Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Prioritetslista
InläggPostat: ons 15 aug 2012, 00:39 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 11 aug 2012, 19:43
Inlägg: 103
Hej!

Det här är mitt första inlägg, även om jag har läst relativt mycket på forumet innan. Min plan för tillfället är inte att göra en BoB, däremot förbereda mitt hem (hyreslägenhet) så mycket som möjligt utifall att vattnet skulle strypas/elen stängas av/transporter förhindras m.m. Och skulle det därefter hända att jag måste "slänga ihop" en BoB så skulle jag redan ha det mesta hemma.

Listan nedan är uppbyggd enligt prioritetsordning. Den översta rubriken ska prioriteras, sedan blir det i fallande ordning. Under de olika avsnitten har jag även markerat sakerna med 1,2 eller 3. Sakerna som tillhör grupp 1 i samtliga avsnitt ska prioriteras framför grupp 2, osv. Jag hoppas att jag är inte är otydlig! Jag är också medveten om att listan är väldigt lång, men kom ändå gärna med förslag på om jag har glömt något, borde ta bort något eller prioritera om något. Jag har hittat mycket inspiration och information från forumet!

Vatten
1. Vattenrengöring/vattenreningstabletter
1. 2 tomma PET-flaskor för vatten

Mat
1. Mat för minst en vecka
1. Matlagningsutrustning
Kokkärl med långt, avtagbart handtag
2. Fiskeredskap
2. Förslutningsbara plastpåsar
2. Konservöppnare
2. Kapsylöppnare

Eld
1. T-sprit
1. Eldstål med striker
1. Stormtändsickor med plån i påse (även om man har tändtål så kan man inte tända allt med tändstål)
1. 10 st tändkuber
1. Tändare
1. Skokräm (bränsle)
1. 9-timmarsljus

1. Överlevnadshandbok

Kommunikation
1. Laddare driven av både solceller och dynamo. Ska kunna ladda telefon + radio + GPS
1. Radio: http://www.adisgladis.se/nyheter/eton-s ... r650-radio, http://www.adisgladis.se/OFF-GRID-OUTDO ... -ficklampa, Degen DE13
1. Jaktradio
1. Uppladdningsbara batterier
2. 2 visselpipor

Verktyg
1. Morakniv
1. Fickkniv
1. Silvertejp
1. Nål och tråd
1. Sax
1. Pannlampa
1. 1 rulle starkt snöre/ Nylonlina
2. Bryn- ska vara ett safir- eller diamantbryne med en keramisk sida, det håller tills det inte finns nåt stål kvar att slipa på verktygen!
2. Hoppfällbar såg
2. Tång med avbitare (om tandvärken är framme…)
2. Yxa
2. Karta över närområde
2. Knappkompass
2. Kikare
2. Spade

Hygien
1. Tvål
1. Alkoholbaserade medi-wipes
1. Tandborste
1. Tandpetare (plast) med tandtråd
1. Flourskölj
1. Desinfektionsmedel
1. Bomullstussar/tamponger
2. Toapapper

Medicin
1. Första hjälpen-kit
Plåster
Compeed
Alkoholbaserade medi-wipes
Elastiska förband
Snusnäsduk 100% bomull (char-cloth)
Säkerhetsnålar
Antiinflammatoriska värktabletter
Nål, tråd och sax
Pincett
Övrigt
1. Tamponger
1. Bakteriedödande kompresser
1. Läkemedel för magen vid förstoppning
1. Antimetika (mot illamående/kräkning)
1. Mjukgörande salva/kräm att smörja in händer, ansikte och fötter med. Börjar fötterna spricka upp blir det tämligen plågsamt att förflytta sig i en nödsituation.
1. Nödfilt
1. Pincett
1. Tandcement
1. Resorb
2. 3 st Zyx Mint (Räcker till att stoppa en halsinfektion om den tas i tid.)
2. Insektsmedel
2. Rengöring för ögonen (sterilt koksalt)
2. Sjösjukepiller- lugnande och rogivande
2. Rakblad
2. Lypsyl
2. Gurkmeja (inflammationshämmande)
2. Omeprazol. Motverkar halssyra
2. Solskyddsfaktor

Boende
3. Tält
3. Liggunderlägg/ alt. Använda granris istället

3. BoB

Kläder
1. Mössa
1. Slitstarka vantar
1. Keps/hatt
1. Tjocka strumpor
1. Ett par extra, lätta skor
2. Slitstarka byxor
2. Slitstark kortärmad
2. Slitstark långärmad

Övrigt
1. Penna
1. Papper
1. Nödask
Filmburk eller mindre plåtburk/ ask
• 2 fiskekrokar
• 3 sänken
• 4 m. fiskelina
• 2 synålar
• 5 m. Björntråd
• 4 m. Tandtråd
• 2 knivblad (modell små)
• 2 plastpåsar/ kondomer
• 2 m. Ståltråd
2. En liten, lätt handduk
2. Fjällräven Greenland wax

Vad tror ni?

_________________
Fall seven times. Get up eight.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prioritetslista
InläggPostat: ons 15 aug 2012, 06:35 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Hej och välkommen !

Jag är lite förvirrad, är detta ditt lager för hemmet eller din B.O.B. ?
Om det är för ditt hem verkar det vara i grov underkant !

Om det dock rör sej om din B.O.B. så verkar den ganska okej vad jag kan avgöra.
Kanske i tyngsta laget, kan du färdas långa sträckor till fots med den ?
Min första B.O.B hade allt + köksvask nerpackat, jag kunde färdas med den, men det var mycket tungt i den som jag kunde gott klarat mej utan egentligen.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prioritetslista
InläggPostat: ons 15 aug 2012, 09:05 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Hej hej. Välkommen hit.

Undrar direkt varför dina PET-flaskor är tomma?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prioritetslista
InläggPostat: ons 15 aug 2012, 10:02 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Ja vatten verkar saknas helt och mat för bara en vecka är ju mindre än de flesta "vanligt" folk har hemma. Öka på mat och vatten till att börja med. Vilken typ av nödsituation är det främst du preppar inför?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prioritetslista
InläggPostat: ons 15 aug 2012, 13:21 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 11 aug 2012, 19:43
Inlägg: 103
Ragnarök skrev:
Hej och välkommen !

Jag är lite förvirrad, är detta ditt lager för hemmet eller din B.O.B. ?
Om det är för ditt hem verkar det vara i grov underkant !

Om det dock rör sej om din B.O.B. så verkar den ganska okej vad jag kan avgöra.
Kanske i tyngsta laget, kan du färdas långa sträckor till fots med den ?
Min första B.O.B hade allt + köksvask nerpackat, jag kunde färdas med den, men det var mycket tungt i den som jag kunde gott klarat mej utan egentligen.


Tack :)

Tanken är att den här utrustningslistan ska innehålla allt som gör att jag kan klara mig i en nödsituation, oavsett om jag befinner mig ute i naturen eller inne i staden. (Jag bor i staden, men rel. nära naturområden). Eftersom det inte går att föreställa sig vilken sorts nödsituation, och eftersom jag har en begränsad ekonomi, så tror jag att det är bäst att först satsa på de verktyg och prylar som gör att jag kan uppfylla de absoluta kraven för överlevnad. Blir kranvattnet i staden förorenat t.ex. så kommer jag att behöva vattenrenare, liksom jag kommer att behöva vattenrenare om jag befinner mig ute i skogen. Jag tror helt enkelt att det mesta av det som finns i en BoB även är de viktigaste sakerna som borde finnas i ett hem. Eller är jag helt ute och cyklar?

takiman skrev:
Hej hej. Välkommen hit.

Undrar direkt varför dina PET-flaskor är tomma?


Bra fråga! Och ett rent slarvfel av mig. Först hade jag tänkt mig fyra PET-flaskor. Två med vatten och två utan som kunde användas till "vattenrengöring i worst-case-scenario". Någonstans på sidan finns nämligen en länk till hur man renar vatten med hjälp av bomull och två PET-flaskor. (Renar dock endast från partiklar, ej bakterier och virus). Och nu, vid närmare eftertanke, så är det väl snarare vattenfyllda dunkar och PET-flaskor som behövs.

MacGyver skrev:
Ja vatten verkar saknas helt och mat för bara en vecka är ju mindre än de flesta "vanligt" folk har hemma. Öka på mat och vatten till att börja med. Vilken typ av nödsituation är det främst du preppar inför?


Min uppfattning av de som finns i min umgängeskrets är att de allra flesta har mat för en vecka framåt om de kan tänka sig att leva på pastan som finns i skafferiet :) Jag är student, och de flesta har inte så bra framförhållning förutom i tentaperioder när frysen fylls med matlådor. Med mat så tänkte jag på sådan mat som inte behöver bytas ut allt för ofta och som inte är beroende av el för att förvaras, t.ex. konserver e.dy. Så det var en miss av mig- jag hade för bråttom att lägga upp listan här. Mat för en vecka är litet, men eftersom jag bor i staden (mycket människor) så hoppas jag på att politikerna åtminstone i början kommer att försöka möjliggöra mattransporter hit, oavsett om nödsituationen skapats av oljebrist/dåliga relationer med andra länder e.dy. Efterhand kommer att jag säkert att bygga på förrådet, men min ekonomi är begränsad och tror att det bästa är om jag först skaffar tillräckligt mycket verktyg och prylar för att få ett försprång framför de som inte förberett sig alls i en nödsituation.
Jag kan inte förutse vilken typ av nödsituation som är mest trolig. Det jag tror kommer hända är att Sverige först blir ett nytt Grekland, sedan kommer oljetillgången att minska rejält (vilket förhindrar varutransporter, privata och allmänna färdmedel, tillverkning av nya produkter m.m.) och till sist (väldigt eventuellt) så blir det krig om oljan vid nordpolen. Allt det här kan hända snabbt, eller dra ut på tiden. Inom en tioårsperiod så tror jag i alla fall att det ekonomiska läget kommer att vara kraftigt försämrat och då är det bra att vara så självförsörjande som det är möjligt i en lägenhet.

Tack för feedbacken!

_________________
Fall seven times. Get up eight.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prioritetslista
InläggPostat: ons 15 aug 2012, 14:00 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Det är ju smart att dela upp det hela i områden som ska lösas på det sätt som du gjort... Eld, föda, mm.

Men om jag ändå skulle vara bunden till att ha prylarna hemma så skulle jag nog satsa på mer mat, man kan köpa på sig pasta för en rätt lång tid för lite pengar. Samma gäller för ris, salt och annat som står sig länge.
När det gäller verktyg så skulle jag nog lagt till lite presenning, byggplast eller liknande, bra att ha för att täcka sönderslagna fönster och annat.
Om det nu gäller en BoB så skulle jag ta mer ståltråd och annat som kan användas till att fixa och dona efter vägen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prioritetslista
InläggPostat: ons 15 aug 2012, 21:44 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Det känns som om du borde göra en till tråd där du fokuserar på din Bug In förberedelser och fortsätta i denna med dina Bug out förberedelser.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prioritetslista
InläggPostat: tor 16 aug 2012, 08:24 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 11 aug 2012, 19:43
Inlägg: 103
qazwsxedcrf skrev:
Det känns som om du borde göra en till tråd där du fokuserar på din Bug In förberedelser och fortsätta i denna med dina Bug out förberedelser.


Jag förstår vad du menar, och funderade i början på att göra något liknande. Dock har jag en begränsad ekonomi, vilket innebär att jag först vill satsa på att ta fram det nödvändigaste som krävs för att täcka människans grundbehov, oavsett om det gäller ute i naturen eller i hemmet. Därför gjorde jag helt enkelt en lista. Det betyder inte att jag inte kan ändra mig! Det kanske är bäst att bara bestämma sig för om man vill prioritera sin BoB eller sina Bug out förberedelser, istället för att försöka göra lite av båda?

_________________
Fall seven times. Get up eight.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prioritetslista
InläggPostat: tor 16 aug 2012, 08:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag har en liknande lista över alla sammantagna katastrofresurser i hemmet. Det är bra att ha det sammanställt så att man har överblick. Sen kan man ta olika saker till en BOB eller liknande beroende på situation. Om det blir krig så kommer jag att ta med andra saker än om det blir en pandemi.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prioritetslista
InläggPostat: tor 16 aug 2012, 23:54 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Som redan sagts - vatten och mat är högsta prioritet.

Fyll de där två PET-flaskorna med vatten och stoppa in dem i frysen, så har du både vatten och kylklampar som hjälper till att hålla kylan om strömmen går. Åk sedan till Biltema eller vilken stormarknad som helst och skaffa så många 10L dunkar du har råd med. Även om du bara har råd med en dunk denna månaden, så är det en bra början. Fyll dem sedan med rent vatten, och lägg in en påminnelse i Google Calendar om att byta vattnet var 6'e månad.

Att enbart förlita sig på rening är ett stort misstag, det var inte så längesedan delar av Halmstad drabbades av frätande vatten. Då hjälper klortabletter och vattenfilter föga. Trots att problemet i princip löstes inom 12 timmar var folk panikslagna (både på Facebook och IRL :lol: ) och länsade affärerna på kolsyrat vatten.

Vad pluggar du förresten?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prioritetslista
InläggPostat: sön 19 aug 2012, 21:28 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 11 aug 2012, 19:43
Inlägg: 103
Alex Supertramp skrev:
Som redan sagts - vatten och mat är högsta prioritet.

Fyll de där två PET-flaskorna med vatten och stoppa in dem i frysen, så har du både vatten och kylklampar som hjälper till att hålla kylan om strömmen går. Åk sedan till Biltema eller vilken stormarknad som helst och skaffa så många 10L dunkar du har råd med. Även om du bara har råd med en dunk denna månaden, så är det en bra början. Fyll dem sedan med rent vatten, och lägg in en påminnelse i Google Calendar om att byta vattnet var 6'e månad.

Att enbart förlita sig på rening är ett stort misstag, det var inte så längesedan delar av Halmstad drabbades av frätande vatten. Då hjälper klortabletter och vattenfilter föga. Trots att problemet i princip löstes inom 12 timmar var folk panikslagna (både på Facebook och IRL :lol: ) och länsade affärerna på kolsyrat vatten.

Vad pluggar du förresten?


Tack för tipset! Det är definitivt något som jag ska ta vara på :) Jag läser till kemist!

_________________
Fall seven times. Get up eight.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prioritetslista
InläggPostat: tor 06 sep 2012, 23:09 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 nov 2011, 17:18
Inlägg: 74
Ort: Västra götaland
Välkommen till vår underbara värld!
Min syn på din lista är att det är en bra början...
Många bra kommentarer om att du bör ha mycket mer mat och mängder med vatten - gör så!
Beroende på hur du bor - läs detta forum och fundera igenom om det är möjligt för dig att stanna kvar eller fly, (ensam eller i grupp?) - först därefter kan du på allvar börja planera inköp.
Det viktigaste är dock att det är upp till dig vad du vill och hur du tror att det löser sig ekonomiskt, för att förverkliga planerna. Efterkloka kommer vi alla att vara, när det väl händer...

Bortsett från vatten- och matbristen i din lista, tycker jag personligen att du bör ha salt, socker, olja och honung i din lista på viktiga matartiklar.
Liggunderlag! - vid t ex skogsbrand finns det inte mycket granris kvar i användbar form..
Sovsäck? Ryggsäck?
Såpa eller diskmedel har det pratats om en hel del på forumet och det är bra att ha.
Odlar du något hemma? En lösning kan vara att odla lite hemma, även om det bara är smörgåskrasse, så ger det en stor psykologisk fördel...
Och på tal om det... hur länge tror du att du kommer att klara av ensamheten (om du nu är det)?
Ha lite bra böcker eller annat "aktiverande" hemma, tänk bara på att (åh vad jag låter negativ, sorry!!!) en trumpet kanske inte är så bra att spela i ett SHTF scenario i en stad i kaos...
Lycka till med dina tankar och funderingar och skriv gärna mer om hur du tänker angående Bug-In!!!

Tillägg:
Glömde skriva att du bör underhållsladda alla tekniksakerna och förvara dem i en metallåda.... skydd mot EM(B)P.

_________________
"I en värld full av hat måste vi ändå våga hoppas. I en värld full av ilska måste vi ändå våga trösta. I en värld full av förtvivlan måste vi ändå våga drömma. I en värld full av misstro måste vi ändå våga tro."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prioritetslista
InläggPostat: tor 06 sep 2012, 23:36 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 11 aug 2012, 19:43
Inlägg: 103
Tack för feed backen! Många kloka tankar att ta vara på. Känner över huvud taget att det här forumet vimlar av kloka tankar, faktiskt.

Några av mina funderingar för tillfället kretsar väldigt mycket kring matförråd, eftersom det har tryckts på mycket här och eftersom det verkar vara en av de lättaste sakerna att börja med. Så jag kommer ägna helgen åt att fundera över det upplägget :)

_________________
Fall seven times. Get up eight.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet