Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Faraday Cage
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 16:38 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Jag tänkte bygga en Faraday Cage men för lite grejer som ficklampa, radio mm och undrar vad det egentligen är som går sönder av en EMP? Behöver jag tex lägga batterierna i en Faraday Cage? Klarar ett bilbatteri en EMP? Hur är det med lagringsmedia som cd/dvd, ficklampa utan kretskort eller en solcellpanel?
Har dålig kunskap i ämnet med det är säkert någon av er som har stenkoll på detta.

Inläggsrubrik: Re: Faraday Cage
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 16:48 
Omega man
Användarvisningsbild

Detta med faraday burar är ganska omtvistat, vad det gör är att det leder pulsen/strålningen/radiovågorna vad du nu vill kalla det omkring föremålen som du vill skydda och ner i jorden. Ungefär som en åskledare.

Detta må skydda mot en EMP från atomvapen eller en pulsgenerator, men om man talar om solutbrott så kan först och främst våglängderna vara över ett helt spektrum (koppartrådarna i en faradaybur skyddar mot vissa frekvenser och inte alla. För att få alla måste man typ jorda en metallåda) samt att dessa går så långt som ner till 1 km under marken och kanske mer. Alltså måste din jordning vara förankrad djupare för att skydda.

Så själv har jag lagt ner en del tid på att undersöka faraday och olika omledningar och kommit fram till att jag inte kommer att prioritera en faraday bur. Kanske kommer att jorda ett metallskåp bara för att det är lätt när jag har ett bra hus men fram till dess så kommer jag inte att lägga ner tid på det. Så frågan du måste ställa är nog "Vad skall jag skydda emot och varför"

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 17:02 
Kapten Nemo
Användarvisningsbild

Väldigt uttömmande svar Ulv, du verkar ha gjort ordentliga efterforskningar inom området!

Kom att tänka på en grej - när det åskar så är ju bilen en bra plats att befinna sig på just eftersom dess metallkaross fungerar som en Faradaybur. Självklart är den suboptimal eftersom den ej är heltäckande, men skulle den kunna skydda något alls vid en solstorm tro? Isåfall verkar ju den enklaste lösningen vara att slänga in ett par billiga radioapparater, ficklampor, mm. i bilen. Kanske t.o.m. i en metallåda inuti bilen? Den är ju förvisso inte jordad, men måste den verkligen vara det? Har även hört att betongbyggnader ska ge ett visst skydd p.g.a. armeringsmattorna i väggar, golv och tak. Fan tro't.

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 17:16 
Eggvinkelfunderare
Användarvisningsbild

Behöver inte vara ett nät, kopparnät är bara för att det är kostnadseffektivt.

En plåtlåda duger gott, men den måste jordas.

Ett enkelt förslag är att jorda vapenskåpet, som bör kläs med ett icke ledande mtrl på insidan, då inget som ska skyddas får vara i kontakt med metallen. Elektroniskt lås går alltså bort...

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 17:28 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

Det finns väldigt varierande åsikter om vad som skyddar mot vad... En Faradays bur borde skydda mot såväl EMP som solstorm, men jag grundar mina kunskaper på böcker jag läst och några äldre utbildningar inom vår numera utarmade försvarsmakt. Ulven verkar kraftigt påläst så han kanske kan fylla på med någon länk till solstormsskydd.

Om du gillar Amazon och Kindle (finns som app till både Android och iPhone) så finns det väldigt mycket bra böcker och statliga amerikanska rapporter att lägga vantarna på där för rimliga pengar. När du väl gjort dig beroende av Kindle som informationslagringskälla är du ju dessutom tvungen att hitta en lösning för att skydda den känsliga elektroniken ;-)

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 17:33 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Min fråga var ju inte vad en Faraday Cage är utan mer vad det är som måste ligga i låddan för att inte bli grillat. Är det någon som vet?
Som svar på Ulvens fråga om vad den ska skydda mot och varför:
Helst både atombomber, pulsgeneratorer och solstormar men som du beskriver så verkar ju solstormar var lite svårare. Men man kanske klarar en liten solstorm. Varför jag vill skydda min elektroniska utrustning är ju för att den inte ska förstöras, förstår inte riktigt den frågan.
Den jag tänkt bygga är en plåtlåda med lite skumplast på insidan och sen tejpa ihop locket. Tänkte få den vattentät också så den kan ligga i en krypgrund.

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 19:04 
Omega man
Användarvisningsbild

det som går sönder vid en enp eller nemp är halvledare
en del tål mera, en del tål knappt att man tittar på dom
exempelvis så är en vanligt transistor typ bc560c god för runt 50v i normal drift
utsätts den för högre spänningar kan den gå sönder

en vanlig digital ic klarar ofta inte 6v utan problem

en elektromagnetisk puls gör att ledare, typ kablar eller banor på kretskorten fungerar som antenn, och matar in spänningen till halvledarna som är anslutna, som om pulsen är kraftig nog bränner halvledarna

ju kortare stigtid på pulsen ju kortare ledare fungerar som antenn
ju kortare stigtid på pulsen ju mindre hål går pulsen igenom

för bra skydd behövs helt tät låda av elektriskt ledande material
jordning har inget med saken att göra

även mycket små hål leder igenom emp, ex så rös skyddar man luckor med tätfingrade kopparlister

sedan får man ha lite koll på skinnefekter och vilka material man annvänder

kan återkommo om resten, men nu ska jag ut och jaga rådjur

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 19:32 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller"

grym skrev:
jordning har inget med saken att göra

+1! Det finns hur mycket missförstånd som helst om detta, och att lådan behöver vara jordad är den mest felaktiga och långlivade.

Solstormar skadar bara saker som är inkopplade på långa ledare, till exempel elnätet eller telenätet. En tillräckligt kraftig kan kanske skada elstängselaggregat. NEMP har däremot tillräckligt korta stigtider (hög frekvens) för att kunna skada elektronik som inte är inkopplat till något.

Om man råkar ut för en NEMP som lyckas slå ut till exempel ett batteri utan skyddskretsar eller en ficklampa (icke LED) så har du nog mer problem med eldklotet och tryckvågen... :)

För att skydda känslig elektronik mot NEMP använder man lämpligtvis en låda i kopparplåt med alla skarvar lödda. Ska man ha ett öppningsbart lock så blir det svårare (och dyrare!).

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 20:01 
Omega man
Användarvisningsbild

Elstängselapparater bör man dra ur kontakten till , inte hundra men .
Helst ska man även skruva ur trådarna till stängslet för att vara säker .

Vissa stängsel som de äldre TORO var hemskt känsliga , andra modeller mindre .

Tänker man på hur långa trådarna är runt hagen så blir det långt .

Här har ofta stängslet varit det enda som gått sönder när åskan har överraskat .

Så idag har de mycket av känslig elektronik innanför skalet .

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 20:02 
Omega man
Användarvisningsbild

Jag är verkligen inte någon expert men vad jag har läst har jordning varit viktigt.

Såg bla denna dokumentär som talar om det från National Geographic http://shop.nationalgeographic.com/ngs/browse/productDetail.jsp?productId=1095292&code=AF10003

Sen talas det om jordning i vissa fall på denna sida, någon som kan det bättre kanske kan förklara det på något mer begripligt sätt :)

http://www.futurescience.com/emp/emp-protection.html

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 20:45 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller"

Från Ulvens länk:

Citera:
Large professionally-built faraday cages need to be well-grounded, but for smaller faraday cages, such as you would use to shield a radio or a laptop computer, any wire running to a ground is likely to just function as an antenna, and possibly as a very efficient antenna for gathering EMP. Grounding for EMP is a very specialized area of technology.

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 21:44 
Omega man
Användarvisningsbild

Jo det var ju det som jag inledde med att skriva att det var omtvistat och att jag inte förstått allt.

Men en bekant som jag talat med som kan detta med kretsar väldigt bra sa att för att förhindra en EMP att skada komponenter osv så bör den vara jordad (professionellt) då en riktigt kraftig EMP annars bara leder genom skåpet då det inte har någon enklare väg att färdas. Samt att en av de bästa sätten att emp säkra är med keramik/porslin som isolering då det inte leder alls(?)

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 23:23 
Omega man
Användarvisningsbild

krasst sett blandar man ihop tre olika saker

höga spänningar, ex åsknedslag eller solstormseffekter
emp nemp och kraftiga pulser med snabba flanker
högenergistrålning

alla tre tar sönder saker, men på lite olika sätt

att skydda saker från höga spänningar innebär egenteligen att man begränsar diffspänningen så inget går sönder i prylarna
ex genom en faradays bur och jordning, där jordningen är till att få samma spänning på allt

men ex om man har en transistorradio så tål den utan problem att vara upplagrad till en miljon volt
bara man laddar upp den så inte blir spänningsdiffar , ex mellan hörlursutgång och chassi

högenergistrålning, från ex radioaktivitet, sviktande magnetfält runt jorden, o.s.v går igenom olika material lite beroende på vad det är för strålning, men där gäller det att ha fysisk skalskydd som klarar vad man nu har för (:) krav
ex pappersark för alfa, träskiva för beta och ordentlig med bly för gamma o.s.v

välj vad ni är mest rädda för och förbered eder, men gör rätt , annars dör ni (:) :twisted: ;)

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 23:54 
Finns staden kvar?

Cornucopia skrev:
Behöver inte vara ett nät, kopparnät är bara för att det är kostnadseffektivt.

En plåtlåda duger gott, men den måste jordas.

Ett enkelt förslag är att jorda vapenskåpet, som bör kläs med ett icke ledande mtrl på insidan, då inget som ska skyddas får vara i kontakt med metallen. Elektroniskt lås går alltså bort...

jag har heller inte mycket för elektroniskt lås. Men hörde just i veckan att det inte längre var tillåtet med mekaniskt lås???? nyckel eller el kodlås var det som verkar gälla eller?

Lite off topic men när vi ändå är ute på lite lådor. Kopplar ni sedan bara lådan till tex elementet? Vilken kvadrat på kabeln?

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 23:55 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

En Faradays bur skyddar väl bara mot elektriska fält, typ blixtnedslag? Magnetiska fält skyddar den inte mot om jag minns rätt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]