Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs framtidsscenario
InläggPostat: sön 24 jun 2012, 23:40 
Omega man
Användarvisningsbild

Alla har inte gröna fingrar och här i väst har vi inte heller den "tradition" av att odla vår egen mat som man har i öst pga "politiken" som förts under lång tid .
Många är kanske bara lata eller så inser de att de inte kommer att kunna odla så mycket som krävs för sin överlevnad .
Samhället kommer ju att så långt det är möjligt försörja de som bor i tätorterna .

Jämför också hur det var under världskrigen . Även här i sverige .

Se mitt tidigar inlägg med i den här tråden .

InläggPostat: mån 25 jun 2012, 00:02 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Rakkuraj skrev:
Den yttre fienden ska vara lätt att identifiera och då kan i övrigt harmlösa Somalier eller invandrare överhuvudtaget bli en tacksam måltavla. Det är förövrigt samma typ av gruppsykologi som vi ser i motorcykelgäng och andra typer av kriminella sammanslutningar. Jag tror att det är viktigt att ha en strategi för att hantera den här typen av grupper.

Om jag dröjer kvar lite vid etniska konflikter (jag skall vara försiktig med hur jag beskriver sådant framledes, så det inte blir hysterisk stämning här) så ser jag det mer som en storstadstragik för stora grupper av invandrare och fattiga svenskar som är helt oförberedda. Vi kommer att få se kravaller och liknande. Kriminaliteten kommer naturligtvis att öka, med gängbildningar som utökar sin makt. Man tänker lite "inledningsscenerna av Predator 2" om du minns. Den klassiska dystopin. Det fattiga myllret i storstaden.

En annan sak som intresserar mig som är electrofantast och sci fi entusiast i största allmänhet är hur framtiden kommer se ut rent tekniskt. Det kommer förmodligen att uppstå gigantiska klyftor mellan samhällsklasser. Jag tänker typ högteknologiska "corporations" som har tillgång till allt det senaste. Nano enhancade cybnerninjas som hoppar mellan hustaken i "neo Tokyo" och lönnmördar konkurenters nyckelpersoner. Det är kanske lite väl färgglatt beskrivet men om man tänker på hur de som intresserar sig för "teknisk singularitet" resonerar så är det inte otroligt att vi kommer att få se jävligt "fräsiga" saker inom loppet av kanske 50 år eller så.

Hur kommer samhället att hantera tex ökad medicinsk teknik som kan förlänga livet...för vissa. Inte fan kommer man att förlänga livet för biafrabarn med flugor i ögonen. Vilken corporation vinner på det? Min privata åsikt är att väst med amerika och europa i tandem bör återkolonisera Afrika per omgående. En "mjuk" återkolonisering. Det är så mycket misär och djävulskap där nere nu och jag tror att kontinenten är totalt förlorad om ingen styr upp det. Kineserna är redan där, och de är inte lika snälla som vi. Afrikanerna håller redan på att bli snea på asiaterna som roffar åt sig.

Resurskonflikter kommer vi få se många i framtiden. Vatten + allt annat. Det pågår ju redan idag iofs. Det är inte för att "spread democracy" som väst är nere och grötar runt i arabvärlden. I afghanistan har man ju den där pipelinen som går norr söder. Oerhört viktig. Bakom kulisserna tror jag också att opiumtillgången är en bricka i spelet faktiskt.

Hör här nu pojkar. Är det okej för mig att i lugna och hövliga ordalag röra vid etniska konflikter i en tråd som denna utan att bli stämplad som "rasist"? De där sakerna är faktiskt viktiga, och man kan inte bara förbise hela det kapitlet för att det är känsligt. I Usa kommer det att bli en jättestor faktor. Gräsrotsrörelsen hos mestiser bär på ett jävligt stort "chip på sin skuldra", och man anser att man har rätt att i princip återerövra amerika och jaga ut europeerna. Det är så det låter ur megafonerna när "La rasa" håller torgmöte. "La rasa" betyder för övrigt "rasen".

Jag såg en intressant video på YT för ett tag sedan där afroamerikaner intervjuades rörande invandringspolitiken i landet, och där skrädde man inte orden. En rolig kille fick frågan, "if you handeled immigration, what would you do about the situation with illegal aliens?" och han svarade: "Oh, hell! They'd be gone! Adios!". Jag tyckte att det var skrattframkallande eftersom det stod i sådan bjärt kontrast till hur tippy toe och hypernervös stämningen är i sverige där man i princip daddar ihjäl nykomlingar.

Det där kommer att förändras i takt med att medelklassen faller samman. Det är jag helt övertygad om. Nationalismen kommer att öka och toleransen kommer att minska. Nyckelskramlandet mot rasismen kommer att minska i frekvens. Det blir så när läget blir skarpare och man börjar kivas om resurser. Främst ekonomiska resurser då. En somalisk tanta med tre barn får idag 31.000 spänn varje månad. True story. Googla det.

Vem som helst förstår att detta inte kommer hålla i längden. Svångremmen måste dras åt.

Det är av dessa anledningar som jag har lyft fram det etniska perspektivet. När det blåser snålt så går folk back to basics, oavsett vad folk tycker om "främlingsfientlighet" idag.

Det var någon som sade: "A liberal is a conservative who hasn't been mugged yet", och det ligger en del i det.

InläggPostat: mån 25 jun 2012, 00:11 
Omega man
Användarvisningsbild

Du får tona ner dig några pinnhål till från det här inlägget om det ska vara forumenligt .

InläggPostat: mån 25 jun 2012, 00:14 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
Du får tona ner dig några pinnhål till från det här inlägget om det ska vara forumenligt .

Haha, var ovanstående inlägg för rasistiskt?

Geez louise...

InläggPostat: mån 25 jun 2012, 10:49 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

First Blood skrev:
Vi kommer att få se kravaller och liknande. Kriminaliteten kommer naturligtvis att öka, med gängbildningar som utökar sin makt. Man tänker lite "inledningsscenerna av Predator 2" om du minns. Den klassiska dystopin. Det fattiga myllret i storstaden.

I viss mån kan man se detta redan idag i liten skala här och där i Europa. Gängbildning var ett problem redan när jag bodde i en storstad för 20 år sedan, men det är först på senare tid som våldet blivit mera utbrett och oviljan att rätta in sig i den allmänna samhällsordningen blivit mera utbredd. Att denna tendens kommer att förstärkas i ett läge när samhällsordningen eroderar och samhället blir allt mindre civiliserat är förståss helt givet. Detta skulle kunna ske t ex i ett scenario där t ex världsekonomin rasar samman. Det finns gott om sådana möjliga scenarion, så jag skulle tippa att det är ett bra val att redan nu överge dessa storstäder för ett liv på landsbygden om man vill undvika det värsta när mänskligheten åter skall visa upp sina sämsta sidor. Detta gjorde i alla fall jag redan för många år sedan nu när jag blev bekant med begreppet "peak oil" och vad detta kan tänkas innebära...

First Blood skrev:
En annan sak som intresserar mig som är electrofantast och sci fi entusiast i största allmänhet är hur framtiden kommer se ut rent tekniskt. Det kommer förmodligen att uppstå gigantiska klyftor mellan samhällsklasser. Jag tänker typ högteknologiska "corporations" som har tillgång till allt det senaste. Nano enhancade cybnerninjas som hoppar mellan hustaken i "neo Tokyo" och lönnmördar konkurenters nyckelpersoner. Det är kanske lite väl färgglatt beskrivet men om man tänker på hur de som intresserar sig för "teknisk singularitet" resonerar så är det inte otroligt att vi kommer att få se jävligt "fräsiga" saker inom loppet av kanske 50 år eller så.

Gigantiska klyftor mellan de rikaste och de fattigaste finns redan idag men förstärks också tydligt, jag tycker mig se en acceleration av denna trend under senare år och den utveckligen kommer naturligtvis att fortsätta så länge det bara går. Personligen så ser jag kapitalismen som ett utmärkt instrument för att via masskonsumtion helt frivilligt kanalisera pengar från de breda folklagren till en liten redan väldigt välbeställd grupp rika. Globaliseringen medverkar dessutom till att slå undan benen på den medelklass som växte fram som ett mellanting mellan rika och fattiga i västvärlden på 1900-talet. I framtiden så kommer det således i princip att finnas en liten superrik grupp och sedan ofattbara mängder med väldigt fattiga människor. Att detta i sig kommer att leda till sociala oroligheter och misär och elände råder det knappast heller något tvivel om.

Om vi får se en så kallad "singularitet", dvs en maskinintelligens som överträffar mänsklig intelligens, vilket jag personligen dock starkt betvivlar efter mina egna studier inom AI, så tror jag tvärtom att människorna snabbt kommer att få ångra detta. Filmen Terminator visar nog mera det jag tror skulle komma ut av detta. På ett eller annat sätt. Man skall då komma ihåg att enligt teorierna om detta så skulle en sådan maskinintelligens inte ha några begränsningar och kunna förbättra sig själv i det oändliga och på väldigt kort tid. Det känns ingalunda otroligt att tänka sig att vi i så fall kommer att utgöra ett omedelbart hot mot en sådan intelligens och som sådant också kommer att röjas ur vägen med smärtsam effektivitet av sagda maskinintelligens. Risken för att någon forskare skulle kunna koka ihop en intelligens som är större än vår egen är dock väldigt låg - det är en lag inom cybernetiken att ett system inte kan konstruera ett system som är bättre än systemet självt. Skulle detta ändå ske så är förståss denna lag motbevisad och ogilitig, men ännu så länge så gäller den.

First Blood skrev:
Hur kommer samhället att hantera tex ökad medicinsk teknik som kan förlänga livet...för vissa. Inte fan kommer man att förlänga livet för biafrabarn med flugor i ögonen. Vilken corporation vinner på det? Min privata åsikt är att väst med amerika och europa i tandem bör återkolonisera Afrika per omgående. En "mjuk" återkolonisering. Det är så mycket misär och djävulskap där nere nu och jag tror att kontinenten är totalt förlorad om ingen styr upp det. Kineserna är redan där, och de är inte lika snälla som vi. Afrikanerna håller redan på att bli snea på asiaterna som roffar åt sig.

Ärligt talat tror jag att människan gjorde klokast i att ge fan i att experimentera med att förlänga livet och ändra DNA etc. Förr eller senare så kommer detta att leda till någonting dåligt. Men om man nu förutsätter att man ändå kan förlänga livet på några människor, så visst blir det på dem som har pengar och kan betala. Vi får i så fall säkert någon slags odödlig politisk adel som kan härska i all evig tid. Säkert är ju detta en dröm för många politiker, men frågan är om det blir en dröm eller en mardröm för alla oss andra...

Jag tycker att vi kan lämna Afrika att sköta sina egna affärer. Vi behöver inte nödvändigtvis tro att vi kan så mycket bättre, för i händelse av SHTF så är det inte alls säkert att afrikanerna kommer att klara sig särskilt mycket sämre än vad vi gör här i vår del av världen. Mycket talar dessutom för att de i själva verket kommer att klara sig bra mycket bättre, eftersom de redan idag är vana att leva utan några särskilda tekniska innovationer och med primitivt jordbruk som enda källan till sin överlevnad. I händelse av ett utbrott från en supervulkan eller dylika katastrofer som påverkar hela jordens klimat så är dessutom kanske afrika det enda stället där det går att överleva utomhus iaf.

First Blood skrev:
Resurskonflikter kommer vi få se många i framtiden. Vatten + allt annat. Det pågår ju redan idag iofs. Det är inte för att "spread democracy" som väst är nere och grötar runt i arabvärlden. I afghanistan har man ju den där pipelinen som går norr söder. Oerhört viktig. Bakom kulisserna tror jag också att opiumtillgången är en bricka i spelet faktiskt.

Hör här nu pojkar. Är det okej för mig att i lugna och hövliga ordalag röra vid etniska konflikter i en tråd som denna utan att bli stämplad som "rasist"? De där sakerna är faktiskt viktiga, och man kan inte bara förbise hela det kapitlet för att det är känsligt. I Usa kommer det att bli en jättestor faktor. ...

Det finns alltid en lockelse hos den dominerande supermakten att lägga sig i andras affärer eftersom man tror sig ha en egen vinning av detta - framförallt ekonomisk. Vi kan se massor av sådana exempel genom historien, men det finns sällan en långsiktig fördel av detta och kostar stora summor pengar och resurser. Förhoppningsvis så kommer framtidens resursbrist att ge framtidens stormakter mindre möjligheter att utöva denna form av makt över andra länder och vi kommer därigenom att få en friare värld. Å andra sidan så är de senaste århundradenas överflöd av energi troligen den främsta orsaken till att slaveriet har minskat betydligt i världen idag. När energin åter blir en bristvara så är det bara allt för lätt att tänka sig att slaveriet återkommer i större skala igen.

First Blood skrev:
Det där kommer att förändras i takt med att medelklassen faller samman. Det är jag helt övertygad om. Nationalismen kommer att öka och toleransen kommer att minska. Nyckelskramlandet mot rasismen kommer att minska i frekvens. Det blir så när läget blir skarpare och man börjar kivas om resurser. Främst ekonomiska resurser då. En somalisk tanta med tre barn får idag 31.000 spänn varje månad. True story. Googla det.

Vem som helst förstår att detta inte kommer hålla i längden. Svångremmen måste dras åt.

Det finns nog ingen anledning att tro att invandringen INTE kommer att begränsas förr eller senare. Inte heller välfärdssamhället eller bidragen kommer förståss att bestå när pengarna tar slut.

Svenskarna har haft det bra, kanske allt för bra, allt för länge för att i princip någon ännu skall minnas hur det var under nödåren och när det var dåligt. Därför har de flesta nu levande helt enkelt inga erfarenheter av nöd, umbäranden och elände att relatera till. Min egen gissning är dock att de flesta nu levande kommer att få mängder av sådana erfarenheter under återstoden av sina liv...

InläggPostat: mån 25 jun 2012, 18:23 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Jag håller med dig i det mesta förutom Afrikafrågan. Den kontinenten är förlorad. De enda länder som fungerar hjälpligt är de som styrs av araber eller de som är forna kolonialsamhällen med infrastruktur uppbyggd av europeer. Neråt igenom ser det ut som helvetet på jorden. Sydafrika har också kollapsat. Att tro att "naturfolken" kommer att reda sig bra är naivt. Det fungerar inte så längre. Det finns bara torka, svält, våldtäkter, aids och galna krigsherrar.

Men det är ju ett specialämne i sig som vi inte behöver gå in på mer. Men kontinenten blir en framtida skådeplats för resurskrig mellan de starka maktblocken, och jag tror att det finns större hopp om en gnutta humanism om det är väst som dominerar. Kina skiter fullständigt i sådant "trams".

InläggPostat: mån 25 jun 2012, 20:00 
Omega man
Användarvisningsbild

Till viss del kan jag hålla med dig där . Har tillbringat ett antal år i ett fd sovjetland .

De gamla som varit med om både nazister och sovjetstyret vet att ta hand om sig själva , de pengar de får av soc eller i pension räcker inte till maten för dagen utan de behöver en inkomst . Och/eller egna odlingar så de är garanterade mat och pengarna kan gå till sjukvård och räkningar tex el och tele .

Men bland de som var för unga för att riktigt känna till hur svåra tider de hade är det sämre ställt . Många har lärt sig att systemet betalar allt . Och de är för lata att arbeta hårt för sin överlevnad .

Det kan ges två exempel på hur de löste det . Finns inga små- medelstora familjejordbruk utan allt som finns är stora kolschoser .
Exemplen är från de trakter jag bodd i .

Ibland drivs jordbruket av en ensam ägare , men för att kunna driva ett så stort jordbruk utan att ha ett kapital från första början så säljs det aktier till byborna . Byborna förväntar sig en ikomst av sina aktier varje år som det alltid har varit (kvar från sovjettiden då staten betalade brödet) , Och de förtår inte att företaget måste gå med vinst för att ge utdelning .
Den ensamme ägaren får då ge summan av "vinsten" till byborna oavsett om den finns eller inte för att inte få represalier i form av inbrott eller sabotage . Det i sin tur gör att företaget inte kan reparera maskiner eller ringa ut veterinär när det behövs . Djuren får självdö i enkla sjukdomar som lätt hade undvikits .
Maskinparken minskar och jobben att få fram foder hinns inte med så blir för lite foder eller mögligt och dåligt .
En långsam död .

Det andra alternativet är ett byägt jordbruksföretag med 200-400 kor som inte ger full lön till delägarna som är alla som bor i byn . Alla jobbar inom jorbruket efter schema . Men då de inte får lön så börjar de stjäla av sig själva .
Sovjet finns kvar och allt är statligt och fortfarande så begriper de inte att de idag stjäl av sig själva . Företaget köper maskiner och verktyg som sedan delägarna tar med sig hem . Gör ju inget staten betalar .
När sedan företaget går i konkurs så blir de förvånade .

InläggPostat: tis 26 jun 2012, 00:44 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Ja utvecklingen i ryssland är väldigt intressant, både historiskt och gällande dagsläget. Putin positionerar sig hårt mot väst med stenansikte nu. Förbjuder gay parader och skickar pikar och ganska så spetsiga provokationer mot väst som sticker i ögonen på globalisterna.

Håller med i din analys av hur landet har förändrats sedan den storskaliga staten föll ihop.,

InläggPostat: tis 26 jun 2012, 01:15 
The grey man
Användarvisningsbild

Citat från den nuvarande Egyptiske presidentens valkampanj "I morgon kommer Egyptens huvudstad att vara Jerusalem!"
Känns ju sådär i termer av världsstabilitet :(

InläggPostat: tis 26 jun 2012, 01:20 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
Citat från den nuvarande Egyptiske presidentens valkampanj "I morgon kommer Egyptens huvudstad att vara Jerusalem!"

Herre jävlar har han gått ut med sådant redan!? Inte bra alls!
Den "arabiska våren" var bara en naiv dröm visade det sig.
Hela soppan där nere är väldigt spänd nu. Massakrer i Syrien och turkiska plan som skjuts ner.

Mycket av samtalet i den här tråden handlar ju om ekonomisk kollaps och peak oil osv, men om det blir ännu mer krig och politiska/religiösa konflikter i mellanöstern-regionen så kan det dyka upp faktorer som förändrar världsläget mycket snabbare. Tänk om det blir så att oljan stryps pgr av väpnad konflikt i den där viktiga havsregionen där allt skeppas till väst. Jag kommer inte ihåg namnet på området ikväll men någon kanske vet vad jag menar.

Israel är en jävligt paranoid stat som har kärnvapen och tyska långdistans-ubåtar. Jag ser dem som de största hotet mot världsfreden idag.

InläggPostat: tis 26 jun 2012, 01:31 
Omega man
Användarvisningsbild

First Blood skrev:
Ongrid skrev:

Hela soppan där nere är väldigt spänd nu. Massakrer i Syrien och turkiska plan som skjuts ner.

Mycket av samtalet i den här tråden handlar ju om ekonomisk kollaps och peak oil osv, men om det blir ännu mer krig och politiska/religiösa konflikter i mellanöstern-regionen så kan det dyka upp faktorer som förändrar världsläget mycket snabbare. Tänk om det blir så att oljan stryps pgr av väpnad konflikt i den där viktiga havsregionen där allt skeppas till väst. Jag kommer inte ihåg namnet på området ikväll men någon kanske vet vad jag menar.

Israel är en jävligt paranoid stat som har kärnvapen och tyska långdistans-ubåtar. Jag ser dem som de största hotet mot världsfreden idag.

Ohmssundet. Personligen ser jag Iran som ett större hot mot världsfreden, säga vad man vill om Israel, de har gjort många fel genom historien men det är det enda landet i regionen där det är accepterat att vara homosexuell samt att kvinnor och män iaf på pappret är jämnlika. Att vara omgivna av "fiender" på alla sidor gör en nog ganska lätt paranoid.
I USA är det många som tror på ett krig mellan Israel/USA och Iran i tid till presidentvalet... det har ju fungerat förr.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: tis 26 jun 2012, 02:25 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
First Blood skrev:
Ongrid skrev:

Ohmssundet. Personligen ser jag Iran som ett större hot mot världsfreden, säga vad man vill om Israel, de har gjort många fel genom historien men det är det enda landet i regionen där det är accepterat att vara homosexuell samt att kvinnor och män iaf på pappret är jämnlika. Att vara omgivna av "fiender" på alla sidor gör en nog ganska lätt paranoid.
I USA är det många som tror på ett krig mellan Israel/USA och Iran i tid till presidentvalet... det har ju fungerat förr.

Det som irriterar mig med Isreael är att många inflytelserika röster ifrån judiskt håll gärna propagerar för globalism och mångkultur i väst, men betér sig jävligt illa hemma i Israel. Både mot palestinierna och utomeuropeeiska invandrare. Efter två våldtäkter för ett par veckor sedan så pågick demonstrationer och upplopp som närmast kan liknas vid pogromer mot afrikanska immigranter. Många affärer slogs sönder och flera afrikaner fick stryk.

Efter dessa händelser så går INRIKESMINISTERN i Israel ut med ett offentligt uttalande där han ger sitt stöd till det uppretade Israeliska demonstranterna. Det talas i knesset om att internera afrikaner och sedan skicka ut dem. Hard liners i gänget kallar afrikanerna för "en cancer".

Detta går under benämningen "double standards".

Jag håller mestadels med dig men står fast vid att det hispiga och paranoida Israel är själva navet i konflikten där nere, och utgör en klar säkerhetsrisk. Antingen genom att de agerar själva, eller styr politk och opinion närmare en konflikt med Iran. Israels konflikfyllda situation är huvudfaktorn i hela soppan i mellanöstern. De har det massiva stödet ifrån Usa också, och detta är kärnan i "the war on terror" och den direkta anledningen till att flygplan far in i twin towers, och att vi idag har övervakningskameror i vart enda gathörn i England. Övervakningsamhället är ett "skydd" emot den "blow back" som har sin grundorsak i Usa's och Isreales agerande i regionen. Muslimerna blir pissed.

InläggPostat: ons 18 jul 2012, 23:19 
Omega man
Användarvisningsbild

Sverige är i sämre läge än många andra nationer inför en recession då vår infrastruktur och kollektivtrafiken har blivit tragiskt åsidosatt av våra politiker i många år.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/historiskt-lag-niva-pa-infrastrukturinvesteringar_7343016.svd

Jag tror att infrastruktur är otroligt viktigt och kollektivtrafiken kommer vara en av få gångbara transportmedel för långdistans. Som tåg.

Nu är våra tåg helt felkonstruerade för vårt klimat och vi saknar vettiga priser på tågtrafik, men jag tror nog att det är en av få möjliga transportmedel för framtiden vad gäller långdistans.

Vill någon ha en häst inriden eller inkörd så är det bara att skrika till ;)

InläggPostat: ons 25 jul 2012, 01:05 
Omega man
Användarvisningsbild

Det har nämnts tidigare i tråden att Vatten kan bli en av de största komoditeterna för framtiden.

Jag hittade denna film på Tuben som visar upp en fruktansvärd möjlig framtid.

http://www.youtube.com/watch?v=amobFCpe83Y

InläggPostat: ons 25 jul 2012, 08:41 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Det har nämnts tidigare i tråden att Vatten kan bli en av de största komoditeterna för framtiden.

Jag hittade denna film på Tuben som visar upp en fruktansvärd möjlig framtid.

http://www.youtube.com/watch?v=amobFCpe83Y

Angående det så kan jag rekommendera denna filmen : http://www.imdb.com/title/tt1137439/
Bizzart...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa