First Blood skrev:
Vi kommer att få se kravaller och liknande. Kriminaliteten kommer naturligtvis att öka, med gängbildningar som utökar sin makt. Man tänker lite "inledningsscenerna av Predator 2" om du minns. Den klassiska dystopin. Det fattiga myllret i storstaden.
I viss mån kan man se detta redan idag i liten skala här och där i Europa. Gängbildning var ett problem redan när jag bodde i en storstad för 20 år sedan, men det är först på senare tid som våldet blivit mera utbrett och oviljan att rätta in sig i den allmänna samhällsordningen blivit mera utbredd. Att denna tendens kommer att förstärkas i ett läge när samhällsordningen eroderar och samhället blir allt mindre civiliserat är förståss helt givet. Detta skulle kunna ske t ex i ett scenario där t ex världsekonomin rasar samman. Det finns gott om sådana möjliga scenarion, så jag skulle tippa att det är ett bra val att redan nu överge dessa storstäder för ett liv på landsbygden om man vill undvika det värsta när mänskligheten åter skall visa upp sina sämsta sidor. Detta gjorde i alla fall jag redan för många år sedan nu när jag blev bekant med begreppet "peak oil" och vad detta kan tänkas innebära...
First Blood skrev:
En annan sak som intresserar mig som är electrofantast och sci fi entusiast i största allmänhet är hur framtiden kommer se ut rent tekniskt. Det kommer förmodligen att uppstå gigantiska klyftor mellan samhällsklasser. Jag tänker typ högteknologiska "corporations" som har tillgång till allt det senaste. Nano enhancade cybnerninjas som hoppar mellan hustaken i "neo Tokyo" och lönnmördar konkurenters nyckelpersoner. Det är kanske lite väl färgglatt beskrivet men om man tänker på hur de som intresserar sig för "teknisk singularitet" resonerar så är det inte otroligt att vi kommer att få se jävligt "fräsiga" saker inom loppet av kanske 50 år eller så.
Gigantiska klyftor mellan de rikaste och de fattigaste finns redan idag men förstärks också tydligt, jag tycker mig se en acceleration av denna trend under senare år och den utveckligen kommer naturligtvis att fortsätta så länge det bara går. Personligen så ser jag kapitalismen som ett utmärkt instrument för att via masskonsumtion helt frivilligt kanalisera pengar från de breda folklagren till en liten redan väldigt välbeställd grupp rika. Globaliseringen medverkar dessutom till att slå undan benen på den medelklass som växte fram som ett mellanting mellan rika och fattiga i västvärlden på 1900-talet. I framtiden så kommer det således i princip att finnas en liten superrik grupp och sedan ofattbara mängder med väldigt fattiga människor. Att detta i sig kommer att leda till sociala oroligheter och misär och elände råder det knappast heller något tvivel om.
Om vi får se en så kallad "singularitet", dvs en maskinintelligens som överträffar mänsklig intelligens, vilket jag personligen dock starkt betvivlar efter mina egna studier inom AI, så tror jag tvärtom att människorna snabbt kommer att få ångra detta. Filmen Terminator visar nog mera det jag tror skulle komma ut av detta. På ett eller annat sätt. Man skall då komma ihåg att enligt teorierna om detta så skulle en sådan maskinintelligens inte ha några begränsningar och kunna förbättra sig själv i det oändliga och på väldigt kort tid. Det känns ingalunda otroligt att tänka sig att vi i så fall kommer att utgöra ett omedelbart hot mot en sådan intelligens och som sådant också kommer att röjas ur vägen med smärtsam effektivitet av sagda maskinintelligens. Risken för att någon forskare skulle kunna koka ihop en intelligens som är större än vår egen är dock väldigt låg - det är en lag inom cybernetiken att ett system inte kan konstruera ett system som är bättre än systemet självt. Skulle detta ändå ske så är förståss denna lag motbevisad och ogilitig, men ännu så länge så gäller den.
First Blood skrev:
Hur kommer samhället att hantera tex ökad medicinsk teknik som kan förlänga livet...för vissa. Inte fan kommer man att förlänga livet för biafrabarn med flugor i ögonen. Vilken corporation vinner på det? Min privata åsikt är att väst med amerika och europa i tandem bör återkolonisera Afrika per omgående. En "mjuk" återkolonisering. Det är så mycket misär och djävulskap där nere nu och jag tror att kontinenten är totalt förlorad om ingen styr upp det. Kineserna är redan där, och de är inte lika snälla som vi. Afrikanerna håller redan på att bli snea på asiaterna som roffar åt sig.
Ärligt talat tror jag att människan gjorde klokast i att ge fan i att experimentera med att förlänga livet och ändra DNA etc. Förr eller senare så kommer detta att leda till någonting dåligt. Men om man nu förutsätter att man ändå kan förlänga livet på några människor, så visst blir det på dem som har pengar och kan betala. Vi får i så fall säkert någon slags odödlig politisk adel som kan härska i all evig tid. Säkert är ju detta en dröm för många politiker, men frågan är om det blir en dröm eller en mardröm för alla oss andra...
Jag tycker att vi kan lämna Afrika att sköta sina egna affärer. Vi behöver inte nödvändigtvis tro att vi kan så mycket bättre, för i händelse av SHTF så är det inte alls säkert att afrikanerna kommer att klara sig särskilt mycket sämre än vad vi gör här i vår del av världen. Mycket talar dessutom för att de i själva verket kommer att klara sig bra mycket bättre, eftersom de redan idag är vana att leva utan några särskilda tekniska innovationer och med primitivt jordbruk som enda källan till sin överlevnad. I händelse av ett utbrott från en supervulkan eller dylika katastrofer som påverkar hela jordens klimat så är dessutom kanske afrika det enda stället där det går att överleva utomhus iaf.
First Blood skrev:
Resurskonflikter kommer vi få se många i framtiden. Vatten + allt annat. Det pågår ju redan idag iofs. Det är inte för att "spread democracy" som väst är nere och grötar runt i arabvärlden. I afghanistan har man ju den där pipelinen som går norr söder. Oerhört viktig. Bakom kulisserna tror jag också att opiumtillgången är en bricka i spelet faktiskt.
Hör här nu pojkar. Är det okej för mig att i lugna och hövliga ordalag röra vid etniska konflikter i en tråd som denna utan att bli stämplad som "rasist"? De där sakerna är faktiskt viktiga, och man kan inte bara förbise hela det kapitlet för att det är känsligt. I Usa kommer det att bli en jättestor faktor. ...
Det finns alltid en lockelse hos den dominerande supermakten att lägga sig i andras affärer eftersom man tror sig ha en egen vinning av detta - framförallt ekonomisk. Vi kan se massor av sådana exempel genom historien, men det finns sällan en långsiktig fördel av detta och kostar stora summor pengar och resurser. Förhoppningsvis så kommer framtidens resursbrist att ge framtidens stormakter mindre möjligheter att utöva denna form av makt över andra länder och vi kommer därigenom att få en friare värld. Å andra sidan så är de senaste århundradenas överflöd av energi troligen den främsta orsaken till att slaveriet har minskat betydligt i världen idag. När energin åter blir en bristvara så är det bara allt för lätt att tänka sig att slaveriet återkommer i större skala igen.
First Blood skrev:
Det där kommer att förändras i takt med att medelklassen faller samman. Det är jag helt övertygad om. Nationalismen kommer att öka och toleransen kommer att minska. Nyckelskramlandet mot rasismen kommer att minska i frekvens. Det blir så när läget blir skarpare och man börjar kivas om resurser. Främst ekonomiska resurser då. En somalisk tanta med tre barn får idag 31.000 spänn varje månad. True story. Googla det.
Vem som helst förstår att detta inte kommer hålla i längden. Svångremmen måste dras åt.
Det finns nog ingen anledning att tro att invandringen INTE kommer att begränsas förr eller senare. Inte heller välfärdssamhället eller bidragen kommer förståss att bestå när pengarna tar slut.
Svenskarna har haft det bra, kanske allt för bra, allt för länge för att i princip någon ännu skall minnas hur det var under nödåren och när det var dåligt. Därför har de flesta nu levande helt enkelt inga erfarenheter av nöd, umbäranden och elände att relatera till. Min egen gissning är dock att de flesta nu levande kommer att få mängder av sådana erfarenheter under återstoden av sina liv...