Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: ons 04 apr 2012, 20:03 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Var har Ni hittat arméns sovsäck på överskott?

Är det det systemet innan sovsäck 2000 kom?

Att sova i grönt är skönt...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: ons 04 apr 2012, 22:18 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 aug 2010, 05:54
Inlägg: 144
Ort: Småland
Nej, den jag hittade var kronans sovsäck 2000, märkt och i nästan nyskick.
Det är dock den enda jag sett på ganska länge.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: ons 04 apr 2012, 23:13 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Var fanns den?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: tor 05 apr 2012, 01:04 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Ulv i fårakläder skrev:
smuggas skrev:
sheldor skrev:
Jag använder det svenska sovsäcksystemet och är väldigt nöjd. Något jag generellt skulle rekommendera är att använda sidenlakan inuti, det ger ett par grader extra och medför att man inte behöver tvätta sovsäcken lika ofta(vilket sliter på isoleringen). Jag använder fjällrävens sidenlakan och dessa har fungerat bra i 10år nu.


Innerlakan är bra :) Men själv föredrar jag sovkläder i stället, ett tunt underställ.
Carinthias Eagle är förresten samma säck som SS2k sommarsäck, dock med annan dragkedja och lite annan färg, har jämfört dom i detalj själv.


Underställ och andra klädesplagg gör inte samma sak som en liner/sovlakan. Det absorberar fukt på ett annat sätt pga det är löst runt kroppen medans underställ är gjorda för att släppa igenom denna fukten.


@Ulv i fårakläder
Jag använder ullfrotté underställ med tunna ullstrumpor, och vad skulle inte fungera med dessa i en sovsäck...? Förstår inte vad du menar med funktionen i en sovsäck riktigt!? Har hittills funkat fint ner till -10C utan nån kondens eller något annat obekvämt i min Carinthia Eagle, och då menar jag i verkliga skogen under tarp eller i tält. Hur har du använt din sovsäck i underställ för att få dina erfarenheter? Dessutom är det smidigt och snabbt att kliva i kängorna direkt ur säcken om en situation skulle uppstå.
En Liner är avsedd att höja bekvämligheten i säcken och (eller sänka hur du nu räknar)komforttempen nån grad, annars vet jag mycket väl att en liner också håller säcken renare om du måste sova med kängor på... Av egen erfarenhet :lol:

Jag kan skicka foton på grejorna som jag verkligen vet fungerar ner till -10C utomhus, dessutom ska dom användas i vår så bilder på "camp smuggas" hamnar här så småningom :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: tor 05 apr 2012, 07:03 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Just med att hitta facit för en bra lösning eller ett fungerande paket är jättesvårt. Vissa använder underställ och vissa kör bara kallingar för att dom anser att det fungerar bäst. En del sidor hänvisar till att själva behållandet av värme i sovsäck fås bäst genom att sova utan underställ eller likn. Jag kör helst utan nåt. Möjligen en mössa för det är mkt värme som smiter ut den vägen.
Sen är vi ju olika som människor med. Vi tål värme/kyla på olika sätt så det är svårt att säga att "sovsäck X2 håller alltid ner till -4 grader" Mycket beror på vad vi tål, vad vi har ätit eller druckit innan och hur aktiv man varit innan man la sig i säcken.
Bra underlag gör mycket för att behålla värmen o det missar många.
Jag är ute efter en 1 kilos dunsovsäck som inte kostar för mkt. Tänkte kombinera den med min sovsäck 2000 för vinterbruk.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: fre 06 apr 2012, 16:56 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
swehank skrev:
Just med att hitta facit för en bra lösning eller ett fungerande paket är jättesvårt. Vissa använder underställ och vissa kör bara kallingar för att dom anser att det fungerar bäst. En del sidor hänvisar till att själva behållandet av värme i sovsäck fås bäst genom att sova utan underställ eller likn. Jag kör helst utan nåt. Möjligen en mössa för det är mkt värme som smiter ut den vägen.
Sen är vi ju olika som människor med. Vi tål värme/kyla på olika sätt så det är svårt att säga att "sovsäck X2 håller alltid ner till -4 grader" Mycket beror på vad vi tål, vad vi har ätit eller druckit innan och hur aktiv man varit innan man la sig i säcken.
Bra underlag gör mycket för att behålla värmen o det missar många.
Jag är ute efter en 1 kilos dunsovsäck som inte kostar för mkt. Tänkte kombinera den med min sovsäck 2000 för vinterbruk.



Vilken säck tänkte du ha ytterst?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: fre 06 apr 2012, 23:33 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
skogsstjärnan skrev:
Vilken säck tänkte du ha ytterst?

Sovsäck 2000 tänkte jag, men skall prova mig fram lite när det gäller värme, kondens mm.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: ons 11 apr 2012, 22:50 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
I helgen sov vi under bar himmel och det gick ner till -7 har jag nu sett. Min Haglöfs 3S med comfort -4 för tjejer var absolut inte tillräckligt. Jag sov med alla kläder och hade självuppblåsande liggunderlag. Hade också en fleecefilt och gossade med. Låg helt under den med ansiktet. Det blev massor av frost på säcken. Det var vindstilla och klart. Jag sov nästan inte alls.

Min plan är att testa med en billig säck på second hand att ha utanpå samt något annat lätt att täcka över med för att slippa dagg/frost.

Men min huvudfråga är följande:

Jag blev till min olust påmind om att sovsäckar inte ska förvaras komprimerade utan fluffigt för att bevara bäst funktion. Hur löser man det med sin BOB som ska vara fix o färdig att rusa ut med? (:)

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: ons 11 apr 2012, 23:30 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Tomahawk skrev:
I helgen sov vi under bar himmel och det gick ner till -7 har jag nu sett. Min Haglöfs 3S med comfort -4 för tjejer var absolut inte tillräckligt. Jag sov med alla kläder och hade självuppblåsande liggunderlag. Hade också en fleecefilt och gossade med. Låg helt under den med ansiktet. Det blev massor av frost på säcken. Det var vindstilla och klart. Jag sov nästan inte alls.

Min plan är att testa med en billig säck på second hand att ha utanpå samt något annat lätt att täcka över med för att slippa dagg/frost.

Men min huvudfråga är följande:

Jag blev till min olust påmind om att sovsäckar inte ska förvaras komprimerade utan fluffigt för att bevara bäst funktion. Hur löser man det med sin BOB som ska vara fix o färdig att rusa ut med? (:)


Jag skulle inte testa en billigare säck att ha utanpå. Skulle köpa en säck till av kvalité. Kolla in add nature. De har rea på deras säckar. Finns flera tjej (vilket jag har uppfattat att du är) säckar till salu. har jag fattat fel ber jag om ursäkt. jag tycker personligen att vissa tjejsäckar är snyggare om man nu ska vara på det viset.

Att ha bara en säck för året runt funkar inte. jag har mina säckar löst packade i garderoben. Att packa dem kan man göra om det skulle råda en högre beredskap.

Att andas i säcken ger kondens som ett brev på posten. Hör gärna av dig med vilken du köpte. Eller byt med killen och köp en ny till honom.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: ons 11 apr 2012, 23:32 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
swehank skrev:
skogsstjärnan skrev:
Vilken säck tänkte du ha ytterst?

Sovsäck 2000 tänkte jag, men skall prova mig fram lite när det gäller värme, kondens mm.


Jag är livrädd att bli blöt eller få blöt mtrl. Får jag tipsa om något slags överdrag?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: ons 11 apr 2012, 23:34 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Ni som blandar två säckar. Vilka säckar har ni och i vilken temp har ni sovit gott och vad har ni haft på Er. Tjej eller kille och lite sådant.

Att få fram standarder för en säck är enkelt men om man gör som man gör och köper två civila sovsäckar kan ingen svara på hur det blir.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: ons 11 apr 2012, 23:44 
Tomahawk skrev:
I helgen sov vi under bar himmel och det gick ner till -7 har jag nu sett. Min Haglöfs 3S med comfort -4 för tjejer var absolut inte tillräckligt. Jag sov med alla kläder och hade självuppblåsande liggunderlag. Hade också en fleecefilt och gossade med. Låg helt under den med ansiktet. Det blev massor av frost på säcken. Det var vindstilla och klart. Jag sov nästan inte alls.

Min plan är att testa med en billig säck på second hand att ha utanpå samt något annat lätt att täcka över med för att slippa dagg/frost.

Men min huvudfråga är följande:

Jag blev till min olust påmind om att sovsäckar inte ska förvaras komprimerade utan fluffigt för att bevara bäst funktion. Hur löser man det med sin BOB som ska vara fix o färdig att rusa ut med? (:)


Tänk på att när du sover med huvudet "nere" i sovsäcken bildas det fukt på insidan från ångan i din andedräkt. Skulle gissa det gör 10grader Celsius i temperaturskillnad om du har det torrt eller ej inne i sovsäcken. *edit* läste fel, du hade ju bara filten över ansiktet, my bad*
Jag brukar ha med mig en dunväst jag lägger över axlarna ovanpå sovsäcken, gör stor skillnad.

När det gäller till BOB kan du ju, om ekonomi finns, ha två stycken. En nerpackad och en upphängd och skifta varje vecka.
En fördel med en modern sovsäck är ju att man inte ska vika ner den i packpåsen utan bara "knöka" ner den. Detta tar inte många sekunder, och du kan säkert få ner tiden till under 10 sekunder om du övar några gånger...
Jag har min sovsäck upphängd i garderoben bredvid BOB'en (då den inte ligger i bilen), kan i värsta fall slita med mig den och knökla ner den i farten. Annars har jag en alu-filt i bob'en ifall man inte skulle få med sig sovsäcken.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: ons 11 apr 2012, 23:48 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
skogsstjärnan skrev:
Tomahawk skrev:
I helgen sov vi under bar himmel och det gick ner till -7 har jag nu sett. Min Haglöfs 3S med comfort -4 för tjejer var absolut inte tillräckligt. Jag sov med alla kläder och hade självuppblåsande liggunderlag. Hade också en fleecefilt och gossade med. Låg helt under den med ansiktet. Det blev massor av frost på säcken. Det var vindstilla och klart. Jag sov nästan inte alls.

Min plan är att testa med en billig säck på second hand att ha utanpå samt något annat lätt att täcka över med för att slippa dagg/frost.

Men min huvudfråga är följande:

Jag blev till min olust påmind om att sovsäckar inte ska förvaras komprimerade utan fluffigt för att bevara bäst funktion. Hur löser man det med sin BOB som ska vara fix o färdig att rusa ut med? (:)


Jag skulle inte testa en billigare säck att ha utanpå. Skulle köpa en säck till av kvalité. Kolla in add nature. De har rea på deras säckar. Finns flera tjej (vilket jag har uppfattat att du är) säckar till salu. har jag fattat fel ber jag om ursäkt. jag tycker personligen att vissa tjejsäckar är snyggare om man nu ska vara på det viset.

Att ha bara en säck för året runt funkar inte. jag har mina säckar löst packade i garderoben. Att packa dem kan man göra om det skulle råda en högre beredskap.

Att andas i säcken ger kondens som ett brev på posten. Hör gärna av dig med vilken du köpte. Eller byt med killen och köp en ny till honom.


Tänkte testa en billig som en fingervisning. Går ju att elda upp den som experiment om det blir dåligt. :P Tänker att med den yttre komer luftspalten göra så stor skillnad att det inte behöver vara så hög kvalitet men det kan vara fel.

Tack för tips om addnature rea! Tjej, ja :). Men ska man ha en storlek större på den yttre då? Annars korvar och knölar sig inre? Därför sno killens? :P

Jo, lokal kondens... men gick inte att undvika. Lätt när man testar i lugnt läge hemma med glidigt underställ att packa in sig och försluta runt halsen och sedan huvan. Men ute med tjockt med sträva ytterkläder och allt...

Jag ska återkoppla hur det blir :) . För övrigt, när jag gjorde skräckupplevelsen att jag var nedisad som en skadeskjuten stupad älg så kände jag på de andras (som hade andra överdrag) och de hade nästan inte frost alls! Stor betydelse med ytlagret!

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: ons 11 apr 2012, 23:57 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Nikenik skrev:
Tomahawk skrev:
I helgen sov vi under bar himmel och det gick ner till -7 har jag nu sett. Min Haglöfs 3S med comfort -4 för tjejer var absolut inte tillräckligt. Jag sov med alla kläder och hade självuppblåsande liggunderlag. Hade också en fleecefilt och gossade med. Låg helt under den med ansiktet. Det blev massor av frost på säcken. Det var vindstilla och klart. Jag sov nästan inte alls.

Min plan är att testa med en billig säck på second hand att ha utanpå samt något annat lätt att täcka över med för att slippa dagg/frost.

Men min huvudfråga är följande:

Jag blev till min olust påmind om att sovsäckar inte ska förvaras komprimerade utan fluffigt för att bevara bäst funktion. Hur löser man det med sin BOB som ska vara fix o färdig att rusa ut med? (:)


Tänk på att när du sover med huvudet "nere" i sovsäcken bildas det fukt på insidan från ångan i din andedräkt. Skulle gissa det gör 10grader Celsius i temperaturskillnad om du har det torrt eller ej inne i sovsäcken. *edit* läste fel, du hade ju bara filten över ansiktet, my bad*
Jag brukar ha med mig en dunväst jag lägger över axlarna ovanpå sovsäcken, gör stor skillnad.

När det gäller till BOB kan du ju, om ekonomi finns, ha två stycken. En nerpackad och en upphängd och skifta varje vecka.
En fördel med en modern sovsäck är ju att man inte ska vika ner den i packpåsen utan bara "knöka" ner den. Detta tar inte många sekunder, och du kan säkert få ner tiden till under 10 sekunder om du övar några gånger...
Jag har min sovsäck upphängd i garderoben bredvid BOB'en (då den inte ligger i bilen), kan i värsta fall slita med mig den och knökla ner den i farten. Annars har jag en alu-filt i bob'en ifall man inte skulle få med sig sovsäcken.


Huvudsakligen direkt genom filten ut. Man behöver ju luft ibland :? men frestelsen att glida ner och krypa ihop är enorm.

Bra ide att öva sovsäcksnedknölning. Jag börjar en ny tråd med det! :lol:

Alu-filt ja. Hur använder man den optimalt? Går att ha som reflexor mot elden. Överdrag? Under? (är det bra, blir det för tätt under lång tid?)

Tack för respons och även skogsstjärnan!

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: tor 12 apr 2012, 00:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Tycker det blir för knöligt och tom kallare med två säckar .

Jag har en lite äldre Ajungilak , som jag tycker passar mina behov . Den klarar temperaturer ner mot -30 grader .
Blir den fuktig så hänger man ut den i kylan en stund så fryser fukten till och det är bara att ska ur det , sedan är sovsäcken torr och fin igen .
På sommaren kan jag använda den som madrass och ligga ovanpå med en tunnare filt som täcke .

http://www.mammut.ch/en/productOverview ... -Bags.html

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet