Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konserverad frukt
InläggPostat: lör 28 feb 2009, 11:07 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Min mamma brukar lägga in frukt och bär på glasburkar. Körsbär, svarta vinbär, hallon, lingon för det mesta.

Lootade källaren jag var hemma sist och har till min havregrynsgröt ätit körsbär från 1994 utan några märkbara effekter på magen. Det förefaller alltså som att det är en mycket lång hållbarhet på detta.

Jag frågade dock efter speciella yrkesknep och det hela förlorade lite av sin illusion när hon avslöjade att hemligheten var konserveringsmedlet Atamon http://www.webcitation.org/5b99uT7j9

Men oavsett så tummen upp för Atamon som fixar hållbarhet på 15 år utan problem.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 28 feb 2009, 18:19 
Jag använder Atamon till min jordgubs- och hallon-sylt också. Fast egentligen skulle det nog räcka med kokning och mycket socker. Fast med Atamon kan man hålla nere sockret...

http://www.shenet.se/ravaror/natriumbensoat.html

Citera:
SNF:s Bra Miljöval placerar natiumbensoat i klass E = liten eller försumbar miljöpåverkan. Godkänt av Svenska naturskyddsföreningen som Bra Miljöval av konserveringsmedel (maxhalt 0,5 %).


Natriumbensoat förekommer naturligt i exempelvis lingon. Det är det som gör att lingon(-sylt) har så fenomenal hållbarhet.

Man kan använda Atamon för att rengöra flaskor och burkar också. Kanske man rentav skulle kunna använda det för att "långtidskonservera" lagrat vatten. Det skulle kunna vara ett billigare alternativ till vattenreningstabletter eller lite trevligare än klorin.

EDIT: Natriumbensoat bör inte användas tillsammans med askorbinsyra då benzen som är starkt cancerframkallande kan bildas då. Det ar tydligen förekommit i en del saft/läsk att det varit otrevligt höga halter benzen i varan. En del kopplar natriumbensoat till astma, hösnuva och hyperaktivitet hos barn.

Jag använder det i alla fall i min sylt. Men å andra sidan äter jag ganska lite sylt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konserverad frukt
InläggPostat: tis 17 mar 2009, 20:58 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Genithos skrev:
tummen upp för Atamon som fixar hållbarhet på 15 år utan problem.


Bild

Atamon har ett bäst före-datum 10 år framåt. Men att de fortfarande har den bilden...vad gör de som förfasar sig över Nogger?

Atamon finns även i pulverform.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konserverad frukt
InläggPostat: ons 18 mar 2009, 15:37 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Jacob Creutzfeldt skrev:
Atamon har ett bäst före-datum 10 år framåt.


Hade först lagt detta inlägget under test-delen i forumet faktiskt. För min huvudpoäng var egentligen att jag åt upp en hel burk med körsbär från 1994 helt utan biverkningar. Atamon och socker var det enda som tillsats förutom vatten.

Vet inte hur det är med er andra men jag har en jäkla massa havregryn i mitt lager. Och det betydligt godare med en söt sylt i, som man då lämpligen gör själv för att få en riktigt skrämmande hållbarhet på.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet