Har satt sprätt på en del euron och köpt en hel del bra-att-ha-grejor (filosofin är att bättre att konvertera en del elektroniska pengar [fonder, bankkonton som i alla fall inte ger något med dagens räntor] till saker man kan behöva än att låta banken njuta av att jag har dem där):
* mera diverse verktyg.
* 20 kg klippt jasminris (i och med detta består rislagret av omkring 50 kilo ris) och en del konserver, några 5 liters vattendunkar som visserligen inte känns lika robusta som
Biltemas 10 liters dunkar men "literpriset" blir det samma.
* ett 75 Ah fritidsbatteri (har från förr ett 30 Ah startbatteri plus några gamla bilbatterier som jag inte tror duger till så värst mycket mera, har dessutom ett 7 Ah MC-
torrbatteri).

(beklagar att bilden är roterad..).
* en del oanvända civilförsvarsgrejor från avvecklade skyddsrum, nämligen en brandpyts/pytsspruta (mer om den i separat inlägg, kan iallafall varmt rekommendera en åt alla), två skyddsmasker [som är från 1987 = äldre än 20 år så närmast tänkt att ha tillhanda att dela ut åt släktingar i ett krisläge, har åt mig själv och hustrun nytillverkade grejor, med nya filter kan de gamla tjäna i någon mån. Här motsäger jag mig nu en aning, notera dock att de inte är för eget bruk utan för "fårkiga"-släktingar] och en stor första hjälpen-väska som mig veterligen vanligen fanns i finska kommunala ledningscentraler, hos kommunala civilförsvarsstyrkor och statliga dito. Den är även från 80-talet så förbandsmaterielen bör i viss mån förnyas (från den tiden då man ännu skulle fiffla med mitella-kompress-gasbinda...). "VSS" står för VäeStönSuojelu, BeFolkningsSkydd. Allt detta köpte jag av en typ i byggnadsbranschen som varit med och riva olika skyddsrum som avvecklats, han har haft endast möjlighet ett rädda en del grejor medans en hel massa har åkt direkt till soptippen (även sånt som inte åldras eller som ännu skulle duga att använda: ihopfällbara bårar, brandpytsar, skyddsmasker osv osv.). Allt detta till mindre än vad en brandpyts skulle kosta i typisk webbutik i Finland (googla "sankoruisku" så hittar man olika modeller för cirka 120-180 EUR per styck, mycket luft i priserna...).
* en 20 liters jerrydunk att ha till att rotera bränsle i.