Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bear Grylls Basic Survival Kit
InläggPostat: lör 24 mar 2012, 21:37 
Grannarna tittar konstigt på mig.

I en stressad situation kan det vara bra att ha några fast tips att falla tillbaka på. Det har jag skrivit ner i min nödask samt en bild på nära och kära. Precis som trådskaparen skriver så är kitet inte optimalt utan behöver kompletteras med materiel. Jag ser absolut att ett färdigt kit kan vara en bra start för att komma igång med sin egen utrustning. Hellre har jag bears nöd kit än inget alls. Det är lätt att vara kaxig bakom ett tangentbord men en kall och regnig oktobernatt när du inser att du är vilse och mörkret kommer krypande tillsammans med paniken, då vill jag nog ha alla hjälpmedel jag kan få.

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)

InläggPostat: sön 25 mar 2012, 11:53 
Nybyggt utedass!

qazwsxedcrf skrev:
I en stressad situation kan det vara bra att ha några fast tips att falla tillbaka på. Det har jag skrivit ner i min nödask samt en bild på nära och kära. Precis som trådskaparen skriver så är kitet inte optimalt utan behöver kompletteras med materiel. Jag ser absolut att ett färdigt kit kan vara en bra start för att komma igång med sin egen utrustning. Hellre har jag bears nöd kit än inget alls. Det är lätt att vara kaxig bakom ett tangentbord men en kall och regnig oktobernatt när du inser att du är vilse och mörkret kommer krypande tillsammans med paniken, då vill jag nog ha alla hjälpmedel jag kan få.

Jag tror inte att någon här vill verka kaxig om ett ämne som överlevnad, vi kanske bara har en lite mer realistisk syn på överlevnadsutrustning än Bear Grylls som är en teaterapa.

En en vanlig kniv eller multitool är tillåten att bära i Sverige, en bra visselpipa saknas oftast i alla färdiga askar, dessutom är en bra LED-lampa alltid bättre än ett värmeljus , en ska vi säga normal situation där man skulle behöva använda innehållet i sin ask är så pass långvarig att det redan är tydligt att grejorna är för klena, men det är ju bara för att man klämt in så mycket smått i för litet utrymme. Själv bär jag kniv av något slag och ett kit som är betydligt mer användbart, I min ålder och med den vana jag har så har jagvalt ut grejorna så att dom kan användas på riktigt .

InläggPostat: sön 25 mar 2012, 22:08 

Sigill skrev:
Detta har jag fyllt på med än så länge...

qazwsxedcrf skrev:
...med den vana jag har så har jagvalt ut grejorna så att dom kan användas på riktigt

Känns som om du och trådskaparen är inne på samma linje, att anpassa utrustningen efter egna erfarenheter och idéer, sen kanske ni har olika utgångspunkt så verkar målen vara densamma.

Visst får man ha åsikter om Bear Grylls men jag har gerberprylar som jag gillar och visst finns det förändringar man kan göra men som en grund och start verkar det vettigt.

InläggPostat: fre 30 mar 2012, 23:04 
Nybyggt utedass!

qazwsxedcrf skrev:
Sigill skrev:
Detta har jag fyllt på med än så länge...

[quote"="qazwsxedcrf"]...med den vana jag har så har jagvalt ut grejorna så att dom kan användas på riktigt

Detta skrev jag! Inte "qazwsxedcrf" eller vem det nu var! ;)

Citera:
Visst får man ha åsikter om Bear Grylls men jag har gerberprylar som jag gillar och visst finns det förändringar man kan göra men som en grund och start verkar det vettigt.

Det har jag, åsikter alltså, men dessa är ju tydliga. Men visst finns det fina Gerbers!!! Mk II t.ex. Mums i handen där!!! :)

InläggPostat: lör 31 mar 2012, 20:12 

det blev visst fel i quoten

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2