Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 11:13 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Genithos skrev:
Nej det finns inga sådana regler. Gällande lagar och förordningar från MSB anger tydligt att det är exakt samma lagar som gäller i kris som normalt i samhället. Samma beslutsfattare stannar kvar på sina poster i kommunen och militären får inte användas på något sätt mot medborgarna.

Sedan 2006 får ju polisen ta militärens resurser i anspråk om det rör sig om att bekämpa "terrorism". Det ger ett visst utrymme att sätta in militären mot civilbefolkningen.

Genithos skrev:
De nationella skyddsstyrkorna kan användas på skyddsobjekt men deras enda uppgift är att identifiera personalen som kommer in där och kontrollera att de är behöriga, i annat fall avvisa.

Det stämmer ju inte riktigt. Skyddsvakter har fler befogenheter än att bara avvisa och fler uppgifter än bara legitimationskontroll.

Genithos skrev:
Enda sättet att åsidosätta dessa regler är om en annan stat förklarar krig mot staten Sverige. Något som bedöms som extremt långt borta i dagens Europa. Fundamentalister och organiserad brottslighet bedöms som betydliga mer aktuella hot men där får bara polisen användas i jakten på dem. De nationella skyddsstyrkorna hjälper till med skydd av hamn och vattentorn och liknande men kan inte användas i mer aggressiva syften. Som medborgare bör du inte komma i kontakt med militärer om du inte arbetar på ett skyddsobjekt.

Det ska man inte vara för säker på. Alla skyddsobjekt ligger inte inne på militärbaser utan det finns flera som ligger i förorterna, inne städer och ute på landet och alla är inte stängslade heller. Vi stötte ihop med civila flera gånger när vi ronderade förråd under värnplikten.

Sen att militären inte får användas på mer aggressivt sätt mot civila stämmer ju, men kan mycket väl vara så att man ser militärer runt samhällsviktiga anläggningar och byggnader i urban miljö vid en kris. Särskilt om Milo-cheferna använder det lagrum som bland annat ger dem möjlighet att spärra av området kring skyddsobjekten.

Det handlar om att det politiska läget ger militären möjlighet att använda sina befogenheter fullt ut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 11:20 
Undrar vad min nästa titel blir...

Citera:
Det ända som är synd med dem är att de först kommit till Sverige där de radikaliserat i sin tro på islam. För att sedan bege sig till det land där man för tillfället krigar mot de otrogna.

Låt de som vill åka, det rensar bara ut genpolen. För dem som åker iväg är ju många gånger en del av målet att dö en martyrdöd och få sina oskulder i himlen..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 14:18 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Problemet är ju när de hamnat i Gitmo eller satt sig i klistret ordentligt och svenska myndigheter skall använda resurser på att få dem befriade. Eller hämtade som i fallet med alla libaneser med svenskt medborgarskap som påpassligt nog kan semestra i hemlandet.

Inläggsrubrik: Re: Två delat problem.
InläggPostat: sön 21 jun 2009, 00:30 
Morgan_cat skrev:
Två delat problem.

A. Jag har väldigt svårt att se Sverige som ett land där det skulle inträffa...

B. Och skulle det hända så skulle jag nog inte lämna landet utan bli en del
av motstånds rörelsen.

B. ABSOLUT !

InläggPostat: sön 26 jul 2009, 04:32 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Morgan_cat skrev:
Två delat problem.

av motstånds rörelsen.

Samma här. Jag må inte vara svensk men jag älskar det här landet.

InläggPostat: tor 19 nov 2009, 03:23 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Jackal skrev:
Morgan_cat skrev:
Två delat problem.

av motstånds rörelsen.

Samma här. Jag må inte vara svensk men jag älskar det här landet.

En politisk kris kan komma genom en militärkupp. En militärkupp är en strategi där man istället för att skicka en armé att kämpa sig från gränsen ner till huvudstaden direkt avsätter (eller avrättar) viktiga styrande personer och sätter sin egen person där som med svenskt regelverk stiftar lagar som gynnar ett annat land. Detta kan också ske genom att fienden ser till att sina tvåspråkiga specialagenter går med i svenska partier och kämpar sig upp till viktiga positioner under flera års tid för att sedan när kommandot ges visa sitt rätta ansikte.

Jag menar alltså att det kan gå mycket mycket fort, och ifall det sker på ett datum när större delen av svenskarna sitter och super skallen av sig (tex Midsommar, Julafton, Nyår) så tar det ännu längre tid innan folk ens reagerar. Många har bara nätverk genom internet, och faller internet, TV, radio och telefoni över en natt så får folk väldigt svårt att hitta sina nätverkskontakter och kunna reagera.

Fråga dom som är flyktingar idag utspridda i flyktingläger runt om i världen ifall dom såg det komma eller ifall dom blev tagna på sängen.

InläggPostat: tor 19 nov 2009, 09:02 
Samlar kokböcker från 1800-talet

strategen skrev:
Många har bara nätverk genom internet, och faller internet, TV, radio och telefoni över en natt så får folk väldigt svårt att hitta sina nätverkskontakter och kunna reagera.

Vilket är en god anledning till att skaffa sig radiocertifikat och inte slänga sina frimärken!

InläggPostat: tor 19 nov 2009, 22:54 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

R_Hatt skrev:
strategen skrev:
Många har bara nätverk genom internet, och faller internet, TV, radio och telefoni över en natt så får folk väldigt svårt att hitta sina nätverkskontakter och kunna reagera.

Vilket är en god anledning till att skaffa sig radiocertifikat och inte slänga sina frimärken!

Tvivlar på att Posten fungerar som den ska i en krissituation ;)
Radio kan vara ganska bra, så länge som det finns radiomaster kvar...
Kanske bättre att förbereda sina goda kontakter man har i internetnätverk idag att, ifall X inträffar så hittar ni mej på plats Y eller liknande system.
Eller kanske använda ett visst krypterat språk inom nätverket? På det sättet kan man skicka ett krypterat meddelande med folk som vandrar mellan platser.

Inläggsrubrik: Re: politisk katastrof
InläggPostat: fre 20 nov 2009, 07:44 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Tror oxå på idéen med radio i de flesta lägen. Röksignaler vore kanske en plan att lära sig. Eller bygga upp postsystemet som i "The Postman" http://www.imdb.com/title/tt0119925/

Inläggsrubrik: Re: politisk katastrof
InläggPostat: tis 16 okt 2012, 14:23 
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Tänkte få lite fart i denna tråden igen... Ser ett samband mellan att skaffa sig en BOL och även försvara den, dvs STANNA i Sverige och ev. gå med i en motståndsrörelse.
Politisk oror finns jämt, det är bara graden på oroligheten som varierar. En händelse kan höja graden och en kedjereaktion kan uppstå. Massmedias ansvar att förmedla händelser och åtgärder suger fetpung enligt mig. Politisk korekthet är A och O för journalisterna och de vill inte stöta sig med politikerna. Därför måste jag (du?) skaffa information från andra källor. Sen utifrån den infon ta ett eller flera beslut.
Bifogar en pfd, som är förlegad, men den visar hur snabbt saker och ting kan ändras. Makten finns ju trots allt hos politikerna och inte hos folket.

http://soliswiss.ch/data02/box/214/POLI ... SK-MAP.pdf

"I en värld full av hat måste vi ändå våga hoppas. I en värld full av ilska måste vi ändå våga trösta. I en värld full av förtvivlan måste vi ändå våga drömma. I en värld full av misstro måste vi ändå våga tro."

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2