Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 05:35 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
skogsbonde skrev:
Jo, när det gäller sleeple håller jag med.

Det är begreppet "sheepdog" eller kanske till och med "civilian sheepdog" jag är ute efter en bra definition på.


Hmm... "What´s my name?

Kan ju även vara "Mufflon" för dom kan stångas så det smäller om det.

En Sheepdog är ju en som även tar hand om sheeps. Det är inte något som jag tänkt mig att göra av flera anledningar.

1 Har inte resurser
2 Vet inte vilken egennytta det skulle vara för mig att byta saker som jag sparat till dessa individer.

Skulle ju isf vara "Världens mest selektiva fårhund"

Men om man skall kolla på hundar så är det ju antingen "Herdehund" eller "Moloss" som är den typen av hundar som hänger med får men man fan skall passa sig för om man är där för att nalla ett.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 07:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Sheepdog är ju vedertaget språk inom försvars/law enforcement/concealed carry-segmentet i USA... Alltså vanligt folk som kan stå för aggressiv mothandling när sheeple hotas. Fårkhund är ju dock inte så kul att vara, så jag föredrar nåt annat som indikerar en beredskap och förmåga att skydda sig själv och andra... Har dock inte nåt förslag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 09:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
De stora hundar som vaktar fårflockar räknas konstigt nog inte som vallhund sheepdog . Så betydelsen på en sheepdog är väl bara ledare som ser till att ingen bryter ledet . Bra eller dålig . Sheepdog , vallhunden ska ju kunna bita i nosen eller bakhasorna på får som inte följer i ledet .

Är du ute efter en vakthund av får så leta annat ord annars blir det fel betydelse .
De där hundarna går tillbaka på en typ som oftast kallas bara doggar . estrela mountaindog , pyreneerhund , maremma , till de värsta av de värsta ovtjarkorna .
De raserna är inte vallhundar utan följer fåren för att de föds upp för att tro att de är får . Lever sina liv i flocken som flockmedlemmar .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 11:16 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Dweomer skrev:
De stora hundar som vaktar fårflockar räknas konstigt nog inte som vallhund sheepdog . Så betydelsen på en sheepdog är väl bara ledare som ser till att ingen bryter ledet . Bra eller dålig . Sheepdog , vallhunden ska ju kunna bita i nosen eller bakhasorna på får som inte följer i ledet .

Är du ute efter en vakthund av får så leta annat ord annars blir det fel betydelse .
De där hundarna går tillbaka på en typ som oftast kallas bara doggar . estrela mountaindog , pyreneerhund , maremma , till de värsta av de värsta ovtjarkorna .
De raserna är inte vallhundar utan följer fåren för att de föds upp för att tro att de är får . Lever sina liv i flocken som flockmedlemmar .


Dessa "doggar" är vad som går under Molosserdogs eller Molosser.

Antagligen går de att spåra tillbaka till Alexander den store som började avla hundar för strid av persiska och grekiska hundar.

Användes senare av Romarriket.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Molosserhund

http://molosserdogs.com/

Och efter som de flesta av oss är inställda på att skydda oss själva och våra närmaste "flock" men vill vara som "gray men" eller får så blir det ganska likt en ulv i fårakläder :twisted:

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 11:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Rottweilern går tillbaka till romartiden , och användes för att skydda djur och herde eller ägare vid flytter mellan beten eller på vägen in till marknaden .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 13:54 
Det är inte första gången en analogi med djurvärlden inte stämmer så bra med verkligheten. Analogin och begreppet finns där ändå.

Modig som ett lejon, smutsig som en gris, feg som en hyena, klok som en uggla, dum som en åsna.

Det kan kanske sägas finnas tre grupper WROL: Sheep eller sheeple, wolves som utnyttjar fåren för sin överlevnad och slutligen sheepdogs som kan hjälpa sheep och göra motstånd mot wolves. Om det sedan verkligen blir så kan man diskutera, det hela är nog en lite "idealiserad" bild skapad av de som vill kalla sig själva "sheepdog".

Men det är kanske lite av den roll som en som är förberedd kan fylla i krissituationer, genom att ha tillgång till verktyg och ha kunskap och inte minst en mental inställning som gör det lättare att handla och reagera.

Andra namn på rollerna kan kanske vara passiva offer/åskådare, förövare och hjälpare?


Helt klart är det hela med Civilian Sheepdog en rätt stor rörelse i USA och Canada, som nog delvis överlappar survivalism. Sedan kan man fundera på om det är så bra för ens egen överlevnad att göra motstånd, eller om det är nödvändigt. Och om man skall utsträcka det till svagare grupper. Men jag inbillar mig iaf att de flesta här har en större beredskap, förmåga och vilja att hjälpa främmande i samband med exempelvis olyckor.

https://www.youtube.com/watch?v=OW8BZ7pRt28
http://www.killology.com/sheep_dog.htm
http://www.civiliansheepdog.com/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 20:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Sheepdogs försvarar inte mot wolves . De är lika utsatta , deras uppgift är bara att leda på gott eller ont .
De kan tom leda över stupet .

Så det uttrycket tycker inte jag ska användas . Betydelsen blir så fel .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 20:36 
Som du kan se av mina länkar används det redan rätt omfattande.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 20:38 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jo ser det , men känns fel att använda ett uttryck som kan feltolkas .

Inget att ta efter .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 20:42 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Visst gör det det men jag trodde att vi sökte ett svenskt alternativ till sheepdog? Annars är ju ingen ide att uppfinna hjulet på nytt.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 20:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Exakt, och om frågan är vilket uttryck som bäst motsvarar det amerikanska Sheepdog så är det ju lite navelskåderi att hålla på och diskutera olika hundraser och deras egenskaper.... Begreppet har väldigt lite med hundar att göra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 21:00 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Bästa ordet på svenska blir väl LEDSAGARE ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 22:16 
Lade till sheepdog, utan något motsvarande svenskt begrepp, samt WAF som jag nyss såg i en annan tråd här på forumet.

Kom gärna med förslag på förbättringar och tillägg.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 22:55 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
En annan benämning på BOB är ju GOOD bag.

Get Out Of Dodge
Efter dodge city som snabbt hettade till under den uppgörelsen som gjorde att folk flydde åt alla håll. Uppgörelsen vid OK corall med Wyatt Earp och Doc Holliday.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordlista
InläggPostat: tor 04 okt 2012, 23:23 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
skogsbonde skrev:
Jo, när det gäller sleeple håller jag med.

Det är begreppet "sheepdog" eller kanske till och med "civilian sheepdog" jag är ute efter en bra definition på.

Låtsaspolis.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet