Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dinkel - universallösningen?
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 16:42 
Omega man
Användarvisningsbild

Jag har letat efter bra hållbara livsmedel/konserver, men haft svårt att hitta något som slår dinkel. Kanske det rent av är att se som universal-lösning på livsmedelslager för en längre tids överlevnad? Quinoa kan vara ett bra alternativ, men jag har inte så bra koll på det.

Dinkel innehåller riktigt bra med protein - motsvarande hönsägg - 14%. Nästan i klass med kött. Dessutom bra med fibrer, vitaminer, kolhydrater och mineraler. Inte så mycket fett. Så det är egentligen ett mycket bra livsmedel även till vardags. Nästan så att man skulle kunna överleva på en kost bestående enbart av dinkel. Men det skulle nog bli lite trist...

Blötägg dinkelkornen 8–10 timmar. Koka dem i vattnet ev med lite salt, 30–40 min. Du kan mala eller krossa den kokta dinkeln och använda den som köttfärs i många olika maträtter. Eller äta den som den är.

Man kan mala dinkel och använda det till gröt eller bröd.

Dinkel har i praktiken obegränsad hållbarhet om man förvarar det torrt och svalt.

Du kan köpa ett litet paket dinkel på ditt varuhus och test. Eller beställa en 25kg säck i en hälsokostaffär.

Några lösryckta citat från nätet (googla själv för att hitta mer info)

Citera:
Dinkel innehåller mycket mer näring än vete. Den är så nyttig att den anses balansera dålig kosthållning i övrigt. Den är bra för immunförsvaret och underlättar syresättningen i blodet. Bl.a. lämpligt för dem som fryser ofta.

Citera:
Proteinhalten är högre i dinkelmjöl jämfört med vetemjöl. Halten av proteiner ligger på ungefär 12% - 15% i dinkelmjöl jämfört med ungefär 8 - 9% i vetemjöl. En högre proteinhalt ger i sig ett lägre GI-värde.

Mängden kolhydrater är ungefär 60% i dinkelmjöl jämfört med ca 75% i vetemjöl. Detta sänker GI-värdet ytterligare. Näringsprofilen på fetterna är bättre och mängden av vitaminer och mineraler är högre.

Citera:
Näringsinnehållet i dinkel är så komplett att det anses kunna utjämna hälsoskador orsakade av felaktig kost. Dinkeln har ett högt innehåll av essentiella aminosyror och även goda halter av mineraler spårämnen och vitaminer. Den har ett högt proteininnehåll samt höga halter av fosfor, kalium, kisel, magnesium och vitaminerna B1, B2, B3.

Citera:
Dinkel, helkorn 100g
Energivärde: 1508 kJ/ 340 kcal
Protein: 14,5 g
Fett: 3,1 g
Kolhydrat: 67,5 g
Kostfiber: 9,3 g

Inläggsrubrik: Hittade på Willeys
InläggPostat: tor 18 sep 2008, 11:46 
Bor numera i en bunker
Användarvisningsbild

Hittade dinkel på Willeys med de var väldigt dyra de kostade
37,90 / kg. Är de som du köper också lika dyrt.... ???

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 sep 2008, 15:19 
Omega man
Användarvisningsbild

Dinkel är INTE billigt!

Det är inte alls lika effektivt att odla som exempelvis vete. Men alltså mycket mera näringsrikt. Och lika hållbart-

Ekologiskt producerad dinkel kostar ca 25 kr/kg även om man köper 25kg säck. Jag letar efter billigare spannmål, men har ännu inte hittat.

Här är mer spannmålspriser:

http://www.cayote.nu/spannmal-sad-c-29_53_41_42.html

Det kan vara billigare att gå till din lokala hälsokostbutik och be dem ta hem.

Finns det en kvarn i närheten där du bor kan du förmodligen köpa rensas helsäd där. Borde bli mycket billigare. En del bönder tar tillbaka en del av sin spannmål rensad och säljer vidare från gårdsbutik. Mycket dinkel odlas på Gotland.

Inläggsrubrik: Hittat billigare
InläggPostat: tor 18 sep 2008, 20:58 
Bor numera i en bunker
Användarvisningsbild

Hittade en billigare sort 19:50 kr för 700g (27,85kr/kg)
så jag köpte en förpackning tänkte prova vad som går att
göra med det har du några bra recept ??? :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 sep 2008, 22:58 
Omega man
Användarvisningsbild

Du kan använda dinkel som ris. Till kyckling med currysås, exempelvis. Eller så kokar du dinkel och har det i en sallad. Blandar med lite örter och grönsaker.

Något jag tycker är gottigottgott är att steka upp lite hackad bacon, mest som krydda, tillsammans med lite hackad lök. Blanda med lite kokta morötter och ärtor. Lite hackad persilja och kryddor. Och sedan röra ner allt i kokt dinkel. Serveras med en ostmacka och en kall öl. 8) Gör en rejäl laddning. Blir ännu godare som vickningsmat.

Här finns mer recept:

http://www.dinkelcentrum.se/Recept.htm

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 sep 2008, 02:28 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Jag kan inte låta bli att vara lite besserwisser:

Det gamla svenska namnet för det som ofta går under namnet dinkel är spelt. Dinkel är den tyska benämningen och min gissning är att det är tyska antroposofer som har introducerat det i Sverige i modern tid. Men jag säger hellre spelt.

Spelt är en är en äldre, mindre förädlad variant av vete. Det är därför inte korrekt att säga att det har högre proteinhalt än vete. Spelt är vete, som vete i allmänhet var i forntiden, innan man började förädla för att höja stärkelsehalten. Det är helt korrekt att säga att spelt har högre proteinhalt än modernt vete.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 sep 2008, 09:41 
Omega man
Användarvisningsbild

Helt korrekt.

Men det tycks som att "dinkel" är det vanligaste begreppet i handel och på nätet. Fast "spelt" är nog historiskt mera korrekt, för svenska förhållande.

Till och med på wikipedia länkar de spelt till dinkel. Så Dinkel är där huvudartikeln.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spelt

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 sep 2008, 21:25 

Jo, jag märkte det. Och nästan alla säger Dinkel. Men har man odlingsnördar som kompisar så har man... :)

Tyska är fint. Men svenska är finare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 sep 2008, 21:36 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

Har inte fiktigt fått koll på Dinkel eller Spelt, är det släkt med Bovete som är en ört och inte ett sädesslag?

Ok, my Google fu is strong tonight :D

Bovete
Bovete är en ört, som tillhör samma familj som ex. rabarber, men liknar ett sädesslag. Bovete är mycket lättsmält och rikt på mineraler. Bovete är gott till gröt, vegetariska biffar och patéer. Det kan även ätas kokt, som ris. Bovetet används ofta vid mag- och tarmsjukdomar, då det är mindre syrabildande än sädesslag. Bovete är naturligt fritt från gluten. Bovetet är proteinrikt men innehåller även B-vitaminer, kalium, järn, kalk, magnesium och fibrer.

Dinkel/Spelt
Dinkel är ett slags urvete som vårt vanliga vete härstammar från. Dinkel eller spelt, som det också kallas, har odlats i tusentals år. Dinkelodlingen försvann i Sverige under vikingatiden. Men på Gotlands fortsatte man odla dinkel. Dinkel är nyttigare än vanligt vete då det innehåller mycket protein, fibrer, b-vitamin och mineraler. Dinkel är inte glutenfritt, men glutenkvaliteten är annorlunda, vilket gör att dinkel mer lättsmält. Dinkel finns som sikt, fullkornsmjöl, helkorn, mannagryn, flingor, kli, ris och pasta.

http://smuggas.survivalist.se/

Inläggsrubrik: Re: Dinkel - universallösningen?
InläggPostat: tis 29 maj 2012, 19:27 

Tänkte testa dinkel men hittade bara Saltå Dinkelflingor i en ändå rätt så välsorterad matbutik. Jag prövade att göra gröt och det blev gott. Hur är det med näringsvärdena och hållbarheten där, de är ju ångade och pressade vilket förmodligen drar ner den avsevärt? Var runt ett år framåt i tiden som var bäst före enligt förpackningen och jag har läst att t ex vetemjöl och havregryn tappar näringsvärden rätt fort nämligen...

InläggPostat: fre 01 jun 2012, 21:12 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Det går säkert att köpa helt dinkel från Saltåkvarn om man ringer och pratar med dom, Jag köpte tio kilo dinkelmjöl därifrån häromdan.

InläggPostat: fre 01 jun 2012, 21:48 
The grey man
Användarvisningsbild

Intressant.

InläggPostat: sön 03 jun 2012, 16:54 
Var i hela friden är stormköket?

Dinkelmjöl är med andra ord mjöl gjort på dinkel? :oops:

Med andra ord, för att långtidsförvara dinkel, krävs att man har
dinkelkorn? För att göra bröd av detta behövs även en mjölkvarn?
Hur förvaras dinkel bäst?

InläggPostat: sön 03 jun 2012, 19:21 
Omega man
Användarvisningsbild

Vargavinter skrev:
Dinkelmjöl är med andra ord mjöl gjort på dinkel? :oops:

Med andra ord, för att långtidsförvara dinkel, krävs att man har
dinkelkorn? För att göra bröd av detta behövs även en mjölkvarn?
Hur förvaras dinkel bäst?

På samma sätt som vete.

Mörkt
Syrefattigt
Tort
Svalt

Gärna i en torr jordkällare inpackat i Mylarpåsar med syreätare och sedan nedsänkta i hinkar.

En liten nyfiken fråga här däremot är Butulin behöver ju "0" syre miljö för att kunna utvecklas. Är det någon risk att Botulism sprids/bildas via vete lagrat ¨på detta sätt?

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: sön 03 jun 2012, 21:49 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Botulismebakterien må ha det fuktig. Men spannmål lagres jo så tørt som mulig, helst lavere enn 13%. Derfor er det ikke noe å være bekymret for.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa