Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Peak Oil: vad har hänt och hur ser framtiden ut?
InläggPostat: ons 04 jul 2012, 17:17 
Omega man
Användarvisningsbild

BBC har gjort ett intressant framtidsscenario som kallas "If the Oil runs out". Har inte sett den nämnas tidigare och fann den inte med en sökning.

Den är en blandning av fakta och fiction som verkar trovärdig, kanske kan fungera att väcka någon inför vad som komma skall.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: sön 21 okt 2012, 11:17 
Omega man
Användarvisningsbild

En mycket intressant uppfinning, går den att skala upp till större volymer och elkostnaden/förbrukningen inte är för stor så kan detta vara svaret.

"Att göra bensin av Luft"

Just en sån sak låter omöjligt, men tänk bara :D

Inläggsrubrik: Luftbensin, nja, inte riktigt tyvärr.
InläggPostat: sön 21 okt 2012, 13:03 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Bensin från luft och vatten (...och el!!)

Notera hur de beskriver att de behöver el. Om processen hade ett EROEI > 1 (1) så skulle man inte behöva någon extern el. Då skulle man bara starta processen med extern el och sedan använda en del av bensinen man fick för att göra el för att driva processen. Att man inte kan göra det visar att det är en förlustprocess, alltså att det går åt mer el för att göra bensinen än vad man får i energi i form av bensin. Det är alltså bara ett sätt att byta energibärare och bytet medför en förlust. Så energikrisen kryper vidare...

/MD

1) http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_ret ... y_invested

Inläggsrubrik: Re: Luftbensin, nja, inte riktigt tyvärr.
InläggPostat: sön 21 okt 2012, 15:08 
Omega man
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
Bensin från luft och vatten (...och el!!)

Notera hur de beskriver att de behöver el. Om processen hade ett EROEI > 1 (1) så skulle man inte behöva någon extern el. Då skulle man bara starta processen med extern el och sedan använda en del av bensinen man fick för att göra el för att driva processen. Att man inte kan göra det visar att det är en förlustprocess, alltså att det går åt mer el för att göra bensinen än vad man får i energi i form av bensin. Det är alltså bara ett sätt att byta energibärare och bytet medför en förlust. Så energikrisen kryper vidare...

/MD

1) http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_ret ... y_invested

Jodå EROEI är inte den bästa fön, men det är något roligt att se att folk arbetar efter en lösning.

Inläggsrubrik: Re: Luftbensin, nja, inte riktigt tyvärr.
InläggPostat: sön 21 okt 2012, 16:24 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Jodå EROEI är inte den bästa fön, men det är något roligt att se att folk arbetar efter en lösning.

Det håller jag med om. Dock ser jag en liten risk i att exempel som detta får folk att tro "Det fixar sig, se så bra, nu kan vi få bensin av luft!" när man egentligen bara skjuter problemet framför sig och riskerar göra det ännu större. Antag att denna process får stort genomslag så att man minskar omställningshastigheten mot elbilar eller någon annan variant. Då använder man el till att göra bensin för att ersätta oljan men tillslut kommer ju all energi bli en bristvara och då finns varken el eller oljeresättning att tillgå.

Jag kanske är överpessimistisk men jag ser lösningar som denna ungefär som jag ser tricket att trycka pengar inom EMU och QE i USA - det skönt en stund...

/MD

InläggPostat: sön 21 okt 2012, 19:01 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Det verkar inte finnas så mycket kunskap i grundläggande termodynamik :(

Den enda poäng jag ser med den här typen av processer är att de möjliggör lagring av energi när man har ett periodvis överskott. Som ett uppladdningsbart batteri, pumpa upp vatten till en högre liggande reservoir, framställa vätgas genom att kracka vatten och nu den här metoden. Det kan bli värdefulla tekniker i framtiden men vi kommer ändå att gå mot en mycket mer energifattig framtid.

Frågan är vilken tekniknivå vår civilisation kommer att klara av att upprätthålla i framtiden.

InläggPostat: sön 21 okt 2012, 19:01 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Dubbelpost

InläggPostat: sön 21 okt 2012, 20:08 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

Rakkuraj skrev:
Det verkar inte finnas så mycket kunskap i grundläggande termodynamik :(

Den enda poäng jag ser med den här typen av processer är att de möjliggör lagring av energi när man har ett periodvis överskott. Som ett uppladdningsbart batteri, pumpa upp vatten till en högre liggande reservoir, framställa vätgas genom att kracka vatten och nu den här metoden. Det kan bli värdefulla tekniker i framtiden men vi kommer ändå att gå mot en mycket mer energifattig framtid.

Frågan är vilken tekniknivå vår civilisation kommer att klara av att upprätthålla i framtiden.

Precis. Detta är som tidigare också påpekats i bästa fall ett alternativt sätt att lagra energi. Det går dessutom kanske åt mera energi för att framställa denna bensin än vad bensinen sedan innehåller, men detta kan man ju kanske acceptera om energin som nu är väldigt billig...

När det gäller frågan om vilken tekniknivå som vår civilisation kommer att upprätthålla i framtiden så kan man ju se dagens energimix, där fossila bränslen som kol, olja, naturgas utgör en väldigt stor del. Resterande delar är i princip kärnkraft och vattenkraft. Övriga energikällor (sol, vind, våg, geotermisk etc) utgör en så deprimerande liten del av helheten att det väl i det närmaste kan försummas. Ändå så är det dessa sistnämnda som man hoppas skall lösa framtidens energikris. På kort sikt - säg de närmaste 50 åren - så har vi kanske fortfarande tillgång till kol, naturgas, olja och kärnkraft i rimlig omfattning, men när man en dag blir av med dessa bidrag så blir det som sagt säkert rätt energifattigt. Valfritt uland kanske kan tjäna som en tänkbar modell för hur det kan tänkas se ut...

InläggPostat: sön 21 okt 2012, 20:48 
En fullastad bandvagn is the shit

Om nu bensin till lufttekniken har en vettig EROEI och tekniken går att skal upp utan att man behöver unobtainium från Pandora (många om) så skulle man då kunna använda tekniken för att producera bensin i områden med mycket sol eller vind för att sedan med befintlig infrastruktur lagra och frakta den dit det behövs. Dock så tror jag inte att detta kommer att ske främst på grund av att om något är för bra för att vara sant så är det inte sant.

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)

InläggPostat: sön 21 okt 2012, 21:44 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Det finns ju andra fantasier om t ex bygga ut stora delar av Sahara med solceller för att generera ström. Om en yta motsvarande Sveriges areal 530 000 km² täcktes med solceller skulle det teoretiskt kunna ersätta ca 25% av världens oljebehov. Således behövs en yta motsvarande 4 ggr Sveriges yta för att producera motsvarande mängd elenergi som vad vi gör av med olja. Om vi gissar att en sån här process att framställa bensen ur luft i bästa fall har 50 % verkningsgrad (men troligen mycket sämre) så behöver vi vips en landyta om 8 ggr sveriges täckt med solceller.

Nu håller man på att ta fram nya typer av solceller i tunnfilmsteknik som ska bli billigare att tillverka. Det finns de som tror att det ska gå att använda enbart kisel som råvara, dock är verkningsgraden sämre (hälften) än för konventionella solceller. Det innebär i vårt exempel att vi behöver 16 ggr Sveriges landyta. Fixar vi detta tror ni?

InläggPostat: sön 21 okt 2012, 21:47 
Omega man
Användarvisningsbild

Behövs bara ett supervulkanutbrott då för att blockera alla solstrålar och ställa allt på noll igen .

Behövs många fler källor till energiproduktion för att det ska bli säkert och hållbart .

InläggPostat: sön 21 okt 2012, 22:06 
Fredag
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
Behövs bara ett supervulkanutbrott då för att blockera alla solstrålar och ställa allt på noll igen .

Behövs många fler källor till energiproduktion för att det ska bli säkert och hållbart .

Lyckas man bekläda 16 X Sveriges yta med solceller och därmed ersätta all energiförbrukning i hela världen så är det ju strålande. Fast att det skulle krävas 16 ggr Sveriges yta låter sanslöst mycket, men vad vet jag.

Skulle vi få ett supervulkanutbrott kan vi nog hälsa hem ändå... Inget lär växa särskilt bra i några år då. Mer eller mindre ELE med ett en sprängd caldera i Yellowstone...

InläggPostat: sön 21 okt 2012, 22:12 
Omega man
Användarvisningsbild

problemet är fortfarande växande befolkning o.s.v

om det minskas på befolkningen, och man skippar 50% av energiförbrukingen
(ganska lätt egenteligen, men det är lite småsurt att göra)
så kan det gå
krasst sett halvera befolkningen, halvera energiförbrukningen per person, och vips så är det bara en fjärdedel :twisted: :notme:

InläggPostat: sön 21 okt 2012, 22:28 
Fredag
Användarvisningsbild

Rakkuraj skrev:
Det finns ju andra fantasier om t ex bygga ut stora delar av Sahara med solceller för att generera ström. Om en yta motsvarande Sveriges areal 530 000 km² täcktes med solceller skulle det teoretiskt kunna ersätta ca 25% av världens oljebehov. Således behövs en yta motsvarande 4 ggr Sveriges yta för att producera motsvarande mängd elenergi som vad vi gör av med olja. Om vi gissar att en sån här process att framställa bensen ur luft i bästa fall har 50 % verkningsgrad (men troligen mycket sämre) så behöver vi vips en landyta om 8 ggr sveriges täckt med solceller.

Nu håller man på att ta fram nya typer av solceller i tunnfilmsteknik som ska bli billigare att tillverka. Det finns de som tror att det ska gå att använda enbart kisel som råvara, dock är verkningsgraden sämre (hälften) än för konventionella solceller. Det innebär i vårt exempel att vi behöver 16 ggr Sveriges landyta. Fixar vi detta tror ni?

Mja, blev ju tvungen kolla detta för det lät så stort att vi skulle behöva 16 X Sveriges yta för att producera solenergi till hela världens elbehov.

Sahara är för övrigt drygt 14 gånger Sveriges yta så det skulle inte räcka :-)

Dessutom borde man väl klä in ett antal öknar runt Jorden för att få el dygnet runt.

I vilket fall så hittade jag detta på Ångströmlaboratoriets hemsida:

Hur mycket solceller behövs för att ge el åt hela världen?
Elförbrukningen i världen är ungefär 1013 kWh/år. Om vi antar en systemverkningsgrad på 10% och att solcellerna placeras så att instrålningen är 1500 kWh/m2 år i genomsnitt så skulle det behövas ungefär 70 000 km2 solceller för att förse hela världen med el. Det motsvarar mindre än 5 % av Saharas yta eller bara 12 m2/person. I ett globalt perspektiv sammanfaller dessutom variationerna av solinstrålningen väl med variationerna av elförbrukningen. I varma klimat används t.ex. mycket el för att driva kylanläggningar.

Skulle Jordens resurser räcka till solceller som täcker vårt elenergibehov?
För kiselsolceller finns det troligen ingen fundamental begränsning, eftersom kisel är ett av de vanligaste ämnena på Jorden. För CIGS, däremot, är det svårare att säga, eftersom den mängd indium som är tillgänglig idag inte skulle räcka till så stora mängder.

Det finns en hel del intressant att läsa där på deras hemsida:

http://www.asc.angstrom.uu.se/

InläggPostat: sön 21 okt 2012, 23:05 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Ditt mja är korrekt om man tittar på elförbrukning, men.
Jag räknade inte på elbehovet utan på oljebehovet på ca 80 milj Barrels/day idag.
Och att detta skulle ersättas med med syntetiskt framställd olja med hjälp av el från solceller.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa