit till en dam som behövde reparera sin 50-talsklänning.

Jag betraktar inte nån av händelserna ovan som kritisk.
Däremot vill jag mycket gärna höra vad din uppfattning är, just rörande nål och tråd. Exempel alltså.
OBS: Nu är det här internet. Det jag har skrivit är absolut inte avsett som spydigheter, kritik eller ironi eller nåt. Jag är bara uppriktigt intresserad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: lör 24 mar 2012, 08:36 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 26 jan 2012, 05:02
Inlägg: 21
Ort: Småland
Cuba skrev:
marja skrev:
det enda som man är i behov av när man är i skogen SYNÅL och SYTRÅD



....-Party i Spanien där jag sydde i knappar i en kompis hawaiiskjorta för en gin/tonic per knapp...


Förlåt för Offtopic men; Sjukt bra deal om du frågar mig! =)

_________________
Preparatus supervivet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: lör 24 mar 2012, 19:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Vi har väl dragit Björnen ett par svängar här. Ända sedan Rambo kniven fanns det väl ett överlevnadskit i handtaget.

jag är inte övertygad av en kille som voltar ut ur en helikopter och landar i ett okänt vatten. Tycker bättre om

Det strider mot det eller mot allt jag fått lära mig i simskolan. Bara där tycker jag att det är för mycket show. Rätt underhållande i alla fall. Tycker dock om när man käkar slemmiga saker och när han i ett program drack kiss och vatten från fågelbajs ön.

Tänkte bara att shit, vad kan han råka ut för då. ......

Tycket att hans kniv kan ersätta av en A1:a med ett stort fett eldstål istället. kan man inte nöd, signal tecknen så har man inget i skogen att göra. Manual....

jag kan förstå om man har en svampbok med sig men tycker bättre om ray mears och lars fält än om bear grills.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet