Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fotdriven svarv
InläggPostat: tis 03 jul 2012, 21:50 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 19 aug 2011, 16:07
Inlägg: 32
Jag var ute på stan idag och såg en man som svarvade med hjälp av en träställning och rep. Blev intresserad och pratade en del med han. En väldigt enkel konstruktion som gör att man kan svarva i trä. Det går ju att svarva skålar och allt möjligt.
http://www.youtube.com/watch?v=Mz7PJ2WuLWA
http://showcase.netins.net/web/iabonsai ... Lathe.html

Hittar inte hans hemsida med sådant men konstruktionens utförande går ju att utläsa av länkarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotdriven svarv
InläggPostat: tis 03 jul 2012, 21:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Farfar hade en fotdriven svarv långt in på 70-talet . Han var finsnickare och svarvade pinnar och ben till stolarna som var väldigt speciella .
Den svarven hade en fottrampa som sedan gick till ett stort svänghjul som sedan drev svarven .

Alltså modernare än de som drivs direkt med rep .

I Edwardian farm så visas en svarv med rep när de ska göra nya pinnar till fruktstegarna .

Ska se men jag har för mig att det står en svarv lika som farfars här i en lada .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotdriven svarv
InläggPostat: tor 05 jul 2012, 21:57 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Stort svänghjul tror jag också på. Jag har funderat på hur man kan bygga olika maskiner med hjälp av gamla cykellik och på just en svarv borde det fungera bra med cykeltrampor, Sen har jag för mig att det finns olika tekniker för att svarva trä, dels den man använder med en högvarvig rotation, dels vid lågvarvig rotation. Vid den senare skär, eller hyvlar man bort materialet vilket kräver en vassare egg. (Rätta mig om jag har fel)

Förra sommaren gick jag runt på Teknikska museet i Stockholm och tittade på gammal teknik och gamla remdrivna grejer verkar ordentligt robusta och förvånande sinnrikt konstruerade är dom också. Fördelen med såna maskiner är att man inte är lika beroende av vilken drivning man har, det kan vara elmotor, bensinmotor, vattenhjul eller vad du vill.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotdriven svarv
InläggPostat: tor 05 jul 2012, 23:18 
trä brukar man svarva med skärande stål, relativt låga hastigheter och riktigt vassa stål som hyvlar av spånorna med liten kraft och bra yta efteråt

man kan svarva med vanliga stål för metall, men det blir dålig yta och spånorna blir mes finkornig som sågspån, med den andra metoden blir det mera som man skalar äpple med kniv, långa fina spånor

måste man svarva utan el hadde jag helt klart velat ha en lärning som cyklar medan jag svarvar
ett ordentligt svänghjul , läs gammal motionscykel vore perfekt, där har man ju även stort drivhjul för remmen, bara att haka på en gammal träsvarv och se glad ut


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotdriven svarv
InläggPostat: tor 05 jul 2012, 23:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Varför så litet hjul ?

Det jag mest kommer ihåg från farfars verkstad var hjulet som var 1,50-2 meter i dia . Mer kraft och med utväxling även hastighet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotdriven svarv
InläggPostat: lör 07 jul 2012, 22:01 
smidigt och nästan färdigt

ett stort svänghjul flyttar man inte på lätt


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet