Skyddsmask skrev:
Någon som vet ifall det går att använda solrosolja som bränsle till oljelampor? Man brukar ju kunna bränna allt möjligt otyg i dem, att det sotar olika mycket brukar vara största skillnaden.
Det går utmärkt att elda en enkel oljelampa med solrosolja. Det kommer kanske att lukta lite mat, men det gör kanske inte så mycket. En enkel lykta med veke borde fungera bra också. Men man skall nog ha liten låga för jag tror att matoljan sugs lite sämre/långsammare i veken. Det är risk att veken brinner upp annars.
Vill du kan du prova att göra en enkel oljelampa nu med en gång. Ta ett litet fat eller glas och häll i lite matolja, gärna solrosolja. Sätt till en liten pappersremsa som veke och tänd på. Om strömmen går och du inte har några stearinljus så kan då få lite nödbelysning den vägen.
Plåtkoppen till ett värmeljus kan du också använda. Då kan du "nypa fast" pappersveken i kanten, om du gör ett litet veck där.
Jag har en halvliter matolja i min BOB. Det är väldigt energirik reservproviant, som kan tillsättas till annat man äter, och även bra hjälpmedel för att göra upp en eld. Eller bränsle till en improviserad lampa.