Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Istället för te och kaffe?
InläggPostat: tor 22 jan 2009, 23:09 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 10 jan 2009, 01:36
Inlägg: 268
Ort: Hemligköping
Jag sitter och skriver på mitt examensarbete och inser hur stor del av mina akademiska prestationer jag har koffein att tacka för. Det får mig att fundera över vad jag ska ersätta mitt te med i den postapokalyptiska världen.

Inte för att jag kommer behöva göra några renodlade akademiska prestationer, men med tanke på hur kaffe är bränslet de flesta svenska arbetare går på så borde det vara viktigt att hitta någon ersättning när båtarna lastade med te och kaffe slutar komma från fjärran länder.

Min frågar till er är: Finns det någon lämplig inhemsk växt att ersätta teblad och kaffebönor med?


Te på påse går visserligen att lagra i ett par år och några hundra påsar billigt Earl Grey är ju inte ekonomiskt eller förvaringsmässigt omöjligt att ordna, men om det verkligen är slutet på världen som vi känner den så hjälper det inte mycket i det långa loppet.

Jag vet att det kan vara en konstig sak att tänka på när kärnvapen utplånat det moderna samhället, man måste arbeta i sitt anletes svett för brödfödan och ständigt vara på vakt mot Zombies och kringresande rövarband, men jag vill verkligen ha mitt te. :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 jan 2009, 23:12 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 nov 2008, 04:11
Inlägg: 216
Tallbarr innehåller små mängder socker. :D

_________________
Var redo!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 23 jan 2009, 01:28 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 sep 2008, 01:01
Inlägg: 327
Ort: Skogen Västra Götaland
Av maskrosrötter gjordes/görs kaffesurrogat, men hur det är med koffeinhalten det vet jag inte.
Svartvinbärsblad och älgörtblad, enskilt eller i kombination ger ett gott te, älgörten hjälper mot huvudvärk.
http://alternativmedicin.se/sok/Vax-205.html

_________________
I naturen finns inga straff eller belöningar, bara konsekvenser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 23 jan 2009, 02:22 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Vacuumförpaclade rostade kaffebönor förvarade svalt och ljusskyddat borde hålla ett hyfsat tag.
Te med god lagringsbarht vet jag ingenting om, ej heller vad som eventuellt är koffein/tein-haltigt i den svenska floran. kan man odla en kaffebuske i ett svenskt växthus som enbart värms upp av frånluften från ett svalt hemman?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 23 jan 2009, 07:20 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Rostade cikoriarötter är ju det klassiska kaffesurrogatet. "Kaffesurrogat" i Wikipedia respektive Nordisk Familjebok och Ostindiska Kompaniet Och till min fasa upptäckte jag just att "kaffesurr" försvann ur SAOL redan 1998! :shock:

Men som alla andra beorenden är det bäst att göra sig av med det innan TSHTF. :wink:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 jan 2009, 02:48 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 04 jan 2009, 12:29
Inlägg: 483
Rostade ärtor har använts som kaffesurr under andra världskriget.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 jan 2009, 21:40 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 10 jan 2009, 01:36
Inlägg: 268
Ort: Hemligköping
Men att det användes som användes som kaffesurrogat, var det för att smaken var likartad eller har det någon uppiggande effekt?


Jacob Creutzfeldt skrev:
Men som alla andra beorenden är det bäst att göra sig av med det innan TSHTF. :wink:


Ja, egentligen är det ju så, och te är min enda drog. :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09 mar 2009, 10:40 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:21
Inlägg: 155
Ort: Dalarna
Måste ju bara knappa in detta. Det är lite långt, men det är så charmigt. Citatet är från nåt som heter Hälsovännen och är från 1896:

"Hvarför står din håg åt fjärran land, när din önskan kan blifva uppfylld på så nära håll? säger redan skalden Goethe, naturens store vän. Och i sanning, liksom i frågan om mycket annat, så hafva äfven i hygieniskt afseende dessa skalden ord sin fulla betydelse.

Hvarför hämta te från det aflägsna Kina, när våra inhemska smultronblad lämna en utmärkt dryck och ett vida hälsosammare te än det dyra, vanligen förfalskade, vårt nerv- och kärlsystem irriterande orientaliska njutningsmedlet?

Vill man bereda te af smultronblad, så samle man först i Juni och Juli företrädesvis den i bergstrakter och på soliga höjder växande smultronplantan och bör därvid tillse, att plantorna äro väl bibehållna, torra och icke angripna av mask. Bladen torkas sedan i luften utan inverkan av solen, vändas ofta, på det att de icke må förruttna. Efter torkningen få bladen icke tvättas, då en väsentlig del av deras kraft lägg kunde gå förlorad.

För att framställa detta inhemska te alldeles lika det utländska, afklipper man skaften på bladen med en sax, rostar dessa senare på varma plåtar, rullar dem på handen och låter dem kallna. Man förvarar detta te för aromens bibehållande på samma sätt som det kinesiska i väl tillslutna s.k. tedosor.

Vill man ytterligare förhöja smaken på smultronteet, så samle man äfven något björnbärsblad och tillsätte till allsammants några händer fulla av timjan (Thymus) och madra (Asperula). Det hela gifver sedan ett utmärkt, rätt aromatiskt te, som på blod- och nervlifvet verkar mycket välgörande, befordrar matsmältningen och därmed lifvar och stärker hela organismen. Vi hafva under den flydda vintern själfva pröfvat det inom vår familj.

Man är nu för tiden beklagligen alltför likgiltig i fråga om det, som skaparen i naturen bjuder oss i så ymnigt mått i vår omedelbara närhet. Hvad som icke kostar mycket penningar, icke tages långt ifrån och icke har ett klingande namn, det gäller för många människor ingenting. Och dock veta vi, att de gamle eremiterna ej lefde af annat än rötter och grönsaker från de närmaste skogarna och af bergens friska klara källvatten, och - huru friska och järnstarka dessa människor voro, och hvilken hög ålder (öfver 100 år) de i allmänhet uppnådde. Därför gäller äfven här att följa maningen: Tillbaka till naturen!"

Jag har hittat texten i en bok som jag köpte från SSA Socker (innan det blev Dansukker) som heter Ut i naturens skafferi.

Dessutom borde det ju gå att använda vinbärsblad - dom har mycket smak, har druckit saft kokad på det en gång.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09 mar 2009, 20:18 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
"orientaliska njutningsmedlet"! Det låter det! :oops:


Hälsovännen skrev:
Hvad som icke kostar mycket penningar, icke tages långt ifrån och icke har ett klingande namn, det gäller för många människor ingenting.


Känns aktuellt även idag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 mar 2009, 02:59 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 10 jan 2009, 01:36
Inlägg: 268
Ort: Hemligköping
@ wannabe: Stort tack för texten! Inte bara för innehållet, utan för att det alltid är roligt att läsa lite äldre svenska. :)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet