Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Behövs tryckkokare?
InläggPostat: sön 23 sep 2012, 14:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ulv i fårakläder skrev:
skogsstjärnan skrev:
FCR2 skrev:
ikea har tryckkokare. Vet inte om de uppfyller kraven. Men de är ju inte särskilt dyra

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10191476/


Någon som har provat? En extra 5hundring är ju ingenting om man går på Ikea en helg. :notme: kan lätt slinka med bland de andra bra att ha grejerna. Oj, kolla här en ny kastrull med lock = godkänt från regeringen. Gå ut och packa du så betalar jag.


De duger säkert utmärkt till att tryckkoka mat men de fungerar inte till att konservera då tryckkokare -inte- håller ett stabilt tryck.

Deras uppgifter är snarlika men inte samma. Lite som träspik och träskruv.


Nja , en tryckkokare har en tryckventil som ska öppna vid ett speciellt tryck . Och om en billigare tryckkokare har det tryck som krävs för att konservera burkar så är den llika bra att använda som den för 10.000 kronor med manometer .
Det som skiljer de billiga från de dyra är att trycket måste bibehållas även vid olika atmosfärer eller höjden över havet . Vattnets kokpunkt ändras med höjden så att trycket förändras . Och en enklare tryckventil kanske inte klarar att justera för de trycken som krävs .
En annan sak kan vara att en billig tryckventil (precis som många andra varor) bara håller x antal kokningar innan delar i ventien slits och trycket ändras uppåt eller neråt .

TheRoad skrev:
Detta är en väldigt intressant tråd.

Det jag undrar över är hur det är med konserver som man köper. Kan man verkligen lita på att dessa konserver inte innehåller några farliga bakterier/gifter?

Det jag undrar är alltså i princip hur industrin ser till att konserverna är fria från bakterier.


Inom industrin så tar man ut stickprov av burkar för att leta bakterier direkt efter konserveringen och efter att burkar har "misshandlats" . Man låter då burkarna stå i rumstemperatur och högre under viss tid för att se om de ändrar form , gasutveckling från bakterier , och för att sedan öppna och söka bakterier på vanligt vis med mikroskop osv .
Så konserver från butikerna bör vara säkra att äta , men visst om oturen är framme så kan en burk slinka emellan då bara stickprov tas på färdiga burkar .
Men även råvarorna kontrolleras innan de hamnar i kastruller och burkar .
Men det händer att konservburkar från andra länder inte går genom samma kontroller och att de innehåller bakterier både kött och grönsakskonserver . Även botulintoxin . De svenska har inte haft några anmärkningar som har blivit noterade .

Men en inressant del i det här är att människor som utsätts för mycket mycket små mängder av botulinbakterier bygger upp en motståndskraft mot bakterien .
( nu säger jag bakterien och inte det toxin som bakterierna bildar )

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behövs tryckkokare?
InläggPostat: sön 23 sep 2012, 15:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Dweomer skrev:
Nja , en tryckkokare har en tryckventil som ska öppna vid ett speciellt tryck . Och om en billigare tryckkokare har det tryck som krävs för att konservera burkar så är den llika bra att använda som den för 10.000 kronor med manometer .
Det som skiljer de billiga från de dyra är att trycket måste bibehållas även vid olika atmosfärer eller höjden över havet . Vattnets kokpunkt ändras med höjden så att trycket förändras . Och en enklare tryckventil kanske inte klarar att justera för de trycken som krävs .
En annan sak kan vara att en billig tryckventil (precis som många andra varor) bara håller x antal kokningar innan delar i ventien slits och trycket ändras uppåt eller neråt .

--

Men en intressant del i det här är att människor som utsätts för mycket mycket små mängder av botulinbakterier bygger upp en motståndskraft mot bakterien .
( nu säger jag bakterien och inte det toxin som bakterierna bildar )


Lite så tänkte jag också. Nu tror jag nog att IKEAs prylar generellt håller hög kvalitet, trots relativt låga priser... Höjdskillnad borde inte påverka, om jag förstått det rätt, eftersom det ju är trycket inuti själva kärlet som påverkar när ventilen skall öppnas (fast nu är jag inte säker på om trycket utanför påverkar ventilen från andra hållet, beror säkert på konstruktion), men i vilket fall borde det inte vara något problem med trycket eftersom skillnaden i tryck är försumbar mellan havsnivå och större delen av vårt land (undantag finns ju så klart).

Bakterien i sig är väl inte direkt farlig, det är ju giftet som den producerar som dödar... Det är ju därför spädbarnbotulism är ett problem på vissa håll i världen - de har inte hunnit utveckla sitt immunförsvar tillräckligt för att hantera (döda) bakterien. Vuxna med normalt immunförsvar brukar inte ha några problem med själva bakterien.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behövs tryckkokare?
InläggPostat: sön 23 sep 2012, 15:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
När man konserverar som i USA så har höjden över havet en stor betydelse . Det gäller att ha rätt temperatur under viss tid i mitten av varje burk .


The altitude at which the canner is operated is above sea level and adjustments in pressure are not made. Internal canner pressures (and therefore temperatures) are lower at higher altitudes. Canners must be operated at increased pressures as the altitude increases. Check reliable canning instructions for altitude adjustments

Från National center for home food preservation

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behövs tryckkokare?
InläggPostat: sön 23 sep 2012, 19:20 
slösurfade på ebay efter tandutryckartång, hittade
http://www.ebay.com/itm/180730479873

något sådant är vettigt då man har lite bättre koll på trycket


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behövs tryckkokare?
InläggPostat: sön 23 sep 2012, 19:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Den såg väldigt liten ut , en tryckkokare för konserver bör ta minst 4 stycken quarter burkar .
Gör den det ?
Annars så såg väl priset ut att vara "lagom"

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behövs tryckkokare?
InläggPostat: sön 23 sep 2012, 20:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Dweomer skrev:
När man konserverar som i USA så har höjden över havet en stor betydelse . Det gäller att ha rätt temperatur under viss tid i mitten av varje burk .


The altitude at which the canner is operated is above sea level and adjustments in pressure are not made. Internal canner pressures (and therefore temperatures) are lower at higher altitudes. Canners must be operated at increased pressures as the altitude increases. Check reliable canning instructions for altitude adjustments

Från National center for home food preservation


Ja, det spelar kanske roll om man bor på höga höjder, men genomsnitthöjden över havet i Sverige ligger säkert under 305 meter över havet, vilket är gränsen där man anser att man bör kompensera för trycket enligt de amerikanska sidor jag sett...

Som exempel ligger både min bostad, min BOL och reserv-BOL under denna nivå, om än ytterst marginellt i ett fall.

Fast som du säger, rätt temperatur under rätt tid och saken är biff, så man får väl se till att följa instruktionerna om man vill konservera på detta sätt.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behövs tryckkokare?
InläggPostat: sön 23 sep 2012, 21:55 
den var på lite över 6 liter
fanns en likdann på 8 liter med

när man började kolla så fanns det en del att välja på
både eldrivna och för platta
och med riktiga lock med T mutter fastsättning, då kan man byta packningen lättare


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet