Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: fre 13 jul 2012, 11:15 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har funderat på det här med bug out och kommit fram till att jag behöver ett tält som kan värmas upp. Har två barn och vintertid kommer det att vara svårt att bo komfortabelt i ett tunneltält när temperaturen kryper ner mot -30.
Jag har tittat på en del olika alternativ, och det första och enklaste är väl försvarsmaktens Tält 12 med kamin... nackdelen är då vikten och storleken som lätt blir ohanterlig om man är ensam som ska sätta upp det.
Sen finns ju Helsports sortiment av tältkåtor med kamin... har väl mest funderat på Varanger 8-10 Camp som skulle funka för min del, men det finns ju även en del andra som tex Moskosel Zirkon 7, men jag gillar det faktum att Varanger har utbyggnad över ingången så att man slipper regn inne i kåtan om man öppnar dörren.
Är det någon på forumet som har åsikter och erfarenheter i ämnet så att man kan göra ett bra val?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: fre 13 jul 2012, 11:30 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Har själv tittat just på kåtor som man kan elda i. Finns ju en del som man inte kan det pga tyget men har hittat en rätt billig variant http://www.xxl.se/vildmarksliv/talt-kaa ... ng-1049971 som jag är nära att köpa.
Detta skulle funka året runt för flera personer. Har tyvärr ingen erfarenhet av eget ägande av kåtor bara =(

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: fre 13 jul 2012, 12:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Undra vilken skillnad det är mellan modellerna Varanger och Dividal? Det står ju inget om Dividal på Helsports hemsida, men skillnaden i pris gör mig nyfiken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: fre 13 jul 2012, 13:01 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Ongrid skrev:
Undra vilken skillnad det är mellan modellerna Varanger och Dividal? Det står ju inget om Dividal på Helsports hemsida, men skillnaden i pris gör mig nyfiken.

Tror den är under gamla modeller: http://www.helsport.no/no/Infosenter/Sp ... vidal_8_10

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: fre 13 jul 2012, 13:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Priset för Dividal måste ses som otroligt bra med tanke på att man får så mycket för bara 4500 spänn. Det som talar emot den modellen är att det verkar vara klenare material i ytterduken. Varanger väger bra mycket mer, och borde med den duken vara lite mera tålig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: fre 13 jul 2012, 20:27 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Hittade denna tråd på ett annat forum. Kifaru har tydligen diskuterats här tidigare, de gör en lätt mysko ihopfällbar kaminmojäng.

Har själv ibland funderat på att ordna nån sorts kamin till tält som kanske inte är designade för det (har förstått att det skall gå att ordna med nån form av värmare(?) till ett knäppetält bestående av två knäppetält (ex. de modernare från 60/70-talet i galonväv), nån form av skorsten behövs ju förstås så att man inte förgås. Det viktigaste vore väl då att ordna så att skorsten inte kommer för nära tältduk, kan ju hända att enklast och mest robust vore militärtält (är ju inte hela världen ifall nån gnista hamnar på tältduken, värre med moderna tälttyg).

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: lör 14 jul 2012, 00:11 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
Hade inte Grym ett tält 12 till försäljning, om han inte har sålt det hade det kanske varit intressant?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: lör 14 jul 2012, 00:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jo, han har ju ett sånt, men jag tycker att det är aningen för tungt... Skulle vara trevligt med ett tält som man kan bära till nöds om en sån situation skulle uppstå.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: lör 14 jul 2012, 10:24 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Ja 12-tälten är fina men på tok för tunga, inte täta samt rätt bökiga att sätta upp. Har man bil o massa hjälp så funkar dom skitbra =)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: lör 14 jul 2012, 11:19 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 20 maj 2011, 01:25
Inlägg: 52
Jag håller på att kika på frisports tältkåtor, ingen som har någon erfarenhet av dom??
Då i första hand, "Norefjell" eller "Andersnatten", lite dyrare men det verkar vara ganska bra kvalitet.

http://www.taltkata.com/

_________________
så länge man inte ger upp, har man inte förlorat


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: lör 14 jul 2012, 15:28 
jag hadde ett tält till salu, ska skicka den till en fporumist i nästa vecka

12 tältet är som sagt stor tung och lite klumpigt, men ack så bra om man är några stycken
det är stort nog för att faktiskt kunna göra saker innomhus, även torka kläder och laga mat
man kan sätta upp det själv , om det inte blåser för mycket

den stora nackdelen med eldning i ett sådant tält är att man måste elda hela tiden
jag har personligen hållt bastutemperatur i ett sådant tält när det var -20 ute
då satt jag mitt inatten och eldade så sidorna i kaminen började bli ljusoranga :notme:
jag höll på att rosta böd som jag hadde 10 cm från kaminen :smack: ;)

men om man inte eldar hela tiden, läs 20 - 30 minuter mellan inläggen, då blir det lika kallt som allt annat

en sak som jag faktiskt skulle kunna tänka mig vore en kellykettle, med skorsten
värm vatten, håll det i flaska och ha i sovsäcken
värm igen och ha det som lite grundvärme i tältet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: lör 14 jul 2012, 20:11 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Ja, det där är en intressant fråga. Hur många kubik ved går det åt att hålla ett militärtält varmt en hel vinter?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: lör 14 jul 2012, 20:27 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: mån 02 jan 2012, 03:18
Inlägg: 156
Jag var ute en vinter i några dagar själv i skogen och sov. Byggde en bivack och sen stor eld där ute, det höll men givetvis blir det fortf blött. Har nu införskaffat mig tysk tältdel ( Ska skaffa en eller två till ) Dessa har två hål i sig ( Som man ska ha armarna i så blir det regnskydd ) men man kan likaväl ha en skorsten genom den. Tyget kommer INTE brinna eller smälta, har redan gjort tester där jag eldar rakt på tyger utan att något mer än att det blir svart och ett hål blir till.

Under vintern skulle jag vilja ha ett redigt militärtält och inte knäppetält. Kolla franska arméns tvåmanna tält, det verkar rejält bra till en urbillig peng!

Jag har tyvärr bara erfarenhet att sova ute i bivack under vintern PGA att jag inte hade något tält jag kunde elda i då och de moderna tälten kan man inte ens ha i närheten av eldens värme.

Äldre typ av tält med Galontyg, Kanvas, Nylon/bomulls blandning, tätvävt tyg - Funkar bäst med eld :P


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: lör 14 jul 2012, 21:57 
svårt att säga hur mycket ved det går åt, men om jag gissar på grundval av vad jag gjorde av meed i lumpen , 60 kubik
eller 3 gånger mer än en liten vedeledad villa


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Större tält med eldningsmöjlighet?
InläggPostat: sön 15 jul 2012, 00:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Det är ju inte aktuellt att elda mer än när man är inne i tältet, vilket vintertid endast är nattetid samt när man äter och torkar kläder. Man får ju upp värmen snabbt inne i tältet, så det är ingen fara att låta det bli kallt emellan.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet