Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Dina topp 5 frö/lök/planteringsval att prioritera främst
InläggPostat: tis 25 jan 2011, 19:04 
Omega man
Användarvisningsbild

Här finns en bra sida för den intresserade .
Först lite om fröerna , sedan en enkel triör för att sortera bort skalen och till sist en hemmabyggd oljepress .

http://journeytoforever.org/biofuel_lib ... press.html

InläggPostat: tis 25 jan 2011, 19:21 
Omega man
Användarvisningsbild

Skyddsmask skrev:
Någon som vet ifall det går att använda solrosolja som bränsle till oljelampor? Man brukar ju kunna bränna allt möjligt otyg i dem, att det sotar olika mycket brukar vara största skillnaden.

Det går utmärkt att elda en enkel oljelampa med solrosolja. Det kommer kanske att lukta lite mat, men det gör kanske inte så mycket. En enkel lykta med veke borde fungera bra också. Men man skall nog ha liten låga för jag tror att matoljan sugs lite sämre/långsammare i veken. Det är risk att veken brinner upp annars.

Vill du kan du prova att göra en enkel oljelampa nu med en gång. Ta ett litet fat eller glas och häll i lite matolja, gärna solrosolja. Sätt till en liten pappersremsa som veke och tänd på. Om strömmen går och du inte har några stearinljus så kan då få lite nödbelysning den vägen.

Plåtkoppen till ett värmeljus kan du också använda. Då kan du "nypa fast" pappersveken i kanten, om du gör ett litet veck där.

Jag har en halvliter matolja i min BOB. Det är väldigt energirik reservproviant, som kan tillsättas till annat man äter, och även bra hjälpmedel för att göra upp en eld. Eller bränsle till en improviserad lampa.

InläggPostat: tis 25 jan 2011, 19:26 
Omega man
Användarvisningsbild

Vill man förlänga vekens liv så kan man inpregnera den i en konsentrerad saltlösning . Den måste sedan få torka ordentligt innan man använder den i oljelampan .

InläggPostat: mån 30 apr 2012, 14:41 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

jag är intresserad av Solrosor och skulle gärna vilja veta mer! Skulle vilja ha en variant som:

- har högt olje/näringsinnehåll
- växer bra i klimatzon III (kusten straxt söder om Stockholm)
- oviktigt om den är vacker/högväxt etc., vill bara åt den som olje/födo/foderkälla.

tidigare i denna tråd nämns "Black oil seed" (upp till 45% olja) och det nämns även "ryska varianter". Någon som testat dessa eller vet namnet på någon variant som växer bra? Gärna var man kan köpa dessa också om de är ovanliga och inte hittas på vanliga plantshoppen...

Tacksam för svar!

InläggPostat: mån 30 apr 2012, 18:56 
Kapten Nemo

1. Potatis.

2. Morötter

3. Svartrötter

4. Någon typ av böna

5. Gul lök

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

InläggPostat: mån 30 apr 2012, 19:19 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Nu vet jag skrämmande lite om odling men jag skulle nog sikta på:

1. Potatis
2. Lök
3. Ärtor
4. Rabarber
5. Björnbär

Morötter och solrosor skulle även vara av intresse, kanske Aloe Vera med ?
Jag är mycket skeptisk till "natur medeciner" men jag siktar på att prova Aloe Vera ganska snart

För frihet !
Partiet De Fria

InläggPostat: mån 30 apr 2012, 21:34 
Omega man
Användarvisningsbild

De svartfröiga solrosorna kan man hitta på granngården i deras fodersortiment . De är billigare än de vanliga randiga med .

Ska sätta såna i sommar .

Solrosor går bra ända uppe i hälsingland som åkerväxt för djurfoder och oljeproduktion , så inga problem runt Stockholm .

InläggPostat: tor 03 maj 2012, 00:35 
Vassrotskonnäsör
Användarvisningsbild

Fröpåsar är ju lätta att ha i BOB/Inch.
Men är det någon som skulle ha potatisar där - även om de är den bästa grödan? Det är väl något att ha preppat
redan på BOL el dyl?

InläggPostat: tor 03 maj 2012, 08:56 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Det er merkelig at jeg ikke har sett denne tråden før. Men jeg har allerede startet en annen tråd hvor jeg skrev hva mine favoritter i en ekstremsituasjon er og forklart litt hvorfor. Den finner dere her: Overleva enbart på egenodlat mat Der har jeg skrevet om både næringsinnhold og hvor mye man kan håpe på av avling på et bestemt areal.

Her er en oversikt med oversetting til svensk der det behøves av mine valg:
Korn - Spannmål, først og fremst hvete, men kan også være en av de andre kornsortene
Poteter
Kål - Hvitkål
Kålrot
Gulrot - Morot
Nepe - Rova
Kepalløk
Grønnkål
Erter
Bønner
Raps

Med tanke på nye frø og sorter som først setter frø andre år, så mener jeg man uansett må ha frø for flere år. Det er ikke en gang sikkert man får noen avling første år.....

Forøvrig så er det en alvorlig feil med sammensettingen av det jeg har foreslått å dyrke. Men for å se hva det er må man ha erfaring og/eller kunnskap. Hvem blir den første til å oppdage det? Den gamle tråden min har ligget der i et halv år uten at noen så langt har oppdaget det....... Jeg er kanskje litt ondskapsfull som ikke sier det med en gang, men jeg tror dere vil huske det bedre om jeg lar være... :twisted:

InläggPostat: tor 03 maj 2012, 14:25 
Kapten Nemo

Swing Monk, bortsett från den svåra gasighet som lär uppstå som en följd av att äta det på din lista så gissar jag på växtföljdsproblem. Det är ju en hel del baljväxter och kål.

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

InläggPostat: tor 03 maj 2012, 20:11 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Despierto skrev:
Swing Monk, bortsett från den svåra gasighet som lär uppstå som en följd av att äta det på din lista så gissar jag på växtföljdsproblem. Det är ju en hel del baljväxter och kål.

Nettopp! Både for å unngå sykdom og skadedyr på plantene og for å gi hver enkelt type vekst så gode forhold som mulig, må det vekstskifte til. Og med den sammensetningen og de arealer jeg har foreslått, er det rett og slett ikke mulig å dyrke akkurat denne kombinasjonen mer enn noen ganske få år før avlingen vil gå radikalt ned.

Spesielt det at så mange av mine forslag er fra korsblomstfamilien (Korsblommiga växter (Brassicaceae, tidigare Cruciferae), og da spesielt Kålsläktet (Brassica), skaper problemer. Det gjelder 5 av dem og tilsammen 250 m2 av de 667 m2. Det er umulig å få et forsvarlig vekstskifte på mer ennn knappe 3 år med dette. Konklusjon: Fra år 2 og 3 MÅ arealet utvides og/eller brukes anderledes.

Her er LITT morsomt lesestoff som viser hvor komplisert det egentlig er dersom man vil ha best mulig avling. Men det er greit å vite om slikt FØR man skal prøve seg fram med livet som innsats! :ninja:

InläggPostat: lör 05 maj 2012, 12:41 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Jag är ganska ny på det här med odling, det här blir andra året jag odlar på balkongen. Har en liten burk med frön som jag sparar för krisfall.

Min toplista skulle nog vara potatis, morot (tänker mig att det går att torka morotsskivor om lagringen är svår), alfaalfa (för groddning), lök (aldrig provat men har en påse), bönor.

Mina tomatförsök har alltid gått åt helskotta. Plantan producerade väldigt lite om man ser på vilket jobb jag lade ner. Förmodligen gjorde jag fel- eller så har jag helt enkelt inte "gröna fingrar".

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2